Gatuhund/Shelter ( Utbruten tråd)

Vi ska ju vara medvetna om att ex Rumänien räknas som högriskland vad gäller rabies.
I en norsk undersökning som gjordes för ett par år sedan då man mätte antikroppar hos hundar visade det sig att flera "adopterade" hundar från utlandet helt saknade antikroppar. Man tolkar det som om att de inte är vaccinerade trots att de har pass där vaccinering är infört.

Visst är det högriskland, rabies finns i många länder och särskilt utbrett där det finns mycket gatuhundar. Med allt fuskande så skulle det inte förvåna mig om det blev ett sorts förbud mot att importera gatuhundar tillslut.

Det är mycket mycket onödig avel i Sverige med. Så många som köper en blandning bruks /vall /muskel/drag/jakthund av dessa oseriösa säljare som säljer en valp till vem som helst som betalar. Så mycket lidande för både hund och köpare och vad otroligt mycket roligare många människor hade haft med sin hund om dom köpt en sällskapsras istället.

Och om man pratar om hur onödigt det är att avla fram såna där hundar, "men blandrashundar är ju friskare och vad är fel med blandrashundar?" Önskar folk blev mer utbildade inom hur husdjursavel och hur det fungerar, att en hund blir inte vad man gör den till och varför man inte bör korsa hundar av olika brukstyp osv.
 
De flesta skaffar hund efter utseende. Det är inte många, inte ens bland riktigt hundfolk som skulle skaffa en hund de tyckte var direkt ful. Men dessa människor väger iaf in egenskaper också i sitt val av hund. Shetlerfolk väljer ut den de gillar mest från en bild.

Många av de här shelterhundarna är rätt söta/ charmiga i lagom storlek. Det tilltalar folk helt enkelt. Dessutom toppat med en snyfthistoria och lite bilder på kraken innan de fått ordning på den så blir folk sålda direkt. Billigt är det också. Och inga krav eller jobbiga frågor.

Tänk om jag som uppfödare lät folk "shoppa" valpar från vår kenneln a la postorder utan större krav el kontakt. Hur oseriös hade jag inte framstått då?
 
Visst är det högriskland, rabies finns i många länder och särskilt utbrett där det finns mycket gatuhundar. Med allt fuskande så skulle det inte förvåna mig om det blev ett sorts förbud mot att importera gatuhundar tillslut.



Och om man pratar om hur onödigt det är att avla fram såna där hundar, "men blandrashundar är ju friskare och vad är fel med blandrashundar?" Önskar folk blev mer utbildade inom hur husdjursavel och hur det fungerar, att en hund blir inte vad man gör den till och varför man inte bör korsa hundar av olika brukstyp osv.
Precis, det är ju totalt galet att blanda hundar ur helt olika rasgrupper för det första och sedan sälja dom till människor som köper hund efter utseendet. Blir ofta bara sorgligt för alla.
 
Jag tycker att det är så otroligt obehagligt men den unga kvinnan i Norge. Jag undrar varför hon inte sökte vår direkt när hon blivit biten, då kanske hennes liv hade gått att rädda (med en akut vaccination).
Tyvärr är det bara en tidsfråga innan någon importerad gatuhund insjuknar i rabies i Sverige. Eftersom dom ofta, men inte alltid, blir aggressiva av viruset och många redan från början är osäkra är det stor risk att även en människa blir biten.
Det förvånar mig inte alls att flera rumänska gatuhundar kommer hit med förfalskade papper och icke-utförd rabiesvaccination.
För övrigt är det inte ovanligt heller bland smuggelhundar (pomeranians, frallor, mopsar etc) att de inte vaccinerats korrekt eller överhuvudtaget.
Jag har flera gånger varit med om hundar som fått avlivats akut pga det eller som belagts med hemkarantän.
Jag har också flera gånger varit med om hundar som blivit kastrerade innan import hit men där det sedan visar sig att de inte blivit kastrerade överhuvudtaget eller att kastreringen blivit så felaktigt utförd att tiken löper ändå, får livmoderinflammation eller annat liknande.
 
Jag tycker att det är så otroligt obehagligt men den unga kvinnan i Norge. Jag undrar varför hon inte sökte vår direkt när hon blivit biten, då kanske hennes liv hade gått att rädda (med en akut vaccination).
Tyvärr är det bara en tidsfråga innan någon importerad gatuhund insjuknar i rabies i Sverige. Eftersom dom ofta, men inte alltid, blir aggressiva av viruset och många redan från början är osäkra är det stor risk att även en människa blir biten.
Det förvånar mig inte alls att flera rumänska gatuhundar kommer hit med förfalskade papper och icke-utförd rabiesvaccination.
För övrigt är det inte ovanligt heller bland smuggelhundar (pomeranians, frallor, mopsar etc) att de inte vaccinerats korrekt eller överhuvudtaget.
Jag har flera gånger varit med om hundar som fått avlivats akut pga det eller som belagts med hemkarantän.
Jag har också flera gånger varit med om hundar som blivit kastrerade innan import hit men där det sedan visar sig att de inte blivit kastrerade överhuvudtaget eller att kastreringen blivit så felaktigt utförd att tiken löper ändå, får livmoderinflammation eller annat liknande.

Är ni djursjukhuspersonal vaccinerade mot rabies?
Jag tänker om ni blir bitna av en smuggel/gatuhund.
 
Jag tycker att det är så otroligt obehagligt men den unga kvinnan i Norge. Jag undrar varför hon inte sökte vår direkt när hon blivit biten, då kanske hennes liv hade gått att rädda (med en akut vaccination).
Tyvärr är det bara en tidsfråga innan någon importerad gatuhund insjuknar i rabies i Sverige. Eftersom dom ofta, men inte alltid, blir aggressiva av viruset och många redan från början är osäkra är det stor risk att även en människa blir biten.
Det förvånar mig inte alls att flera rumänska gatuhundar kommer hit med förfalskade papper och icke-utförd rabiesvaccination.
För övrigt är det inte ovanligt heller bland smuggelhundar (pomeranians, frallor, mopsar etc) att de inte vaccinerats korrekt eller överhuvudtaget.
Jag har flera gånger varit med om hundar som fått avlivats akut pga det eller som belagts med hemkarantän.
Jag har också flera gånger varit med om hundar som blivit kastrerade innan import hit men där det sedan visar sig att de inte blivit kastrerade överhuvudtaget eller att kastreringen blivit så felaktigt utförd att tiken löper ändå, får livmoderinflammation eller annat liknande.
Förlåt för okunskap men jag blev nyfiken, vad är det som avgör mellan att en smittad hund ska avlivas eller beläggas med hemkaraktän (hur lång tid är den förresten?)?
 
Förlåt för okunskap men jag blev nyfiken, vad är det som avgör mellan att en smittad hund ska avlivas eller beläggas med hemkaraktän (hur lång tid är den förresten?)?

Om hunden är frisk brukar det bli hemkarantän. Står nog på jordbrukssverkets hemsida hur länge en sådan är. Tror dock inte att den följs upp särskilt noga, men vet inte eftersom det är dom och inte vi som bestämmer det.
 
Är ni djursjukhuspersonal vaccinerade mot rabies?
Jag tänker om ni blir bitna av en smuggel/gatuhund.

Några är men de flesta är inte det. Vår arbetsgivare betalar dock vaccinationen för som som vill ta den och man har när som helst rätt att neka vård så ingen är tvungen, varken från myndighets- eller arbetsgivarhåll,
att hantera en misstänkt smittad hund/katt.
Skulle jag ha en stark misstanke om att en djur har rabies skulle jag aldrig någonsin hantera det på nära håll.
Under min studietid rekommenderades det vaccination från universitetets håll, då var det många studenter som gjorde det.
 
Några är men de flesta är inte det. Vår arbetsgivare betalar dock vaccinationen för som som vill ta den och man har när som helst rätt att neka vård så ingen är tvungen, varken från myndighets- eller arbetsgivarhåll,
att hantera en misstänkt smittad hund/katt.
Skulle jag ha en stark misstanke om att en djur har rabies skulle jag aldrig någonsin hantera det på nära håll.
Under min studietid rekommenderades det vaccination från universitetets håll, då var det många studenter som gjorde det.

Vad är det som skulle göra dig misstänksam och vägra behandla djuret?
Tänk om någon kommer en för en vanling skada/vaccinering och det är en gatuhund med rabies :crazy:
Jag har inte tänkt på det förrut men ni är ju rätt utsatta iom att ni är dom som ska ta emot djuren, oavesett anledning och bakgrund.

Finns det någon anledning som människa att neka vaccin?
 
Vad är det som skulle göra dig misstänksam och vägra behandla djuret?
Tänk om någon kommer en för en vanling skada/vaccinering och det är en gatuhund med rabies :crazy:
Jag har inte tänkt på det förrut men ni är ju rätt utsatta iom att ni är dom som ska ta emot djuren, oavesett anledning och bakgrund.

Finns det någon anledning som människa att neka vaccin?

Oftast är det oegentligheter i passet som skapar misstankar. Eller åldern på djuret ifråga (för ungt för att importen kunnat vara laglig).

Jag kommer absolut vaccinera mig mot rabies då vi haft smuggelhundar- och katter på jobbet.
 
Vad är det som skulle göra dig misstänksam och vägra behandla djuret?
Tänk om någon kommer en för en vanling skada/vaccinering och det är en gatuhund med rabies :crazy:
Jag har inte tänkt på det förrut men ni är ju rätt utsatta iom att ni är dom som ska ta emot djuren, oavesett anledning och bakgrund.

Finns det någon anledning som människa att neka vaccin?

Till exempel om det kommer in en hund utan papper eller korrekt utförd vaccinering eller annat som tyder på olaglig import (vi frågar alltid om hunden är importerad till exempel) som dessutom är svårhanterad/aggressiv. Då skulle jag vara väldigt försiktig.

Jag har hört någon gång att man kan bli ganska dålig av vaccinationen men vet inte alls om det stämmer egentligen. Borde verkligen kolla upp det närmare.
 
För att inte tala om alla som "bara" omplaceras av sin ägare. Vi sökte omplacering pga kunde inte ha valp, så scannade blocket-annonser dagligen i ca 6 månader. Det finns SÅ många hundar i Sverige som behöver nytt hem. Men ibland verkar en familjehund inte ha samma "status" som en shelterdog.
Vissa annonser låg ju kvar i dom där tre månaderna innan de försvinner, ibland undrade jag hur det gick för dom.
Var inte alls min tanke med mitt inlägg att folk skulle börja diskutera shelterhundar. Kan inte någon annan skapa en ny tråd så kan denna tas bort.
 
Träffade för ett tag sen en man med en italiensk vinthund. Det var deras första hund och dom hade varit inne och kollat på både gatuhundar och blocket och sedan kommit fram till att dom var för okunniga och dom ville ha en nybörjarhund och insåg sina begränsningar och var så nöjda med sin lilla hund. Tänk om fler kunde tänka så !
Tar det väldigt personligt när detta var en tråd jag startade (som inte ens skulle handla om detta) och hoppas skiten blir borttaget, så kan väl någon annan starta en tråd om gatuhundar. Jag har erfarenhet, hunden har inga beteendestörningar och där det funnits minsta risk att utveckla någon har jag jobbat med henne (för visst fanns viss osäkerhet i nya situationer t ex) Den biten var jag beredd på. Att köpa en rashund från svensk uppfödare garanterar knappast att man får en nybörjarhund som inte utvecklar olika problematiska beteenden. Jag hade chans att träffa hunden och hon hade sådana egenskaper som jag önskade. Hon har anpassat sig så väl, har verkligen ett toppen psyke.
Men har bara haft svenskfödda hundar själv innan (bla omplacering från djurensvänner som fanns då) så var för dåligt insatt i hur det fungerar att ta in hund från annat EU-land och inte insatt i hur man kan kolla upp att en verksamhet/organisation är vad den utger sig för att vara.

Men ingen verkar vara ett jävla dugg intresserad av att komma med förslag på hur jag kan gå vidare för att sådant här skit ska uppmärksammas och på hur man ska få stopp på att någon kan tjäna flera hundra tusen/per år på detta. Utan de flesta verkar vara mer intresserade av att idiotförklara folk som tagit importerade shelterhundar.
 
Tar det väldigt personligt när detta var en tråd jag startade (som inte ens skulle handla om detta) och hoppas skiten blir borttaget, så kan väl någon annan starta en tråd om gatuhundar. Jag har erfarenhet, hunden har inga beteendestörningar och där det funnits minsta risk att utveckla någon har jag jobbat med henne (för visst fanns viss osäkerhet i nya situationer t ex) Den biten var jag beredd på. Att köpa en rashund från svensk uppfödare garanterar knappast att man får en nybörjarhund som inte utvecklar olika problematiska beteenden. Jag hade chans att träffa hunden och hon hade sådana egenskaper som jag önskade. Hon har anpassat sig så väl, har verkligen ett toppen psyke.
Men har bara haft svenskfödda hundar själv innan (bla omplacering från djurensvänner som fanns då) så var för dåligt insatt i hur det fungerar att ta in hund från annat EU-land och inte insatt i hur man kan kolla upp att en verksamhet/organisation är vad den utger sig för att vara.

Men ingen verkar vara ett jävla dugg intresserad av att komma med förslag på hur jag kan gå vidare för att sådant här skit ska uppmärksammas och på hur man ska få stopp på att någon kan tjäna flera hundra tusen/per år på detta. Utan de flesta verkar vara mer intresserade av att idiotförklara folk som tagit importerade shelterhundar.
Fast jo det finns rätt många raser som är bra nybörjarhundar eller bara väldigt lättskötta och självklart kan man inte garantera något men att skaffa en hund född ute i en hundgård i rumänien är
enligt mig en stor risktagning om man bara är ute efter en okomplicerad sällskapshund. (Vilket inte alla är )
 
Tar det väldigt personligt när detta var en tråd jag startade (som inte ens skulle handla om detta) och hoppas skiten blir borttaget, så kan väl någon annan starta en tråd om gatuhundar. Jag har erfarenhet, hunden har inga beteendestörningar och där det funnits minsta risk att utveckla någon har jag jobbat med henne (för visst fanns viss osäkerhet i nya situationer t ex) Den biten var jag beredd på. Att köpa en rashund från svensk uppfödare garanterar knappast att man får en nybörjarhund som inte utvecklar olika problematiska beteenden. Jag hade chans att träffa hunden och hon hade sådana egenskaper som jag önskade. Hon har anpassat sig så väl, har verkligen ett toppen psyke.
Men har bara haft svenskfödda hundar själv innan (bla omplacering från djurensvänner som fanns då) så var för dåligt insatt i hur det fungerar att ta in hund från annat EU-land och inte insatt i hur man kan kolla upp att en verksamhet/organisation är vad den utger sig för att vara.

Men ingen verkar vara ett jävla dugg intresserad av att komma med förslag på hur jag kan gå vidare för att sådant här skit ska uppmärksammas och på hur man ska få stopp på att någon kan tjäna flera hundra tusen/per år på detta. Utan de flesta verkar vara mer intresserade av att idiotförklara folk som tagit importerade shelterhundar.
Bästa sättet att stoppa dem och se till att de inte tjänar massa pengar är att helt enkelt inte köpa gatuhundar oavsett hur seriöst det ser ut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund En nyfiken fråga: vad vore det motsvarade ordet till att adoptera? Omplacera så ger man bort hunden, men man kan inte säga att man...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
4 294
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 521
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp