Gelépaddar, skumpaddar osv.

det är väll absolut ingen här som har skrivit att det är världens dödsynd att ha padd??
Och ja, jag tror nog att dom flesta här har känt under sadel.
Skulle själv aldrig använda padd, då jag inte ser ngn nytta med det, men vad spelar det för roll? Jag tycker att det är ok att ha padd så länge sadeln är utpassad, annars inte.
Man ska också tänka på att en padd kan göra att en passande sadel inte passar längre. Och nej, en padd ger absolut ingen större anliggningsyta och den är inte stötdämpande enligt undersökningar som gjorts på slu.
 
Paddar är stötdämpande.
Det är därför man använder dem.
Man kan ha pad även fast sadeln passar, det är bara bra med pad. Ju mjukare och skönare för hästen desto bättre.
 
Fick höra så sent som idag att man alltid ska ha pad under flatback-sadlar, om det då bara är en tunn gelpad. :confused: Om detta stämmer, vad är det då för skillnad mellan just flatback-sadlar och andra sadlar? Tycker det verkar mysko. :crazy:
 
Vet du vad som händer om man lägger en pad under en sadel? Det blir mindre utrymme = sadeln blir "trängre" och passade den innan så blir den för liten :(

En väl passande sadel ska inte behöva någon extra stoppning, den ska vara tillräckligt mjuk i sig. En dålig sadel blir heller inte mindre dålig för att man stoppar någonting under den.
 
Jag har aldrig känt på en så mjuk sadel som en pad är.
Sluta vara så "naturliga" eller vad vissa här vill framstå som, varför inte bara acceptera att en pad är mjuk, och jag tror era hästar skulle vilja ha en om de fick.
Har alltid haft pad på min häst och jag har inte nån supersadel direkt, och hon har inga som helst ryggproblem
Väldigt fin rygg för sin ålder t.om.
Sluta fördöm massa saker..tröttsamt :smirk:
 
Jag har heller inga problem med samspelet med min häst. Fastän jag inte använder pad. Inte heller har några av de hästar jag haft haft problem med ont i ryggen eller dåliga muskler.

Jag är tämligen säker på att min häst hellre vill ha en sadel som ligger bra och inte stör hennes ryggverksamhet (för den är jag rädd om).
 
Ja, men bara för du inte använder pad, ska du inte sitta och skriva att det är dåligt...
Visst, jag har sett 30.000 krs sadlar som varit mjuka, en sådan skule jag kanske haft utan pad, men annars är sadlar hårda och en pad är skönt för hästen, även om sadeln passar är den hård ;)
 
Enligt många sadelutprovare och SLU:s undersökningar är en Padd INTE stötdämpande, inte nämvärt iaf. Har själv luftstoppning i min sadel och kan säga dig att det är bra mycket "mjukare" än en padd.
Lill_sis har rätt i det hon säger. En padd gör så att hästen får mindre utrymme i sadeln.
Tycker att ni här inne som förespråkar padd kan bege er in på SLU:s hemsida, där står det om det stora projekt som pågår just nu, världens första undersökning om hur sadlar påverkar hästens rygg/muskulatur.
Där finns det också ett avsnitt om paddar, och kan säga att det inte spec. mycket positiva saker precis.
 
En sadel som passar hästen ligger på musklerna VID SIDAN om ryggraden, så att ryggraden inte belastas! tänk själv på hur sadel ser ut, precis över ryggraden är det ju en "fåra" så sadeln ligger inte på ryggraden alls.

Lägger man dit en padd (vare sig sadeln passar eller inte) så fördelas ju trycket, och då även över ryggraden!! Ryggraden ska ju vara fri, det är musklerna som ska belastas.
 
Brukar ha en gelpad eller en fårskinnspad när jag hoppar. Unghästarna brukar få ha en pad under sadel, bla för att de andvänder samma sadel.
 
Jag använder inte pad för att det är dåligt.(!)

Köp en luftsadel, de är mjuka :) (Ex Wintec, som tyvärr inte passar min häst :cry:) Och inte särskilt dyra.
 
eller så kan man göra en Flair-installation hos närmaste sadelinprovare
 
ska försöka hitta den igen, förra gången fick jag hjälp av mamma att hitta den,hon jobbar där så hon är van med sidan, den är nämligen svår att hitta :smirk:
 
På Lina har jag ingen pad.
Banco går med en tunn pad,för att sadeln är en liten aning "tunn" i bossorna (behöver stoppas om) och vi har inga möjligheter att göra det ännu.
 
Vad är det som är så fruktansvärt hemskt med paddar??? :mad:

Har pad under min ponny (fjärilspad) eftersom han blir skadad hela tiden hinner han aldrig bygga klart förren han tappar igen... :( Igentligen ligger sadeln bra, men av den anledningen behöver jag fjärilspad på honom!
 
Står upprepade gånger i tråden.

Padden täpper till ffa ryggradens utrymme så den inte kan röra på sig. Det blir för trångt. Engelska sadlar är inte gjorda för att ha pad under. Det är därför de är stoppade.
 
Jo vet... Men menade vet inte hur jag ska förklara men... Äsch... Så det är jätte fel av mej att använda pad. Jag ska såklart köpa en ny sadel som jag kan ha när han är skadad!? :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 743
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 255
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 652
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 013
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp