Gissa vad jag behöver hjälp med!?

C

Chough

detta tjat om foderstater :angel: :D

Nu är det så att ja har precis köpt en egen häst o skulle behöva en ordentlig foderstat till honom så han får rätt mat när vi har kommit igång och tränat lite!
Om någon har lust o hjälpa mig vore det jättesnällt! :)

Valack, 7 år 168 hög. Lätt i typen.
Rids 6 dagar i veckan, vilas/skrittas 1 dag.
Hoppträning en gång i veckan, dressyrträning 2-3 gånger i veckan.
Arbetas ganska ordentligt.
Kommer att tävlas 1-2 gånger i månaden.

Lite kräsen när det gäller betfor(kan bero på att det smakar annorlunda än där han stod förut, vad vet jag)

och så höanalysen:

Torrsubstans 60 %
Smältbart protein 42 g/kg foder
Energi, foder 6.0 MJ/kg foder
Kalcium 1.8 g/kg foder
Fosfor 1.5 g/kg foder
Magnesium 0.6 g/kg foder
Kalium 14.6 g/kg foder
-------------------------
Råprotein 109 g/kg torrsubstans
Smältbart protein 71 g/kg torrsubstans
Energi 10.1 MJ/kg torrsubstans


Jusst nu (har bara haft hästen i en vecka) Fram tills nu har han ätit 11 kg hö och cirka 4 kg korn/dag.
Jag håller på att börja ge honom havre nu, så han får ungefär hälften havre/hälften korn.
Betfor får han men han äter inte särskilt mycket av den. Idag var första dagen han hade ätit upp allt.

Så småningom så är det tänkt att jag ska gå över helt till havre och ej korn.
Jag tror att det är en häst som kan behöva ganska mycket mat, utan att bli tjock. Han har nog lätt för att tunna ut om han får för lite mat.

Tack! :)
 
Glömde skriva att han även äter mineraler. 1 dl om dagen.
Men det får han tillsammans med betforen, så han har nog inte fått i sig så mycket nu eftersom han knappt äter upp betforen.

Jag vill alltså ha hjälp med om jag behöver ge honom några extra vitaminer eller liknande, och hur mycket havre/hö/betfor han bör få, ungefär.
Behöver jag ge honom b-vitamin, chevinal plus och extra sådana saker?
Jag har märkt att han har blivit litet piggare av havren, och det tycker jag bara är positivt att han är.
Funderar på om han ska få korn en gång om dagen och havre de andra måltiderna. Vilket är bäst? Bara havre eller havre och korn? För/Nackdelar?
 
Du har bra värden i höt, så du kan ge mycket hö, vilket är himla bra.

Hur ser hästen ut på den aktuella foderstaten? Hur mycket hö tror du att du kan få i honom?

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 650
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 805
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 232

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp