Geologins dag - Fråga en geolog

Tyvärr, där slirar vi in i biologi vilket jag är lite lätt allergisk emot så jag har inget bra svar :D

Eftersom ett hjärta måste kunna röra sig för att kunna pumpa runt blodet så skulle det inte fungera så bra med ett mineral som ersättning eftersom deras kristallstruktur inte medger sådana rörelser :)

Mineral/bergarter tycker i allmänhet inte om snabba förändringar i temperatur heller, då bildas det lätt sprickor. Undantaget är täljsten som pga sin sammansättning av talk och klorit klarar snabba temperaturförändringar utan att spricka.

Tack för ett utmärkt svar. Nu vet vi dessutom att Riddare Kato troligtvis har ett hjärta av jusst täljsten 😃
 
Om du har 10 min att undersöka ett område vad söker du efter då?

Bra fråga. Om jag har tio minuter kan jag inte söka efter något specifikt mineral utan se om det finns möjlighet att undersöka området närmare.

1. Finns det hällar? Om nej kan jag inte göra så mycket utan en borrigg eller geofysisk mätutrustning.
2. Finns det block? Om ja kan jag undersöka dem och försöka avgöra om de transporterats långt eller om jag kan anta att de tillhör lokalområdet.
3. Finns det topografi, dvs har jag en brant i närheten? Om jag har en brant i närheten kan jag gå längs den för att förhoppningsvis hitta en häll. I allmänhet är moräntäcket tunnare i en brantare höjdskillnad vilket ökar chansen för att hitta en häll.
4. Jag har ju knatat runt i skogen ett tag nu och har fått in ögat för var det kan finnas något. Dvs jag kollar brett och är det något som sticker ut och kanske inte riktigt stämmer in är det generellt värt att kolla upp. Det är svårt att beskriva exakt vad jag tittar efter men som sagt, något som fångar mitt öga och ger att det kan vara något som är intressant där.
 
Om det ser ut såhär uppifrån.
36188

Vad skulle du då söka efter då?
 
Bra att den här tråden kom upp, för jag har något jag funderat på :)

I somras var vi och vandrade i nordöstra Finland, och stötte på ett lustigt fenomen på ett ställe.
Där var ett parti med stenar/berg i skogen och där folk vandrat så hade det mjukare materialet nötts bort (antar jag) så att en massa "pluttar" kommit fram. Dessa pluttar var allt från ca.0,5cm bollar, till ca.5 cm ringar (donuts). På vissa ställen såg det ut som någon hällt ut cheerios som blivit förstenade.
Vad kan detta varit?
För min mycket amatörmässiga blick såg det iaf inte ut som fossiler.
 
Bra att den här tråden kom upp, för jag har något jag funderat på :)

I somras var vi och vandrade i nordöstra Finland, och stötte på ett lustigt fenomen på ett ställe.
Där var ett parti med stenar/berg i skogen och där folk vandrat så hade det mjukare materialet nötts bort (antar jag) så att en massa "pluttar" kommit fram. Dessa pluttar var allt från ca.0,5cm bollar, till ca.5 cm ringar (donuts). På vissa ställen såg det ut som någon hällt ut cheerios som blivit förstenade.
Vad kan detta varit?
För min mycket amatörmässiga blick såg det iaf inte ut som fossiler.

Det är tyvärr nästan omöjligt att svara på om du inte har en bild :)
 
Bra att den här tråden kom upp, för jag har något jag funderat på :)

I somras var vi och vandrade i nordöstra Finland, och stötte på ett lustigt fenomen på ett ställe.
Där var ett parti med stenar/berg i skogen och där folk vandrat så hade det mjukare materialet nötts bort (antar jag) så att en massa "pluttar" kommit fram. Dessa pluttar var allt från ca.0,5cm bollar, till ca.5 cm ringar (donuts). På vissa ställen såg det ut som någon hällt ut cheerios som blivit förstenade.
Vad kan detta varit?
För min mycket amatörmässiga blick såg det iaf inte ut som fossiler.

Jag håller med @Kjerulfia, det är näst intill omöjligt att svara på.

Om du inte har en bild, vilken färg hade berget? Och var det någon skillnad i färg på "pluttarna" och det omgivande berget?
 
@Kjerulfia @athena_arabians
Det var det jag var lite rädd för, men tänkte att jag chansar, och att det med lite tur är en sådan där grej som "det låter precis som xxx eller xxx" :D

Tyvärr har jag ingen bild, och har försökt googla ifall någon annan skulle har reagerat på fenomenet och fotat det, men har ännu inte hittat något.
Färgen var typ grafitgrå, och vad jag vill minnas så skilde pluttarna inte mycket i färg, om ens alls.
 
Jag packar upp de sista flyttkartongerna. Det är en salig röra skräp från sonens fd rum som han packat själv. Och då hittade jag den här asken. En present från hans kusin, säkert 8-9 år gammal. Givetsvis kom jag genast att tänka på tråden :D

Kan du identifiera innehållet?
36209
 
Åh, jag tänkte på den här tråden förra veckan, när jag var ute och gick och hittade massa cool sten. Ska se om jag lyckas få in bilden, för jag skulle gärna vilja veta vad det var för något :)
 
36217


Jag undrar liksom vad det är för olika bergarter, och varför finns det så mycket olika på samma ställe? Det fanns röda vattendrag där, så jag gissar att det är massa järn i marken också. Snyggt var det i varje fall!
 
Ingen som har en geologifråga? ;) :D
'Mannen' i Norge, som ju rasade natten som gick. Hur liksom...ehm...är det berget ovanligt poröst i sitt innanmäte, och i så fall varför var det så? Vad jag förstår går det någon järnväg i detta område/i berget - har det bidraget till bergets instabilitet?
 
'Mannen' i Norge, som ju rasade natten som gick. Hur liksom...ehm...är det berget ovanligt poröst i sitt innanmäte, och i så fall varför var det så? Vad jag förstår går det någon järnväg i detta område/i berget - har det bidraget till bergets instabilitet?

Berget vid Mannen är instabilt eftersom det är fullt med sprickor, som med den senaste tidens regnande har fyllts med vatten, det har sedan ökat instabiliteten och till slut så klarade inte berget att hålla ihop längre.
Järnvägen har således inget med bergets egenskaper att göra, men man fick stänga av järnvägen pga rasrisken. På samma sätt som att man evakuerade de som bodde i närheten.
 
Visa bifogad fil 36217

Jag undrar liksom vad det är för olika bergarter, och varför finns det så mycket olika på samma ställe? Det fanns röda vattendrag där, så jag gissar att det är massa järn i marken också. Snyggt var det i varje fall!

Den svart/gråa bergarten ser ut som en gnejs med ett vackert veck i, du kan se att det vita liksom snirklar sig fram i stenen. De röda ser ut som någon form av vittringshud på en skiffrig/sandstensartad bergart. Får man fråga var fotot kommer ifrån?
 
Berget vid Mannen är instabilt eftersom det är fullt med sprickor, som med den senaste tidens regnande har fyllts med vatten, det har sedan ökat instabiliteten och till slut så klarade inte berget att hålla ihop längre.
Järnvägen har således inget med bergets egenskaper att göra, men man fick stänga av järnvägen pga rasrisken. På samma sätt som att man evakuerade de som bodde i närheten.
Aha, tack för svar! Följdfråga, kommer berget rasa än mer än det nu gjort?
 
Varför blir det såhär? Det ser ut som att stenen är vit på insidan och "skalet" liksom har nötts av på sina ställen, eller som att en annan slags sten liksom har brutit igenom?

36221
 
Varför blir det såhär? Det ser ut som att stenen är vit på insidan och "skalet" liksom har nötts av på sina ställen, eller som att en annan slags sten liksom har brutit igenom?

Visa bifogad fil 36221
Det vita ser ut som en veckad gång av kvarts (men det kan även vara något annat vitt mineral, svårt att veta från en bild). Om du tittar på mönstret i stenen runt det vita så följer det den vita gången. Att det vita sticker ut, beror på att det är mer motståndskraftig mot vittring.
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 661
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp