Geologins dag - Fråga en geolog

Här är några bilder från fäboden väster om Siljansringen. Enligt folktron är de här stenarna ett resultat av meteoritnedslaget.
36269
 
Det vita ser ut som en veckad gång av kvarts (men det kan även vara något annat vitt mineral, svårt att veta från en bild). Om du tittar på mönstret i stenen runt det vita så följer det den vita gången. Att det vita sticker ut, beror på att det är mer motståndskraftig mot vittring.
Aha! Tack! :)
 
Här är några bilder från fäboden väster om Siljansringen. Enligt folktron är de här stenarna ett resultat av meteoritnedslaget.Visa bifogad fil 36269

Det här ser ut som en porfyr, som är en vulkanisk bergart som finns mellan Siljansringen och Älvdalen. Eller om man ska vara geologiskt korrekt, det är en vulkanisk bergart med porfyrisk textur. I den kan det dock finnas slagkäglor, som är en struktur som bildades vid meteoritnedslaget. Jag ser dock inga slagkägklor i denna stuff. Vulkanbältet mellan Siljansringen och området med Dalasandsten är cirka 1,7 till 1,8 miljarder år gamla.
 
Fråga till geologen: Har folktron rätt?Visa bifogad fil 36270

Detta är en sandsten. Troligen är det en Dalasandsten, som är 1,5 miljarder år gammal, eller så är det en Digerbergssandsten som är något äldre eller samtida som porfyrerna i området, dvs ungefr 1,7 miljarder år. Dalasandsten är det som bryts som natursten i Mångsbodarna. Den kallas lokalt även Älvdalskvartsit. Dessa bergarter är mer än 1 miljard år äldre än meteroritnedslaget som skedde för 365 miljoner år sedan under tidsperioden Devon.
 
Sista helgen i september kommer Naturum Fulufjället ha geologifokus, så är ni i området passa på att få lite kött på benen om områdets geologi. (om detta räknas som reklam eller så så får morderator plocka bort det)
 
Detta är en sandsten. Troligen är det en Dalasandsten, som är 1,5 miljarder år gammal, eller så är det en Digerbergssandsten som är något äldre eller samtida som porfyrerna i området, dvs ungefr 1,7 miljarder år. Dalasandsten är det som bryts som natursten i Mångsbodarna. Den kallas lokalt även Älvdalskvartsit. Dessa bergarter är mer än 1 miljard år äldre än meteroritnedslaget som skedde för 365 miljoner år sedan under tidsperioden Devon.

Det SKULLE också kunna vara den yngre Orsasandstenen, men det tror jag inte är troligt om den hittades väster om Siljansringen.
 
Nu på lördag den 12 september är det Geologins dag, något kanske inte alla vet:

http://www.geologinsdag.nu/

Eftersom jag är geolog och verkligen tycker om mitt jobb tänkte jag starta en tråd där man kan fråga om geologi (jag fick idén från en annan tråd som inte riktigt har geologi som tema). Vi får väl se om det är någon som är nyfiken eller om tråden kommer att eka tomt :D

Jag är verkligen inte en expert inom alla geologins områden men jag lovar göra mitt bästa (plus att jag vet minst en annan geolog-Bukefalist som jag kan ropa på för hjälp!).

---

Geologi är alltså läran om berggrunden och jordarterna. Geovetenskap inbegriper alla vetenskaper som behandlar jordklotets utveckling och fysiska processer, tex hydrologi, meteorologi och paleontologi.

Min utbildning var inriktad på berggrundsgeologi och mer specifikt mineralogi (mineral är kemiska föreningar som i sin tur bygger upp en bergart).

Frågor på det? ;)
Ja! Vad ska man studera? Barnet är såå intresserad och du är helt klart inspiration! :heart
 
Ja! Vad ska man studera? Barnet är såå intresserad och du är helt klart inspiration! :heart

Tack :o

För att komma in på geovetarutbildningen krävs naturvetenskaplig behörighet från gymnasiet. Sedan går man ett program där det finns en viss valfrihet vad gäller kurserna. Jag hade ju inte direkt någon plan att bli geolog och har vinglat lite vad gäller kurser. Förutom geovetarkurserna har jag läst oorganisk kemi och miljökemi (plus lite biologi, organisk kemi och matematik som ingår i Mat-Nat ingång 2 som jag gick).

Dock är jag inte ett dugg uppdaterad om hur kurserna/programmen är upplagda idag men man måste vara naturvetare i grunden. Sedan är det bra med ett allmänt intresse för sin omgivning, geologi är inte en isolerad vetenskap. Jag använder biologi, kemi och fysik också. Tex kan olika växter trivs olika bra på olika typer av berg och då är det bra om man känner igen dem. Det är väl en del av det som tilltalar mig mest med geologi, man måste kunna lite av varje.

Ska man jobba som jag gör är det ett måste med skogsvana, ibland är jag helt ensam långt ute i skogen. Plus att det är ju en fördel om man tycker det är roligt, tycker man skogen är pest och pina kommer det att bli jobbigt :D Personligen älskar jag när jag är ut till riggen själv mitt i natten (gärna på vintern) och går dit med pannlampa :love: Det är kvalitetstid i min värld.
 
Jag packar upp de sista flyttkartongerna. Det är en salig röra skräp från sonens fd rum som han packat själv. Och då hittade jag den här asken. En present från hans kusin, säkert 8-9 år gammal. Givetsvis kom jag genast att tänka på tråden :D

Kan du identifiera innehållet?
Visa bifogad fil 36209

De är trumlade :( dvs väldigt svårt att säga vad de är, speciellt från en bild.

Den rosa i mitten skulle kunna vara rosenkvarts. Den mörka längst upp till höger bör vara en mafisk bergart. Längst ner till vänster ser ut som den innehåller glimmer så ev en granit eller en pegmatit.

Men egentligen törs jag inte säga något, det är som sagt väldigt svårt på polerade stenar och på bild. Generellt vill man ha en färsk brottsyta för att kunna bestämma vad det är.
 
Det är från Bennu, stenarna är ca 2 m långa.

Perfekt illustration hur svårt det är att identifiera berg från en bild utan skala och utan att veta var det är.

När jag tar bilder när jag är ute i fält har jag alltid någon form av storleksreferens, annars är bilden mer eller mindre värdelös. Har jag glömt min inplastade skala går det bra med luppen, hammaren, kompassen eller min känga...
 
Apropå lupp, var hittar man en vettig sån som ändå inte är snordyr?

Hur mycket får den kosta? Jag rekommenderar en triplett i x10, sämre än så är bara irriterande. Det finns en från Kite på Naturbokhandeln för 349 kr som jag skulle kunna tänka mig. 20x förstoring är onödigt, det är svårt att få till en bra lins till vettigt pris med större förstoring än 10x.

Ruper är också ett bra märke på luppar, min första köpte jag hos en optiker i Uppsala.
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 661
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp