Geologins dag - Fråga en geolog

Vill även passa på att visa denna bumling. Petrified wood :love: Tung som ett as!

Har tyvärr ingen historia om den,
Men det är min favorit! Använder den dagligen (i skrivande stund) som mobilställ :rofl:

Screenshot_20200518-084359_Gallery.jpg
 
Ohh vaknade upp till svaren i den här tråden! Oh så intressant!
Har tagit fler och bättre foton nu.
Jag tog nog i lite när jag sa att stenen är väldigt lätt. Den känns något lättare än en gråsten av samma size. Men den har fortfarande tyngd i sig. Har tyvärr ingen våg.
Det är några små hål i den som ser ut att avslöja att det bara är utsidan som är glansig?

Har bifogat en bild på var i QLD den hittades.
Mer historia om historien jag skrev, vet ju inte om det är sant... men runt 2015-2016 började man bygga på en solpanel-farm där och det var under konstruktion som blixten slog ned och efteråt hittade de många stenar där som denna.

Innan bygget stod det mango-träd (mango farm) här som demolerades/togs bort så marken borde ha varit rätt sandig när/om blixten slog ner i nån del av bygget . Idag har det växt upp gräs runt om solpanelerna (400 000st paneler). 🤷‍♀️

Kartan visar området, där den gula pricken är just under den andra svarta från toppen. Ca 1h bilresa från närmsta kust.

Visa bifogad fil 50997
Om den inte är lättare än en "vanlig sten" kan det vara flinta, det glansiga är i så fall egentligen "insidan" som blivit synlig genom brottytor och det vita i hålen rester av "utsidan" som var eroderad och därför vitare.
 
Om den inte är lättare än en "vanlig sten" kan det vara flinta, det glansiga är i så fall egentligen "insidan" som blivit synlig genom brottytor och det vita i hålen rester av "utsidan" som var eroderad och därför vitare.

Jag har sett flinta förut men detta påminner inte om det. Å andra sidan fattar jag att det kan variera stort.
🤷‍♀️
 
Jag är ju absolut inte geolog, men när jag ser på bilderna av @Seabaz sten, så tänker jag omedelbart "slaggsten", som jag sett använt som byggnadsmaterial på så många ställen där man haft järntillverkning...
Som socklar, eller grunder, eller som murade lagårdsdelar.

En sten som är litegrann lik något slags kompakt glas.

Har det förekommit gruvdrift och vidareförädling av malm där stenen kommer ifrån?
 
Jag är ju absolut inte geolog, men när jag ser på bilderna av @Seabaz sten, så tänker jag omedelbart "slaggsten", som jag sett använt som byggnadsmaterial på så många ställen där man haft järntillverkning...
Som socklar, eller grunder, eller som murade lagårdsdelar.

En sten som är litegrann lik något slags kompakt glas.

Har det förekommit gruvdrift och vidareförädling av malm där stenen kommer ifrån?
Bra tanke. Säger jag som inte heller är geolog men sett en del historisk slaggsten. (och därutöver tusen reservationer pga svårt att avgöra på bilderna...)
En del sorter blir väldigt mörka och uppfattas nästan som helt svarta. Förutom det som återbrukats som byggmaterial finns de som blandade klumpar/skärvor spridda i skräphögar också.
 
Jag hade helt glömt bort denna tråden. Betyder det att jag får ställa alla mina tusen miljoners frågor nu? :banana:

Först och främst, @athena_arabians, ditt jobb är SÅ COOLT!

Vad gör du/ni när ni är ute på fält?
Hur ser det ut när ni borrar efter berg (sten?)? Är det typ en megastor borr som borrar rakt ner och sen hissar upp bitar av berget? I så fall, finns det någon risk att marken under er brakar ihop?

Vad är det tråkigaste med ditt jobb? Hur är det att jobba utomhus på vintern? Som jag förstått det är i alla fall du mest i norrland, blir det inte jättekallt? Eller är man typ uppe och rör på sig hela tiden för att inte bli kall?

Sover man i tält där borren är placerad eller sover man i någon form av hus/tillfälligt hus/liknande i närheten? Eller är det olika?

Finns det en person som bestämmer på ett arbete, och alla andra måste lyda? Eller är det typ som ett teamwork där alla tar beslut tillsammans? Eller sitter det någon på ett kontor långt borta och skickar ordrar som ni som är ute ska följa?

Jag kanske borde sluta någon gång också... dvs typ nu för jag har nog redan ställt fler frågor än genomsnittet i tråden :crazy: 😅 men feel free att välja ut några frågor att svara på! Det blev ju... eh... några stycken ;)
 
Liten uppdatering!

Träffade på en geolog igår, väldigt random.
Visade fotona, samma foton som jag visat här i tråden, och hans gissning, utan att ha sett stenen irl då, är någon form av "vulkanisk glas", med tanke på området den kommer ifrån.

Jag sitter och googlar nu... han sa ett annat mer specifikt ord om vilken typ av glas han trodde men nu minns jag inte det.
 
Liten uppdatering!

Träffade på en geolog igår, väldigt random.
Visade fotona, samma foton som jag visat här i tråden, och hans gissning, utan att ha sett stenen irl då, är någon form av "vulkanisk glas", med tanke på området den kommer ifrån.

Jag sitter och googlar nu... han sa ett annat mer specifikt ord om vilken typ av glas han trodde men nu minns jag inte det.


I Saudi Arabia var vi mycket goda vanner med en Geolog. Han tog oss med pa diverse "excursions", bland annat till nagra vulkaniska omraden. Dar hittade vi just "volcanic glass" ... kanske dags att ge sig ut och leta bland gamla vulkaner har i Pacific West. :p
 
Vulkaniskt glas är ju ett informellt samlingsnamn för en rad olika bergarter som bildats under samma betingelse. :) Det ser inte ut som obsidian iaf :)

Jag tycker inte heller det ser ut som det. Min sten är inte "genomskinlig" även om utsidan är "glasigt" glansig och formen påminner.
 
En fråga: Finns det någon ultramafic soil i Sverige? Vad heter det i sådana fall på svenska?

Det finns ingen jordart i Sverige som heter ultramafisk jord, men om man letar lite verkar det man menar är vittringsprodukter från ultramafiska bergarter. Det finns ultramafiska bergarter i Sverige, men det är ju den vanligaste förekommande bergarten.

Sedan är ju soil inte exakt det samma som jordart rent definitionsmässigt, men det är inte helt lätt att översätta.
 
En fråga: Finns det någon ultramafic soil i Sverige? Vad heter det i sådana fall på svenska?

Det finns mafiskt berg i Sverige även om det inte är en dominerande bergart men ultramafiskt berg är sällsynt. Jag är inte kvartärgeolog men det jag fick fram om ultramafic soil är att den ska vara väldigt mager. Jag har letat malm i mafiska bergarter och i Sverige är jorden ovanpå dem i allmänhet inte mager utan snarast väldigt näringsrik. Min gissning är att förflyttningen av material pga inlandsisen har gjort att näringsämnen spridits och även blandats upp med de från det mafiska berget (flera av metallerna från mafiskt berg är näringsämnen som växter vill ha).

Mafiskt berg är mörka bergarter som innehåller lite kisel (till skillnad från felsiska som är dominerade av kisel) och bla mycket järn, magnesium och kalcium (dvs näringsämnen som växter vill ha).

Vill man hitta kantareller är det bra att ha koll på mafiskt berg, de trivs där. Jag har mer eller mindre karterat bergartsgränser där kantarellerna funnits.
 
Åh, tack för alla bra svar!! Har blivit intresserad av växter som trivs på sådan jord utomlands, och funderade på om det fanns någon motsvarighet lite närmre, men som redan sagts verkar det ju som att jorden i Sverige i allmänhet är mer näringsrik. Intressant det där med kantarellerna också!

Dock tror jag att det funnits inlandsis på ultramafisk mark i norra Californien. Får se om jag kan forska vidare på var gränserna går och varför förhållandena skiljer sig åt.
 
Åh, tack för alla bra svar!! Har blivit intresserad av växter som trivs på sådan jord utomlands, och funderade på om det fanns någon motsvarighet lite närmre, men som redan sagts verkar det ju som att jorden i Sverige i allmänhet är mer näringsrik. Intressant det där med kantarellerna också!

Dock tror jag att det funnits inlandsis på ultramafisk mark i norra Californien. Får se om jag kan forska vidare på var gränserna går och varför förhållandena skiljer sig åt.

Om man vill titta på näringsfattiga jordarter i Sverige så kan man jämföra med den morän som finns i västra Dalarna: Den utgörs till största delen av rester från den näringsfattiga Dalasandstenen.
 
Om man vill titta på näringsfattiga jordarter i Sverige så kan man jämföra med den morän som finns i västra Dalarna: Den utgörs till största delen av rester från den näringsfattiga Dalasandstenen.
Intressant! Får se om jag hittar något om möjliga endemiska växter där, då det egentligen är botanik jag petar i just nu.
 
Intressant! Får se om jag hittar något om möjliga endemiska växter där, då det egentligen är botanik jag petar i just nu.

Det är ju inte bara jordarten som är viktig för växterna utan man behöver också ta hänsyn till de hydrologiska förhållandena och veta hur vattnet i marken rör sig. Det kan vara så att jordarten är näringsfattig, men vattnet är mer näringsrikt för att det passerar eller kommer ifrån ett mer näringsrikt område. och då kanske man inte ser så tydliga effekter.
 

Liknande trådar

Äldre Inspirerad av en tidigare tråd om geologi och det faktum att det idag är Europeiska Logopeddagen tänkte jag starta en tråd för att lyfta...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 574
Senast: marengo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp