Bukefalos 28 år!

Gasar men bromsen ligger i

Jag försöker vara aktiv och fixa och dona, men det tar emot. Det känns som om jag gasar men inte lagt ur handbromsen. Jag har i alla fall gjort en sådd med strandkål och en med två sorters chili. Det kliar i fingrarna att fortsätta så, men det är för tidigt för tidigt att så det jag tänkt mig. Så jag får hålla mig.

Jag skulle behöva ta tag i min hushållsbokföring. Jag ligger efter sjukt mycket, men igår lyckades jag bokföra två veckor. Tar jag två veckor om dagen så är jag ikapp om två veckor. Jag har ju t.ex. ingen aning om vad katterna kostar i månaden, eftersom jag inte bokfört de utgifter jag haft. Kan vara bra att veta sånt. Nu kan jag bara göra en gissning.

Senaste elräkningen var en chock. Den var tredubbelt så hög mot månaden innan. Hoppsan. Så nu har jag stängt av luftvärmepumpen och eldar med ved i stället. Det blir så klart mer jobb med det, men jag lider ingen brist på ved. Räknar inte med att det syns på räkningen förrän nästnästa månad då jag var så sen på det.

Jobbsökandet går sådär. Jag skulle vilja få iväg massor med ansökningar, typ en om dagen minst, men det lyckas jag inte med. Jag skulle behöva börja på gym också så att jag faktiskt skulle klara vissa jobb. Men jag vet inte hur jag ska kunna motivera mig till det för tänk om jag ändå inte får ett sådant jobb och då har jag tränat i onödan. Vet inte vad det kostar heller.

Såg förresten ett jobb idag där man skulle jobba hemifrån. Man skulle kunna visa upp godkänt gymnasiebetyg i svenska och engelska om man kom på intervju. Det kan inte jag. I gymnasiet pluggade jag inte engelska. Och även om jag lärt mig engelska på egen hand efteråt så vete tusan om jag vill ha det som språk när jag jobbar. I don´t think so.
 

Vem har sagt att det är lidande att gå en kort promenad? Inte jag i alla fall.

6677F710-FE13-4557-B4C9-520ECE9DFE44.jpeg
 
@Wille Jag förstår att du tycker det är jobbigt att träna, men om du inte gör det kan du ju inte söka de jobb som du gör nu. Känns det ok för dig eller hade du velat träna egentligen? Om det känns ok, så skippa träning och sök andra/mindre krävande jobb istället. Du kanske hittar ett jobb där det funkar utmärkt med din nuvarande fysik? OM det känns som att du egentligen skulle vilja träna skulle jag gjort som många redan föreslagit, dvs sätta upp små, små mål för dig själv varje dag och försöka ha en konkret, tydlig form av belöning om du har svårt att motivera dig utan en konkret sådan.
 
Var läser du kort promenad i det här inlägget?

Det var det som diskuterades ang rörelse. Alltså inte träning utan att röra på sig i vardagen.

Men jag släpper det här, det är lönlöst om TS inte ser ngn lösning på de problem hon upplever så är det ju så helt enkelt. Att göra ngt hon inte vill betyder enligt henne lidande. Och hon vill inte röra på sig i vardagen, varken promenera eller träna. Case closed.
 
Senast ändrad av en moderator:
@Wille Jag förstår att du tycker det är jobbigt att träna, men om du inte gör det kan du ju inte söka de jobb som du gör nu. Känns det ok för dig eller hade du velat träna egentligen? Om det känns ok, så skippa träning och sök andra/mindre krävande jobb istället. Du kanske hittar ett jobb där det funkar utmärkt med din nuvarande fysik? OM det känns som att du egentligen skulle vilja träna skulle jag gjort som många redan föreslagit, dvs sätta upp små, små mål för dig själv varje dag och försöka ha en konkret, tydlig form av belöning om du har svårt att motivera dig utan en konkret sådan.
Jag söker alla jobb jag har en chans att få. Jag har inte råd att vara kräsen.

Jag fattar inte varför folk vill tvinga mig att träna när jag inte vill. Tycker jag varit tydlig med det.

Det fanns en tid när jag gick promenader, sprang, red, yogade. Men inget av det där gav mig något. Eller ja, ridning var kul, men nu vill inte ödet att jag ska rida. Det är väl inte meningen att jag ska kunna göra roliga saker.
 
Jag söker alla jobb jag har en chans att få. Jag har inte råd att vara kräsen.

Jag fattar inte varför folk vill tvinga mig att träna när jag inte vill. Tycker jag varit tydlig med det.

Det fanns en tid när jag gick promenader, sprang, red, yogade. Men inget av det där gav mig något. Eller ja, ridning var kul, men nu vill inte ödet att jag ska rida. Det är väl inte meningen att jag ska kunna göra roliga saker.
Om du får ett jobb som innebär lite mer rörelse och sådant som du inte gör så mycket nu så kommer ju ändå jobbet träna upp dig sas 🙂 hoppas du får något jobb snart och att du blir positiv överraskad. Kämpa på ❤️
 
Jag söker alla jobb jag har en chans att få. Jag har inte råd att vara kräsen.

Jag fattar inte varför folk vill tvinga mig att träna när jag inte vill. Tycker jag varit tydlig med det.

Det fanns en tid när jag gick promenader, sprang, red, yogade. Men inget av det där gav mig något. Eller ja, ridning var kul, men nu vill inte ödet att jag ska rida. Det är väl inte meningen att jag ska kunna göra roliga saker.
Du prisade ju yogan ganska mycket när du gjorde det och verkade tycka om det.
 
Jag söker alla jobb jag har en chans att få. Jag har inte råd att vara kräsen.

Jag fattar inte varför folk vill tvinga mig att träna när jag inte vill. Tycker jag varit tydlig med det.

Det fanns en tid när jag gick promenader, sprang, red, yogade. Men inget av det där gav mig något. Eller ja, ridning var kul, men nu vill inte ödet att jag ska rida. Det är väl inte meningen att jag ska kunna göra roliga saker.

Vad vill du egentligen? Om inte pengar var ett hinder?
 
Om du får ett jobb som innebär lite mer rörelse och sådant som du inte gör så mycket nu så kommer ju ändå jobbet träna upp dig sas 🙂 hoppas du får något jobb snart och att du blir positiv överraskad. Kämpa på ❤️
Det är svårt att hitta ett jobb med lagom mycket rörelse. Antingen är det kontorsjobb eller så sliter man som fan ute i alla väder.

Vad vill du egentligen? Om inte pengar var ett hinder?
Ligga i hängmattan. Plantera något då och då. Skörda frukt, bär och nötter. Äta.
 
Det är svårt att hitta ett jobb med lagom mycket rörelse. Antingen är det kontorsjobb eller så sliter man som fan ute i alla väder.


Ligga i hängmattan. Plantera något då och då. Skörda frukt, bär och nötter. Äta.
Det går att få in mer rörelse även som kontorsarbetare.
Det finns t.ex cykelkontorsstolar (älskar!) och gåband för skrivbord.
Man kan även passa på att röra sig på rasterna, t.ex en kort promenad.
 
Det går att få in mer rörelse även som kontorsarbetare.
Det finns t.ex cykelkontorsstolar (älskar!) och gåband för skrivbord.
Man kan även passa på att röra sig på rasterna, t.ex en kort promenad.
Ok. Hade ingen aning.

På mitt förra jobb åt jag på lunchrasten. I övrigt tog jag inga raster.
 
Det går att få in mer rörelse även som kontorsarbetare.
Det finns t.ex cykelkontorsstolar (älskar!) och gåband för skrivbord.
Man kan även passa på att röra sig på rasterna, t.ex en kort promenad.
Jag jobbar delvis kontorstider och ser till att gå lunchpromenad dom dagarna. Mellan 30-60 minuter. Har möjlighet att flexa och slänger i mig lunchen för att hinna. Hade varit nice med en cykelstol!
 
Ok. Hade ingen aning.

På mitt förra jobb åt jag på lunchrasten. I övrigt tog jag inga raster.

Jag jobbar på kontor (fast just nu hemifrån). Vi har rast på förmiddagen och eftermiddagen. Utöver det har vi en timme i veckan då vi får träna/utöva friskvård på arbetstid. Många passar på att gå lunchpromenader. Innan pandemin brukade jag använda den timme till 3 st 20 min promenader precis innan lunch för att få lite dagsljus även på vintern. Nu brukar jag antingen använda den för att gå promenader (på sommarhalvåret) eller för att rida i dagsljus (på vinterhalvåret).

Höj- och sänkbart skrivbord får alla hos oss som vill ha det. Nån har köpt en balansbräda som de står på lite då och då under dagen medan de jobbar för lite träning och få lite omväxling från sittandet. Det finns en del man kan göra för att undvika att sitta ner hela dagen. Även om jag själv är dålig på det.
 
Jag jobbar på kontor (fast just nu hemifrån). Vi har rast på förmiddagen och eftermiddagen. Utöver det har vi en timme i veckan då vi får träna/utöva friskvård på arbetstid. Många passar på att gå lunchpromenader. Innan pandemin brukade jag använda den timme till 3 st 20 min promenader precis innan lunch för att få lite dagsljus även på vintern. Nu brukar jag antingen använda den för att gå promenader (på sommarhalvåret) eller för att rida i dagsljus (på vinterhalvåret).

Höj- och sänkbart skrivbord får alla hos oss som vill ha det. Nån har köpt en balansbräda som de står på lite då och då under dagen medan de jobbar för lite träning och få lite omväxling från sittandet. Det finns en del man kan göra för att undvika att sitta ner hela dagen. Även om jag själv är dålig på det.
Jag har inte tagit raster och ag har heller inte nämnt något om raster. Och friskvårdstimmen skulle man yoga. Höj och sänkbart bord har det aldrig varit tal om.
 
Jag har inte tagit raster och ag har heller inte nämnt något om raster. Och friskvårdstimmen skulle man yoga. Höj och sänkbart bord har det aldrig varit tal om.

Vadå? Tvingade de alla att yoga på friskvårdstimmen? Så märkligt! Vi får använda den till vilken friskvård vi vill. Ingen har lagt sig i det. Detta är några av de saker jag vet att folk använder den till: promenad, löpning, ridning, massage, gym och säkert nåt mer som jag glömt.
 
Vadå? Tvingade de alla att yoga på friskvårdstimmen? Så märkligt! Vi får använda den till vilken friskvård vi vill. Ingen har lagt sig i det. Detta är några av de saker jag vet att folk använder den till: promenad, löpning, ridning, massage, gym och säkert nåt mer som jag glömt.
Vilka alla? Det var bara jag under många år. De sista två åren hade jag en kollega.

Tvinga är väl ett lite väl starkt ord men andra alternativ fanns inte.
 
Det är rätt arrogant att tala om vad lidande är för en annan person.

För mig är det definitivt inte lidande med en kort promenad och inte för TS heller uppenbarligen, men lidande är mycket subjektivt och omöjligt att mäta på en objektiv skala.
Lidande är ett starkt ord och bör verkligen inte användas i samband med lätta promenader.
Sen kan man tycka att promenader är astråkigt vilket är en helt annan sak
 
Så märkligt. Fick du inte ens gå en promenad istället om du hade velat?
Det var aldrig tal om det. Utan det sågs som självklart att man gick till företagets yogasal eller, som det senare blev, till yogasalen hos den som tog över den verksamheten. Och när jag jobbade hemma var det si och så med den där friskvårdstimmen. Den blev liksom inte av.
 
Lidande är ett starkt ord och bör verkligen inte användas i samband med lätta promenader.
Sen kan man tycka att promenader är astråkigt vilket är en helt annan sak
Vilket ord tycker du är mer passande då, när man hatar varje sekund av något och hela ens inre skriker att man inte vill vara med? När acceptansen för en situation är lika med noll?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Snart har jag varit anställd på mitt nuvarande jobb i fem månader. Fem månader, och jag har ännu inte hittat min roll, min mening eller...
Svar
3
· Visningar
1 136
Senast: Javan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ...sa en kollega till mig härom dagen. Jag kunde förstås inte låta bli att svara ”Nog för att jag har gått upp lite i vikt på senaste...
Svar
15
· Visningar
2 386
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 027
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp