Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Ju ja menar att det kan vara det bästa för både häst o ägare!
Är hästen lämplig att sälja eller att lämna ut på foder väljer man naturligtvis detta i första hand.
PL
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag har två hästar varav den ena är ett 23-årigt travarsto som jag haft i 7 år.
Tanken har funnits där ett längre tag men nu har jag bestämt mig till att flytta till en större stad och bara ha en häst kvar.
Då den andra hästen är min tävlingshäst blir det naturligt att det är stoet jag måste göra mig av med, trots att mitt hjärta gråter av bara tanken.

Men nu till frågan. Jag känner väldigt starkt att jag absolut inte vill sälja henne, utan avlivar henne då hellre. Det är inget fel på henne, hon rids fortfarande normalt och är mycket pigg och fräsch för sin ålder. Men jag anar att det blir svårt att hitta ett bra och kärleksfullt hem åt en sådan gammal häst. Därför resonerar jag så att då är det bättre att jag tar bort henne på hemmaplan. Då vet jag att hon är en glad häst till sina sista timmar, att hon haft det bra och framförallt att hon får en smärtfri och icke-traumatisk död. Den här hästen har betytt väldigt, väldigt mycket för mig och jag kommer alltid att känna ett oerhört ansvar för henne. Om jag säljer henne billigt kommer jag alltid oroa mig över hur hon har det och känna skuld för att jag överlåtit hennes välmående i någon annans händer.

Är jag rakt igenom egoistisk som tänker så här? Är det ett "brott" att ta bort en frisk och välmående häst? :confused:


Tja... jag skulle nog annonsera efter fodervärd eller liknande och se vad jag får för svar. Kanske dyker det perfekta hemmet upp där du känner att du lugnt kan lämna henne på foder och hon får fortsätta att ha ett trevligt liv kanske flera år till. Jag har svårt att se att man avlivar en fullt frisk häst faktiskt. Förstår att du inte vill sälja, skulle jag inte heller göra, men som fodervärd har du fortfarande "koll"..
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tja... jag skulle nog annonsera efter fodervärd eller liknande och se vad jag får för svar. Kanske dyker det perfekta hemmet upp där du känner att du lugnt kan lämna henne på foder och hon får fortsätta att ha ett trevligt liv kanske flera år till. Jag har svårt att se att man avlivar en fullt frisk häst faktiskt. Förstår att du inte vill sälja, skulle jag inte heller göra, men som fodervärd har du fortfarande "koll"..

Angående koll hos fodervärd.. min stod ca 2 tims bilfärd bort & jag hade dagliga rapporter från fodervärd via msn, bilder & filmer. Ändå for min nu 9 åriga häst illa kropps mässigt. Jagh ar fått tillbaka ett trasigt stressat vbl sto som innan var jordens goaste häst att rida.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tycker det är intressant att läsa sånt här, att se hur olika alla människor värderar liv. Hänga upp sitt liv på en häst? Är det inte det man gör när man blir hästägare? Är det ok att avliva hästen för att man kommit på att man plötsligt vill något annat? DET är vad jag definerar som männsikor som aldrig borde få köpa häst. Allt går att lösa, om man bara anstränger sig tillräckligt mycket.
(obs, detta var inte någon kritik till dig, svarade endast på ditt inlägg.:angel:)

Nu är ju jag TRAV tjej, men mina hästar jag haft har jag sålt efter karriärens slut som 10 & 13 åringar, då jag helt enkelt sysslar med just trav & kani nte spara på dem alla! Hur skulle dt se ut? I stallet har vi idag,jag & mamma min (i ordning) : 24, 19,17,13,9,8 & 6 år gamla. Den som ligger nämast döden är 19 åringen, av kroppsliga skäl. Så om vi säger såhär... ett par skiljs, tjejen har häst men inte så bra inkomst. Annonserar ut hästen men inga bra svar el inget övh, ska hon då inte kunna ta bort sin häst? För att den är frisk? Och dt var hennes ansvar när hon skaffade häst och att hon då "skrev kontrakt" på att livet aldrig ska förändras. Vilken söt liten rosa värld de flesta här verkar leva i! (Obs, ingen kritik till dig heller :angel:)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag är sambo, men är helt säker på att kunna försörja mig själv och mina hästar utan hans hjälp. Just för att allt INTE är en rosa drömvärld. Det är det som är det vikitgaste med hästar, att vara beredd på det oförutsedda. Livet kan altid ändras, det måste man räkna med. (tycker jag!)
Annars är det alltid hästen som för skit för det i slutändan om man inte tänker efter före.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

184 inlägg hitills, ts har blivit berömd för att ta gott ansvar ,berömd ,stöttad i sitt svåra beslut,,närmast idiotförklarad egoistanklagad ansvarsbristförklarad mm.Hon torde inte ställa samma fråga igen .många andra drar sig nog att ställa svåra frågor.själv skulle jag inte göra det.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Jag är sambo, men är helt säker på att kunna försörja mig själv och mina hästar utan hans hjälp. Just för att allt INTE är en rosa drömvärld. Det är det som är det vikitgaste med hästar, att vara beredd på det oförutsedda. Livet kan altid ändras, det måste man räkna med. (tycker jag!)
Annars är det alltid hästen som för skit för det i slutändan om man inte tänker efter före.

Jag har oxå sambo & barn, och 3 hästar. Min amma äger de andra. Min sambo är även hovslagare. En av hästarna ska aldrig byta ägare, den får gå till himlen oavsett ålder den dagen kommer pga av olika skäl.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

hej jag tycker att du gör fel skulle hellre sälja hästen eller lämna ut på foder då slipper du avliva hästen och kan ändå påverka hur hästen har det och skulle inte det fungera så får man la ta nästa beslut att avliva hästen då men är den frisk så tycker jag inte att man behöver avliva en häst hästen vi köpte skulle avlivas så vi köpte den en travare inte så gammal som din men ändå jag vill gärna rädda alla hästar som ska avlivas tycker inte om det..skulle gärna kunna tänka mig ta en så gammal häst har en kompis hon har en häst på 21år som hon inte tänker sälja hon går mest i hagen blir riden ibland
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Planering är kanske något att tänka på i framtiden,

Det är lättare sagt än gjort att planera! Du kan planera hela din framtid, men så en dag så kommer livet emellan och alla dina planer går i stöpet. Det händer tyvärr då och då, vilket innebär att man kanske inte kan göra som man planerat!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Det är lättare sagt än gjort att planera! Du kan planera hela din framtid, men så en dag så kommer livet emellan och alla dina planer går i stöpet. Det händer tyvärr då och då, vilket innebär att man kanske inte kan göra som man planerat!

:bow::bow::bow:
Mkt kloka ord, instäämer helt o fullt!
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Svår fråga, vem har rätt att bestämma över liv och död? Jag tror det finns många gulliga familjer som vill ha en underbar häst att rida gulla och mysa med. Jag skulle hellre försöka sälja eller låna ut eller något sådant. En fin läromästare är alltid uppskattat.

Men nöden har ingen lag. Men avliva inte utan att ha försökt hitta ett trevligt hem är mitt förslag, hästsverige är ganska stort så det är inte omöjligt. :)

Man avlivar inte sina föräldrar när de inte kan ta hand om sig själva längre, kan man inte ha dem hemma får de komma någon annanstans där de blir omhändertagna. (en parallell, kanske lite grov, men det är ett liv det handlar om)
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Ju ja menar att det kan vara det bästa för både häst o ägare!
Är hästen lämplig att sälja eller att lämna ut på foder väljer man naturligtvis detta i första hand.
PL

peter_lundin, jag älskar dina svar, tänk om alla kunde förstå vad du menar!! :bow::D
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

184 inlägg hitills, ts har blivit berömd för att ta gott ansvar ,berömd ,stöttad i sitt svåra beslut,,närmast idiotförklarad egoistanklagad ansvarsbristförklarad mm.Hon torde inte ställa samma fråga igen .många andra drar sig nog att ställa svåra frågor.själv skulle jag inte göra det.

Komplexa frågor fär många svar! :idea:
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Knapplån: Det här är ju ett etiskt dilemma. Det finns inget rätt och inget fel. Man måste handla utifrån vad som känns rätt för en själv. Och man kan inte döma någon för att dom gjorde ett val man kanske själv inte skulle ha gjort. Personligen kan jag tänka att häst- och djurkärleken aldrig får ta överhanden. Med det menar jag att man till exempel kanske väljer bort både jobb och utbildning för att det inte passar ihop med djurägandet. Man kanske hamnar i egen misär för att man inte orkar/vill ta bort sitt djur - eller sälja/lämna bort. Man håller fast vid sitt djur trots att det egenligen inte är möjligt utifrån den aktuella livssituationen. Våra djur - vare sig det är häst, hund eller nåt annat, är ju en bonus i livet. Nåt vi ska glädjas åt. Inte fara illa av....
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

. Visst finns det s.k. djursamlare som tar sig vatten över huvudet, men man skall inte dra alla över en kam.

Jo, riktiga djursamlare kan man dra över en kam.
De skaffar nämligen på sig så mycket djur att de inte hinner och/ eller har råd att sköta dem på ett riktigt sätt.
Det är det som kännetecknar en djursamlare och att de TROR att de sköter dem bra för de gör de i tanken, inte i verkligheten.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

jag tycker inte att man säljer en såpass gammal häst. Skulle det vara en riktigt bra läromästare så skulle den kanske kunna gå att hitta ett seriöst hem åt men en travare som antagligen inte är någon hejare i svår dressyr har nog inte samma förutsättning när det gäller läromästartiteln. du kan få en 10årig travare för runt 5000kr vad får man då för en 23årig travare? Skänker man bort hästen hamnar den garanterat i fel händer för har man inte råd att betala för hästen har man nog inte råd att hålla den heller.

Man kan ju fråga sig själv frågan, - skulle jag köpa en 23årig gammal häst? Jag skulle inte göra det, dels pga att den antagligen kommer dra på sig sjukdommar och inte leva så många år till. Dels för att det finns så väldigt många billiga hästar i lägre ålder som håller många år till. Om ägaren inte kan ta det svåra beslutet att avliva så varför ska någon annan köpa på sig hästen och sen ta beslutet? En gammal vän bör få somna in i en trygg miljö där den är van att bo och inte behöva flytta runt sista åren i livet.

Lämna ut en gammal häst på foder skulle jag inte göra! Vem säger att fodervärden är lika mån om hästen som ägaren? Är en fodervärd beredd att lägga ner pengar på en häst som kanske inte orkar så mycket mer än en skogstur? Dessutom kräver den garanterat mer omvårdnad än en ung häst förr eller senare och vad lär hända då? jo ägaren får tillbaka hästen. När en fodervärd inte ens är beredd att kunna betala en hundring i månaden för en bra försäkrning vad säger då att fodervärden är villig att betala för omvårdnad?

Skulle det vara min häst och jag absolut inte kan ha kvar den så skulle jag avlivat med gott samvete över att hästen fick sluta sina dagar lyckligt. Skulle jag lämnat iväg den och den nya ägaren/fodervärden inte visade sig vara bra för hästen skulle jag ångra mig resten av livet att jag tog detta beslut och inte lät hästen somna in.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Tycker du att det är fel att aktivt satsa på sin ridning?
PL

Nej, det tycker jag inte. Dock kan jag, personligen, tycka att det är synd att det ibland sker på bekostnad av hästar som, av olika anledningar, inte lever upp till begärd nivå. Menmen, vi är alla olika och så länge som djuret ifråga inte far illa och hästägaren tar sitt ansvar, lägger jag mig inte i.
 
Sv: Gör jag rätt? Avliva frisk häst.

Nej jag drar inte alla över en kam men var tror du de riktiga djursamlarna som vi besöker i djurskyddsärenden får sina djur från?
PL

Fast du besöker ju bara de djursamlare som har misslyckats/som har betett sig oansvarigt.

Sen att det finns människor som lämpar över sina djur, som de inte kan ha kvar, på folk som inte kan säga "nej" utan till slut står med för på tok många djur, gör mig rasande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 236
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 702
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 502
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 592
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp