Gelépaddar, skumpaddar osv.

Jag har padd på mina hästar. En direkt under sadeln och en till under vojlocken(ligger närmst kroppen). Jag använder padd i förebyggande syfte. Har alltid haft det och det har alltid fungerat bra. Varför jag har en till padd under vojlocken beror på att mina hästar väldigt lätt får skav. Särskilt när de är nyklippta. Hästarna trivs med det och jag trivs med det. Dessutom... ni som inte använder padd... kan ni verkligen vara helt säkra på att sadeln ligger helt rätt? Jag har sett massor av hemska exempel på folk som tror de har en bra sadel men som faktiskt klämmer hästen på ryggen. Varför använder ni det inte i förebyggande syfte? En häst ändrar sig ju ganska ofta i kroppen. En sadel som ligger bra en månad kan ju faktiskt ligga sämre några månader senare...
 
De flesta illa tillpassade sadlar är för trånga, inte för vida. Lägger man då på en pad blir det ännu trängre plus att man inte får den kanal som behövs för ryggens rörelsefrihet. Därför gör en pad ofta mer skada än nytta.

Jag skulle kunna tänka mig att ha en pad om hästen tappat muskler av någon anledning och sadeln därför blir för vid. Användningen av pad blir då bara tillfällig och fyller sitt syfte att göra sadeln smalare.

Jag förstår inte varför du har pad i förebyggande syfte. Är det för att förebygga för vid sadel om hästen hux flux musklar ur?
Något annat som den kan förebygga kan jag inte se.
 
Det är mer för hästens skull jag tjatar, du behöver inte köpa en ny om den passar annars, stoppa om!

Och om han har en tendens till att skada sig ofta så kanske utrustningen behöver ses över ändå?

Och så kan man faktiskt jobba upp musklerna till "normal" status från marken så slipper man problemet med illa passande sadlar :cool:

Fast du rider väl inte när han är skadad, antar jag?
 
Den ser ut som en halv måne, och läggs mellan sadeln och schabraket, den bygger bara upp fram eftersom den är lagom bak. Förstår du nu? ;)
 
Så det är jätte synd om min häst för att jag har en tunn fjärilspad som hjälper sadeln att inte glida fram när han tappat muskler?? :confused: Så du menar att jag kanske ska köpa en ny sadel när han är skadad? Klart jag inte rider när han är skadad!
Vet du ens vad en fjärilspad är??
 
Är alltid 100 på att min sadel passar. Den är utprovad en auktoriserad sadelutprovare, och sedan dess kollad med jämna mellanrum. Dessutom är min tränare påväg att bli auktoriserad inprovare så hon kollar min sadel lite då och då. Så ja, jag är 100% säker på att min sadel passar såbra som en engelsk sadel kan göra.
 
Vad bra att du är så säker på att den passar! :):
Många tror att sadeln passar och hävdar det fortfarande när man ser att den ligger fel på något sett. Det är ju svårt att få en sadel att lugga perfekt så det är jättebra att man tar ut en sadelprovare!

Till Jadzia... som jag sa har jag padd i förebygande syfte för att hästarna ser inte likadana ut i kroppen hela tiden. Jag har också sadlar som ligger bra men de ligger faktiskt bättre med paddar. Att det skulle hindra ryggverksamheten är jag mycket tveksam till. Det beror kanske på vad man har för paddar. De jag använder ligger inte plant på ryggen utan bildar även de en tunnel efter ett antal gångers användande. Den av mina hästar som jag använder mest paddar på är enligt naprapaten otroligt rörlig i ryggen (den rörligaste häst han känt på). Så nog påverkar det inte rygverksamheten så mycket. Iaf försämras inte ryggens muskulaturer. Man får göra som man vill tycker jag. Bara det inte skadar hästen.
 
Pad som pad, det den gör är att göra sadeln mindre/trängre.

Att man använder pad en kortare period medans hästen musklar upp sig igen är inte så konstigt, det har jag också gjort. Men det har tagit ett par veckor och sen åker paden bort illa kvickt! Dock jobbar jag extra mycket från marken i ovan nämnda situation för att inte BEHÖVA använda sadeln med pad.
 
Nä, ingen padd.

Jag tycker man ska ha en så bra passande sadel att det går bra utan!
 
nu ska jag reta er alla....
Det finns en pad som inte ligger i kanalen... Är den OK då??? Det finns nämligen fickor i schabraken där man lägger in önskad pad i TVÅ delar. En under varje bossa.
Finns det någon anledning att inte använda denna???
Visserligen kostar den ca 1000:- st men det gör ju actionpaden också... Och det är ju inte billigt med kvalitetschabrak heller...
 
Eftersom du inte svarar gissar jag att du inte vet!? :devil:
Då kan du inte heller klaga... :smirk:
 
Jag ska köpa ny sadel till sommaren, men jag tänker nog fortsätta me pad ändå, blir ju mjukare för hästen.
 
Spelar väl ingen roll för dig vad vi andra har eller?!
Har själv pad till pållen då det blir bättre. Har haft problem med att hitta bra passande sadlar. Alla som har pad har ofta en orsak till det.
 
Joda jag vet men jag har inte tid att titta igenom ALLA trådar varje dag, är i stallet ibland också :smirk:

Stoppa om i stället, även fjärilspaden gör sadeln trängre...
 
Fjärilspadden i gjort i ett super tunt tyg över ryggraden.
Just nu har jag en hemma gjord eftersom jag förut lånat och annars måste man beställa flera paddar (5?) och betala 2500?
Har ingen lust med de, eftersom jag hoppas kunna ta bort den snart...
 
Jag har en tunn fårskinnspadd under min hoppsadel.

Därför att sadeln är ny och ganska hård. Inte inriden än!!
sen ska fårskinnspadden bytas ut mot en stötdämpande gelpadd. Det var sadelutprovaren som rekomenderande.
 
Jag har en gélpad, som jag inte använder så mycket längre då den flyttar sig så mycket. Använder en "vanlig" fårskinnspad just nu till min hoppsadel då min dressyrsadel (som jag använder mest) ska till sadelmakaren och stoppas om.
Det var en person tidigare i diskutionen som undrade varför inte de som hade råd köpte en bra sadel som passar.
Detta är hur jag upplevt det:
Jag jobbade hos en hoppryttare som hade 16 hästar hemma, och fastän dom har pengar så har dom inte råd att köpa 16 olika sadlar.
Han red med tennisrack, med slip-pad under allt.
Det fungerade jättebra.

Fast själv är jag i grund och botten sådan att jag helst inte har någon padd, då det glider och håller på, men just nu behöver jag det. :D

/Anna
 
Enligt vad jag har hört av olika sadelmakare... ska man absolut inte använda gelépaddar... de stramar mest på hästens rygg då... de jag har pratat med, rekomenderar fårskinn... men hellst ska ju sadeln ligga bra utan massa paddar...
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 255
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 652
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 014
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp