Bukefalos 28 år!

Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

*delvis kl*

Nu har jag pratat med berörd länsstyrelse och djurskydd.. Dom skiter i att göra nåt om inte anmälan kommer in. Och ingen törs göra anmälan.. Så de stackars hästarna får nog ha det som dom har.. Jag vill inte vara skulden för att "ägaren" styr och ställer i byn och kommer att göra min kompis liv ett helvete..

Synd att länsstyrelsen tog över djurskyddet.. Det främjar misskötseln..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Men seriöst, vad är det för konstig by som försvarar en sån människa, eller är den med i nån slags maffia på nåt sätt eller vad?

Det som främjar misskötseln av dom stackars djuren är människorna runt omkring som inte vill göra något. Är väl självklart dom måste få in en anmälan först innan dom kan göra något. Blir så arg när folk vet om sånt här och skiter i att göra något.

Det finns ingenting som kan försvara att man inte anmäler.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Jag brukar inte svara i såna här trådar, och jag har mina misstankar om hur den kommer att sluta.
Men...
Nu blir jag lite smått sned.
Visst kan jag förstå både din och kompisens situation, men hästarna då!?
Djuren har inte bett om att få vara i människors omsorg, och de kan inte heller klaga när allt inte står rätt till.
Därför måste vi reagera när något är på tok!

Kan du verkligen sova gott på nätterna när du vet att djuren har det på det här sättet?

Självklart tycker jag att det är tråkigt att länsstyrelsen inte tar en sväng förbi och kollar upp det, men det råder också brist på inspektörer, och när då ingen vill göra en anmälan...
Hua!
Förstår din kompis vilken situation hon kan hamna i pga detta? Och vilken sits hon sätter hästarna i genom att inte vilja göra sig ovän med grannen (som uppenbarligen redan är irriterad på henne)?


Lite skrämmande är det allt.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

kl

Men ärligt!

Finns det ingen i det där samhället som har lite råg i ryggen?!!
Att vara så skraj för att eventuellt stöta sig med grannarna, att man medvetet låter hästar fara illa... det är helt jävla patetiskt!
Det är en sak att din kompis väljer att inte gå vidare i ägarfrågan, där får man väl helt enkelt göra ett val. Men att säga att man inte vågar anmäla en vanskötsel av djur, för att man är rädd om den sk grannsämjan (som verkar vara lite sådär va'...), det är under all kritik.

Spelar ingen roll om grannen är kung i bygden, brorsa till jultomten eller Obamas okände son - ni måste ändå anmäla vanvården till berörd myndighet!

Tänk om alla resonerade sådär, "jag vill inte stöta mig med dem"... Gissa hur det hade sett ut på våra gårdar och skolor då?
Visst, vi har ingen generell anmälningsplikt som medborgare, men det är rent ut skamligt att medvetet blunda för vanvård, bara för att det helt enkelt är bekvämast.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Det är en by på 5hus, "ägaren" Styr och stället och är en riktig skitsnackare. Jag antar att dom som bor i småbyar vet hur det skulle kännas, medan dom som inte gör det så är det ju enkelt.. Det kommer att bli hämd så det stänker om det, det är därför jag ringde till länsstyrelsen och ville att dom skulle göra en kontroll av stall och djur UTAN anmälan, som det var förut. Men det gick inte. Även om JAG gör en anmälan kommer min kompis att få skiten.

Hästarna är inte vanvårdade, men stallet går inte igenom. Det som itne går igenom är spiltornas utformning, väggarna alltså.. Dom får mat och så. Sen att dom inte får gå ut varje dag, det är nog många tävlingshästar som inte får det. Jag försvarar inte honom alls, för Jag skulle gärna vilja anmäla, MEN eftersom jag vet hur han är och resonerar och har hört från grannarna hur han är så kan jag inte det. Inte förrän min kompis känner att kompisen ORKAR gå igenom detta..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Ärligt talat så förstår jag endå inte, om grannen är sån så anmäl den då. Om inte så anmäl den för stöld, den har ju faktiskt redan stulit en häst...kanske något slags olaga hotaktigt också eller så.

På vilket sätt skulle den hämnas? Om alla i byn då går ihop så tror inte jag denna granne kan göra så mycket.

Men eftersom hästarna tydligen inte längre är vanvårdade så är det ju inget problem längre.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Men bor det någon i västergötland som känner för att ta på sig skiten så varsogoda!! Pm:a vart ni finns så jag kan kontakta den som bor närmst. Risken finns dock att någon granne eller släkting till ägaren finns här så är skiten igång iaf..

Nu skrev jag inte tråden om det var vanvård eller inte utan vad min kompis kunde göra för ponnyn som kompisen fick och sen togs tillbaka. Jag sitter 20 mil bort och har varit där i fredags.

Med tanke på en annan tråd om folk säger till om det är nåt fel med hästens utrustning, tror jag det var. Så valde de flesta att inte säga till. Lite så är det här med.. Man är för rädd för att få skit..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Ärligt talat så förstår jag endå inte, om grannen är sån så anmäl den då. Om inte så anmäl den för stöld, den har ju faktiskt redan stulit en häst...kanske något slags olaga hotaktigt också eller så.

På vilket sätt skulle den hämnas? Om alla i byn då går ihop så tror inte jag denna granne kan göra så mycket.

Men eftersom hästarna tydligen inte längre är vanvårdade så är det ju inget problem längre.

Är det vanvård med spiltväggar som inte är ok?? DOm får mat, hovvården kan jag inte uttala mig om, eftersom jag inte sett det. Att hingsten inte får gå ut eller att alla hästarna inte alltid får gå ut är det vanvård?? Ströet på golven lär ska vara för lite, men det VET jag inte så det kan jag inte uttala mig om.

Kompisen orkar inte bry sig om att ägaren stal hästen. Just för att papperssverige är mera arbete, för att det inte blir nåt av det iaf. Och det är INTE kul att vara i fejd med en granne som bor 20meter bort..

grejjen är att byborna ORKAR inte bråka med grannen.. Det blir bråk om vägar, och vem som får åka vart, vem som får vara vart och allt gammalt groll som kommer upp.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Du kunde ju gjort det tydligt i början då att hästarna inte är vanvårdade utan välvårdade och mår bra och det enda som inte är helt okej är stallet. Men endå inget som hästarna mår dåligt av. Det har liksom låtit som om hästarna haft det väldigt dåligt tidigare i tråden så vad ska man tro.

Kan någon här anmäla kan väl lika gärna du göra det?
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Du kunde ju gjort det tydligt i början då att hästarna inte är vanvårdade utan välvårdade och mår bra och det enda som inte är helt okej är stallet. Men endå inget som hästarna mår dåligt av. Det har liksom låtit som om hästarna haft det väldigt dåligt tidigare i tråden så vad ska man tro.

Kan någon här anmäla kan väl lika gärna du göra det?

Jag har skrivit hela tiden Sen jag var där att stallet inte går igenom, men hästarna såg ok ut.

Ja, men finns det någon i området som kan kolla närmre på hästarna, för det har jag inte kunnat.
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Det jag skrev var att hingsten betäckt sin mor, och har rymt och det var enl djurskyddet på länsstyrelsen ok, det var inte så lätt att hålla småponnyer innanför staket enl henne.

Jag kan inte anmäla nåt som jag inte är säker på. Hade jag kunnat snoka mera och sett att dom var magra/ fula fötter/ dålig mat/ingen mat osv. Då hade jag nåt att gå på, men det har jag inte nu. Min kompis har sett mera, men vill inte bli osams med grannen. Jag hoppas att allt lugnar ner sig så jag kan komma dit igen och hälsa på och kolla närmre och isf göra en anmälan då om det är tillräckliga grunder.

Här krävs det tyvärr ganska grova fel för att det ska hända nåt alls. När det var hos kommunerna så var det lättare och dom tog tag i minsta lilla, iaf här..
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

grejjen är att byborna ORKAR inte bråka med grannen.. Det blir bråk om vägar, och vem som får åka vart, vem som får vara vart och allt gammalt groll som kommer upp.

men om ägaren bråkar med alla bybor kan väl dom andra iaf backa upp din kompis om hon skulle anmäla. jag menar om alla andra (3 hus till var det va?) vet hur han är, och att hon bryr sig om hästarna, borde det väl inte bli så att hon blir ensam mot alla och utfryst i byn
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Det är mig allt handlar om!
Jag hade min hovslagare ute till mina 3 hästar, då när han åkt ringer han mig och säger att det står en häst uppe på vägen. Shettishingsten.
Jag gå uppåt mot honom då han springer ner till mina hästar. Ägaren kommer och härjar på honom, jag försöker locka in honom i mitt stall, då ägaren skrämmer honom så han springer igen. Jag går ut efter en av mina hästar o får på så sätt in honom i stallet. När jag ska ta på honom en grimma så blir han jätte rädd för mig. sen går ägaren fram med knytnävarna och slår honom. Säöger ifrån att så gör du inte i mitt stall. Han tar hästen hem till sig arg som ett bi. Jag ska sedan gå upp efter posten då han kommer ut och frågar om jag ska ha honom. jag tvekar, men han pratar på och övertygar mig om att jag ska ta honom då han ska skjuta honom dagen efter. Ingen vettig häst menar dem, snäll men inget o ha en sådan. Jag tar honom hem till mig. Han har en benställning som en fransyska. eller vad det heter. helt inåt tåad. jag tar ut hovslagare osv. avmaskar m.m. Börjar köra in honom. En väldigt snäll häst med stort hjärta. Han blev livrädd av att stå i box, då han stätt uppbunden stort del av sitt liv. Jag körde in honom, tog honom med grunder av att jag fick honom. Inga andra överskommelser sas. Ingen prövotid nämndes.
Jag sa aldrig att jag skulle behålla honom då jag redan har 3 hingstar.
Han sa heller inte att jag inte fick sälja honom.
Iaf så la jag ut en annons på honom, vilket han såg. Skickar sms mitt i natten o säger att han ska ta tillbaka hästen.
Dåligt som jag redan mår psykist, blev det ännu värre.
Akuten var inte långt borta!
Ägaren ringer mig på jobbet och skäller ut mig att jag inte kan skötahästen o mkt mer.
Vilket jag verkligen har gjort.
Kört in den osv..min hovslagare sa att det var det värsta han sett på länge...
Ja jag tänkte anmäla honom men ägaren är en riktig skitstövel som kan få många emot en...
alla hot han kom med, fick mig att ge upp..har inte orken att bråka med honom...
jag lät honom ta tillbaka hästen, skrev under ägarpappret igen så han blir nuvarande ägaren. Vilket han skiter i o skicka..

De andra hästarna har bra hull, men fötterna har ingen fått titta åt..som kan alltså..han klipper dem med en kosax..utan att lyfta dem av vad han säger..sen tar han en elhyvel och fixar sulan...
illa!!!
spiltorna som de alla har är för korta, för smala, fast uppbindning(ingenlöpande). sen har de så de kan sparka varandra, ingen hel mellanvägg.
Liggströt är väldigt lite, de har betong i botten...

nu har ni allt här..gör vad ni vill med det!

Tack för alla era kommentarer! uppskattar allt ni sagt..
MVH/Mandoz
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

tja sedan han vagrar att sanda in agarepapper sa ar du fortfarande agare till hasten. vad folk an sager.

Likasa, har du sett honom "verka" hastarna med kosax? DET ar djurplageri om ngt ar.

Jag forstar att det ar jobbigt, men med allt hot han har kommit med, bara dar har du en grund. Spelar ingen roll om han nekar och kanner alla poliser i kommunen. Kanske du kan prata med en av de andra grannarna som du har fortroende for och se om han/hon har upplevt liknande saker..

Det later som det ar ganska jobbigt att bo var du bor, sa da ar tre alternativ.

Bo kvar, skit i grannen totalt (och vanvardad hasthallning) och lev ditt liv

Bo kvar, anmal och fa skit tills ngt hander

Flytta men anmal innan du flyttar eller nar du ar flyttad. Da kan han inte rora dig.

Lycka till med vad du an gor
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Jo flytta är inget alternativ..
men jag vill bli av med ägaruppgifterna som jag har på hästen innan jag anmäler...
han sa själv att han använder kosax m.m.
han har ingen kunskap om hästens fötter..inte mer än att han vet hur de ser ut..
jo jag jobbar dagligen med att försöka orka anmäla honom...
får se är på honom ofta att han ska ändra papprena..
ska se om jag kan få tag i honom..
håll tummarna=)

kram:)
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

vad har han för anledning till att inte skicka in ägarbytespapprena?
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

Tycker Mandoz skall begar agarepapperna och komma med rankerat allra redan fyllt i kuvert och sen ta till posten lol...

Som det ar nu, tja hon ager hasten, kanske inte juridiskt sedan hon har skrivit pa papperen, men om det blir trubble med anmalning etc...sa kan det ju ocksa vara att "agaren" har tappat bort papperen OM det skulle bli strul med myndigheter... med tanke pa vad vi har hort om honom ar allt mojligt..

men jag hoppas ngt positivt kommer ut avdet har...
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

ja jag tänkte också på det. om nu någon annan skulle anmäla honom skulle ju hon också åka dit eftersom hon fortfarande står som ägare.

men jag tycker hon ska anmäla ägaren både för stöld och till djurskyddsnämnden.
och om han nu har såna väldigt bra kontakter innom polisen borde han vara mycket medveten om vad som är tillåtet och vad som inte är det. bla olaga hot och stöld....
 
Sv: Ge bort häst och sen ta tillbaka den??

*kl*

Mandoz ringde igår och hade pratat med grannen och dennes pappa. Papprena skulle skickas in enl dom, men det har vi inte sett ännu..
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 946
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 019
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 521
Senast: Kjerulfia
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp