Geologins dag - Fråga en geolog

Ohhh denna tråd!!

Jag har en "sten" här hemma som är svart och skinande.

Historien är att blixten slog ned i/nära ett järnrör (eller nåt, typ?) Som var nedstucket i sand och när de kollade dagen efter så hade sanden runt om "förvandlats" till denna slags sten? Kol? What?

Historien är troligen BS men stenen är fin :D den är dessutom väldigt lätt. Lättare än en "normal" sten i samma size.
Hittad på ett fält i norra Qld, Aus.

20200517_205908.jpg
 
Ohhh denna tråd!!

Jag har en "sten" här hemma som är svart och skinande.

Historien är att blixten slog ned i/nära ett järnrör (eller nåt, typ?) Som var nedstucket i sand och när de kollade dagen efter så hade sanden runt om "förvandlats" till denna slags sten? Kol? What?

Historien är troligen BS men stenen är fin :D den är dessutom väldigt lätt. Lättare än en "normal" sten i samma size.
Hittad på ett fält i norra Qld, Aus.

Visa bifogad fil 50961

Spontant säger jag flinta men det är svårt att se på bild. @Kjerulfia, vad tror du? Övre bilden stämmer inte riktigt, den är för blank.

@Seabaz: Är den glansig eller matt? Undre bilden ser matt ut.
 
Jo, vi testade när jag pluggade kemi. Det är surare än vad man tror.
Det var nog någon form av koncentrerad Coca-Cola ni testade, pH 1 låter väldigt lågt på något man dricker.

Edit. En sökning på nätet gav att Coca-cola har ett pH på mellan ca 2,4 till 3,5 beroende på sort.
 
Senast ändrad:
Ohhh denna tråd!!

Jag har en "sten" här hemma som är svart och skinande.

Historien är att blixten slog ned i/nära ett järnrör (eller nåt, typ?) Som var nedstucket i sand och när de kollade dagen efter så hade sanden runt om "förvandlats" till denna slags sten? Kol? What?

Historien är troligen BS men stenen är fin :D den är dessutom väldigt lätt. Lättare än en "normal" sten i samma size.
Hittad på ett fält i norra Qld, Aus.

Visa bifogad fil 50961
Flinta är det nog inte i varje fall.
 
Ohhh denna tråd!!

Jag har en "sten" här hemma som är svart och skinande.

Historien är att blixten slog ned i/nära ett järnrör (eller nåt, typ?) Som var nedstucket i sand och när de kollade dagen efter så hade sanden runt om "förvandlats" till denna slags sten? Kol? What?

Historien är troligen BS men stenen är fin :D den är dessutom väldigt lätt. Lättare än en "normal" sten i samma size.
Hittad på ett fält i norra Qld, Aus.

Visa bifogad fil 50961
Jag tror inte det är omöjligt att historien stämmer på det sätt att "stenen" är ett resultat av att blixten smälte ned något vid nedslaget. Vad den i så fall smälte är svårare att gissa.
 
Jag har hört sägas att sand som smälter i extremhög temperatur blir glas.
Är det bara bullshit, fånigt överförenklat eller gammal folktro?
 
Nej, absolut inte. Traditionellt har glas tillverkats av bla kiseldioxid, dvs kvartssand. För att slippa en massa föroreningar har krossad kvarts också använts.
Man har använt sig av kvartssand sedan 1600-talet för att tillverka glas.
Men krävs det då något mer än det eller speciella tillverkningsprocesser?
Skulle typ ett blixtnedslag på en strand kunna ge en glasklump -teoretiskt sett?
 
Ohhh denna tråd!!

Jag har en "sten" här hemma som är svart och skinande.

Historien är att blixten slog ned i/nära ett järnrör (eller nåt, typ?) Som var nedstucket i sand och när de kollade dagen efter så hade sanden runt om "förvandlats" till denna slags sten? Kol? What?

Historien är troligen BS men stenen är fin :D den är dessutom väldigt lätt. Lättare än en "normal" sten i samma size.
Hittad på ett fält i norra Qld, Aus.

Visa bifogad fil 50961

Som @athena_arabians redan sagt det är inte helt lätt att se utifrån bilden. Det är väldigt likt flinta, men även obsidian har ju ett mussligt brott. Försökte googla lite geologiska kartor och beroende på var i Queensland det är så är flinta inte otroligt.
 
Jag förstår inte hur ni kommit fram till att "stenen" @Seebaz visar troligen är flinta. För det första är en flinta ingen lätt "sten", densiteten för flinta är ungefär lika granit t.ex. Så redan utifrån det kan flinta uteslutas eftersom det uttryckligen gavs att stenen är "väldigt lätt. Lättare än en "normal" sten" . Sen är utseendet inte särskilt likt en typisk flintsten, och jag har sett många, många tusen olika flintstenar, även om det såklart inte går att avgöra helt säkert utifrån bilderna.
 
@kökshäxan lätt är ju ett relativt begrepp och kan upplevas olika av olika människor.

Flinta kan se väldigt olika ut, och jag skulle vilja säga att stenen inte är olik flinta, plus att flinta har ett mussligt brott, som stenen på bilden har. Det kan också vara en någon form av vulkanisk bergart som också har ett mussligt brott, som te.x obsidian, men jag tror inte det är obsidian eftersom den brukar vara helsvart.
Varken @athena_arabians eller jag har sagt stensäkert att det är flinta, utan mest att det inte är otroligt. Att bedöma stenar utifrån bilder är ganska ofta ett omöjligt uppdrag.
Eftersom du tog upp exemplet granit så är det ju så att den bergarten ser helt annorlunda ut och har inte ett mussligt brott.
 
@kökshäxan lätt är ju ett relativt begrepp och kan upplevas olika av olika människor.

Flinta kan se väldigt olika ut, och jag skulle vilja säga att stenen inte är olik flinta, plus att flinta har ett mussligt brott, som stenen på bilden har. Det kan också vara en någon form av vulkanisk bergart som också har ett mussligt brott, som te.x obsidian, men jag tror inte det är obsidian eftersom den brukar vara helsvart.
Varken @athena_arabians eller jag har sagt stensäkert att det är flinta, utan mest att det inte är otroligt. Att bedöma stenar utifrån bilder är ganska ofta ett omöjligt uppdrag.
Eftersom du tog upp exemplet granit så är det ju så att den bergarten ser helt annorlunda ut och har inte ett mussligt brott.
Jag jämförde med granit bara när det gällde densitet, inte utseende. Men om man bortser från att "stenen"upplevs som väldigt lätt, så visst skulle det från bilderna kunna vara flinta, även om jag inte tycker utseendet är helt typiskt.
 
Ohh vaknade upp till svaren i den här tråden! Oh så intressant!
Har tagit fler och bättre foton nu.
Jag tog nog i lite när jag sa att stenen är väldigt lätt. Den känns något lättare än en gråsten av samma size. Men den har fortfarande tyngd i sig. Har tyvärr ingen våg.
Det är några små hål i den som ser ut att avslöja att det bara är utsidan som är glansig?

Har bifogat en bild på var i QLD den hittades.
Mer historia om historien jag skrev, vet ju inte om det är sant... men runt 2015-2016 började man bygga på en solpanel-farm där och det var under konstruktion som blixten slog ned och efteråt hittade de många stenar där som denna.

Innan bygget stod det mango-träd (mango farm) här som demolerades/togs bort så marken borde ha varit rätt sandig när/om blixten slog ner i nån del av bygget . Idag har det växt upp gräs runt om solpanelerna (400 000st paneler). 🤷‍♀️

Kartan visar området, där den gula pricken är just under den andra svarta från toppen. Ca 1h bilresa från närmsta kust.

20200518_082516.jpg
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 574
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp