Gnälltråd om detta väder...

Sv: Gnälltråd om detta väder...

Skönt att höra att man inte är ensam om detta väder.
Har noterat att det är mycket vädersnack runt i hästbekantskapen just nu och alla gnäller. :meh:

JAg har fått ge upp nu. Från och med idag kommer vi att ta in hästarna vid 17 tiden. Min häst hatar hagen just nu och har jättesvårt att gå i den. tycker verkligen synd om henne. Fryser de på sen någon gång då får de vara ute till 20 igen.
Igår (tis) fick min häst komma till sommarhagen en kort sväng för att slippa leran och få springa av sig lite. Hon blev så glad över det.:)

Häromdagen satt jag och fundera på en sak, i september och oktober kan man ta leran som blir för man vet att det är höst och då regnar det...
Men nu är det mitten av DECEMBER och fortfarande lera. Så nu är man knäckt på det.:arghh:
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Kl

Jag tycker vintern är perfekt!
Bor i Östergötland och här har det inte regnat särskilt mycket alls. Bor på slätten så blåser gör det ju från och till men det stör inte mig.
Lite lera vid grinden är allt, har bra hagar. Ridbanan och ridvägarna är perfekta :-)

Jag håller med, en perfekt vinter håller mellan 4-10 grader! Mina hagar lider inte av regn och ridvägarna är ju underbara. Mörkret är iofs ett minus.

//Skåningen, snö är pest!
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Här är en till som gillar plusgrader! Jag har grusat en rejäl bit hos hästarna, så det blir inte lerigt överallt. Grusvägarna är mjuka och fina att rida på, och man fryser inte häcken av sig :)

Oj, förlåt, såg sen att man skulle gnälla ;) Återkommer när det är 17 minus...
 
Senast ändrad:
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Jag är så trött på att det inte går att motionera ordentligt, här har det varit stenhårt och knöligt i flera veckor! Och när det väl kom snö så töade den bort på tre dagar så nu är ridvägarna hopplösa igen! :mad:
Både jag och hästarna är hur less som helst på lugna turer nu!


stormarna som har varit har satt sina spår, hästarnas vidskydd blåste sönder häromdagen så det blev till att åka ut sent en kväll i panik och rädda det som räddas kunde.

På plussidan så han hästarnas hage däremot klarat sig mycket bra, lera precis vid grinden och runt rundbalen men den flyttas runt i hagen vartefter vi ställer in en ny så det är inga större bekymmer. I övrig har hagen varit bra!
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Kl

Åh, måste få ur mig. Idag nådde jag botten i motivation att ha häst. Det bara regnar och regnar och har så gjort i flera veckor, ibland känns det som att regnet kommer underifrån så det går inte att hålla sig torr någon längre stund. Det är vattensjukt precis överallt, till och med i de grusade hagarna. Allt känns blött, smutsigt och lerigt och hästarna har ingenstans att gömma sig ute vilket gör att de får vara inne så otroligt mycket mer än jag skulle önska. Med en häst som dessutom roar sig med att leka u-båt i vattenhinken är boxen också rena vattenlandet. Gjorde dessutom misstaget att titta på prognosen framöver. Enligt smhi ska det regna varje dag närmsta tiodagars period :(

Jag vill ha vinter och snö :arghh: Nu! Helst igår! Alternativt gå i ide och inte vakna förrän i mars.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Kunde varit en underbar dag då jag var ledig från jobbet och bilen på verkstad så en hel hemma dag men det har regnat på tvären och vinden har ändrat riktning hela tiden och inte nog med det för uppehåll har det blivit efter klockan 7 och det är kolsvart:mad:.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Det stämmer att det bor där det står håller vi till inte så långt ifrån varandra så jag förstår vad du menar. Vidrigt är vad det är. Vill liksom inte mer nu, men det är ännu mer regn på ingång.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Ja motivationen är verkligen i botten och hästarnas motion är så hattig. Här har vi ju haft vissa dagar med härlig snö och då blir jag överlycklig och far ut med hästarna bara för att dan efter se det regna bort och bli blankis så hästarna knappt kan gå. Så håller det på.
Tyvärr är jag ju så korkad också så jag går på det varenda gång och tänker att NU är vintern här :meh:
Bah.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Idiotförklarade mig själv efter förmiddagens 2-timmars ridtur i blåst och regn....:yuck: Vad jag längtar efter kyla och snö!
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Kl
Min motivation till häst ägande har nu nått botten, hästen är halt på höger fram, var annan gång man ser på henne så haltar hon och var annan så travar hon helt obekymrat. Hel Boxvila kommer göra henne galen, och hagarna är för leriga för att jag ska våga ha henne i sjukhage.
Och nu har hon dragit av sig skon på höger bak.. julhelg och få tag på både veterinär och hovslagare utan att bli ännu mer pank.. :banghead:
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Kl
inser att jag egentligen inte har ngt att tillföra denna tråden, men skriver ändå ;)

jag hatar lera och mörker utan snö rent personligt, som hästägare, inte för hästarnas skull i sig.
tycker det är segt att borsta lera, spola leriga ben och skitig utrustning som blir pga lerdamm osv konstant, plus mörkret då som blir kolbäck jmf med när det är snö...

i övrigt har jag nog inget att klaga på. vi har rejält med lera vid grindarna så hästarna blir skitiga och leriga pga de områdena. men våra hagar är bra i övrigt, de är STORA , har torr mark, oförstörd, fin mark i resten av hagarna och även lite grässtrån att beta av rent av.
vi har även privat ridhus, så jag kan inte klaga direkt i sig.

Men jag vill ändå ha snö, gnistrande stjärnhimmel och månljus ;)
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Mina hästar går ju på lösdrift så de är ju ute oavsett väder :p men jag vill gnälla ändå!
Har hyfsad storlek på hage (6 ha), kuperad och med 2 ha skog men FY FAN vad det har blivit upptrampat :yuck: på vissa ställen. Vi har ändå försökt med dräneringsrör och grusat, ligghallen ligger på berg men nedanför den är det jordsvål och här är det VÅTT och sändertrampat...Blä klafs, klafs, klafs
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Jag har inte heller så mycket att gnälla på då jag gärna skulle vilja ha det så här året ut. Vi har ingen lera i hagen längre, den som var precis utanför lösdrift och grinden har torkat till, så det är mer jordaktigt. Om det ordet beskriver de bra nog x) Ridvägarna är toppen, paddocken är däremot för mjuk, men de beror nog på de värdelösa underlaget vi fick när vi lade på nytt..

Hästarna verkar nöjda med sin lösdrift, matplatser osv. Vi flyttade matplatsen tidigare då de var väldigt äckligt där tillslut tyckte jag. Nu är det rena sandbacken de står på och äter, torrt och fint. Det jag dock har att klaga på är att det är så mörkt och murrigt jämnt.... De gör en smått höst deprimerad. Men det vänder väl snart, skulle dock vara nöjd för en snöfri vinter. Slippa isen och halkan :P
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Nu är jag hemma igen. Här är det barmark, plusgrader, och regn. Lite smålerigt, men ingen större fara. Jag uppskattar snö - det blir så mycket ljusare! Men i ärlighetens namn är det bra skönt att det är barmark - majoriteten av mina ridvägar försvinner nämligen när dikena längs riksvägen fylls av snövallar ;) Nu kan jag (förhoppningsvis) rida ordentligt, när jag kommer tillbaka efter jobbet över jul/nyår. Så ja..nu kan jag inte klaga lika mycket längre. (Jag har tur, dessutom; för ett par veckor sen var det tydligen is precis överallt här.. Blä. Kom hem vid rätt tidpunkt!)
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Och hör har vi is. Har haft is i flera veckor, och hästarna bara står då dom är oskodda. Unghästen har jätteproblem med sina fötter och går inte att sko, vilket gör att jag iinte kan sko den andra Heller då det är halt i hagen och får den ena grepp men inte den andra så är jag rädd för skador på unghästen. Boots har jag inte hittat några ännu. Så han står, och blir tjock. Och unghästen tokpigg då dom inte kan busa i hagen.

Herregud, jag bor i Norrland, om det då var antingen barmark eller snö, is i flera veckor är jag så less på att jag kräks!!
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

*kl*

Nu tänker jag oxå hoppa in i denna tråd, jag måste få gnälla av mig ;)

Jag bor på ett toppenställe för hästhållning, vi har sandmark. Så jag har inte gegga i hagarna, jag har perfekt paddock-underlag, skogens vägar är mjuka men inte kladdiga. Det borde vara underbart att rida nu...
Om det inte vore för den här blöta kalla blåsiga luften som gör att MIN kropp tok-ballar-ur :mad:
Jag knirpar som en gammal skafferi-dörr så fort jag rör mig och ONT gör det :arghh:
Jag vill ha hög torr luft... NU!!
Blir det inte vinter så kan det väl bli sommar :idea:
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Tack!

I allt ditt elände fick du mig att inse varför jag har så f-at ont i höfter/bäcken. Det är ju såklart den här j-a fukten. Att jag inte insett det tidigare!

Instämmer i allt gnällande, pållan har torraste hagen i stallet, ordentligt grusad vid grinden och trots tjockt lager grus har den nu börjat bli lerig där mer. Vad 17 kan man göra mer än grusa när det regnar från alla håll??

/Lavinia, som nu får tömma boxen eftersom all fukt fått bädden helt mättad. Va f-n!
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Mer gnäll!
Idag så har det öst ner ännu mer regn, hästens hovbandage har ramlat av ngn gång nu så jag tok nojar över att det har kommit in jord i hovbölden :(. Hagarna är leriga och vi har knappt haft en enda dag med frost på morgonen nu :(.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Kl

Vi har galopperat i friskt tempo flera km på grusvägar som normalt sett är i hårdaste laget att trimgaloppa på :love:

Nu saknar jag inte ens snön o kylan längre som jag alltid längtar till, nu har vi ju gått mot ljusare tider en vecka!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 960
Senast: svea
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 717
Senast: Egonson_
·
Ridning Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret). Hur ser ni på att ställa in ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 648
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 423
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp