Gnälltråd om detta väder...

Sv: Gnälltråd om detta väder...

Kl.

Nä nu känner jag att jag måste tillföra lite pepp här! Jag bor i Sundsvall och vi som brukar har massvis med snö har liksom resten av sverige en riktig skitvinter där det är stenhårt i backen, is överallt och mörker. Lägg då på att vi hade Ivar som var här och gjorde bokstavligt talat plockepinn av skogen och där jag har hästen uppstallad har vi EXTREMT mycket skogsstigar så mestadels är ju blockerad nu. Men som sagt, jag ska komma med lite pepp! Min häst är van att gå på hårda underlag och jag tror att varenda häst klarar av att gå ett pass i alla gångarter någon/några gånger i veckan på frusna vägar om den är INVAND (stavning haha?) på hårt underlag. Nu när det dessutom är ett tjockt islager på varenda väg som är det absolut bästa underlaget man kan rida på så ser jag inga problem till att rida på i alla gångarter? Rider man hästen i korrekt form, tempo och balans samt att den är broddad så ska det inte vara några som helst problem :) Givetvis så sitter jag inte och rider i den isbelagda paddocken och gör massa volter men nu pratar jag om isbelagda vägar. Ut och rid med er! :)
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

ÅHHHH!!!:banana:
Idag ska solen skina hel dagen!

Jag ska se vad min häst säger om att vara naken under dagen. Tur att man e ledig å hemma större delen av dagen så kan man hålla koll på det.

Dock fortfarande superlerigt i hagen vid grinden och ca 10 meter uppåt så de får komma in till 17 höet ändå.

Se om man kan hitta på något ute att göra när solen kommer att lysa en stund. svårt att hitta på som höggravid!;)
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Fast det är verkligen inte aktuellt för mig att gå på isiga vägar, med tajta plogkarmar så att man inte kan gå ut i diket, där bilarna kör som idioter i 100 knyck fast det är lika halt för dom som för oss...

Nej tack. Absolut livsfarligt.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Jag håller med om att vintern an erbjuda väldigt fint underlag vad gäller snö och is. Så brukar det vara även här i dalarna, men inte i år. Faktum är att i år är första året jag känt att underlaget har ställt till hästmotionen. Övriga vintrar har vi haft det väldigt bra.

Nu har vi ömsom lervälling och ömsom fryst lera, Ett enda knöckel är vad vi har att tillgå. :( Vill ha snö, inte en långdragen november...
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Kl

Nu blir jag bara än mer less på vädret och underlaget.

Så less över att jag fann min häst halt för 3 dagar sen, som jag nästan vågar skylla på underlaget :(
Det är inte konstigt att de blir sjuka eller skadade om detta får fortsätta och det finns inga marker som inte tar skada när det är såhär..Enl veterinärer så trillar kolikfallen in på löpande band även, det är för varmt,blött och för gynnsamt för bakterier.

Jag skulle heller inte ge mig ut på blankis, hästar kan halka även med brodd speciellt om de förflyttar sig för snabbt/hastigt, tex om de blir rädda för då får brodden inte bra fäste och det finns inga garantier för att en häst inte ska halka, trampa fel eller gå omkull vid halka. Likaså vill jag ogärna möta bilar för det otänkbara kan inträffa tex att bilen får sladd av någon oförklarig anledning..
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

om man ändå hade fruset i marken :( vi har haft knappt en dag med snö, som senare regnade bort och sen har det regnat varenda dag efter det känns det som.
är det fruset i marken kan man ju ändå rida på åkern och ut i skogen, nu är här så vattensjukt så man inte ens kan ta sig till skogen utan att gå ner sig i djup lera....
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Har ni inga grusvägar hos er? Grusvägar är ju oftast rätt trista men i sådant här väder är de ju underbara! Planerar ny galopprunda i morgon :love: synd att din pålla inte är fräsch, ni kunde kommit o hälsat på annars ju :-)
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

vi har en väg, 2km lång och helt sönderkörd (alla lastbilar och traktorer använder vår väg som genväg för att slippa den vanliga utfarten ut mot den större vägen, bet säsongen nu körde slut på den), så det är stora stenar sticker upp samt så är det fullt av gropar. annars har vi åkrar = lervälling.

vi har också inte samma fina sandjord som finns i revinge trakten, vi har ordentlig lergjord och väldigt dåligt dränerade marker..
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Önskar oxå vi bodde på sandmark, en av sakerna jag såg framemot att flytta hästen till Skåne :-P här är oxå helveteslera och vår lilla tomt har garanterat sämst fungerande dränering. Dags att ta tag i! Men då förstår jag, åkrarna är ju körda sedan länge, hoppar hästen ut där sitter den nog fast sen :-P
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

ja det är konstigt att det ska vara lerjord uppe på backen där och perfekt sandjord några ynka km bort. drömmer lite om ett stall jag jobbade i, byn hade en gammal gemensam ridbana, som bara var en uppharvad fläck på en äng, men perfekt underlag i och med sandjorden, mjuka klätterbackar och otroligt fin skog runtom :love:
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

*kl

Idag kom det lite snö efter en vecka eller mer, allt är som ett blurr, med enbart spolad hockeyrinks is så jag tog mina pållar på promenad. :meh: Dålig ide, det bara packade under fötterna och dom for som Bambi.
Suck.

Aldrig varit med om nån värre vinter.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Snösulor och brodd?

Jag är fortfarande lika nöjd. Ridbanan är suverän precis som grusvägarna och stigarna i skogen.
Lite mer lera i nya stallets hagar men bara vid grinden så hästarna behöver inte stå i skiten och det går inte över hovarna.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Ja jag är så himla less på denna isen. Som sagt, barmark eller snö, det klagar jag inte över, men denna is vecka efter vecka, jag blir galen! Hästarna bara står.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Snösulor och brodd?

Jag är fortfarande lika nöjd. Ridbanan är suverän precis som grusvägarna och stigarna i skogen.
Lite mer lera i nya stallets hagar men bara vid grinden så hästarna behöver inte stå i skiten och det går inte över hovarna.

Jag bor ju bara några mil från dig och hade gärna önskat minus och fluff snö i december men nu med det extremt milda vädret och det är januari så känner jag att det lika gärna kan få vara såhär resten av jan-feb och sen bli vår direkt !
Vi har eget ridhus så rider inomhus när det blåser/regnar och utöver det kan man ge sig ut närsom och jogga/galoppera på mjuka grusvägar.

Vi har lera vid grindarna i några hagar rätt mkt längre in än bara grindhålet , men övriga delen av de stora hagarna är torra med fast mark och har tillochmed gräs att pilla med . Hästarna är helnöjda .
 
Senast ändrad:
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Jag bor ju bara några mil från dig och hade gärna önskat minus och fluff snö i december men nu med det extremt milda vädret och det är januari så känner jag att det lika gärna kan få vara såhär resten av jan-feb och sen bli vår direkt !
Vi har eget ridhus så rider inomhus när det blåser/regnar och utöver det kan man ge sig ut närsom och jogga/galoppera på mjuka grusvägar.

Vi har lera vid grindarna i några hagar rätt mkt längre in än bara grindhålet , men övriga delen av de stora hagarna är torra med fast mark och har tillochmed gräs att pilla med . Hästarna är helnöjda .

åh om det vore så väl även här, vad avundsjuk jag blir!


Våra hagar har numer gett upp, de höll länge för mycket regn och det var länge, länge enbart leriga precis vid grinden men nu är det lera typ överallt. Det eviga regnande sätter sina spår, speciellt som tjälen inte riktigt sätter sig. Vi har haft plusgrader länge nu, nån enstaka dag med minusgrader men annars är det några plussgrader och regn på åkermark/lerjord som lite då och då fryser på och blir ett enda stort knöckel. :(
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

KL
Lika eländigt här i södra Finland denna vinter (så här långt i alla fall). Regn, grått och mörkt VARENDA en dag har det varit så länge jag minns. (Ja, minnet mitt är kanske inte JÄTTEbra i det här fallet, men i alla fall :p)
Visst - ridunderlaget är ju bättre än om det var hårt och isigt, men i synnerhet mörkret och all blöt smuts tar snart kål på mig. (Jobbar på förskola och har 3 hästar, så det är liksom sand, lera o annan smuts både på jobbet och på fritiden...)
Nu är det ändå utlovat kallare till veckoslutet, hoppas innerligt att den utlovade snön också kommer tills dess (att det inte blir regn istället!!), annars blir det stenhårda isgator istället för smutsen. Återstår att se :meh:
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Äntligen, ÄNTLIGEN ska det bli kallare!! :banana:

På höglandet i Småland ska det bli VINTER nu till helgen, vad jag längtat. Nästa vecka skulle det bli -13-15 grader och sol-ljuvligt.
Några dagar först med kyla så det fryser på, sen lite snö tack.
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Men nu kan det ju lika gärna kvitta! har det inte blivit vinter förrän nu kan det bli vår. Nu ska det bli minusgrader och för vår del (västkust) regn. Hur värdelöst är inte det!?!?! marken fryser, padocken fryser, vattnet fryser, jag fryser. värdelöst :mad:
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Känner som du. Vi lär inte få fint snöunderlag utan frusen mark, fruset vatten och klumpar som är stenhårda i hagen av frusen lera åt hästarna att slå sig på och snubbla över :( Får gå ut och försöka platta till leran innan det fryser på för vet hästar som blir grovt ömfotade av att gå på de ojämna frusna klumparna. Ska det frysa på vill jag ha några dm snö med *banne mig* :p
 
Sv: Gnälltråd om detta väder...

Det kommer bli så underbart när den knöggliga hagen fryser till is och det kommer lite pudersnö som gömmer skiten *sur* Jag funderar allvarligt på att gå ut och kratta till hagen innan det fryser på annars lär det bli lika jobbigt som nu fast på ett annat vis.

Ridvägarna är för övrigt underbara nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 947
Senast: svea
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 717
Senast: Egonson_
·
Ridning Främst en fråga till er som INTE har tillgång till ridhus (då påverkas man ju inte lika av vädret). Hur ser ni på att ställa in ett...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 648
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 422
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp