Bukefalos 28 år!

Ge vad mot lös mage

Sv: Ge vad mot lös mage

Det säger även de vet som öppnar bukar o ser eländet, men visst är det bra att man inte slentrianavmaskar.

Jag måste rätta mig.Det är som med Riksbanken när den höjer räntan- då rekommenderas folk att binda sina bolån, men själva gör de det motsatta. De nollar själv sina hästar, men ANDRA ska vara restriktiva.
 
Senast ändrad:
Sv: Ge vad mot lös mage

Jag skulle aldrig få för mig att ge min häst bajs från en annan. Även om det kanske är bra.
Hon får jäst i maten nu, så får jag se om det blir bättre. Provar annars MagTarm. Om inte det hjälper så tar jag råd från vet.

Det här med avmaskningen har dom gjort alltid. Det är en veterinär som har sagt det, och i år skulle det tydligen ha varit extremt mycket styngflugor. I stallet avmaskar man mot larver två ggr om året. Enligt vet så är det ok.

Svarade inte bara Targa här utan alla som skrivit :)
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Det säger även de vet som öppnar bukar o ser eländet, men visst är det bra att man inte slentrianavmaskar.

Jag måste rätta mig.Det är som med Riksbanken när den höjer räntan- då rekommenderas folk att binda sina bolån, men själva gör de det motsatta. De nollar själv sina hästar, men ANDRA ska vara restriktiva.

Vi har prata och diskutera det här med parasitar så mycket och så länge att man bli sååååå trött, :yuck:
Jag tro inte det skulle hjälpa att slappa vissa ner till slakteri så att dom kunde se själv vilket skada det kan bli.

Det gamle klassika "DO AS I SAY AND NOT AS I DO" ;)

Oh....hur du Axel, inte for att kapa tråden men det här "lååååång tå/låg trakt är inte en tendens bara har i Ol Sweden, det verka som "Natural Verknings Nissar" har göra framsteg aven Over There:banghead:
Iceý Trails:arghh:
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Kl

Jag började ge hästen jäst i fredags ( 22/11) och hon börjar bli bättre i magen! (ÄNTLIGEN!!!!!)
Men nu då.. Hur länge bör jag ge jäst? Ska väl inte ge det alltid? :)
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Jag har också samma fråga efter att ha gett min häst bakjäst i en vecka nu. Fast jag har gett endats 1/4 pkt per dag, för lite???
Han har blivit bättre dock så effekten är helt klart dokumenterad i mitt fall.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Jag gav min ett halvt de två första dagarna så jag säkert visste att hon åt det. Sen har hon fått ett helt. Halvblod på 164, 580kg.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Vad skönt att jästen hjälper :) Fortsätt ge det någon vecka till och trappa sedan ner till ett halvt. Höj sedan när balen är påväg att ta slut och ge ett helt några dagar vid balbytet. Jag ger mina hästar antingen yea-sacc eller bakjäst året runt och absolut vid balbyte och vid hagbyten. När det är dags att vänja in dem på bete ger jag dem också alltid minst en bakjäst var. Du får prova dig fram. Sänk sakta tills du bara ger en fjärdedel och sluta sen om du vill det. Blir hon dålig i magen igen så får du höja till en hel igen. Det är absolut inget fel med att ge dem lite hjälp året runt. Du märker snart vad just din häst behöver.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

jag tro ditt fråga var rikted till nån annan.

Till frågan, Jäst är bara ett "tillfällig lösning". Som med nån annan tillskott, bajs, fil eller whatever, ska det bara lungna ner magen så att det kommer i balans.
Bli hästen dålig så fort behandling upphör då är det nåt som är fel och du "måste" reda ut vad det kan vara for fel.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Nej att ge bakjäst är ingen tillfällig lösning. Bakjästen hjälper hästen att bygga upp en bra tarmflora så att tarmen blir motståndskraftig och kan göra sitt jobb.

Hon har skrivit Kl=knapplån vilket betyder att hon lånar din knapp och att svaret inte är riktat till dig.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Delvis kl

Hut mycket jäst ger man till ponny på 350kg? Jag förstår att man kan ge mer el mindre, men är det tex alldeles för mycket med ett helt paket?
 
Sv: Ge vad mot lös mage

När jag var med en tjej i stallet till veterinären så rekommenderade de en slags fil för hästar. Det funkade på hennes häst i alla fall. Efter lite googlade kom jag fram till att det heter proequo :).
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Min mamma och stallägaren har använt vanlig a-fil till sina hästar med dålig mage. Det har hjälpt! Dock så ville jag först testa jästen då det är lite billigare än 1 liter fil per dag :)
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Vuxna hästar är laktosintoleranta . Dvs de saknar enzymet laktas som spjälkar mjölksockret laktos .

Kort sagt pga detta kan a-fil leda till ytterligare problem i magen på vuxna hästar .
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Nej att ge bakjäst är ingen tillfällig lösning. Bakjästen hjälper hästen att bygga upp en bra tarmflora så att tarmen blir motståndskraftig och kan göra sitt jobb.

Hon har skrivit Kl=knapplån vilket betyder att hon lånar din knapp och att svaret inte är riktat till dig.

Och vad händer om du ta bort jästen?
 
Sv: Ge vad mot lös mage

När jag var med en tjej i stallet till veterinären så rekommenderade de en slags fil för hästar. Det funkade på hennes häst i alla fall. Efter lite googlade kom jag fram till att det heter proequo :).

Vi har givit proequo till en magproblemshäst, funkade jättebra och han verkade älska det.
Men det är väl inte en slags fil vad jag förstod, utan mer en välling på syrad havre? :)
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Och vad händer om du ta bort jästen?

Inget? Vad skulle hända menar du? Är orsaken borta så är ju magproblemen borta. Bakjäst är inte så kraftigt att det skulle kunna dölja t.ex magsår eller en mage full med mask om det är det du tror. Då hade hästen fortsatt vara dålig i magen och då får man ju hoppas att ägaren har såpass mycket vett att den först kollar parasitstatusen och åtgärdar om det är problemet och i annat fall så kontaktar man ju självklart veterinär.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Delvis kl

Hut mycket jäst ger man till ponny på 350kg? Jag förstår att man kan ge mer el mindre, men är det tex alldeles för mycket med ett helt paket?

Nej det är inte för mycket med ett helt paket. Jag ger mina på ca 400 kg ett paket i underhåll nu på hösten med allt äckel som de kan sätta i sig i hagen och två paket om det är illa eller om jag inte får effekt inom några dagar. Det är ju jätteviktigt att häva en dålig mage så snabbt det går.
Vid foderbyte, invänjning på gräs och byte av hage så ger jag mina 1 paket för att motverka att de blir dåliga i magen eller så ger jag 1 msk yea-sacc.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Inget? Vad skulle hända menar du? Är orsaken borta så är ju magproblemen borta. Bakjäst är inte så kraftigt att det skulle kunna dölja t.ex magsår eller en mage full med mask om det är det du tror. Då hade hästen fortsatt vara dålig i magen och då får man ju hoppas att ägaren har såpass mycket vett att den först kollar parasitstatusen och åtgärdar om det är problemet och i annat fall så kontaktar man ju självklart veterinär.

Aha, då finns ingen anledning att fortsätter om hästen är OK.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Jag har en fyraåring i Skåne som jag började ge hö för två år sedan eftersom jag trodde att hon var känslig mot hösilage. Hon får alltså hö i stora mängder och vatten, inget kraftfoder eftersom det är riktigt schyssta värden på höet, och hon tränas inte särskilt intensivt. Ändå är hon nu lös i magen, det rinner när hon fiser och hon ser ut att ha obehag av det. Det har ökat gradvis under hösten.

Jag har lite desperat börjat prova att ge hösilage också nu, men efter att ha läst här på forumet kommer jag att prova bakjäst. Hoppas verkligen det funkar, då kanske hon tom kan äta hösilage och skona min plånbok lite :)

Tack för alla tips, vettiga hästmänniskor!
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Ja, det är ju någon slags välling. Det var veterinären som liknade det med en fil för hästar, så därför sa jag så :). Det verkar ju iaf funka, men det var inte superbilligt om jag förstod rätt.
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 955
Senast: AbCdE
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
646
Senast: Ray
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 277
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp