Geologins dag - Fråga en geolog

@athena_arabians jag har missat den här tråden tills nu när den blev upputtad. Vilken fascinerande intressant tråd och inkl ditt yrke 😄

Tack :D

De flesta brukar som sagt anta att jag gräver upp gamla saker... vilket iofs är sant, det yngsta berget jag jobbat med är ca 488 miljoner år gammalt :rofl:

Men jag brukar nöja mig med: "Nej, jag är inte Indiana Jones. Jag är Pierce Brosnan i Dante's Peak" :cool:
 
Edit: Ursäkta men din granne är en idiot. Man hanterar inte kax så här, någonsin.
Ja min granne är en idiot. Det här är bara en i raden av lagbrott som jag har sett genom åren. Hur Brunnsborrarna skall ursäkta sig vet jag inte.
En ytterligare och värre bild.
IMG_20200201_150456865.jpg
 
Jag vet. Det är redan anmält till Miljökontoret.
Jag behövde dock veta hur farligt det kunde vara för djur som dricker i diket. Många vilda djur har vi här.

Absolut ingen fara för djur som dricker där. Definitivt inte bra för vattenlevande djur om kaxet kommer ut i vattendrag i någorlunda koncentrerad form (dvs att inte så mycket stannat i diket). Det är inte rent kemiskt det är farligt då utan den stora mängden partiklar som inte hör hemma där.
 
Ja min granne är en idiot. Det här är bara en i raden av lagbrott som jag har sett genom åren. Hur Brunnsborrarna skall ursäkta sig vet jag inte.
En ytterligare och värre bild.Visa bifogad fil 44951

Fruktansvärt :(

Även om kaxet ska tas omhand som fyllmassa egentligen har jag inga problem med att man sprider det på en åker, åkern består ju redan delvis av det berget. Men är det vattendrag i närheten måste man vara extremt försiktig. Mina riggar producerar ju minimalt med kax eftersom vi tar upp borrkärna för att analysera den men även det lilla kaxet som blir gör vi vårt bästa för att fånga upp.

Sedan ska man naturligtvis ha tillstånd från markägaren innan man har ut det på en åker.

Edit: Brunnsbolaget kommer att få det hett om öronen också och är de ISO-certifierade kan de eventuellt bli av med den certifieringen.
 
Det klarar sig nog.
Tur att det inte hamnade i diket som går till min damm där de fridlysta salamandrarna bor och lever.
Då så hade både jag och länsstyrelsen blivit mycket arga.

Tur i oturen då. Fan, jag lider verkligen med dig/er. Så här får man bara inte bete sig när man håller på i den där branschen.

Bra att det är anmält och jag hoppas er Länsstyrelse är på hugget. Man ska bara inte få komma undan med sådant här. Hade det varit någon i min bransch hade jag varit lika upprörd. Jag sliter häcken av mig för att se till att vi följer alla lagar och regler och blir vansinnig när jag hör om kollegor som tagit genvägar. Det ställer till det för oss alla.
 
@athena_arabians - I need you!
(Har alltså loggat in på buke för första gången på flera år endast för detta.)

Min dotter hittade en sten i skogen - och den är jättefin! Ena sidan har som ett litet kluster med jättefina små, små kristaller/stavar.
Vad är det för något? Vad kan de grågröna vara? (Jag körde den i UL-bad, så det är liksom inte smuts.)

Jag har en liten film på den där allt syns bättre. Har du Instagram så kan jag skicka den där?


728C84B0-8023-4625-BEE1-5859268AE28B.jpeg
 
@athena_arabians - I need you!
(Har alltså loggat in på buke för första gången på flera år endast för detta.)

Min dotter hittade en sten i skogen - och den är jättefin! Ena sidan har som ett litet kluster med jättefina små, små kristaller/stavar.
Vad är det för något? Vad kan de grågröna vara? (Jag körde den i UL-bad, så det är liksom inte smuts.)

Jag har en liten film på den där allt syns bättre. Har du Instagram så kan jag skicka den där?


Visa bifogad fil 50930

Det är väldigt svårt att se på en bild... Testa med lite syra på den, fräser det innehåller den kalk (kalcit). Gör den inte det är det troligtvis kvarts. Utspädd saltsyra funkar.
 
@athena_arabians - I need you!
(Har alltså loggat in på buke för första gången på flera år endast för detta.)

Min dotter hittade en sten i skogen - och den är jättefin! Ena sidan har som ett litet kluster med jättefina små, små kristaller/stavar.
Vad är det för något? Vad kan de grågröna vara? (Jag körde den i UL-bad, så det är liksom inte smuts.)

Jag har en liten film på den där allt syns bättre. Har du Instagram så kan jag skicka den där?


Visa bifogad fil 50930
Jag skulle gissa på kvarts. För att testa med syra kan du också testa med Coca cola. Den har pH 1.
 
Jag tycker också att det ser ut som kvarts. Det är inte nödvändigt att hålla på med syra och grejor, kvarts är en mycket hårdare mineral än kalkspat (kalcit) så det enklaste är att testa hårdheten, hur lätt det går att repa.
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 634
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp