Göra om hela lägenheten - vad välja?

Houdinie

Trådstartare
Jag flyttade i måndags in i en hyreslägenhet inne i stan. Väl inne upptäckte jag att den var tämligen inrökt, och jag som är överkänslig går nu med rinnande ögon och kliande svalg.

MEN - detta innebär att jag ska få hela lägenheten omgjord, och mitt ärende hamnar överst på hantverkarnas lista! :laugh:

Men vad ska man då välja!? HJÄLP!

Jag har lite gammeldags smak, och vill gärna spara den gamla 60-talskänslan fast i en fräschare och något upphottad version...

Köket
Gamla skåp, träluckor med gamla handtag som liksom krokar i själva skåpet (någon som fattar!?)
- jag kan byta eller måla om luckorna... VAD VÄLJA?

Skåpstommarna går ända upp i taken och är nog från när huset byggdes (60-tal)
- dessa ska målas vita inuti och utanpå.

Väggarna är smutsgula
- ska målas om, troligtvis äggskalsvitt, vad tycker ni?

Golvet har äcklig linoleummatta
- ska byta till låtsas-skifferplattor

Bänkskivorna är skruttiga
- ska bytas, men till vad? Trä eller grå granit (samma nyans som golvet)?

Hallen
Golvet har äcklig linoleummatta
- ska byta till låtsas-skifferplattor (samma som köket)

Tapeten är vidrig
- ska bytas, men till vad? Funderar på en mild beige tapet med svagt "vävt" mönster...

Sovrummet
Tapeten är hemsk
- ska bytas, men till vad? Funderar på en mild blå tapet med svagt "vävt" mönster, samma som i hallen men annan färg...

Vardagsrummet Jag vill ha en lite orientalisk känsla.
Tapeten är hemsk
- ska bytas, men till vad? Funderar på en röd tapet med medaljonger (gammeldags), eftersom rummet har stora fönster mot söder.


Alla tak och snickerier i hela lägenheten ska målas vita

Har ni bilder och tips att komma med!?
 
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

Planlösningen:
Planskiss.jpg
 
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

Hej, vi har oxå gamla köksluckor i trä och allt sträcker sig upp till tak. Tänkte måla om dem i någon roligare färg :) Sen funderar jag på att göra mönster på dem nere i hörnet med tex blomma eller fågel med hjälp av en schablon :D

Kan du däremot få dem bytta gör det! Mycket bekvämare ;) vi får inte byta dem trots trasiga och inrökta :(
 
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

Men de är ju charmiga på sitt vis!
Och jag får dem målade = behöver inte göra något själv = lika enkelt som att byta
 
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

EFtersom hallen inte är så stor, hade jag valt det äggskalsvita från köket även där; väldigt neutralt och ser bra ut även från sov- och vardagsrum.

Hade nog faktiskt kört det i vardagsrummet också, med fondvägg i rött. Blir lätt "för" intensivt annars. Att ha samma golv i många rum gör att du får en sammanhängande yta, och det brukar lätt se större och mera "flytande" ut, i stället för känslan av fler, och mindre rum.
 
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

Eftersom det är tapetserat i hallen, så vill jag inte måla där nu. Men den tapeten jag lutar åt för hallen är ju väldigt neutral, och nästan en mörkare nyans av färgen i köket. Men det var en nyttig tanke (tack!), ska kolla om jag hittar tapet som är ännu mer lik färgen i köket... om jag bara kan bestämma mig för vilken färg jag vill ha i köket... ;)

Angående vardagsrummet har du kanske rätt, men jag är ganska less på fondväggar efter att ha gått på många visningar under våren... jag måste filura lite mer på det...

Golvet kommer att vara samma "klinkers" i kök och hall, och samma matta (plastmatta som ser ut som trägolv) i vardagsrum och sovrum. Såhär blir det...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

Samma eller nästan samma ton räcker. Skall du behålla 60-tal och ha vågat orientaliskt vardagsrum bör det inte bli tråkigt. Just 60-talets grafiska saker kommer verkligen till sin rätt mot enfärgad/ diskret bakgrund.

Åtminstone köket borde väl matchas med 60-talsdrag i gardiner etc?! ;)
 
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

Köket
Gamla skåp, träluckor med gamla handtag som liksom krokar i själva skåpet (någon som fattar!?)
- jag kan byta eller måla om luckorna... VAD VÄLJA?
Jag tycker de såg lite slitna ut på korten, men om du väljer att måla om så tycker jag du ska ha ljust ljust gul. (lite som tapeten Plain 7338 är i färgen)
Eller i någon riktigt stark färg.


Skåpstommarna går ända upp i taken och är nog från när huset byggdes (60-tal)
- dessa ska målas vita inuti och utanpå.

Väggarna är smutsgula
- ska målas om, troligtvis äggskalsvitt, vad tycker ni?
Gräddvit tycker jag

Golvet har äcklig linoleummatta
- ska byta till låtsas-skifferplattor

Bänkskivorna är skruttiga
- ska bytas, men till vad? Trä eller grå granit (samma nyans som golvet)?
Trä om du vill behålla lite äldre stuk över det.

Hallen
Golvet har äcklig linoleummatta
- ska byta till låtsas-skifferplattor (samma som köket)

Tapeten är vidrig
- ska bytas, men till vad? Funderar på en mild beige tapet med svagt "vävt" mönster...
Kolla på Boråstapeter:
Borosan 07/08 8207
Borosan 07/08 8223
Borosan 07/08 8239
Anna 8595
Anna 8597
Linné 3311
Orient 2357

Sovrummet
Tapeten är hemsk
- ska bytas, men till vad? Funderar på en mild blå tapet med svagt "vävt" mönster, samma som i hallen men annan färg...
Blir det inte kallt med blå tapet där?
Kanske någon varm färg som går i stil med den orientaliska känslan i vardagsrummet.

Vardagsrummet Jag vill ha en lite orientalisk känsla.
Tapeten är hemsk
- ska bytas, men till vad? Funderar på en röd tapet med medaljonger (gammeldags), eftersom rummet har stora fönster mot söder.


Alla tak och snickerier i hela lägenheten ska målas vita

Har ni bilder och tips att komma med!?
 
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

Det där med färgsättning vågar jag inte uttala mig om.

Jag själv skulle nog ha bytt ut köksluckorna istället för att måla om dem. Men om du vill behålla 60-talskänslan bör du kanske måla om istället. Luckorna tillsammans med de där handtagen är ju väldigt karaktäristiska.

Sedan skulle jag rekommendera att du om du har möjlighet försöker få kökslådorna utbytta mot moderna lådor som löper på hjul i en skena. Det gjorde jag samtidigt som jag bytte ut luckorna i mitt förra kök, och jag tyckte att det blev ett jättelyft. Dels blir det mycket lättare att dra ut lådorna, och dels rymmer moderna lådor betydligt mer.
 
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

Jag har nu lämnat in mina val, och det blev nya köksluckor i rödal. Jag tror inte att jag får byta lådorna, men lådfronterna byter de ut.

Det blir bredrandiga tapeter i vardagsrummet, i två nyanser terrakotta och en smal guldrand. Ljust beige i hallen, nästan vitt i köket och en mycket ljus tapet i sovrummet med smala ränder.

Nu ska vi se hur lång tid det tar. Det känns som om jag har ett helt askfat i halsen.
 
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

... och det blir väl "efter-bilder"?! :)
 
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

Köket:
Efter:
016.jpg


018.jpg


019.jpg


020.jpg


021.jpg


022.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

Vardagsrummet:
Före:
IMG_1378.jpg


IMG_1379.jpg


IMG_1389.jpg


Efter:
001-1.jpg


002.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Göra om hela lägenheten - vad välja?

Så mycket du hunnit med, och så bra det blir :)
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 459
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi har sagt upp vår hyresrätt och fick igår en bekräftelse på uppsägningen. Det är så trist, en hel sida med enbart "du är skyldig...
2
Svar
26
· Visningar
4 540
Senast: Voeux
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 335
Senast: cherie
·
Hemmet Vi har nyligen köpt ett hus och det ska bytas tapeter i alla rum men jag hittar inte en enda som är snygg, eller så är jag för kräsen...
2
Svar
20
· Visningar
4 938
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp