Ge upp sitt hästintresse för barnens?

Mysaan

Trådstartare
Är det någon som gjort det? Alltså sålt sin egen häst och slutat själv med ridning för att barnen ska kunna rida och utvecklas?

Det är inte aktuellt i dagsläget men om barnens intresse skulle öka och de verkligen lär sig rida och vill ut och tävla kanske eller rida mycket då kommer de inte vilja och inte kunna dela på en ponny. Då kommer det bli aktuellt med fler ponnyer. Men som det ser ut i dag med ekonomi och tid så kommer det inte finns möjlighet att ha mer än 1 ponny i och med att jag har min häst. Därför dök frågan upp i mitt huvud i dag.

Även om jag skulle sluta rida så slutar jag inte med hästar eftersom barnen har ponny och jag i så fall kommer köra lite osv. Så kontakten finns kvar hur som helst.

Så är det någon som gjort det? Fördelar, nackdelar? Ångrar ni er?

Sv: Ge upp sitt hästintresse för barnens?

Nu är ju min dotter alldeles för liten för att hålla på med hästar överhuvudtaget, men jag hoppas ju att hon kommer att få hästintresse såsmåningom när hon blir lite större, och om hon vill satsa högt inom sporten så kommer jag göra allt jag kan för att hjälpa henne!
MEN jag har svårt att se att jag kommer att ge upp mitt eget intresse för det! Jag tycker att man som förälder måste ha en egen fritid och något eget att brinna för också, och inte ge upp allt för sina barn. I dagens samhälle är det ju strängt förbjudet att tänka på sig själv som föräldrer, men jag tror nog att varken jag eller min dotter kommer bli lidande av att jag håller fast vid mitt hästintresse!

Nej jag skulle inte sälja för att ge barnen en häst till! Alla ska ju få sin bit av kakan och en häst att dela på är så mycket bättre än ingen häst alls som många hästälskande barn faktiskt inte har.

Om det handlade om pengar för att kunna komma upp i nivåer gällande tävling hade jag kanske sett över om det gick att spara in pengar på min häst i form av rida mindre för tränare, ta in medryttare byta stall el liknande. Men varför ska jag inte få ha något intresse alls?

Att komma ut i skogen på min häst och pyssla i stallet är mitt andningshål från allt annat som virvlar runt i vardagen. Jag skulle inte vara lika glad och lycklig om jag tvingades sälja henne.

Nä, barnen hade fått mätta intresset efter ekonomin till dess de var så stora att de kan bidra själva. Själv fick jag tigga och be om ridlektioner en ggr/v så ha en egen ponny att dela med syskonet hade ju varit superlyxit ;)

Håller med.

Jag har ju en kull ungar som är stora och där ridintresset gått över och 2 små som åker lite häst.
Skulle de absolut vilja ha egen häst och tävla och jag inte hade kunnat ha kvar min och sambons hästar så hade de fått dela tills de kan bidra lite själv.

Jag har väntat med att ta upp ridningen i 22 år och är nu strax över 40. Aldrig att jag skulle offra mitt enda intresse för att barnen ska få varsin ponny.
Tror inte jag orkar börja om från början igen när jag är 60 :p

De skulle istället få vara glada att få förmånen att ha egen ponny hemma som de får dela på. Är inte alla som har det.

*delvis kl*

Tack för era svar! Det är lite så jag känner att jag måste få min tid med ridningen och min häst för att må bra åtmisntone som det är i dag. Det kanske ändrar sig så småningom och mina barn kanske inte alls blir jätteintresserad.

Någonstans när tanken dök upp så kändes det som att allmänheten nog skulle anse att jag skulle ge upp min häst för barnens skull. Men helt ärligt så har jag ingen större lust med det inte nu i alla fall.

Jag har inte haft egen häst på ganska många år nu även om jag ridit då och då. Däremot så har vi ju både häst och ponny som barnen rider på. Det räcker fullkomligt för mig numera! Vi skjutsar både till träning och tävling och det tar en tid så när skulle jag hinna rida;)?

Jag tycker det är helt okej att vara degraderad till hästskötare!

Okej men degraderades du för att ni inte hade råd annars eller för att du kände att tiden inte räckte och du därför valde att backa själv?

Alltså jag blir så himla tveksam för jag vill gärna ha min kvar men samtidigt kan jag känna "mys" när jag tänker på ett gäng ponnyer istället för min stora. Och faktiskt så är jag inte så lång (något tung fortfarande) så "låna" ungarnas ponnyer ibalnd skulle inte vara omöjligt.

Nä blä vad tankarna flyger.

Sedan funderade jag på om det är så att eftersom jag är så velig nu om det kan vara så att själva ridandet kanske inte är så superviktigt för mig längre utan att jag kanske skulle vara fullkomligt nöjd med att "bara" vara hästskötare

Varfor skall du ge upp dina intressen bara for att dina barn "MASTE" ha sin egen ponny?? Och vem bryr sig om vad allmanheten sager?? Nej, visa att du inte ar som alla andra och se pa dig ocksa.. Om de vill ha sin egen ponny, da ar det dags att tanka foderponny, for den som inte kan klara av att dela. Och sen gor upp ett schema for bada barnen sa att det blir rattvist annars ramaskri..
Och vem vet kanske nar det ar aktuellt din ekonomi ar i en situation dar du har rad att kopa en till ponny. Sen ar det ju upp till dig som foralder om du vill att de skall tavla.. Vilket inte ar nodvandigt alls for att kunna njuta av en hast.. Kanske barnen ar lyckliga just att vara med sin hast/ponny..

I början var det mestadels tidsaspekten, det tar tid att sköta en ponny även om den kanske inte rids varje dag när barnen är små. Barnen har också ridit på ridskola parallellt med egen ponny när de var små.

Numera är det både tid och pengar. Skulle vi kunna ha hästarna hemma skulle jag nog kunna ha flera hästar - nu har vi inte den möjligheten - då blir det dyrt.

Jag och min dotter delar på våra hästar. Eller, på vår ridhäst. Vi rider islandshäst.

Hon är 8 år så än så länge funkar det bra, hon rider även på ('vanlig') ridskola en gång i veckan. Sen har vi en åring på uppväxt. Det är väl tänkt att han ska bli dotterns tävlingshäst när han blir stor om hon fortfarande har intresset då, och som skogshäst till mig. (jag rider helst bara lugnt i skogen)

:)

Nej, jag ger inte upp mitt hästintresse till förmån för barnens.. Men vi kan dela på detta underbara intresse. :) När jag växte upp var mitt hästintresse något jag fick odla själv, helt utan hjälp av föräldrar. Från sköthästar, medryttarhästar, lektioner, tävlande o s v, en egen häst eller ens foderhäst kom inte på fråga. Det är inget jag rekommenderar, men så såg det ut..

Ok, och så blev jag vuxen och det dröjde innan jag hade studerat färdigt, fått barn, och barnen hade blivit i låg-/mellanstadieåldern innan möjligheten öppnade sig. 35 år gammal skaffade jag min första egna häst, som dock var funtad så att han kunde användas både av mig och barnen. Nu finns inte han kvar längre p g a ålder och sjukdom, men även nästa häst köpte jag med tanken att han skulle fungera för oss allihopa. Någon mindre ponny har jag inte velat köpa, då barnen växer ur dem så snabbt och jag verkligen ogillar att behöva sälja en häst enbart för att den är "urväxt" - om man är fäst vid den i övrigt. Dessutom tillåter inte ekonomin två, tre hästar då jag måste ha dem inhyrda. Hade jag haft en ekonomi som tillät flera hästar, träningar och tävlingar, så visst. Då hade situationen varit en annan. Men, nu ser det ut som det gör, och i nuläget skulle jag tvingas sälja först..

Jag har fått höra alla upptänkliga tjat och böner från speciellt mitt ena barn, om en egen tävlingshäst. Men, i så fall måste jag sälja min egen/vår och jag älskar verkligen den hästen. Dessutom säger jag som de andra svarat här ovan, att det är inte fy skam att ha en egen häst i familjen att rida på.
Många skulle ge sin högra hand för den möjligheten. Det sorgliga är bara att då man står inhyrd i privatstall, så ser inte barnen den stora massan som rider på lektion och nästan gör vad som helst för ett extra ridpass.. De ser bara andra ungdomar med egna dyra tävlingshästar som åker på träningar och tävlingar var och varannan helg. Och tror därför att det är så det ser ut för de flesta..

Nu har det löst sig så ofattbart bra med "medryttarhäst" för henne, att hon faktiskt i princip har en egen häst i alla fall. Som hon får ha när hon vill och tävlar mindre tävlingar med. :) :bow: Samma möjlighet hade även min andra dotter, men lade trots detta ned hästintresset i våras.

Jag tror det är viktigt för barnen i förlängningen att se att jag som vuxen också håller fast vid mitt intresse. Att man som mamma också kan ha ett "eget liv" (vilket tyvärr är något som många kvinnor lägger ned då de får barn - nu menar jag inte de första småbarnsåren). Och att barnen får chans att växa i sitt intresse i och med att deras färdigheter växer, och att det är deras egen förtjänst, inte något vi föräldrar sätter i händerna på dem - curlar..

Det kanske är annorlunda om man haft häst hela sitt liv, då kanske man lättare kan släppa det och bli groomer vid barnens ponnytävlande?

Nej, mitt intresse är mitt,och deras intresse är deras, men vi har en väldig gemenskap och mycket roligt ute i stallet tillsammans. :)

Det här inlägget blev lååångt, men för er som ännu orkar läsa så citerar jag Emil i Lönneberga. Han pratade om sockerdricka, och jag om att när jag äntligen har möjlighet att ha egen häst, så ska jag ge upp den för barnens hästintresse..

" När jag inte har pengar, så kan jag inte köpa sockerdricka. Och när jag har pengar, så får jag inte köpa sockerdricka. Så när i hundan ska jag dricka sockerdricka? "

Är det någon som gjort det? Alltså sålt sin egen häst och slutat själv med ridning för att barnen ska kunna rida och utvecklas?

Det är inte aktuellt i dagsläget men om barnens intresse skulle öka och de verkligen lär sig rida och vill ut och tävla kanske eller rida mycket då kommer de inte vilja och inte kunna dela på en ponny. Då kommer det bli aktuellt med fler ponnyer. Men som det ser ut i dag med ekonomi och tid så kommer det inte finns möjlighet att ha mer än 1 ponny i och med att jag har min häst. Därför dök frågan upp i mitt huvud i dag.

Även om jag skulle sluta rida så slutar jag inte med hästar eftersom barnen har ponny och jag i så fall kommer köra lite osv. Så kontakten finns kvar hur som helst.

Så är det någon som gjort det? Fördelar, nackdelar? Ångrar ni er?

Jag har sålt min dressyrhäst för att vara ponnymamma på heltid under några år framöver. Jag kände att jag fick mindre och mindre tid med min egen häst och jag fick dåligt samvete för det. Så efter mycket vånda så hittade jag en kanonköpare till honom och nu är han prinsen i någons liv igen, vilket han ska vara. Och jag slipper slitas mellan honom och barnen. Sen är det fantastiskt kul att vara ponnymamma och följa barnens utveckling och framgångar. Och hästeriet har jag ju fortfarande, men inte ridningen då. Men jag räknar med att köpa ny häst när tjejerna närmar sig 18 år och kan ta körkort. Tanken är väl egentligen att börja med en juniorhäst till äldsta dottern som jag då kan rida några gången i veckan också. Det kan vara lagom.

Jag ser det så att allt har sin tid och barnen växer upp så fort ändå och kanske försvinner iväg till annan ort mm så det gäller att ta till vara på tiden här och nu! och jag ser det som en ynnest att vara ponnymamma och få så mycket kvalitetstid med sina barn.

Jag skulle aldrig ge upp mitt till förmån för nån... Jag anser att det är viktigt å ha en liten egen oas där man får vara nått helt annat än bara mamma.... Mitt liv gå ju inte heller i repris... å ungarna har ju både tiden och framtiden framför sig.... dom kan plocka upp sitt intresse igen efter de hårda skolåren... dessutom så tror jag att ungarna mår bäst av att vara ungar utan massa elittänkande och högpresterande kravhobby...

Nu är min dotter för liten än, men intresset verkar stort. Hon har redan en ponny som desutom är inkörd... Då kan jag motionera hennes ponny också..
Nu har jag 2 egna hästar. De kommer jag inte kunna sälja för de är mina vänner.
Men jag har mina hemma med egen lösdrift och stall ska byggas nu i sommar. Men mina kommer gå kvar på lösdrift. Då kan jag ta tiden från mockning till att sköta hästar och rida. De ska kunna stå i stallet i bland, torka eller annat.

Men skulle det vara så att mina hästar är för gammla att träna som jag vill med och min dotter också vill ha en lite bättre ponny. Så hade jag låtit hon köpa sej en ponny.. Men då kommer den bli inkörd så jag kan köra när inte hon hinner. För helt kommer jag inte sluta för hennes skull. Att de blir körda är bara bra för muskler mm.
Då kan jag också jobba ponnyn...
Så man kan faktiskt kombinera sitt intresse med barnet..
Sen kan man inte rida, men man hjälps åt...

Eftersom jag kan ha hästarna hemma på gården har jag tills i våras alltid haft egen häst trots att barnen haft ponny också. Min häst blev tyvärr bara 14 år, fick ta bort henne för ca en månad sedan pga pålagringar. Jag har tagit ett äldre kallblodssto på foder för betäckning, hon är fn hos en welsh-hingst. Avkomman är tänkt till dottern men anledningen till att jag tog just ett kallblodssto är dels att jag "direkt" har något att följa med dottern ut på (hon är 10 år och vi har inga andra i stallet så att tro att hon ska hålla motivationen uppe själv är inte realistiskt), dels att jag själv också tänkt använda avkomman - dels inridning förstås men jag har också ett brukskörintresse där det behövs en ponny med lite massa. De fjordhästar jag tittat på har jag inte gillat, dels har de varit för kortlinjerade för min smak, dels har kallblodstravaren ett positivare temperament tycker jag.

Dottern har dock kommit så pass långt i sin ridning att skulle det stå mellan henne och mig så är det jag som får stryka på foten och anpassa mig till de hästar som finns att tillgå... Åren går fort och jag har mycket tid kvar till min egen hästtid när hon vuxit ur ponny.

Jag skulle aldrig ge upp mitt till förmån för nån... Jag anser att det är viktigt å ha en liten egen oas där man får vara nått helt annat än bara mamma.... Mitt liv gå ju inte heller i repris... å ungarna har ju både tiden och framtiden framför sig.... dom kan plocka upp sitt intresse igen efter de hårda skolåren... dessutom så tror jag att ungarna mår bäst av att vara ungar utan massa elittänkande och högpresterande kravhobby...

Håller med. Min häst är en annan sida av mig, en viktig del av mitt liv för att jag ska orka med resten av vardagen. Jag är ensam med tre barn och inget körkort så livet består av en himlans massa planerande och pysslade att få bara vara i stallet är vad jag vill. Ett måste för att inte gå under helt. Den dagen mitt hästintresse blir stressigt och jobbigt, får jag ta mig en rejäl funderare på att lägga om mitt liv, för så får det inte vara. Men att sälja min häst gör jag inte.

Barnen har ingen nytta av en mamma som inte kan vara mer än mamma, en mamma som är slut i kropp och knopp till slut. Det förhindrar min häst mig från att bli då livet är tungt och jobbigt ibland.

Jag hade inte råd att hålla både en häst och en ponny, så vår lösning var att jag delade häst med en kompis, och så delade vi en ponny åt flickan med en annan familj. Det fungerade utmärkt, och var vad jag kunde erbjuda. Och mycket mer än vad många får.

Nu när flickan är utflugen har jag en egen häst för mig själv, inte delad.

Jag har i flera år haft storhäst som dotern har "åkt" på. När han blev utdömd så valde vi att, istället för att köpa ny storhäst åt mig, köpa en ponnytravare, russ, åt henne eftersom hon i samma veva blev klar med sin kusklicens.
Jag har under en ganska lång tid känt hur mitt ridintresse givit vika för ett mycket starkare hästintresse, så för oss är detta en perfekt lösning.
Hon får den hästen hon kan nyttja fullt ut i minst 10 år till och jag får en häst jag kan sköta, köra och förundras över, observera det underbara samspel man får med ett djur och hela den biten som intresserar mig.
De dagar dottern är hos sin icke hästintresserade pappa har jag ynnesten att få ha honom helt för mig själva.
Med andra ord så har jag kvar min oas och andningshål, skillnaden är att nu har jag någon annan som kan dela den med mig, vilket är väldigt roligt.

Ångrar INTE att det blev ponny istället för storhäst, tycker att vi har fått betydligt roligare med denna lösningen mot hur vi hade det med förra, och då var ändå förre hästen den mest underbara varelse jag någonsinn mött.
R.I.P. älskade Ferran:love:.

Tack för alla era svar! Det verkar vara delade meningar.

Vill tillägga här att det är inte prat om att jag ska ge upp min häst för att hålla barnen med elitponny. Men om intresset hos någon av dem blir så stort så det blir tal om att tävla och de andra fortfarande har sitt intresse för hästar kvar så är det orimligt att begära att 3 stycken ska ha samma ponny.

Som situationen ser ut nu så är det inte ens tal om köp utan foder för att se om de blir mer intresserad än att lulla runt några varv på stallplan.

Som någon skrev så känner jag mer och mer att själva ridandet för min del inte är så viktigt längre utan bara att vara med hästarna och pyssla och tömköra, markövningar ja allt är lika roligt

Vi äger en Cponny och har haft en häst till mig på foder. Ponnyn har bägge döttrarna delat på. Trettonåringen har tävlat henne, vilket lillasyster oxå egentligen vill göra. Nu har ju då den stora flickan vuxit ur henne och stora hästen ska gå tillbaka till fodervärden. Efter mkt velande fram och tillbaka vad vi skulle ha för ny häst tog vi beslutet att skaffa en Dponny till dottern istället för en stor häst till mig.Jag har inte några tävlingsambitioner alls utan bara hobbyrider. Tanken är átt jag får rida på Dponnyn när dottern behöver avlastning och det är mkt i skolan. Cponnyn kan jag oxå rida ibland och om inte annat arbeta den från backen. Samvaron med hästarna är nog ändå det viktigaste och det fantastiska att dela sitt intresse med sina barn. Vilken kvalitetstid man upplever tillsammans i stallet!
Jag känner att jag visst kan stå tillbaka en tid till förmån för barnen. Nu är det dock stor skillnad då jag inte behöver sälja någon.

Liknande trådar

Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 717
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 706
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
958
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka