Bukefalos 28 år!

Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jo, riktiga djursamlare kan man dra över en kam.
De skaffar nämligen på sig så mycket djur att de inte hinner och/ eller har råd att sköta dem på ett riktigt sätt.
Det är det som kännetecknar en djursamlare och att de TROR att de sköter dem bra för de gör de i tanken, inte i verkligheten.

Ok, då har vi olika definitioner på vad en djursamlare är för något. För mig är en djursamlare en person som tar hand om många djur, av olika anledningar. En seriös djursamlare är för mig en person som ser till att djurantalet inte överstiger gränsen för vad h*n har råd och tid med. En oseriös djursamlare klarar inte av att göra denna bedömningen. Personligen känner jag flera av den förstnämnda varianten (och tyvärr även några av den sistnämnda).
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag tycker att du tänker rätt. Varför utsätta en gammal häst för onödigt lidande som kan komma genom att flytta på henne till annan ägare. Om du nu inte hittar den perfekta personen att ta hand om henne, som kanske tom bor nära där du ska flytta så du kan hälsa på henne :) Ett ställe där hon får gå och vara gammal, ridas enbart så mycket hon orkar osv.
Men ett sådant ställe är inte alltid lätt att hitta och speciellt inte i närheten.

En kul grej skulle vara om du gick till en hästpratare! :D Okej du kanske tycker jag är knäpp. Jag tror på sådant OM det är en hästpratare som kan och som inte är fejk (ja, jag anser att det finns folk som kan sånt där).
Då kommer hästen att berätta vad hon vill. Sen om du vill tro på det h*n säger, det är så klart upp till dig. Men ofta brukar hästprataren säga saker som bara du vet och som "prataren" inte borde ha en aning om.

Ett tips bara :) Kan ju vara kul att prova iaf.

Lycka till och vad du än väljer att göra så tror jag att du väljer rätt. Du känner din häst och innerst inne så vet du nog vad hon vill att du ska göra!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

En seriös djursamlare är för mig en person som ser till att djurantalet inte överstiger gränsen för vad h*n har råd och tid med.
Då är det ingen djursamlare. En djursamlare har också svårigheter att avliva djur, t.o.m om det skulle behövas.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

En kul grej skulle vara om du gick till en hästpratare! :D Okej du kanske tycker jag är knäpp. Jag tror på sådant OM det är en hästpratare som kan och som inte är fejk (ja, jag anser att det finns folk som kan sånt där).
Då kommer hästen att berätta vad hon vill. Sen om du vill tro på det h*n säger, det är så klart upp till dig. Men ofta brukar hästprataren säga saker som bara du vet och som "prataren" inte borde ha en aning om.
Vad ska man skriva??
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Uttrycket djursamlare har faktiskt tillkommit som en beteckning för folk som inte kan hantera sitt djursamlande.
Googla på ordet så får du se hur det används!
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Nu har jag bara skummat igenom de sista sidorna av tråden, men vill göra några förklaringar/förtydliganden om just min situation:

Jag har som sagt provat att lämna ut gammelmärren på foder, var då i samma situation som idag: hade inte råd med att ha två hästar men ville absolut ge henne en chans. Resultatet blev, som jag skrev i första inlägget, en utmärglad, muskellös, och absolut inte glad häst. Jag fick då göra en helomvändning med ekonomin för att ha råd att ta hem henne och ha båda hästarna.
Provade även att ha medryttare på henne, men då detta i högsta grad är en enmanshäst som vill ha allting "på sitt vis" mådde hon inte bra av detta heller.
Nu har jag under ett år försörjt båda hästarna, vilket har fungerat då jag bott på liten ort på landet och knappt betalat ett öre för mina stallplatser.
Men av personliga skäl ska jag nu flytta inom en viss framtid, och detta till Sthlm, där det som alla vet inte är gratis att ha häst.

Visst skulle jag kunna göra ett nytt försök med fodervärd, men om det inte skulle fungera?! Då har min gamla trotjänare fått flytta ÄNNU en gång, fått ÄNNU en ny matte, nya hästkompisar ÄNNU en gång, och till på köpet vantrivits. Det skulle göra mig oerhört mycket mer ont än att ta bort henne, trots att hon är frisk.
Jag var jättenoga med att välja fodervärd första gången. Vi klickade väldigt bra, jag och den tjejen, hon provred flera, flera gånger och jag var själv ut och tittade på hennes stall. Skrev även ett mycket utförligt kontrakt. Ändå gick det som det gick.

Anledningarna till att jag inte säljer tävlingshästen är många. Jag letade i över ett års tid innan jag hittade honom. Han har presterat oerhört bra sin första säsong och är väldigt lovande. Och även, helt krasst hur hemskt det än låter, jag betalar hellre för en häst som jag kan utvecklas och ha roligt med, än en häst som för vart år kommer bli allt mer oridbar (även om det kanske dröjer 10 år). Att ha medryttare till den här andra hästen är inte heller något alternativ, då jag i detta fall måhända är väldigt självgod och inte vill överlåta ansvaret för hans träning på någon annan.

Den här hästen är min älskade vän. Vi har hört ihop i jättemånga år och jag har alltid sagt att hon stannar hos mig tills hon dör. Jag älskar henne otroligt mycket men nu är tyvärr situationen så att jag inte kan behålla henne. Det var inget jag visste för 7 år sedan, så jag kunde tyvärr inte ta hänsyn till det då.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Nej det var det inte.
Men eftersom "alla" som köper äldre hästar tydligen är både okunniga och fattiga så måste ju jag tillhöra den gruppen..
För jag köpte ju min tydligen ponny endast för att jag inte hade råd med en "fin häst" (vilket jag också har) och för att utrustningen medföljde (vilket den inte gjorde). Dessutom så har man tydligen inget mål med ridningen när man köper en äldre häst och sedan är man ego.

Själv förstår jag inte hur man kan säga att man inte har något mål med ridningen när man köper en äldre häst. Hur vet ni det? Målet är kanske att våga rida ut ensam och bara kunna sitta och njuta av naturen från hästryggen?
Ha bra kommunikation och fungera bra tillsammans på marken?
Varför måste allt handla om ridning? Det finns så mkt mer.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Uttrycket djursamlare har faktiskt tillkommit som en beteckning för folk som inte kan hantera sitt djursamlande.
Googla på ordet så får du se hur det används!
PL

Svar till både peter_lundin och ginnies: Aha, jag visste inte att "djursamlare" var en term med en egen betydelse. Hittills har jag använt ordet "djursamlare" med en helt annan innebörd i tankarna, men det är väl bäst att sluta med det om man inte vill råka ut för en rad missförstånd...
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag skulle ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG ha hjärta att göra det om hästen är frisk, pigg och levnadsglad. Jag tycker att om man har skaffat en häst ska man väl ta hand om den hela hästens liv, och inte avliva den bara för att "den börjar bli gammal", eller att man plötsligt kommer på att man bara vill ha en häst, om du förstår vad jag menar. Tycker inte att man bara ska ta bort en häst när man tycker att den inte "passar" längre. Det vore ju en helt annan sak som hästen inte var frisk, men det är den ju i detta fallet.
Man kunde ju tänkt på det innan man skaffade hästen, att den kommer att åldras och bli gammal.
Så, nej, jag tycker inte att du ska ta bort den bara för att du nu bara vill ha en häst.
Men detta är ju bara mina åsikter och folk får ju tycka hur man vill.

Jag måste nog säga att jag håller med dig!.
Jag är själv en tjej som har sålt häst till !!!TYVÄRR!! mindre bra människor(har det visat sig), men är också en sån tjej som har hjälpt många hästar.
Jag tycker det är fruktansvärt oavsett hur situationen är, att avliva en frisk häst, oavsett ålder kön osv. många tycker säkert det är bättre att avliva den än att den ska behöva flytta när den har kommit upp i denna åldern... men som du (du som la in tråden) själv sa känner du största möjliga ansvar för denna hästen. tycker du då det är rätt att mot denna hästen som betyder så mycket för dig låta henne sommna in och aldrig mer leva livets lyckliga dagar? aldrig mer få tugga en grön tugga? tycker du det är bättrre än att riskera att sälja hästen. jag menar det finns ju garantert minnst lika många bra människor som dåliga, och jag kan själv tycka att de människor som köper en billig häst är betydligt oftare snälla å gulliga mot sin häst än vad de är som köper dyrgripar, eftersom de med lite mer pengar måste vara rädda om det de har, medans de med mycke pengar bara kan köpa en ny häst om den andra skulle gå sönder.
jag har själv två gammla trotjänare hemma på gården, och de skulle jag aldrig göra mig av med, då gör jag tiogånger heldre av med tävlingshästarna. tycker de är helt fel att avliva friska hästar!!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Som du säkert redan sett så har du från oss alla som skrivit vårt fulla stöd och vi delar din uppfattning i ditt beslut.

Det finns dock några som har en lite annan uppfattning och det är bra att även dom träder fram för det kan inte annant än stärka dig i att ditt beslut är det enda rätta.

Lycka till och ta hand om dig.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

En eloge till dig Sophia_! Jag tycker helt klart du gör rätt!

Jag undrar om de som kritiserar dig läst ditt startinlägg för det verkar vara många (absolut INTE alla) som bara slänger in saker som "ÅH NEJ MEN DET GÅR JU INTE ATT AVLIVA EN FULLT FRISK HÄST"

Det är ett ansvar när man köper häst ja... men man har också fått det ansvaret att se till sin hästs bästa... och det finns så många hästar som "ruttnar" bort i en hage, utan som någon helst möjlighet till ett värdigt slut.. har ni någonsin sett en sådan häst i ögonen? Det är iaf det värsta jag sett!

Nu är det ju så att Sophia_ faktiskt HAR försökt att lämna ut hästen men fick tillbaka sitt varmblod halvdöd... Vart är det värdiga i det frågar jag?! Det är sant som Kicki säger :bow::bow::bow: Massa bugningar till dig för en massa kloka inlägg! Att en tävlingshäst likt Briar har så många fler portar som öppnas när tävlingsdagen är över. Men i Sverige har vi en "överpopulation" på varmblod då de är uppfödda som tävlingshästar från början och de finns enormt många av dem som inte ens duger till att kamma hem foder för en vecka... Även tävlingshästar, mest valackar då från travet likt Victory Tilly, tränarna behåller oftast dem själva i en "pensionärshage" för även en sådan häst trots att han är Sveriges vinstrikaste häst någonsin skulle kunna hamna illa just pga att han är ett varmblod tyvärr. Jag har ingenting emot varmblod alls. Utan älskar dom, har jobbat inom travet själv och jag har sett så enormt mycket vad man gör med varmblod och hur de kan komma tillbaka... Ett halvblod har så mycket större chans att kunna komma till ett bra hem... Mycket pga kostnadsfrågor... För ett 2 årigt varmblod kan man inte ta mycket pengar för och det finns många som kan slänga ut 5000 för en häst... men inte 30.000...

Nej tjejen, du gör helt rätt. En vän är värdig ett stillsamt slut. :bow:
Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Som du säkert redan sett så har du från oss alla som skrivit vårt fulla stöd och vi delar din uppfattning i ditt beslut.

Det finns dock några som har en lite annan uppfattning och det är bra att även dom träder fram för det kan inte annant än stärka dig i att ditt beslut är det enda rätta.

Lycka till och ta hand om dig.

:bow::bow: Instämmer här!

Kicki :)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Ville bara tillägga att för några år sedan så läste jag att medelivslängden på hästar i Sverige låg på 7 år.

Så får en häst bli 23 år är det nog ganska bra.

Själv har jag en shettis som blir 25 nästa år, vi var på väg att sälja honom, men de som var o tittade värderade bara grejerna som skulle med (sele, träns, sadel).

Så nu får han hjälpa till med att lugna unghästar såsom lastning o annat.
Den uppgiften sköter han med glans.

Nu behöver jag inte ta ett beslut att slakta honom, då vi inte är i något trångmål.

Så länge han är pigg o glad får han hänga med. Det finns ingen som tror att han är så gammal som han är, men när den dagen kommer då han måste tas bort blir ju inte trevligt men ändå ett måste
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Nu har jag bara skummat igenom de sista sidorna av tråden, men vill göra några förklaringar/förtydliganden om just min situation:

Jag har som sagt provat att lämna ut gammelmärren på foder, var då i samma situation som idag: hade inte råd med att ha två hästar men ville absolut ge henne en chans. Resultatet blev, som jag skrev i första inlägget, en utmärglad, muskellös, och absolut inte glad häst. Jag fick då göra en helomvändning med ekonomin för att ha råd att ta hem henne och ha båda hästarna.
Provade även att ha medryttare på henne, men då detta i högsta grad är en enmanshäst som vill ha allting "på sitt vis" mådde hon inte bra av detta heller.
Nu har jag under ett år försörjt båda hästarna, vilket har fungerat då jag bott på liten ort på landet och knappt betalat ett öre för mina stallplatser.
Men av personliga skäl ska jag nu flytta inom en viss framtid, och detta till Sthlm, där det som alla vet inte är gratis att ha häst.

Visst skulle jag kunna göra ett nytt försök med fodervärd, men om det inte skulle fungera?! Då har min gamla trotjänare fått flytta ÄNNU en gång, fått ÄNNU en ny matte, nya hästkompisar ÄNNU en gång, och till på köpet vantrivits. Det skulle göra mig oerhört mycket mer ont än att ta bort henne, trots att hon är frisk.
Jag var jättenoga med att välja fodervärd första gången. Vi klickade väldigt bra, jag och den tjejen, hon provred flera, flera gånger och jag var själv ut och tittade på hennes stall. Skrev även ett mycket utförligt kontrakt. Ändå gick det som det gick.

Anledningarna till att jag inte säljer tävlingshästen är många. Jag letade i över ett års tid innan jag hittade honom. Han har presterat oerhört bra sin första säsong och är väldigt lovande. Och även, helt krasst hur hemskt det än låter, jag betalar hellre för en häst som jag kan utvecklas och ha roligt med, än en häst som för vart år kommer bli allt mer oridbar (även om det kanske dröjer 10 år). Att ha medryttare till den här andra hästen är inte heller något alternativ, då jag i detta fall måhända är väldigt självgod och inte vill överlåta ansvaret för hans träning på någon annan.

Den här hästen är min älskade vän. Vi har hört ihop i jättemånga år och jag har alltid sagt att hon stannar hos mig tills hon dör. Jag älskar henne otroligt mycket men nu är tyvärr situationen så att jag inte kan behålla henne. Det var inget jag visste för 7 år sedan, så jag kunde tyvärr inte ta hänsyn till det då.

Utan att lägga in värderingar i diskussionen (bortsett från de "tips" jag skrev i början) så verkar det som att du redan har bestämt dig. Kanske du hade velat haft ett rungande OK av folket i detta forum, men som du märker är det blandade känslor, åsikter och erfarenheter.
Jag tycker du ska sätta dig ner, ta i beakt vad som du har läst här och verkligen känna efter hur DU vill göra och vad du tror din VÄN mår bäst av. Innerst inne tror jag att du redan gjort allt detta och att du nu bara måste bestämma när. Ser du ingen annan utväg så gör du inte och då spelar det ju ingen roll vad "vi andra" tycker.
Lycka till nu!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Hade det varit jag hade jag valt ett annat sätt att utvecklas på, som blivit bra för både hästen och mig.
När jag skaffar ett djur så tar jag automatiskt på mig ansvaret för den individen så länge den mår bra, kan och vill fortsätta leva, jag skulle aldrig ta ett annat, älskat liv av egoistiska skäl. Vad andra gör kan jag antagligen inte påverka, men det är min högst personliga åsikt.

Och detta bugar jag för.:bow: Även min personliga åsikt.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag förstår liksom inte alla här, samtidigt som jag gör det. DDet där är ett väldigt väldigt svårt beslut och det beror helt och hållet på vart och hur du bor.

Jag förstår liksom inte. Varesig du har en unghäst eller inte som skall säljas kan hästen ALLTID hamna illa till, eller hur? Vad är skillnaden. Visst åldern, men samtidigt ... nej ... jag vet inte. JÄTTE SVÅRT BESLUT :(

Jag känner jätte många äldre människor som är superduper snälla. Många ponny mammor som följer sin dotter till ridskola o.s.v. Men inte har råd att köpa den där hästen för 50.000kr till sin dotter. Sedan finns det dem som vill ha sällskap till sina hästar. Jag menar, bara för att du har en äldre häst ... blev du helt plötsligt minde nogrann med att hitta ett nytt hem? Det är ju liksom ingen skillnad. Sedan finns det säkert folk i din umgängeskrets som känner & vet om folk som söker hästar. Eller i bästa fall .. den där snälla äldre människan som är jätteduktig, som har en dotter som vill ha en promenadpålle. Sedan finns det dem äldre människorna som även bara vill ha en polle att gosa och klapa på .. sitta någon gång då och då. Oftast brukar ju hästarna bli antingen promenad eller sällskap.

Alltså jag vet inte hur jag skulle gjort, men jag anser att allting behöver en chans.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Som du kan läsa i mina tidigare inlägg så...

:love:Starkt av dig att ta ditt ansvar i detta TUNGA beslut :love:

Låt henne sluta sina dagar som en lycklig häst hemma hos dig!;) Det är vad jag kallar för att ge pållen ett VÄRDIGT slut:love:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

*knapp lån* *Off topic*

Att detta ämne delar i två läger är ju helt uppenbart. Slakta eller inte slakta det är frågan??

Men något som jag funderar över när jag läser tråden... speciellt ni som till varje pris inte kan tänka er att slakta/avliva en gammal men frisk och kry häst....

Varför är det så fel att ta bort en häst INNAN den blir sjuk, får krämpor och smärtor???
Varför unnar ni era "vänner" att få en tid av mer eller mindre lidande innan döden är aktuellt för er? Och hur lång tid, hur mycket smärta eller sjukdom måste hästen komma upp i innan slakt är ett alternativ.

För mig är det självklart att befria mina djur från livet långt innan "åldern har tagit ut sin rätt"... Innan smärtor och krämpor tillhör vardagen...
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

För mig är det självklart att befria mina djur från livet långt innan "åldern har tagit ut sin rätt"... Innan smärtor och krämpor tillhör vardagen...


:bow: :bow: Håller helt med! jag avlivade en åttaåring pga av maligt melanom trots att han kanske (dock väldigt tveksamt enligt rådfrågan med många veterinärer och cancer kunniga, med medicinering 3 grr dagligen vilket inte kunde göra att han kunde gå ute med andra hästar) skulle kunna fungera i ett par år till...

nej det var bättre att ta honom när han fortfarande mådde "bra". jag har aldrig någonsin ångrat det beslutet trots att han var som en broder för mig och mitt allt i hela världen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 038
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 513
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 291
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp