Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Ja, oftast folk utan kunskap om hästar. Bara det är billigt, och utrustning medföljer. Pengarna kan man ju alltid få tillbaks när hästen är lastad på transporten till Italien.

Immer

Det där låtsas jag om att jag inte läste, för nu kan vi snacka om att ha fördommar och att dra alla över en kant.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Det är därför den nya lagen kom till att alla hästar och ponnyer måste ha pass!:idea:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Det är därför den nya lagen kom till att alla hästar och ponnyer måste ha pass!:idea:

Denna häst hade pass. Men de upptäcktes sen att det inte var denna häst pass utan en annan som va avlivad.. :mad:

Historian är jätte krånglig. Hästen hade pass mm. Men den var fortfarande äldre än vad som stod i passet. nya ägaren har oxå talat med den gamla ( den som sålde till häst handlaren) o de stämmer hästen är 25 år, dock en pigg o fräsch 25 åring :love:

De är inte så svårt o förfalska passen om man vill o håller på med dom banorna. Så är det juh inte alls svår. Det kommer vi aldig komma undan fårn. Att folk fortfarande kommer förfalska passen, reg bevis mm. :smirk:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Det där låtsas jag om att jag inte läste, för nu kan vi snacka om att ha fördommar och att dra alla över en kant.

såklart, det var ju den bistra sanningen. och tog på rätt ställe...
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Om man har hästar för att rida aktivt så är det väl klart att man prioriterar den häst som är utvecklingsbar. Om man däremot bara har hästar som hagprydnad o kelgrisar är det naturligvis en annan sak.
Tycker du att det är fel att aktivt satsa på sin ridning?
PL
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Så jag och flera i min umgängeskrets är okunniga och har köpt hästarna för att de var billiga och för att utrustningen medföljde? (vilket det inte gjorde?)
Ungefär som att säga att alla från Iran är muslimer eller att AR ryttare är misslyckade dressyrryttare..
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Men alla kanske inte vill ha en häst att träna/tävla med?
Det finns hur många som helst som vill ha en säker hästa att lufsa omkring i skogen med och inte ställa några större krav på hästarna. Eller det kanske är för mkt begärt av en tex fd tävlingshäst som skall gå i pension?
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Alla har vi olika åsikter, men jag tycker inte att du ska sitta och skriva vem som bör ha häst eller inte. Vad baserar du detta på egentligen? Jag står fast vid att om man skaffar ett djur bör den gå före allt. Och kan man inte erbjuda det, så får man väl helt enkelt vara hästlös. Och därmed har jag även svarat på din kommentar ang, allegriska barn etc. Du avlivar väl ändå inte din häst för att ditt barn är allergiskt? Jag tycker absolut att sjuka hästar ska slippa lida, men att ta bort friska hästar är inte något som jag anser vara acceptabelt.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag hade aldrig flyttat om det skulle innebära att jag var tvungen att ta bort en fullt frisk och fräsch häst. Aldrig, aldrig. Mitt alternativ hade varit fodervärd, och om det inte fungerat skitit i flytten och hittat en annan lösning åt mig själv som innefattat att båda hästarna fick leva vidare.
Men det är ju bara jag.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Så jag och flera i min umgängeskrets är okunniga och har köpt hästarna för att de var billiga och för att utrustningen medföljde? (vilket det inte gjorde?)
Ungefär som att säga att alla från Iran är muslimer eller att AR ryttare är misslyckade dressyrryttare..

Var det du som blev omdiskuterad?
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag hade aldrig flyttat om det skulle innebära att jag var tvungen att ta bort en fullt frisk och fräsch häst. Aldrig, aldrig. Mitt alternativ hade varit fodervärd, och om det inte fungerat skitit i flytten och hittat en annan lösning åt mig själv som innefattat att båda hästarna fick leva vidare.
Men det är ju bara jag.

Men man måste ju få utvecklas i sitt liv? Inte hänga upp sig på en häst?
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Ja det blir fel om man till varje pris skall hitta ett nytt hem till en gammal häst.
Nej det är inte fel att inte satsa på sin ridning, det är upp till var o en vad man vill satsa på.
PL
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Hade det varit jag hade jag valt ett annat sätt att utvecklas på, som blivit bra för både hästen och mig.
När jag skaffar ett djur så tar jag automatiskt på mig ansvaret för den individen så länge den mår bra, kan och vill fortsätta leva, jag skulle aldrig ta ett annat, älskat liv av egoistiska skäl. Vad andra gör kan jag antagligen inte påverka, men det är min högst personliga åsikt.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Så länge som man inte samlar på sig flera djur än vad man kan ta hand om, har råd med och har kunskap om är det väl inget fel.... Visst finns det s.k. djursamlare som tar sig vatten över huvudet, men man skall inte dra alla över en kam.
Nej jag drar inte alla över en kam men var tror du de riktiga djursamlarna som vi besöker i djurskyddsärenden får sina djur från?
PL
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tycker det är intressant att läsa sånt här, att se hur olika alla människor värderar liv. Hänga upp sitt liv på en häst? Är det inte det man gör när man blir hästägare? Är det ok att avliva hästen för att man kommit på att man plötsligt vill något annat? DET är vad jag definerar som männsikor som aldrig borde få köpa häst. Allt går att lösa, om man bara anstränger sig tillräckligt mycket.
(obs, detta var inte någon kritik till dig, svarade endast på ditt inlägg.:angel:)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Ingen kan väl veta om man kommer att ha samma förhållanden hela livet!
Skall folk behöva svära en ed på att aldrig få ändrade förhållanden elle tappa intresset för att få skaffa häst.
PL
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Skall dom som skaffat en häst dom inte passar ihop med behöva ha kvar den hela livet, tala om att döda intresset.
PL
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Naturligtvis inte, det är ju helt absurt. Du har ju helt missat poängen. I normala fall kan man ju sälja eller låna ut. Annars kan man som många gör, sälja när hästen är 15-16 år när det fortfarande är helt ok, just för att slippa att ha kvar en häst som inte "duger". Har man då bestämt sig för att behålla sin gamla häst tycker jag att det är ens skyldighet att ta hand om den. För mig är det alldeles självklart att avliva om hästen är sjuk eller skadad, men inte annars. Man vet väl ändå om att hästen åldras, att den inte är sitt forna jag när den kommer upp i åren. Jag har själv kvar min gamla märr på 18, och jag skulle aldrig få för mig att avliva henne för att jag har mycket att plugga. Hon får gå hemma med de 3 andra och ha ett gott liv, äta vad hon känner för och gnida in sig i lera. Hon har gjort mycket för mig tidigare, och jag tycker att det är min skyldighet att hon har ett bra liv nu när hon är lite äldre.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Det är just detta med att ordna det på bästa sätt för hästen som är det svåra - för säljer man en gammal häst billigt är risken betydligt större att den kommer till fel hem än om man säljer en yngre, dyr häst.
Till saken hör att jag hyrde ut henne på foder i samband med att jag köpte häst nr 2, men efter två månader hos fodervärden hade hon tappat allt vad muskler och hull heter (finns nog en gammal tråd om detta här på buke) vilket resulterade i att jag fick slänga allt vad jag hade för händer för att åka 30 mil och hämta hem hästen.
Jag är fullt medveten om vilket ansvar jag har som hästägare och det är just det ansvaret jag försöker leva upp till när jag överväger att ta ett beslut som trots allt kommer vara svårast för mig själv.

Nu låter det kanske som att jag redan har bestämt mig, vilket jag inte har då jag fortfarande räknar på om jag kommer ha råd att behålla båda hästarna (och leva fattig som en kyrkråtta, men det har man ju vant sig vid vid det här laget) och det kommer givetvis vara mitt första alternativ. Men går inte det måste jag hitta en lösning på problemet - och problemet här är inte "vart jag ska göra av hästen nu när jag inte vill ha den längre", utan vad jag ska göra för min häst för att hon ska få det så bra som möjligt.

Varför kan du inte behålla henne och hyra ut henne på foder till någon som kan tänka sig att ha henne i samma stall? Kanske ha en medryttare som på vilkor att hon får tillämpa hästen hur mycket hon vill till ett lite högre pris som gör att din ekonomi blir lite bättre?
Jag tycker absolut inte att du ska sälja henne om du tror att hon kan fara illa av det, men samtidigt så kan jag inte försona mig vid tanken att det är okej att ta bort ett fullt friskt djur bara för att livet har ändrats, jag skulle istället försöka anpassa mig i den mån det går. Bo kvar, låna pengar ta med mig hästen och leva fattigt (med förutsättning att jag har råd med att hästarna ska må bra, men det antar jag att man tänkt på innan då man köpt två hästar) osv.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Om man har hästar för att rida aktivt så är det väl klart att man prioriterar den häst som är utvecklingsbar. Om man däremot bara har hästar som hagprydnad o kelgrisar är det naturligvis en annan sak.
Tycker du att det är fel att aktivt satsa på sin ridning?
PL

Nu blev jag lite upprörd efter att ha kollat runt bland inläggen. Självklart rider alla efter sina villkor och vill man bli bäst ska man asbolut satsa på en häst som kan utvecklas med en osv.
MEn du kan väl inte mena att man ska "göra sig av" med levande individer bara för att de inte passar till det dens ägares mäl och idéer. Skaffar man häst och man har som mål att tävla osv. borde man väl vara tillräcklig påläst för att veta att hästar lever lääänge (förhoppningsvis) och att de åldras och därmed kanske en "omplacering" inte är det bästa alternativet.
MAn kan ju inte bara komma på "oj då, nu är hästen gammal" och sedan spela Gud hur som helst, bara för att det passar en för tillfället.

Jag förstår dilemmat och jag vet att livet kan ta nya svängar, men kom igen nu!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 236
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 702
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 502
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 592
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp