Bukefalos 28 år!

Gör jag rätt?

Sparvoga

Trådstartare
Jag har i tidigare trådar tagit upp att jag har problem att rida ut själv på min häst. Nu har jag börjat att gå ut när jag "bara" ska skritta, annars tar jag sällskap.

Min fråga är om jag är placerad rätt när jag går med honom, jag går så jag är placerad vid hans ögon, ibland skickar jag honom lite före så jag är ungefär vid manken. Sen får han högst gå en armslängd nära mig. Är det rätt? han vill gärna trycka sig mot mig.

Kan tala om att på torsdag kommer en kille och ska hjälpa mig och hästen. Killen ska visst vara jätteduktig på Hn, han rider western och tornerspel, ska väldigt spännande och intressant. Men det kanske är hästen som behöver hjälp med matte och inte jag med hästen????
 
Sv: Gör jag rätt?

För att vara i "ledarposition" så ska du vara mitt emellan där du är, alltså mitt på halsen ungefär. Du ska också tänkte på att ditt utrymme är ditt, hästen ska inte gå på dig och han ska stanna när du stannar utan att gå in i dig osv...annars låter det bra :D
 
Sv: Gör jag rätt?

Så länge hästen accepterar dig och inte går in i din "zon", så kan du ha honom där. Men själv föredrar jag att ha hästen gående en bit snett bakom mig.
Om han trycker sig mot dig, eller själv väljer att gå före, så vänd direkt och få med honom åt andra hållet, eller vänd, tryck/svinga repet lätt mot baken i en volt och fortsätt sedan rakt framåt åt samma håll.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 793
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 833
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 891
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 452
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2024
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp