Fast varför är det bara ideologi när de går i den här riktningen? Det är ju inte som om inte reklamfirmorna har kört på andra mer patriarkala budskap i många år. Men den ideologin är mer ok att sprida?Kommersiella produktproducenter som goes political med ideologi - mot i huvudsak sina egna kundled.
Nope, nope, nope. Världen är sjuk idag, just sayin'.
Att reklam är tung på budskap och ideologi har ju varit en grej i många år. Enda skillnaden här är att det är ett annat budskap och ideologi än den vanliga vilket gör att det kanske syns tydligare att de säljer genom just sådant.
Det är ju inte direkt budskaps/ideologiskt befriat när Zlatan kör Volvo genom vintriga svenska skogar eller när de visar sina anställda gå upp på morgonen, ta hand om barn och köra bil till jobbet.
Sedan kan man ju tycka vad man vill om reklam såklart, men att någon av dem har bytt från att hårddrilla in män och pojkar till en viss smälla på käften mansbild till att försöka sig på en annan mansbild kan inte jag gråta över. (dessutom har de ju fortfarande egentligen inte gått utanför den klassiske mannen, bara tryckt på ansvarsbitarna.)
Senast ändrad: