Ge ett förslag på lön!

drekaflúga

Trådstartare
Bor på en gård där jag delvis kommer att jobba i höst. Min arbetsgivare är känd för att vara duktig på att pressa på en arbete så jag planerar att lägga fram ett löneförslag och lite krav. Hon är så bra på att prata bort en att jag MÅSTE ha något att komma med för att kunna gå nöjd därifrån.

Mina uppgifter:
att ta hand om de 15-20 hästarna på lösdrift på morgonen. De går i 2-3 skiljda hagar och ska på morgonen visiteras och få havre. De ska stängas ut från deras "mathagar" där de under natten har fri tillgång. Inte särskilt mycket jobb i sig utan mest en massa springande i de stora hagarna och fixande med foderhinkar. Uppskattad tid 30-45min/morgon. Detta sker kl. 6.00

Vad ska jag ta per morgon?

Att träna ett ungsto som hon användt i verksamheten, där hon inte fungerat. 5dagar/vecka. Detta sto ska skickas på försäljning till en tränare men denne tar inte emot henne i befintligt skick eftersom hon vägrar gå av gården/bockar/vänder hem/tvärstannar/vägrar gå osv. Vi pratar om ledarskapsträning/dressyr os.v. Jag har ingen specifik utbildning, men goda meriter inom detta och har tidigare i fråga tränat hennes hästar så hon vet vad jag går för. Jag har tränat stoet tidigare med goda resultat, hon blev bra och min chef gjorde misstaget att sätta tillbaka henne i verksamheten. Jag vill inte göra detta gratis då jag vet att hon kommer kasta liknande fall över mig.

Men vad kan jag ta per/mån??
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

Hur gammal är du? Betalar du någon hyra på gården? Dessvärre kan du nog inte räkna mer än 3-4000totalt, sen dras det av ev bostad på detta. Att lämna en häst på tillridning kostar sällan mkt mer än 2-3000 om jag inte minns fel/månad, skulle du få 100:- i timmen vilket är en rätt bra lön, dvs 45 min/dag 30 dagar i månaden skulle ge ca 2250:-
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

Tillridning, inridning samt träning av en islandshäst hos tränare brukar gå på minimun 4500/mån, vissa tar uppåt 8000/mån men då gäller det mest hingstar för avelsvisning & träning inför detta.
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

21år är jag. Lönen kommer att dras från hyra och stallplats.

Så skulle jag kunna begära 100kr per gång jag fodrar? Eller är det mkt? Jag kommer att ha minst 5ggr/vecka.


Den utbildade tränaren som hästen ska skickas till för gångartsträning och försäljning efter att den har varit hos mig på tillridning tar 4500kr/mån.

Är det då rimligt att jag begär 1500kr för tillridningen eller ska jag begära mer? Det är minst sagt ett svettigt jobb om man säger så...
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

21år är jag. Lönen kommer att dras från hyra och stallplats.

Så skulle jag kunna begära 100kr per gång jag fodrar? Eller är det mkt? Jag kommer att ha minst 5ggr/vecka.


Den utbildade tränaren som hästen ska skickas till för gångartsträning och försäljning efter att den har varit hos mig på tillridning tar 4500kr/mån.

Är det då rimligt att jag begär 1500kr för tillridningen eller ska jag begära mer? Det är minst sagt ett svettigt jobb om man säger så...

Tycker absolut att du kan begära 100kr/fodring. För även om arbetet inte tar längre tid än nån halvtimme så ligger det ju på obekväm arbetstid. Tror knappast att hon får dit någon annan som går upp så tidigt på morgonen och knatar ut i stallet 06.00 på morgonen oavsett väder för mindre.

Ang tillridningen så beror det ju på hur lång tid det kommer att ta. Men det verkar ju vara "slitgörat" du ska ta på dig och det ska du ju inte göra utan att ta betalt för det. 1500, är det då baserat på 1 månads tid, med enbart ridning/markträning, utan några andra utgifter för hästen eller annan skötsel? Det kan låta rimligt om det är en "problemhäst" samt att du saknar större meriter, men mindre pengar ska du nog inte gå med på. Det verkar trots allt som ett riskfyllt arbete samt att det är en förutsättning att du gör det för att ägaren sedan ska kunna skicka hästen vidare.

Jag gissar att jobbet är svart och du inte räknar med skatter. För ska du betala skatt så blir du ju genast underbetald. Men kanske ska kolla lite vad som gäller ang försäkringar om jobbet är svart och en olycka händer när du handskas med hästen fast du tar ut lön..

Mvh Maria
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

Jo det är ju svart. Ska kolla upp det där med försäkring osv...

Ang tillridningen menade jag 1500/månad. Jag kommer inte stå för några kostnader alls. Vet inte riktigt hur lång tid det kommer att ta. Förra gången tog det 6mån innan vem som helst kunde rida henna, men jag räknar kallt med ca 3mån.
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

21år är jag. Lönen kommer att dras från hyra och stallplats.

Så får man absolut inte göra. Lönen ska redovisas som sådan och betalas arbetsgivaravgift för och dras preliminärskatt ifrån innan den kan utbetalas till dig. Om du dessutom har förmåner som hyra och stallplats ska de redovisas som förmåner och ingenting annat.

Om det är svart tycker jag inte du ska begära en krona i ersättning. Det är att begå och bidra till allvarliga ekobrott.
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

Men jisses, din arbetsgivare ska ge dig betalt enligt kollektivavtal, har personen ifråga inte råd med får väl personen sstänga ner verksamheten. Acceptera inga svartjobb!
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

Kanske borde prova ställa h*n mot väggen och kräva det!

Reaktionen skulle bli mycket spännande då hon är helt beroende av min närvaro.

Fast tråden handlade inte om det utan om vad jag kan förvänta mig i lön oavsett om det är svart eller vitt.
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

Fast du måste kunna förvänta dig att inte behöva vara med om grov ekonomisk brottslighet. Diskussionen blir ganska ointressant om vi inte diskuterar lagligt arbete. Det är som att kasta ur sig en fråga om hur mycket man ska ta betalt för ett parti ecstasy som man kommit över. Enda bra svaret är att man ska överlämna det till polisen. Enda bra svaret på om du blir erbjuden svartjobb är att kräva laglig ersättning och om det är otänkbart, tacka nej. Misstänker man att verksamheten ÄNDÅ kommer att anlita svartjobbare - är det enda rätta att anmäla.

Om man bara diskuterar generell nivå för en visstidsanställning på timmar runt 90-110 kr / h + semesterersättning rimligt, om man inte har relevanta examina. Har man det går ersättningen upp. Kan minskas med övriga förmåner, men de måste tas upp och beskattas som just förmåner.
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

Har hon 15-20 hästar på lösdrift så är hon väl en "sådan där" företagare som följer lagar när det passar!

Typiska tecken brukar vara: Svarta pengar in, redovisa moms på utgifterna, svarta löner ut och inga kollektivavtal. Konstigt nog så är det ganska vanligt i hästbranschen. Det är inte svårt att redovisa arbetsgivaravgifter och skriva anställningsbevis (jag vet eftersom jag gjort det).

Tyvärr är det den här typen av företagare som gör att skattemyndigheten får taggarna utåt så snart man blandar in hästar i företagande. Företagare som försöker sköta sig ska konkurrera med svartjobb och skattefuskare. Det innebär att de som tvingas lägga ner ofta är de skötsamma. Är det så vi vill ha det?
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

Har hon 15-20 hästar på lösdrift så är hon väl en "sådan där" företagare som följer lagar när det passar!

Typiska tecken brukar vara: Svarta pengar in, redovisa moms på utgifterna, svarta löner ut och inga kollektivavtal. Konstigt nog så är det ganska vanligt i hästbranschen. Det är inte svårt att redovisa arbetsgivaravgifter och skriva anställningsbevis (jag vet eftersom jag gjort det).

Tyvärr är det den här typen av företagare som gör att skattemyndigheten får taggarna utåt så snart man blandar in hästar i företagande. Företagare som försöker sköta sig ska konkurrera med svartjobb och skattefuskare. Det innebär att de som tvingas lägga ner ofta är de skötsamma. Är det så vi vill ha det?


Nu förstår jag inte alls den fetmarkerade kopplingen.

I övrigt håller jag helt med.
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

Jag utryckte mig kanske oklart. Det jag menar är att det finns olika sorters företagare (även i hästbranschen): seriösa och "myglare".

Eftersom hon har en verksamhet som är så stor som 15-20 hästar så kan hon inte skylla på okunskap när det gäller skatteregler. Med så många hästar har man en ganska stor omsättning och bör vara väl förtrogen med de regler som gäller. Genom att inte redovisa lön och betala in arbetsgivaravgift så begår hon både en brottslig handling och undergräver en sund konkurrens.

En "sådan där" syftar på en företagare som myglar, till skillnad från oss övriga företagare som försöker driva verksamhet inom lagen. (Jag har själv både AB och EF).
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

Om man bara diskuterar generell nivå för en visstidsanställning på timmar runt 90-110 kr / h + semesterersättning rimligt, om man inte har relevanta examina. Har man det går ersättningen upp. Kan minskas med övriga förmåner, men de måste tas upp och beskattas som just förmåner.

Tack, nu har jag ett förslag. Ni har fått mig på bättre tankar. Jag ska lämna in ecstasyn till polisen.
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

Tack, nu har jag ett förslag. Ni har fått mig på bättre tankar. Jag ska lämna in ecstasyn till polisen.

Det tycker jag absolut att du ska göra!

Hon kan betala dig vitt och enligt avtal, eller så kan hon utföra jobbet själv. Tycker hon att det är värt att anställa dig så gör hon det, annars jobbar hon själv.
Jag gissar att det inte står kandidater på kö för att "tämja" tillridningshästen. Tar du på dig det jobbet ska du se till att det blir vitt så du åtminstone är försäkrad.
 
Sv: Ge ett förslag på lön!

När jag har frågat släktingar som jobbar på skatteverket om varför de inte gör något åt allt svartarbete inom hästnäringen så blir svaret ofta att det är så svårt att bevisa. Om de t ex kommer till ett stall och någon ofta ung tjej jobbar där, så "hjälper" de bara sina kompisar och bekanta. Och att hjälpa någon är ju inte förbjudet. Och vilken svartanställd vill anmäla sin "arbetsgivare" och bli av med svartjobbet? Alldeles för ofta uppbär ju den svartanställde också någon form av bidrag från samhället, a-kassa eller sjukersättning, och blir då återbetalningsskyldig och straffad om det uppdagas. Det här är ett gigantiskt samhällsproblem som bara går att komma åt om alla arbetsgivare erbjuder vit lön enligt kollektivavtal!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 028
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 176
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 251
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp