Ge vad mot lös mage

Sv: Ge vad mot lös mage

Ja, det är ju någon slags välling. Det var veterinären som liknade det med en fil för hästar, så därför sa jag så :). Det verkar ju iaf funka, men det var inte superbilligt om jag förstod rätt.

Funkade inte på min häst förra året i alla fall
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Aha, då finns ingen anledning att fortsätter om hästen är OK.

Orsaken till att man fortsätter ge bakjäst är att man vill fortsätta stödja en känslig mage. Jag ger hellre ett paket bakjäst om dagen än riskerar att hästen får kolik. Du vet ju inte när hästen pillar i sig något äckligt i hagen som den hade kunnat bli riktigt dålig i magen utav. Jag använder alltid bilbältet också även om föraren är spiknykter och vägbanan är torr och fin.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Avmaska, och prova lite häst bajs från en frisk häst.
Bli det inte bättre kontakt veterinären.

Varför ska man avmaska? Bättre att kolla parasitstatusen och utgå ifrån provsvaret och avmaska vid behov. Men det är väl uppenbarligen så att det bara inte går in hos dig att vi måste vara rädda om det avmaskningsmedlet vi har så att vi slipper stå inför att hästar faktiskt dör av maskangrepp för att maskarna har blivit resistenta.
Proffsen avråder ifrån att ge bajs ifrån en annan häst innan man har kollat att den andra hästen faktiskt är helt frisk för det vore ju illa om man på så vis sprider andra sjukdomar eller parasitangrepp.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 857
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 076
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
352
Senast: jemeni
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
413
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp