Gillar inte hästen salt?

E

ellen021

Jag har satt in en saltsten i min hästs box, men hon äter aldrig på den..
Hästar behöver väll salt? Och ja vet inte om hon får i sig de i sitt kraftfoder, men hon äter havre, soja (som små bitar/korn) och betfor + b-vitam pellets.
Kan man ge tillskott med salt i kraftfodret..?

Tacksam för svar.. :)
 
Sv: Gillar inte hästen salt?

Min häst äter gärna från saltstenen, alltså tar tuggor.
Sambons rör den knappt.
Jag ger dem nu salt i kraftfodret så att jag vet att sambons får i sig, plus att min har slutat tugga i sig stenen nu när hon får i maten.
 
Sv: Gillar inte hästen salt?

Ja du kan ge salt direkt i fodret istället. Men ger du ett mineralfoder så kan det absolut vara så att hästen får i sig tillräckligt därifrån.

Behovet är ca 20 gram/dag för en stor häst (500 kg) -det ökar lite om hästen svettas/jobbas.
 
Sv: Gillar inte hästen salt?

okej! :-) men ökar ni saltet om ni tränar eller minaskar om hästen vilar?
 
Sv: Gillar inte hästen salt?

Det är grundbehovet så att säga. Sedan brukar man öka efter behov, en häst svettas 9 gram salt/liter svett så att säga så man kan försöka uppskatta lite hur mkt hästen har svettats helt enkelt. Sålänge hästen har fri tillgång på vatten och man vet att den dricker ordentligt så gör det inget om det blir ett litet överskott, det kissar den ut.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst rör inte sin saltsten, men svettas heller aldrig. Svettas lite vid ridning på sommaren när det är som allra varmast men är inte...
Svar
15
· Visningar
1 336
Senast: Cattis_E
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 102
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö En person som har 160 hög hästen på box 16 timmar/dygn, ensam i liten hage som är 20x15 meter 8 timmar/dag, och som enbart får 10 kg...
2
Svar
34
· Visningar
2 724
Senast: Grazing
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 254
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp