Geologins dag - Fråga en geolog

Reglerna ändrades våren 2018 (trädde i kraft 1:a augusti 2018), innan dess var det tillåtet att leta efter uran men inte bryta det (en relik från folkomröstningen angående kärnkraft). Jag har letat efter uran sedan 2008 men eftersom det här berget innehåller vanadin också så letar vi det nu.

Hela Sveriges berggrund är kartlagd på ett ungefär men i större detalj inom vissa områden, tex i Bergslagen av förklarliga skäl (vi har knatat runt och letat malm där länge).
Jag visste faktiskt inte vad vanadin var förrän nu, skyller på att jag inte fick lära mig det i skolan.

Har det någonsin hänt att ni stött på något "finare" material oväntat som typ guld eller ädelstenar? Jag vet faktiskt inte ens om vi har ädelstenar naturligt i Sverige och i så fall vilka. Har t.ex aldrig hört om att diamant skulle förekomma naturligt här.
 
Jag visste faktiskt inte vad vanadin var förrän nu, skyller på att jag inte fick lära mig det i skolan.

Har det någonsin hänt att ni stött på något "finare" material oväntat som typ guld eller ädelstenar? Jag vet faktiskt inte ens om vi har ädelstenar naturligt i Sverige och i så fall vilka. Har t.ex aldrig hört om att diamant skulle förekomma naturligt här.

Det är ytterst sällan en prospekteringsgeolog hittar en oväntad koncessionsmetall (alltså det vi letar efter). Då har vi inte gjort vår hemläxa ordentligt :D Innan man ger sig ut och letar tittar man på berggrundskartan, kollar om det finns gamla gruvor/gruvhål i området osv. Dock händer det ibland, jag har som sagt jobbat på ett projekt som var oväntat. Kopierar från ett av mina tidigare inlägg i tråden:

---
Ibland kan man få en överraskning. Ett bolag jag har jobbat åt gjorde flygmätningar. Ett område som inte var med på det som egentligen skulle undersökas lyste upp som en julgran. Det visade sig vara en potentiellt brytvärd nickel och kopparfyndighet (som innehåller kobolt också). Det var rolig borrning, alla hål fick bra resultat.
---

Vi har diamanter i Sverige och det har prospekterats efter dem men de är i allmänhet små och inte av smyckeskvalitet. Även i Finland har det letats diamanter, en av mina fd kollegor jobbade väldigt mycket på av de större projekten där. Granater är tämligen vanliga i Sverige men jag tror nog inga är av smyckeskvalitet.
 
Det är ytterst sällan en prospekteringsgeolog hittar en oväntad koncessionsmetall (alltså det vi letar efter). Då har vi inte gjort vår hemläxa ordentligt :D Innan man ger sig ut och letar tittar man på berggrundskartan, kollar om det finns gamla gruvor/gruvhål i området osv. Dock händer det ibland, jag har som sagt jobbat på ett projekt som var oväntat. Kopierar från ett av mina tidigare inlägg i tråden:

---
Ibland kan man få en överraskning. Ett bolag jag har jobbat åt gjorde flygmätningar. Ett område som inte var med på det som egentligen skulle undersökas lyste upp som en julgran. Det visade sig vara en potentiellt brytvärd nickel och kopparfyndighet (som innehåller kobolt också). Det var rolig borrning, alla hål fick bra resultat.
---

Vi har diamanter i Sverige och det har prospekterats efter dem men de är i allmänhet små och inte av smyckeskvalitet. Även i Finland har det letats diamanter, en av mina fd kollegor jobbade väldigt mycket på av de större projekten där. Granater är tämligen vanliga i Sverige men jag tror nog inga är av smyckeskvalitet.
Jag var tvungen att googla granat då jag inte ens visste att det var en ädelsten, min kunskap är minst sagt begränsad :D

Måste säga att jag fick ett orimligt sug efter att lära mig mer om detta då det verkar så häftigt. Såg dessutom i en artikel jag hittade att någon kvinna officiell var bergmästare för något område, hur häftig titel är inte det liksom?
 
Jag var tvungen att googla granat då jag inte ens visste att det var en ädelsten, min kunskap är minst sagt begränsad :D

Måste säga att jag fick ett orimligt sug efter att lära mig mer om detta då det verkar så häftigt. Såg dessutom i en artikel jag hittade att någon kvinna officiell var bergmästare för något område, hur häftig titel är inte det liksom?

Japp, vår högsta "chef" är en kvinna. Hon har titeln bergmästare men även de handläggare som jobbar under henne är bergmästare (nyligen har en av mina gamla kursare blivit det faktiskt :up:). Bergsstaten ser till att vi som jobbar inom prospektering följer minerallagen och hanterar undersökningstillstånd odyl.

Ämbetet som sådant har anor som går tillbaka till 1600-talet. Bergslagen var indelad i olika bergsstater som styrdes av en bergmästare. Denne person hade ansvaret för det bergsbruk som skedde i det området. Två av de viktigaste bergsstaterna var Falun och Sala. Allt detta var för att bergsbruket skulle ske så effektivt som möjligt plus att staten/kungen ville ha koll på vad som hände där eftersom de är/var så viktiga för landets ekonomi. Falu gruva betalade för våra krig under stormaktstiden och lade grunden till vår välfärdsstat. Utan våra gruvor hade Sverige sett väldigt annorlunda ut.
 
Jag visste faktiskt inte vad vanadin var förrän nu, skyller på att jag inte fick lära mig det i skolan.

Har det någonsin hänt att ni stött på något "finare" material oväntat som typ guld eller ädelstenar? Jag vet faktiskt inte ens om vi har ädelstenar naturligt i Sverige och i så fall vilka. Har t.ex aldrig hört om att diamant skulle förekomma naturligt här.

Det finns diamanter på Åreskutan :) Men så små att man måste ha mikroskåp för att se dom. Det kan man tänka på i skidbackan :D
 
Kan tillägga att jag är extremt lokalpatriotisk när det gäller Falun eftersom jag är uppvuxen strax utanför Falun och gjorde mitt examensarbete om Falu gruva :D Dessutom är geologin i området enormt intressant.

Jag härstammar från valloner som kom hit för att jobba som smeder och jag ser det lite som att jag genom mitt jobb fortsätter familjetraditionen.
 
Kan tillägga att jag är extremt lokalpatriotisk när det gäller Falun eftersom jag är uppvuxen strax utanför Falun och gjorde mitt examensarbete om Falu gruva :D Dessutom är geologin i området enormt intressant.

Jag härstammar från valloner som kom hit för att jobba som smeder och jag ser det lite som att jag genom mitt jobb fortsätter familjetraditionen.
Vad häftig historia! Följer tråden med spänning!
Jag är så nöjd över att jag hittade en liten sten med granater i och tog med hem (vilket eventuellt kan ha varit olagligt, jag har något svagt minne av det. :cautious:).
 
@athena_arabians @Unafraid

Verkligen jättehäftigt ja. Ska läsa igenom tråden från början känner jag. Kanske dags att satsa på ny karriär! När jag var liten var jag under en period otroligt fixerad vid vulkaner, hade liksom förträngt det men blev påmind av denna tråd.

Känner dock att jag ska läsa igenom tråden innan jag kommer med fler frågor så slipper vi massa upprepningar :)
 
Angående något du skrev i en viss annan tråd: Är det farligt att svälja en silverring?

Nej, så länge den inte är väldigt stor eller har taggar. Silver i form av smycken ger inte ifrån sig mycket om den åker igenom mag-tarmsystemet för det är en ädel metall, dvs den reagerar inte så lätt med andra ämnen trots magsyran.

Kolloidalt silver är farligt eftersom partiklarna är så små. Små partiklar inne i kroppen har lättare att ställa till med skada för cellerna. De bildar lätt joner som gärna reagerar med andra ämnen, till skillnad från metalliskt silver.
 
Jag fiskar upp den här tråden igen eftersom årets upplaga av Geologins dag närmar sig, det är den 14 september. Titta gärna in här för mer information om vilka arrangemang som finns: https://geologinsdag.nu/

Är det någon som grunnat på något geologiskt mysterium och vill att en geolog försöker svara? :D

Jag och sonen har klurat på sak. Hur funkar det om man har ett hjärta av sten, som riddare Kato?
Ett fullständigt mysterium för oss O_o

Sorry :p:heart
 
Jag och sonen har klurat på sak. Hur funkar det om man har ett hjärta av sten, som riddare Kato?
Ett fullständigt mysterium för oss O_o

Sorry :p:heart

Tyvärr, där slirar vi in i biologi vilket jag är lite lätt allergisk emot så jag har inget bra svar :D

Eftersom ett hjärta måste kunna röra sig för att kunna pumpa runt blodet så skulle det inte fungera så bra med ett mineral som ersättning eftersom deras kristallstruktur inte medger sådana rörelser :)

Mineral/bergarter tycker i allmänhet inte om snabba förändringar i temperatur heller, då bildas det lätt sprickor. Undantaget är täljsten som pga sin sammansättning av talk och klorit klarar snabba temperaturförändringar utan att spricka.
 
Jag förstår inte varför det heter "ett mineral" och inte "en mineral", precis som att det heter "ett prismat" och inte "en prisma"? Jag vill gärna sätta en framför båda de två, men "alla andra" skriver ju med ett så jag antar att det är jag som har fel då.

Det kanske inte är något direkt geologiskt mysterium, men ändå något jag funderat på :p:D
 
Tyvärr, där slirar vi in i biologi vilket jag är lite lätt allergisk emot så jag har inget bra svar :D

Eftersom ett hjärta måste kunna röra sig för att kunna pumpa runt blodet så skulle det inte fungera så bra med ett mineral som ersättning eftersom deras kristallstruktur inte medger sådana rörelser :)
Även om hjärtat är konstruerat av flera stenbitar som ger möjlighet till inbördes rörelse, så blir det nog aldrig jämförbart i funktion och framför allt inte trevlig känsla att gå med det inne i bröstet.

Vilket ju förklarar varför någon med sådant hjärta inte kan ha det så bra och därför har svårt att vara glad och snäll. Lätt att det kommer ut som elakhet och empatibrist.

Hade Cato levt i en annan tid och på en annan plats så hade möjligheten att göra hjärttransplantationer kunnat vara en lösning för honom istället för döden.
 
Jag förstår inte varför det heter "ett mineral" och inte "en mineral", precis som att det heter "ett prismat" och inte "en prisma"? Jag vill gärna sätta en framför båda de två, men "alla andra" skriver ju med ett så jag antar att det är jag som har fel då.

Det kanske inte är något direkt geologiskt mysterium, men ändå något jag funderat på :p:D

Där slirar vi in på grammatik vilket jag är ungefär lika bra på som biologi :p

Det jag kommer ihåg från forntiden (dvs innan geologistudierna som skedde någon gång på medeltiden ;)) är att det inte finns någon bestämd regel för när ett substantiv är ett neutrum eller ett utrum men att levande varelser generellt är ett utrum, dvs n-ord, och neutrum (dvs t-ord) när det är något icke-levande.

Språkmässigt har jag rätt ofta problem eftersom jag jobbar på engelska och namnen på olika bergarter och mineral inte alltid påminner om varandra på engelska och svenska. Det gör att mitt språk blir lite svengelskt ibland :D
 
Jag förstår inte varför det heter "ett mineral" och inte "en mineral", precis som att det heter "ett prismat" och inte "en prisma"? Jag vill gärna sätta en framför båda de två, men "alla andra" skriver ju med ett så jag antar att det är jag som har fel då.

Det kanske inte är något direkt geologiskt mysterium, men ändå något jag funderat på :p:D
Enligt SAOL kan båda dessa ord ha antingen en eller ett. Det finns ett litet antal sådana.

Att ett står först betyder att det är vanligast. Om du har ett minoritetsalternativ i ditt språk så förespråkar jag att du ska fortsätta använda det för att bevara och främja mångfalden i språket. :)

Tillägg: Beroende på vilket man använder så blir bestämda formen olika - mineralet resp. mineralen; prismat resp. prisman
Mineral har även två alternativ i plural: flera mineraler eller flera mineral.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 634
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp