Globus hopp/flatback

S

Supersonic_

Tänkte beställa hem en sån och prova på en av hästarna. Jag vet bara inte om jag ska ta en Esperanza eller en Clic CC!
Såhär står det om dom:

http://www.erikshastshop.com/artimages/G_hoppclickS.gif
Hoppsadel "CliC-CC"
Hoppsadel av flatbacksmodell. Stålförstärkt träbom. Semiullstoppade kilbossor samt en bred kanal. Formpressade knävulster samt mjuk sits för bästa komfort.

http://www.erikshastshop.com/artimages/G_esperanzaS.gif
Hoppsadel "Esperanza"
Hoppsadel av flatbackmodell. Stålförstärkt träbom. Ullstoppade kilbossor samt en bred kanal. Flyttbara knä- och vadstöd.


Vad betyder det att den är semiullstoppad? Är den omstoppningsbar då? Är det någon som har någon av dessa sadlar och vill dela med sig med lite åsikter? :bow:
Har aldrig ridit i en globus sadel, men dom verkar vara rätt mjuka va? Har CliC jättestora knä/vadstöd eller ser det bara ut så?
Vad motsvarar vid bomvidd i dom, är det 36?
 
Sv: Globus hopp/flatback

Jag tycker att Clic:en ser jätteskön ut, men jag hade nog valt Esperanza, har för mig (obs inte fakta) att ren ulstoppning är bättre än semiull och dessutom föredrar jag flyttbara klossar för perfekt passform.
36an är vid, ca 110 grader, räcker långt!
 
Sv: Globus hopp/flatback

Jag har en clic, säger bara:love: . Stöden är ganska stora.. min kompis kallar min sadel för handikappsadel...

Vet inte heller vad semiull är, men den går iaf att stoppa om.
Sadeln är iaf enligt mig kanon skön, bra läder, mjukt o bra
 
Sv: Globus hopp/flatback

Clic:en har rätt rejäla stöd, precis i min smak :) . Men jag skulle valt Esperanzan för att stoppningen är helt i ull. Jag har hört lite olika, att clic:en räknas som permanentstoppad och andra säger att den är häften syntetstoppad och hälften ull och omstoppnignsbar.

Kan du inte ringa Globus och reda ut det här så vi slipper fundera?:idea:
 
Sv: Globus hopp/flatback

Jag tror att den går att stoppa om men jag har för mig att man inte ska blanda äkta ull och syntetull, om det blir knöligt fortare eller något sådant?
 
Sv: Globus hopp/flatback

Esperanzan ligger väldigt bra på många hästar..Clicen är ju ursnygg sadel men eftersom jag har varit med och provat mkt sadlar på sålda hästar så vet jag att esperanzan ligger bättre på fler hästar...

Håller med ovanstående..omstoppningsbar eller latex panel är det som gäller...
 
Sv: Globus hopp/flatback

Semiullstoppning i det här fallet innebär paneler med lite ullstoppning runt om. Den infon fick jag av en återförsäljare och det verkar stämma när man klämmer och känner på den.
 
Sv: Globus hopp/flatback

Provade en Esperanza idag, den låg helt okej men var för smal bomvidd (34). Så jag ska beställa hem en 36:a och se hur det går :bump: Tyckte den verkade vara mycket bra för billig peng :)
 

Liknande trådar

W
Utrustning Behöver lite tips om sadel. Läst massa trådar men flera motsäger varandra. Har en bred häst, lite överbyggd och kort. Har provat Globus...
Svar
15
· Visningar
2 341
Senast: windsong
·
Utrustning Japp! Nu börjar min lilla westernhäst bli tillräckligt gammal för att börja lära sig hoppa. Just nu är han hos tränare men kommer hem...
Svar
5
· Visningar
845
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
645 810
Senast: caballus
·
Utrustning Nu har jag frågor om globus sadlarna så dela med er av allt ni vet o tycker. Dom jag är intresserad av är hoppsadeln clic(men bara om...
2
Svar
26
· Visningar
2 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp