Gelépaddar, skumpaddar osv.

vissa hästar måste ha sadlar med rundade bommar, så tt dom ligger an längs hela ryggen, på en del hästar bildas det en sk. brygga om de har för raka bommar dvs sadeln ligger inte an mot ryggen i mitten.
 
Skryt: Läs i början av diskussionen...
"jag har ingen pad" bla bla
är det något att stoltsera med??
det är väl bra att ni har en tillräckligt bra sadel och så, men om man nu INTE har det som i mitt fall, varför inte ha pad då?
Det blir ju mer stötdämpande på hästen!
jag tycker visst det är en ursäkt att inte ha råd, för jag har faktiskt inte råd. så enkelt är det.
men jag bryr mig om min häst så jag använder pad för hennes skull. Och det kan nån knappast komma och klaga på mig för!
Bättre en pad för mycket än en för lite, det handlar faktiskt om hästens rygg.
tycker hela den här diskussionen har urartat, på vissa här låter dte som att det är så dåligt att använda pad men det är fel.
 
Varför ser man då så många "av dom större" använda ex fårskinnspaddar??
 
har man inte råd att ha en sadel som passar hästen ska man nog inte ha häst.
Även billiga sadlar kan passa, har du tänkt på det?
Jag tycker att det är bra att folk "stoltserar" med att dom inte har någon padd och att dom har en sadel som passar, för det är alltför vanlig att man ser hästar med ryggproblem idag!
En padd kan omöjligt ersätta en utpassad sadel och enligt migär det inte något som gör saken bättre, för om du har en sadel som inte ligger an längs hela ryggen så hjälper inte en padd hur tjock den än är, tyvärr. Oftast gäller det vid de flesta andra problemen med sadlar också.
Rid hellre barbacka.
 
Det är helt enkelt så att de har många hästar men inte sadel till varje häst. Ryttaren använder sin favoritsadel till flera hästar och då behövs det ibland fårskinn och/eller paddar.

Immer
 
flesky:

Ja jag vet att även en billig sadel kan passa.
Och jag har aldrig sagt att min INTE gör det!
Har haft den i 6 år och min häst har inte fått skavsår/ont i ryggen av den. Den ser bra ut på henne, men jag är ingen sadelutprovare heller.
Och eftersom jag inte anser mig expert på att pröva ut sadlar har jag pad som en bra sak som ska göra sadeln mjukare för hästen.
Varför inte? Man kan ha pad ÄVEN till en bra mjuk sadel tycker jag.
De flesta använder faktiskt pad till sina hästar.
jag tycker inte att några ska sitta här och säga att padar är något dåligt. isåfall är det sadeln som är problemet.
 
har ingen pad.

men mångar har ju pad också bara för att dte är snyggt :confused:
 
Men där om någonstans borde det finnas pengar... :p

Tycker inte det är fel att använda padd, min sadel passar på min ponny det är bara det att eftersom han är skadad nästan hela tiden hinner han aldri bygga upp dom där musklerna... :(
 
Min häst är väldigt fin och välmusklad över ryggen, och varken massör eller sadelutprovare kan förstå varför jag har pad, -sadeln ligger bra och hästens ryggmuskler är i god form. Men jag upplever hästen som possetivare när han får ha en mjukis under sadeln, -och då får han det!!!
 
hur vet man att eliten har samma sadel till alla sina hästar och att det är därför dom använder pad?
hm..har jag väldigt svårt att tro på.
 
faktiskt min mening med....ja vet själv nyss en tjej i eliten som har gjort en sadel perfekt just för hennes häst.....så det stämmer inte riktigt som du säger...du har inte alltid rätt gumman.. :devil:
 
candidat, var det där till mig?
jag förstår inte vad du menade, du håller med mej sa du först, men sen sa du att jag inte har rätt?

jag undrar varför alla säger att de i eliten har padar för att de har samma sadel till alla hästarna, och hur de kan veta det?
vad är det jag inte har rätt i när jag frågar det
 
jag blir så trött på alla här som skriver att man absolut inte ska ha pad osv...bara för att man har en rätt anpassad sadel så behöver ju det inte menas me att den e så mjuk för hästen... en sadel ä jävligt hård under om ni nu känt på en sadel någångång :mad: visst kan en häst ha en anpassad sadel utan att få ont i ryggen men de måste vara mycket goare för hästen om man har något stötdämpande under...jag har själv fårskinnspaddar under mina sadlar BARA för att de inte ska belasta ryggen i onödan, inte skava osv (blir en lite större anläggningsyta oxå)...de e inget menat som skit på nått sätt å vis men jag blir bara så trött på alla som tror att dom kan allt... :bump:
 
Ja du har helt rätt! Håller med dig, trött på det tjatat jag också :bow:
 
Rider själv med gelépad på alla mina hästar. Självklart ska man inte ha det som kompensation till en dålig sadel, men faktum kvarstår att inte ens världens bäst tillpassade sadel tar upp stötar så bra som en gelépad! Och när det finns alternativet att lägga på en pad och då låta hästen slippa så mycket av stötarna i ryggen som möjligt så verkar det bara korkat att inte göra det..! Som någon annan skrev tidigare, föreställ er själva hur det måste vara för hästen..!
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 719
Senast: lillamy73
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 215
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 644
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 857
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp