Geologins dag - Fråga en geolog

Hur mycket får den kosta? Jag rekommenderar en triplett i x10, sämre än så är bara irriterande. Det finns en från Kite på Naturbokhandeln för 349 kr som jag skulle kunna tänka mig. 20x förstoring är onödigt, det är svårt att få till en bra lins till vettigt pris med större förstoring än 10x.

Ruper är också ett bra märke på luppar, min första köpte jag hos en optiker i Uppsala.
Tänk på att jag ska titta mer på blommor än sten 😉
 
Tänk på att jag ska titta mer på blommor än sten 😉

Ännu viktigare att det är en bra lupp, de jag har räknas som botaniska luppar. Personligen vill jag ha en ganska liten lupp eftersom jag har små händer. Min Belomo (svindyra men bland de bästa) använder jag sällan eftersom den är lite tyngre och klumpigare.
 
Vad är det här, hittad i Grövelsjön?
Visa bifogad fil 36305

Det ser ut som ett konglomerat. En sandsten med bollar av sten i. Bollarna av sten är runda eftersom sedimentet som bildar bergarten avsattes i rinnande vatten, tex ett vattendrag. Är stenbitarna kantiga kallas bergarten för breccia, då har stenbitarna bara fallit ned i sandsten utan att slipats av vattnet.
 
Senast ändrad:
Tack :o

För att komma in på geovetarutbildningen krävs naturvetenskaplig behörighet från gymnasiet. Sedan går man ett program där det finns en viss valfrihet vad gäller kurserna. Jag hade ju inte direkt någon plan att bli geolog och har vinglat lite vad gäller kurser. Förutom geovetarkurserna har jag läst oorganisk kemi och miljökemi (plus lite biologi, organisk kemi och matematik som ingår i Mat-Nat ingång 2 som jag gick).

Dock är jag inte ett dugg uppdaterad om hur kurserna/programmen är upplagda idag men man måste vara naturvetare i grunden. Sedan är det bra med ett allmänt intresse för sin omgivning, geologi är inte en isolerad vetenskap. Jag använder biologi, kemi och fysik också. Tex kan olika växter trivs olika bra på olika typer av berg och då är det bra om man känner igen dem. Det är väl en del av det som tilltalar mig mest med geologi, man måste kunna lite av varje.

Ska man jobba som jag gör är det ett måste med skogsvana, ibland är jag helt ensam långt ute i skogen. Plus att det är ju en fördel om man tycker det är roligt, tycker man skogen är pest och pina kommer det att bli jobbigt :D Personligen älskar jag när jag är ut till riggen själv mitt i natten (gärna på vintern) och går dit med pannlampa :love: Det är kvalitetstid i min värld.
Tack! Naturvetenskaplig behörighet är det som det pratas om redan, skönt!

Skogsvana finns, barnet älskar tystnaden och lugnet. Det är där man hittar det när den försvunnit :angel:

Ska kolla lite vad det kan heta idag och visa lite så jag har lite bättre svar än troligen biologi som var mitt svar förut :cautious::laugh:
 
Tack! Naturvetenskaplig behörighet är det som det pratas om redan, skönt!

Skogsvana finns, barnet älskar tystnaden och lugnet. Det är där man hittar det när den försvunnit :angel:

Ska kolla lite vad det kan heta idag och visa lite så jag har lite bättre svar än troligen biologi som var mitt svar förut :cautious::laugh:

Kolla om det finns någon amatörgeologisk förening i närheten av er. De brukar ha lokala arrangemang som hen kanske skulle vara intresserad av att vara med på :)
 
Tack! Naturvetenskaplig behörighet är det som det pratas om redan, skönt!

Skogsvana finns, barnet älskar tystnaden och lugnet. Det är där man hittar det när den försvunnit :angel:

Ska kolla lite vad det kan heta idag och visa lite så jag har lite bättre svar än troligen biologi som var mitt svar förut :cautious::laugh:

Jag kan ju tillägga att allt geologjobb idag innebär inte alltid fältarbete i första hand, utan det kan vara en hel del skrivbordsjobb också där man sitter och göra digitala geologiska modeller i 3D, projekterar för infrastrukturprojekt eller arbetar med prospektering. Geologer behövs i hela samhället :).
Men oavsett vad man gör krävs samma grundkunskap för att kunna tolka de geologiska modeller som finns. Vilket ofta är den geologiska karta man har som underlag när man ska göra det man ska göra.
 
Det ser ut som ett konglomerat. En sandsten med bollar av sten i. Bollarna av sten är runda eftersom sedimentet som bildar bergarten avsattes i rinnande vatten, tex ett vattendrag. Är stenbitarna kantiga kallas bergarten för breccia, då har stenbitarna bara fallit ned i sandsten utan att slipats av vattnet.
Åh tack!
 
Hittar då och då sådana här stenar, kan det vara bärnsten?
IMG_20190921_175843.jpg

Forts. I annat inlägg pga kan bara bifoga en bild.
 
@Monkie Flinta är en kiselrik bergart som bildats av det skelett av "spicules" som svampdjur har. Jag kommer inte ihåg vad de heter på svenska. I Sverige finns flintan oftast i kalksten som är från krita, och sådan finns det bland annat i södra Halland och på Kattegatts botten.
Spontant verkar det konstigt att flintan skulle ha en brun vittringshud, men så kan det ju vara.
 
Visserligen så är det fel dag. Men jag har en litet akut fråga.
Kan det finnas något som är farligt i borrkax?
Detta kommer från brunsborrning för bergvärme.
 
Visserligen så är det fel dag. Men jag har en litet akut fråga.
Kan det finnas något som är farligt i borrkax?
Detta kommer från brunsborrning för bergvärme.

Troligtvis inte. Jag vill inte vara tvärsäker och säga absolut inte även om det är min spontana reaktion för jag vet inte vilket berg det är frågan om. Är det tex arsenikkis i större mängd i berget är det givetvis inte bra men då ska det vara i sådan mängd att det finns en fyndighet där (det finns ofta guld och andra element som tex koppar tillsammans med arsenikkis). Jag tror dock inte du bor i ett sådant område. Vet du vad det är för berg det borrats i?

Är det mörkt borrkax hade jag använt det som mineralgödning i trädgården, den typen av berg innehåller mycket näring för växterna. Ljust till rosa berg, granit med närstående släktingar, är inte speciellt näringsrikt så växterna har inte stor nytta av det.

Jag borrade efter uran (vanadin numera... i samma berg) och det kaxet är inte farligt. Dels kommer det upp så lite kax även om det ser mycket ut och dels består delar av jordmånen av vittrat underliggande berg. Dvs samma material som kaxet är redan i systemet.
 
Visserligen så är det fel dag. Men jag har en litet akut fråga.
Kan det finnas något som är farligt i borrkax?
Detta kommer från brunsborrning för bergvärme.

Generellt sett nej, det är bara krossat berg.
Det är inte troligt att du borrat genom en malmfyndighet som kan innehålla en del nasty saker, men i vissa bergarter finns det mycket sulfider som kan orsaka lågt pH.

Om du är osäker vad det är för berg där du bor kan du kolla in SGUs kartvisare och gå in på berggrund 1:50000- 1:250000. Beroende på var i Sverige du bor så är kartan i lite olika skala, det finns dock en förklaring på första sidan du kommer till, där rött är det som är sämst och grönt det som är bäst.
 
Är det mörkt borrkax hade jag använt det som mineralgödning i trädgården, den typen av berg innehåller mycket näring för växterna. Ljust till rosa berg, granit med närstående släktingar, är inte speciellt näringsrikt så växterna har inte stor nytta av det.
Det är grått och rosa.

Generellt sett nej, det är bara krossat berg.
Det är inte troligt att du borrat genom en malmfyndighet som kan innehålla en del nasty saker, men i vissa bergarter finns det mycket sulfider som kan orsaka lågt pH.
Det är mycket kalkrikt här, så det löser sig nog.

Tack hörrni.
Nu så känns det mycket bättre.
Det är en granne som har dumpat massor av borrkax uppe i skogen.
Så mycket att det har runnit och fyllt upp i ett av mina diken.
 
Det är grått och rosa.


Det är mycket kalkrikt här, så det löser sig nog.

Tack hörrni.
Nu så känns det mycket bättre.
Det är en granne som har dumpat massor av borrkax uppe i skogen.
Så mycket att det har runnit och fyllt upp i ett av mina diken.

Det är olagligt kan jag säga rakt av. Kax får inte släppas ut i vattendrag eller diken hursomhelst. Du kan ge din granne rejält med huvudvärk om du vill :angel:
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 656
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bästa sms-appen
  • Fototråd del II
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp