Gelépaddar, skumpaddar osv.

Ingen pad under sadeln, är själv väldigt restrektiv vad gäller detta. Varför, jo en gelpad trycks fast mot hästens rygg och det blir nära nog omöjligt för hästen att skapa en rörelse under padden. Den har fn våran gammelman men mina döttrar i sadeln.

Om man skall ha något under sadeln, skall det vara möjlilgt att öppna en likadan kanal som sadeln har. Då får ryggraden plats, och kan röra sig fritt utan att något håller emot.

Därför rider inte jag med vojlock en gång, på den nya sadeln finns vojlock som är väl uppknuffad i kanalen på sadeln.
 
japp det har jag eftersom att det är stötdämpande mot hästens rygg jag har en vit Eskadron pad.Har också köpt en fårskinnspad nyligen.
 
Va i hela fridens dagar hände här då, så här skall det vara.

Ingen pad under sadeln, är själv väldigt restrektiv vad gäller detta. Varför, jo en gelpad trycks fast mot hästens rygg och det blir nära nog omöjligt för hästen att skapa en rörelse under padden.

Om man skall ha något under sadeln, skall det vara möjligt att öppna en likadan kanal som sadeln har. Då får ryggraden plats, och kan röra sig fritt utan att något håller emot.

Därför rider inte jag med vojlock en gång, på den nya sadeln finns vojlock som är väl uppknuffad i kanalen på sadeln. Den har fn våran gammelman men mina döttrar i sadeln.
 
Jag skulle jattegarna onska att hastkraket inte var sa himla rundryggad, for jag har en underbart mjuk farskinnspad som bara ligger och skrapar...

Ingen pad far plats mellan sadel och hast, for da aker sadeln at h*****e!

Gelpad tycker jag ar varst, for de ar sa himla tunga sa man inte ens orkar bara dem i handen. Flera kg ju!
 
Jag måste hitta en bra pad nu, ska prata med min dressyrtränare.
Anledningen är följande, jag köpte min sadel efter sommarbetet, hade visserligen ridit en del barbacka för att han skulle få muskler istället för fett :crazy:, men men..
Kan tillägga att det är Svårt att hitta en sadel till en häst som min, och det är faktiskt så att d e mina föräldrar som betalar, och dom lägger Inte pengar på en ny sadel!
Återstår då att
a) rida barbacka så länge jag har kvar hästen (dvs några år antagligen)
b) Lägga en pad under, så sadeln blir lite smalare!

Någon som har nåt förslag på en pad?? Det är väl mest på mitten, samt bak den är för vid....
 
Jag har ingen padd just nu på min nya sadel, just för att den är ny och ska lägga till sig. Men jag märker på min häst att han föredrar en padd under alla sadlar.
Har först och främst en vanlig teddy padd, fungerar bäst, tycker jag.
 
Har ingen padd under dressyrsadeln, har ett renskinn ibland för att förhindra skav - men inget annat över i så fall.

Under hoppsadeln har jag tidigare haft en Polypad - men den låg inte still... Så jag har nu en "engelsk padd" eller vad den kallades, som lyfter sadeln lite framtill. Sadeln var lagom i höstas när Battis var välmusklad och i fin form - när han blev skadad sedan föll han ur, och för att inte sadeln skall bli för vid har jag en padd under. Nu rids han visserligen inte alls dock... :crazy:
 
Hade bara padd när pållen hade dåligt med ryggmuskler efter en tids vila och sadel låg lite dåligt men numera finns det ingen anledning till att ha det!
 
Jag har gelepad för att sadeln ligger ngt för lågt på Laban, för att Tim kan få lite skav och för att det ska vara mjukt åt hästen!! :):
 
du själv använder padd...men du klagar bara på "buke eliten" som har padd å tkr det är skitdåligt mm....så varför inte ta bort din padd efters det är skit dåligt?? lr kanske köpa en ny sadel....??
 
Det är inte dåligt att ha padd!
låter som alla "skryter" här om att de minnsan inte använder padd...
hmm...
jag använder padd och är stolt över det! ;)
Har inte råd med en dyr sadel så en padd gör saken bättre.
Varför klaga på paddar överhuvudtaget??
så länge något inte skadar hästen tycker jag det är onödigt att klaga.
 
aldrig mera padd för min del. Padden gör INTE så att sadeln får en större anliggningsyta (iaf enligt flera av landets ledande sadelutprovare samt sadelmakare) dessutom gör den ofta en sadel som är för vid för trång. Hästens ryggrad rör sig åt varje sida ca 9 cm (!) jag har aldrig sett en engelska sadel med detta mellanrum på bossorna men har hört om en. Har själv en engelsk sadel på min häst pga att jag vill tävla och då är det ju inte tillåtet med bladsadel, hade jag varit rik så hade jag haft både en bladsadel och en engelsk men men ...
Ang. detta att dressyrhästar ofta har ont i ryggen tror inte jag beror till 100% på sadlarna. Inte med tanka på hur vanbligt förekommande rollkur är nu förtiden. Men sadlarna är nog en bidrangande orsak.
Håller fullständigt med dig breccia om att de som tävlar, spec. dom i högre klasser borde ha råd med utpassade sadlar och lämna paddarna hemma, ser inget gott med paddar.
 
Hur definerar du "skryt" eg? Ser inte att ngn här har skrutit :confused: kan inte för allt i världen förstå varför man är stolt över att använda padd??? Inte 17 är jag "stolt" för att jag inte använder padd, jag är bara glad att jag vet att jag har en ordentligt utprovad sadel som passar min häst. Inte stolt över att jag inte behöver padd.
Sen så beöver inte en dyr sadel vara bättre. Jag har ingen dyr sadel men den passar utan padd och det äär vell endå det som är det viktiga?
 
Säger som "föregående talare", att använda pad är väl ingenting att vara stolt över!

Skaffa istället en sadel som passar hästen. En sadel som passar måste inte vara dyr, det finns t ex bra syntetsadlar till ett överkomligt pris. Eller begagnade märkessadlar.

Att rida med pad för att man "inte har råd med en dyr sadel" är en mycket dålig ursäkt.

Immer
 
jag har inget emot paddar så.men det finns såå mycket människor som tror att det hjälper mot en sadel som ligger fel,men det löser oftast inga problem alls det blir juh bara som du sa trängre. dessutom använde bäl inte du padd,sara!? konstigt att folk tror det.. jag har i af ALDRIG sett dej ha det...och jag har sett dej rida ett dussin gånger. det rä min åsikt!
jupp :):
 
JAG använder inte padd, förstår inte vad du har fått det ifrån :confused:
Jag hade det ett tag innan jag hade min nya sadel på Azterix, den var för vid och innan vi hade fixat nya sadeln red jag med den + pad. Men om man har en välanpassad sadel ska man inte använda pad!
 
Edinburgh sadlarna är inte raka, det kan vem som helst se, min far som inte vet ett jota om hästar o sadlar skulle kunna se det.
Det betyder att när hästen börjar (läs: försöker) använda sina ryggmuskler så trycks det ner pga edinburghens rundade anläggningsyta.
 
jag har gelepad, å en sadel utpassad perfekt till min häst av Ingdams :smirk:Gelepadden har jag för att min stora polle är lite känslig hela han,så då vill jag ha det för att jämna ut trycket...tror det e skönare för han :smirk:Breccia.....varför skriver du "eliten" hela tiden....e du avundsjuk lr va e problemet :confused:???Dra inte alla över en kant ;)
 
Jag har ingen pad under sadeln, känns helt enkelt överflödigt.
Däremot har jag en gelepad till min egen bakdel, men den känner ju inte pållan av :D
 
vad har du för konstig edinburgh? stackars hästen du ridit den med isåf...jag skulle inte ens satt mig upp i sadeln då!
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 719
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 644
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 856
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Förskoletid som timvik
  • Vad läser du just nu?
  • Slipa ner ett IKEA bord

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp