Glasögon abonnemang

Tecknade just abbonemang hos Synsam. håller med om att det borde heta nåt annat om man räknar på kostnaden.


I mitt fall fick jag det till att månadskostnaden motsvarade kontantpriset under bindningstiden 24 mån.
Fördelar:
- behöver inte spara i förväg
- Olycksgaranti 1a året, utan självrisk (även vid borttappade)
- Försäkring 2a året, självrisk 3 mån.kostn vid skada, 6 mån.kostn vid förlust (förlustförsäkring ingår TryggHansas hemförs. m. Allrisk, men inte hos ICA)
Nackdelar:
- "Måste" byta efter 2 år, alt köpa ut för en årskostnad (man kan även förlänga ett år, blir samma kostnad)
- Försäkringen gäller max. 3e året

Sammantaget, om man har hyfsat stabilt synfel, och vill behålla dem mer än 2-3 år, och har en bra hemförsäkring är kontant bättre.
Ännu bättre blir det hos Specsavers, om man inte behöver de mest designade bågarna (de har en del märkesbågar).
Sist, man kan begränsa sig till ett par om man vill.
Sen kan man komma billigare undan när de har kampanj, ex. hade Synsam nu 50% på bågen, brukar de ha rätt ofta. Specsavers har väl 2a bågen inkl. enkkaste glaset gratis.

Jag provade abbonemang framför allt för att man kunde använda terminalglasögen som jobbet betalar som ett av paren, och ville prova slipade solglasögon (annars kör jag polariserande clip-ons, mycket billigare).
 
Jag lägger väl max 3000 vart tredje år på glasögon så för min del skulle det absolut inte vara värt det. Men jag har rätt stabil syn och överväger dessutom att operera mitt synfel i närtid.
 
Vad har ni för små synfel där 3600kr är dyrt för 2 par glasögon?
Så billigt skulle jag aldrig komma undan 😅 Ett par brukar ju gå på minst 5000.

Mina glas kostar 8-10000:- per par och bågarna oftast runt 2000:-. Men utslaget per år blir det ju inte 3600:-, eftersom jag oftast kan använda glasögonen 5-6 år, solglasögonen ännu längre.
 
@Bufera Jag skulle aldrig kunna tjäna på ett abonnemang och är heller inte intresserad av att byta bågar ofta. Så för mig är abonnemang tämligen ointressant. Jag brukar passa på när specsavers har 2 för 1, sist tog jag vanliga glasögon med progressiva glas, det näst dyraste glaset och fick ett par solglasögon, båge med samma glas och samma slipning som på de vanliga utan extra kostnad. Men hade kunnat välja ett vanligt par till istället om jag ville. Jag har inte en syn som förändrar sig så snabbt, byter nog glasögon vart femte år kanske. Minns inte vad jag betalade exakt kanske ca 5000 kronor.

@kjellmannen har alltid fått samma glas och samma slipning på mitt andra par hos specsavers på mitt andra par utan extra kostnad, alltså inte billigaste glaset på köpet. Oavsett vilken 2 för 1 kampanj de har haft.
 
Jag har abonnemang hos Synsam och jag ÄLSKAR det! Har två vanliga glasögon och ett par solglasögon.

Jag älskar att få byta ett par varje år, det är typ höjdpunkten på året. Jag använder inte smycken så glasögonen blir mina smycken.

Jag är sämst på att spara pengar men 250 kr/mån är ”småpengar” som jag annars hade lagt på typ godis :o Så hade jag inte haft abonnemang så hade jag nog aldrig köpt nya glasögon, och inte heller gått på regelbunden synundersökning..

Ja, egentligen är det väl en ”skitdeal” om man ska vara krass eftersom man inte ens äger glasögonen utan behöver köpa ut dem om man vill avsluta abonnemanget. Men för mig så är det lyx. Jag prenumererar också på Spotify och andra streamingtjänster.
 
Jag lånar tråden och undrar om någon har Synsams abonnemang med två par glasögon och linser och vad det på ett ungefär kostar.
 
Att skaffa abonnemang är bland det bästa jag gjort. Har tre par glasögon, varav ett par solbrillor. Är supernöjd, för mig blir årspriset ihopräknat absolut värt det även om det säkert finns någon annan lösning som också skulle fungera. Jag har även köpt ut två par efter att tiden gått ut, det har kostat runt 200 kr. Och det är jätteskönt att de byter ut glasen om man råkar ut för en repa också, inte bara om synen ändrats :) Min syn tenderar att ändra sig varje år med så hade fått byta iallafall det ena glaset varje år ändå, på både vanliga glas och solglas hade det blivit väldigt dyrt.
 
Skulle inte funka för mig. Jag har progressiva glas och köper endast glas av högsta kvalitet. Dom får man inte med abbonemang. Mina glas är lätta och stor sömlös övergång från läs till se på långt håll. Jag märker inte ens att det är progressiva glas och fungerar utmärkt vid datorn. Glasen är det absolut viktigaste. Köpte billiga en gång, det gör jag inte om. Sen är jag petig med bågarna dessutom. Så billigt blir det inte. Men ska jag ha dom i ansiktet varje dag så prioriterar jag bra glasögon.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var och kollade min syn idag och fick konstaterat att den försämrats och jag behöver glasögon. Optikern rekommenderade progressiva...
2
Svar
29
· Visningar
1 364
Senast: Motacilla
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 225
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 565
Senast: krambanan
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 401
Senast: Grettir
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp