Gnälltråd om detta väder...

lovehorses

Trådstartare
Har sett mycket trådar nu om väderförhållande å häst.
Tänkte att här får man gnälla av sig lite extra över något man int har makten över.... vädret!

Jag e en sådan hästmänniska att hästarna ska vara ute så mycket som möjligt, morgon - kväll, lite blåst ska inte stoppa dem.
Men denna höst/vinter har varit extrem, jag har aldrig haft hästarna inne så mycket som nu.
Blåser det inte en massa så är det extremt blött i hagen och en massa regn. Har en någolunda bra hage där de finns torra platser och skog. Men min häst står och trycker längs en husvägg som finns vid hagen och där är det som lerigast. Då känner jag att de lika gärna kan stå inne, För de ser inte ut att ha de så mysigt.
JAg känner hur jag går emot mina principer men min häst vill inte gå ut i hagen på morgonen mera. Tidigare år har det inte varit något problem att vara i hagen med lite ler, men dessa lerbad som blir som man själv sjunker flera cm i.:banghead:

Nu är det eran tur att gnälla...:crazy:
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Ja men guuuud vad jag hatar sånna här sinnessjuka höstar som aldrig tar slut. I mina ögon har det varit skit sen oktober och ser inte ut att bli bättre.
En hage är en härlig badsjö och går inte att använda. De hästar som roar sig med att vandra längs staketet i hagen har en lerbäck som de plaskar i och marken blir som gungfly runt stolparna så det är bara att peta på dom så trillar de.
Dimma- hatar dimma! Känns som att vädret fått bihåleinflammation typ. Hatar fult väder. Alltså- när det inte finns något vackert kvar.
Vindmässigt har vi bara haft Simone och Sven annars har det inte blåst särskilt mycket.

En härlig dag med ny snö har vi haft.

Jag vill ha 3 minusgrader och 50 Cm fluffsnö i julklapp och det kan hålla sig så till mars när det gärna kan bli 15 grader varm och strålande sol.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Hej!

Kan väl bara hålla med.

Pållan ska inte gå i lera pga hovproblem och kan inte stå på box (eftersom den då förvandlas till lera- skitigare häst får man leta efter!). Jag har stallets torraste hage, med extra lager grus vid ingående och vattenplatsen, men vad 17 hjälper det när det blir mer lera för varje dag utanför det grusade. Jag delar av mer och mer av hagen så den ska hålla lite bättre, men inte är det skoj inte.

För att göra det ännu roligare har jag köld och fukt-känslig astma så jag har knappt andats på hela hösten (köld är typ 10° enligt mina luftrör).

Nej, ge mig fluffig snö och lagom kallt så hovar, luftrör och mark får vila lite. Och sen direkt varm och skön vår!

/Lavinia, vars häst inte ens gillar att vara ute i duggregn. hon fryser när det är ca 15° ute, fåniga prinsesshäst!
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Usch ja, det verkar varit extremt i år.. Gegga överallt! Har faktiskt gett hästarna ledigt, bara för jag inte orkar med allt dålig väder. Båda ridbanorna är helt äckliga, dålig dränering. Alla ridvägar är kass, går att rida på asfalten men inget mer. Och hur kul är det, rida ca 2 km asfalt sen vända igen.. Bläää!
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Visst är det jobbigt med tjurigt väder men mest för min egen del. Hästarna har bra hagar, vindskydd och skog, finns alltid en läplats och skydd för väta. Jag själv vill ha minusgrader, snö och vindstilla...helst!:cautious:
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Och här uppe gnäller vi över att det varit en sjukt kass inledning på vintern. Först kom det ganska mycket snö. Sen smälte-frös-smälte-frös det, samtidigt som det regnade underkylt regn. Det har varit blixthalka veckor i streck, hästarna rör sig inte en millimeter i onödan i hagen trots broddar på alla fyra, det går absolut inte att rida.

Sen frös det äntligen på ordentligt, kom en del snö, och vi hade himmelskt underlag på ridbanan i en vecka, och sen i onsdags smälte det igen. En vän till mig gick omkull med en häst i skritt och blev illa trampad när hästen skulle upp igen =/. Min häst blir tjock.

Tänk att man kan bli så glad när termometern äntligen visar -20 igen :D.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Nu har vi runt 0:an i tempratur och kommer snö. Hoppas att det fryser på men det varar inte länge om man känner detta väder rätt.

JAg har sån "tur" :( att jag inte kan rida pga graviditet, så har inget dåligt samvete pga vädermässiga men jag vill ändå hoppa upp på hästen.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Kl

Jag är bara lite sur över att behöva ha 4 brodd i leran, tåhålen slits ju ned direkt annars. Men den enda dagen de behövdes så var de vill stor nytta när vi jagade lösa hästar bredvid motorvägen...

Annars är ju grusvägarna helt underbara nu :love:

(nej, jag är aldrig trött på hästlivet!)
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Ni som klagar över snöbrist och liknande kan komma lite norröver och hämta ett lass! ;)

Här dumpade "Sven" ett rejält lass snö. I dagarna blev det töväder och hälften rann bort. Och så på med minusgrader igen. Så nu är stall- och gårdsplan täckt med ett rejält lager blankis. Nu har det snöat rätt ordentligt sedan imorse. Hurraaaa...! :banghead: Och på detta ljuvliga väglag ska jag köra ca 20-22mil hem om en vecka, med min svårlastade häst som inte är förtjust i att åka..

Såatteh.. Vem vill byta? ;)
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Jag har aldrig tvingats ställa min häst på så lång vila som nu..Så jag börjar vara riktigt less och är ärligt talat deprimerad. Jag hatar att åka till stallet för att inte kunna lägga ner hela min själ i det som att tex motionera min häst ordentligt.

Men pga väder och underlag som råder just nu, har jag i princip ställt av honom då allt känns som en enda stor säkerhetsrisk alternativt med livet som insats eftersom att det antingen är glashalt eller stenhårt/knöligt överallt. Pålle blir dessutom en mardröm och ett monster av att bara skrittas på, så det blir bara otrevligt för alla inblandade..sist vi försökte oss på slutade det med att han gick ner i ett dike. Jag vill inte ta ut honom i trafik heller pga detta och riskera vår eller andras säkerhet eftersom att han blir så fruktansvärt överladdad.

Han blir frustrerad och får han bara skritta rinner det över och hans energi exploderar ut och han blir farlig, tyvärr. Han är inte sig själv och det tragiska är att jag vet att han blir sitt harmoniska jag igen bara han får springa av sig..vilket är en omöjlighet för tillfället. Har även frågat runt om det finns åkrar vi skulle kunna få rida på som kanske ska plöjas i vår men fått nej, tyvärr.
Att åka till ridhus är också uteslutet pga tillgängligheten, det finns inte plats helt enkelt och så ska man ordna med transporter osv.

Min allra största önskan just nu är snö..för är det inte minusgrader och barmark som blir puckelpist överallt alternativt som en spegel så är det plusgrader och blött/lerigt överallt.

Så för oss väntas en ingångsättning då det varit stopp sedan oktober eftersom att det varit så dåliga förutsättningar sen dess.
 
Senast ändrad:
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Oj, vad tråkigt väder ni verkar ha.
Vi hade snö några dagar förra veckan, men både innan och nu efter är det bara plusgrader, hur härligt som helst, mjukt underlag, galoppera på grusvägarna som brukar vara hårdare annars, nu är de underbara.
Visst är det lite lerigt, men inte som ni beskriver, har inte regnat så mkt här, mest uppehåll, ganska grått nu, men varit görmycke sol tidigare under hästen.

Jag gillar detta, detta eller minusgrader och mycket snö är det bästa:)
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

På morgonen så snöade det. Det var någon minus och alldeles underbart ! :love:
SEN börjar det REGNA !!!!! Och nu är allt borta.

Kan det inte bli 10 minus kallt och komma massa snö ! :(
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Lera!!!! Hatar leran! Hagen är en gjutjepöl och skimmer är allt annat än vit.

Vill ha minusgrader och fruset nu.


Älskar gnälltrådar :D
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Då gnäller jag för egen del då... Blött, grått och trist.... och framför allt mörkt... gud vad jag hatar mörker... Mörkt när man kör till jobbet och mörkt när man kommer hem..... :yuck: Så in i dödens trött på mörker...

Lite snö så blir det ju i alla fall så pass ljust att man slipper beväpna sig med pannlampa så fort man skall sticka näsan utanför dörren...........

Hästarna däremot mår rätt gott.... Gamlingen är borta så nu går de ute i princip hela dygnet... Har bar hagar så än så länge är det inte så värst lerigt.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Och här uppe gnäller vi över att det varit en sjukt kass inledning på vintern. Först kom det ganska mycket snö. Sen smälte-frös-smälte-frös det, samtidigt som det regnade underkylt regn. Det har varit blixthalka veckor i streck, hästarna rör sig inte en millimeter i onödan i hagen trots broddar på alla fyra, det går absolut inte att rida.

Sen frös det äntligen på ordentligt, kom en del snö, och vi hade himmelskt underlag på ridbanan i en vecka, och sen i onsdags smälte det igen. En vän till mig gick omkull med en häst i skritt och blev illa trampad när hästen skulle upp igen =/. Min häst blir tjock.

Tänk att man kan bli så glad när termometern äntligen visar -20 igen :D.

Det låter som om ni har en gammal hederlig skånsk vinter ;), hade hellre haft det än denna äckliga lera vi har nu.

Är så pass att medryttaren slutat komma och hästarna tvingas vila. På 2 veckor har jag skrittat ut 2 ggr.. så blev det med att hålla igång hästarna hela vintern :banghead:
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Håller med HATAR LERA! Men samtidigt om det börjar frysa på detta kan man nästan inte ta ut hästarna för de bryter benen i den knöliga marken. Så vad ska man göra? Jo, mitt svar är 20 grader varmt och strålande sol. Det vill jag ha!
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Alla dessa stormar som varit på det senaste har verkligen varit påfrestande, helt galet mkt merjobb har de gett oss. Men droppen kom nog nu i natten mot fredags, när Ivar drog fram här. Så här ser det ut i min vinterhage just nu:

1507835_10201509965729668_150545528_n.jpg


Hela dagen idag har gått åt till att såga, röja dra ris, såga, röja och dra fram timmer...å ändå syns det knappt att vi gjort ngt. Å NU: två plusgrader & en massa blötsnö som ramlar ned...gissa om vi kommer att bli blöta imorgon när vi ska fortsätta riva i eländet? :banghead:

Fy så sliten jag känner mig nu..
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Åh herrej-vlar... Beklagar eländet :(. Jag ska inte gnälla över lite ishalka känner jag. Satt faktiskt och funderade över det igår, hur otroligt förskonade vi i Norrbotten varit genom åren från dom här stormarna, men det börjar kännas som att dom kryper allt närmare när det nu stormar ända upp i Västerbotten.

Klarade sig byggnader, folk och djur?
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Inga personskador eller skador på djuren tack och lov!

Men foderhuset (det lilla i bakgrunden på bilden) fick sig en åktur på en rotvälta och ligghallen fick fyra träd över sig, men höll. Bron över diket fick också en resa, så den fick vi börja med att reparera om vi skulle kunna få över hästen så att vi kunde dra ut timret. Sen så är ju alla hagar förstörda, varenda staket, många stolpar & alla trådar är ju av eller intrasslade i timmer & ris :(
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 981
Senast: svea
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 717
Senast: Egonson_
·
Ridning Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret). Hur ser ni på att ställa in ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 648
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 424
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp