Godkänna hingst i annat förbund än Swb?

Weeazel

Trådstartare
Första gången jag postar något på Buke på väldigt länge, så jag hoppas att denna frågan hamnat rätt nu. Annars får någon moderator gärna tillrättavisa mig och flytta den. :)

Nu till frågan. En god vän till mig har en äldre hingst som tidigare tävlat tom. 150. Den är väldigt välstammad, hoppar bra, rör sig trevligt, har en väldigt fin sida, är sund osv. (tävlas fortfarande i hög ålder, om än något lägre).
Han har bla. två syskon som tävlat tom. 160, varav den ena är ett helsyskon. En bror som är godkänd hingst (inte en utav de som tävlat 160) och flera andra syskon med bra tävlingsmeriter. En syster till honom har lämnat en godkänd hingst som använts väldigt flitigt i Sverige med hundratals avkommor.
Mamman har enbart gått som avelssto. Mormor har även hon tävlat tom. 160.

Både hon och jag är lite småsugna att betäcka med honom då han är en supertrevlig individ och blodet/mödernet är väldigt lockande.
Dock tar det ju emot en hel del att man isf. får avkommor med gråa papper med allt vad det innebär. Speciellt om man någon dag känner att man vill sälja avkomman (vilket är inte alls är omöjligt). Själva seminavgiften för en redan godkänd hingst är ju det lilla i sammanhanget, så i långa loppet blir det ju inte värt det rent ekonomiskt.

Därför har vi lekt med tanken att man kanske skulle se ifall det skulle gå att få honom godkänd på prestation eller liknande i något förbund. Inte jätteviktigt vilket, men tex. AES, Westfahlen, Mecklenburg eller liknande. Inte jätteviktigt vilket, bara avkomman kan få gröna papper någonstans i något vettigt förbund.
Men vi har ingen koll på vart man isf. skulle vända sig, och om något sånt ens skulle vara genomförbart utan att det skulle behöva kosta skjortan.
Så därför tänkte jag kolla ifall det finns någon här inne som har lite bättre koll på vad man skulle kunna ha för alternativ och vad ungefärliga kostnader skulle kunna landa på. Skulle vara jättetacksam för svar!

Mvh
 

Liknande trådar

Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 763
Senast: pastejja
·
L
Avel Låt oss säga att jag betäcker mitt halvblodssto till våren. Jag är inte 100% säker på att jag ska göra det men jag är väldigt sugen på...
Svar
9
· Visningar
1 307
Senast: -Lilla My-
·
Avel Jag har ett engelskt fullblodssto, som är registrerat som fullblod (raskod 01) men i fel avelsförbund, dvs hos ASVH. Hennes pappa...
Svar
1
· Visningar
735
Senast: Masse
·
Avel Allt lutar nu åt att jag ska betäcka mitt sto till våren, om allt går som det ska *nervös* Men det behövs ju en pappa också ;) Jag...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 923
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp