Bukefalos 28 år!

Ge vad mot lös mage

Sv: Ge vad mot lös mage

Okej det ska jag göra. Men ska jag börja med det nu även när det är helt ok nu? Eller ska jag bara ge det när balen är fuktig?

Hon får ju mindre mängd hösilage när det är fuktigare. Så kan jag ge mer i vikt, ca 7-8 kg när det är fuktigt, och 6 när det är torrt? Kan jag göra så mot de som gör det jobbet?
Om det nu är TS som är problemet när det är en fuktigare bal måste hon ju ha mer när det är fuktigt. Eller har jag fel?

Vi har inte gjort det sedan jag kom dit med min häst iallafall. Där står 14 hästar, för det mesta så är det samma hästar som står. Det är min och en annan som tillkommit det senaste året. Och dom flesta är ridskoleponnyer. Jag ska se till att sånna prover tas av min iallafall till våren!

Är hon helt bra i magen nu? Jag hade faktiskt gett henne jäst iallafall även om hon är bra i magen för blötare balar lär ju komma och då har hon en bättre grund att stå på när du har stärkt hennes mag-tarmkanal genom att ge jäst. Du kan ju ge ett halvt paket nu om hon är bra i magen nu och sedan öka till ett helt om/när det blir en blötare bal så att du då direkt ökar och inte väntar tills hon blir dålig i magen. Det är ju faktiskt stor risk för kolik när de blir/är dåliga i magen och den risken ska man verkligen försöka eliminera för kolik är verkligen inget att leka med.

Du har helt rätt i att hon ska ha mer ensilage när det är blötare för att få samma mängd torrsubstans. Det ska ju alla hästar ha så visst kan du säga till om det. Exakt hur mycket mer kan man ju inte säga utan att veta ts-halten men om du ökar med några kilo så har du ju gjort vad du har kunnat. Det blir ju lite som att famla i blindo och då får man göra det man kan för att det ska bli så bra så möjligt.

Det är jättebra att du ser till att kolla parasitförekomsten iallafall hos din häst. Förhoppningsvis kan du påverka så att alla andra gör det sedan också. Det brukar vara så att om en börjar göra något som påverkar hästens hälsa positivt så hänger resten på för ingen vill ju riskera sin hästs hälsa. Dessutom, om man ser det enbart ekonomiskt så blir det billigare att ta maskprov än att avmaska om avmaskningen inte behövs. Det finns flera aktörer på marknaden som analyserar hästträck så googla runt lite och läs på så att du har det klart till våren.

Jag har sagt det förut men jag säger det igen. Du är fantastisk som tar till dig och verkligen vill göra det bästa för din häst :bow:
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Ja visst är de men jag är alltid lite rädd att någon som är ny på buke ska tro på galenskaperna och det vore ju inte så bra.

Som att skicka foderprov till USA for ett analys och inte avmaska i över 6 år!
Att du inte skick en trakprov samtidig :idea:

Hela hästhållning tänkande kan förklara varför du har haft en del problem de sista åren.

Den dagen du och dina kompis kan vissa upp ett frisk working häst, då kan ni komma med häst råd :up:
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Som att skicka foderprov till USA for ett analys och inte avmaska i över 6 år!
Att du inte skick en trakprov samtidig :idea:

Hela hästhållning tänkande kan förklara varför du har haft en del problem de sista åren.

Den dagen du och dina kompis kan vissa upp ett frisk working häst, då kan ni komma med häst råd :up:

Min häst är helt frisk och har så varit hela tiden i min ägo. Var det något mer du ville?
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Du har haft mycket problem med din häst, det har du sagt själv! (tanka inte grava ner i arkivet).

Nej det har jag inte. Däremot var min dotters häst mycket svårt sjuk och han dog i sviterna av sin sjukdom för åtta månader sedan efter två års kämpande. Han hade PPID och vad jag vet så är det ingen sjukdom som uppkommer av att man ger hästen analyserat foder eller att man inte avmaskar den i onödan. Om du menar att hans sjukdom berodde på att jag inte avmaskar hästarna i onödan eller på att jag ger dem analyserat foder så vill jag se seriösa bevis på det annars så kan du hädanefter vara tyst. Om du verkligen tror att hästar blir sjuka för att man sköter dem ordentligt så har du problem. Alla sjukdomar beror inte på att man sköter sin häst dåligt precis som det inte alltid beror på att man har skött sig själv dåligt om man blir sjuk. Vissa sjukdomar kommer oavsett hur bra man sköter sig själv eller sin häst. Du beter dig så illa att jag faktiskt mår illa av dina inlägg och för första gången så funderar jag på att blocka en bukeanvändare. Jag tänker dock inte göra det för alla måste säga emot dina dumheter så att inte människor som inte har så mycket kunskap tror på dina dumheter.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Nej hon är inte helt bra i magen!
Vissa gånger är det "normala" högar och andra gånger är det mer löst. Så har det ju varit sedan hon kom till mig. Tack för att du skrev det med kolik. Ska absolut börja med jäst!

Hästarna får medel mot styngflugor. Dom har inte fått det än eftersom det varit så varmt. Men dom sa att dom ska börja ge nu denna veckan.

Tack så jätte mycket! Jag gör mitt bästa :)
 
Sv: Ge vad mot lös mage

medel mot styngflugor??

vad sjutton är det för stall du står i enligt den ordinationen i fråga om just din hästs magprobem? fattar inte?
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Men mot styngflugelarver ska man väl inte behöva avmaska, de kommer ut naturligt till våren.

"Det är sällsynt att hästen påverkas av dem när de befinner sig i magsäcken. Flugan kan vara väldigt irriterande för hästen och larverna kan orsaka inflammationer i tandköttet under sin vandring. Störst skada och irritation sker alltså innan en ev. avmaskning har effekt."

http://maskkontroll.se/info/info-provtagning-maskar/#styngflugelarver
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Som TinyWiny och fler har sagt. När det är sån skiftande kvalité och TS i balarna, vilket inte är bra för din häst (tror inte det är bra för någon). Så blir det väldigt täta foderbyten och magen kommer i obalans. Var försiktigt och åtgärda det.

Det som är lätt att ge kontinuerligt är Mikrobalans, det är en liten mängd enkelt att tillsätta i fodret. Dyrt? Ja, men det går inte åt så mycket. Börja med det som står eftersom hästen har problem nu, sen en underhållsdos på 1 mått. Det fungerar mycket bra på min som jag måste vara försiktig med vid foderbyten, nu ger jag hela tiden eftersom det är gräs i hagarna + linfröolja.
Mikrobalans säljs hos veterinär samt hos många andra (jämför priser, kan skilja rejält). Jag betalar ca 370:-
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Men mot styngflugelarver ska man väl inte behöva avmaska, de kommer ut naturligt till våren.

"Det är sällsynt att hästen påverkas av dem när de befinner sig i magsäcken. Flugan kan vara väldigt irriterande för hästen och larverna kan orsaka inflammationer i tandköttet under sin vandring. Störst skada och irritation sker alltså innan en ev. avmaskning har effekt."

http://maskkontroll.se/info/info-provtagning-maskar/#styngflugelarver

Du har ingen aning om vad du prata om.
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Om du tar en skithög från en "magfrisk" häst i stallet, slänger de i en stor vattenhink, häller i vatten typ 15-20 liter, vispar runt så du slår sönder bollarna, häller över höet/Silaget (Kan sila de grovt om man vill så man inte får med bitar) Kör en vecka på samma sätt..

Då har du överfört den bra bakteriekulturen från en häst till en annan. Jag har sett flertalet hästar äta av andra hästars bajs, detta har ofta varit unghästar…

(En liten parantes, MAGTARM är bara ett överdrivet dyrt medel! Hippos foderjäst innehåller samma sak men bra mycket billigare, och bakjäst är det billigaste alternativet.)
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Om du tar en skithög från en "magfrisk" häst i stallet, slänger de i en stor vattenhink, häller i vatten typ 15-20 liter, vispar runt så du slår sönder bollarna, häller över höet/Silaget (Kan sila de grovt om man vill så man inte får med bitar) Kör en vecka på samma sätt..

Då har du överfört den bra bakteriekulturen från en häst till en annan. Jag har sett flertalet hästar äta av andra hästars bajs, detta har ofta varit unghästar…

(En liten parantes, MAGTARM är bara ett överdrivet dyrt medel! Hippos foderjäst innehåller samma sak men bra mycket billigare, och bakjäst är det billigaste alternativet.)

Bra tips :up:
 
Sv: Ge vad mot lös mage

Okej! Fast jag vet inte egentligen om min kan äta för torrt hö. Hon har kvalster och damm allergi. Får dock vaccin varje vecka för det.

Då antar jag att du inte vill tillskottsfodra med halm heller? Min ena häst blir lätt lite halvtaskig i magen den här tiden på året. Men några kg fräsch vetehalm om dagen brukar dock göra susen!

Det där med att ta bajs från en frisk häst och ge till en annan har jag försökt praktisera i 25 år. Men jag har hittills inte haft någon häst som har velat äta bajs från annan häst. Men jag har kanske bara ägt finsmakar-hästar?!
 

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av hästar som är lösa i magen, vad är era bästa tips på preparat som hjälper magen att komma i balans och...
2
Svar
31
· Visningar
1 955
Senast: AbCdE
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
647
Senast: Ray
·
Hundhälsa Oskar har ibland skov med rejält hård mage. Som nu. Jag ger ibland paraffinolja som ju inte tas upp av kroppen. Hjälper marginellt.Han...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 277
Hästvård Jag har en unghäst som lätt får lös avföring av stress, och symtomen kan därefter kvarstå en längre tid. Inga parasiter. Svarar bra på...
Svar
2
· Visningar
372
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp