Gott grönt the?

Jag gillar Liptons strawberry cupcake men jag vet inte om det är så mycket nyttigare än andra tesorter
 
Jag dricker detta, då ja ej heller varit så förtjust i grönt te pga smaken. Just den här sorten tycker jag är lite sötare i smaken (inte jättesött) och passar mig. Dricker det med mjölk och förvisso lite socker alternativt honung.

Dricker väldigt mycket svart te annars och i jämförelse tycker jag det blir som en liten uppfriskning.
image.jpg
 
Det finns inga goda gröna teer. Grönt te är äckligt och man tvingar i sig det. Spelar ingen roll hur man tillagar det.

Värsta haussen är väl öer nu men det fanns en tid när ALLa skulel dricka grönt te, och jag rekommenderades grönt för alla möjliga saker. Man skulle blli friskare, må bättre, vara gladare, bli smalare och jag vet inte allt. :meh: Ha slängt ett antal paket jag fått i present.

Jag skiter i det. Jag dör hellre tidigare än tvingar i mig den där skiten.
Vilket synnerligen (o)trevligt och (icke)givande och (o)nödvändigt inlägg! 👎
Flyger ju nästan av stolen av energin! Chilla lite, ta en kopp svart te och bli lite mer tillfreds med livet lkanske?
 
Jag dricker ganska mycket svart the med mjölk, och tänker ibland att jag skulle välja grönt istället, eftersom det är nyttigt. Men jag har inte hittat något som är gott, det har mest smakat gammalt hö.... (Å andra sidan har jag inte varit så aktiv i mitt letande heller. )

Så vad finns det för goda sorter? Finns det kanske något som smakar som svart?
Gunpowder går nästan att dricka. Men annars hade jag gått på vitt te iställlet, vet inte ens om grönt är så mycket nyttigare. Vitt innehåller mindre tein i alla fall och jag drack det när jag var gravid. Det är helt acceptabelt, lite svagt men inte den där gräsbittra gröna smaken.

Darjeeling är annars mitt favoritte, det är inte så svart.
 
Senast ändrad:
Vitt te är alltså helt obehandlat.
(citat från någon entusiastisk säljare..)
Vitt te har ingen generell definition, men oftast produceras det på ett mycket varsamt sätt där tillverkarna försöker bevara tebladens naturliga form. Tebladen oxideras inte och torkas under en låg temperatur i jämförelse med till exempel svart te. Eftersom att tebladen inte hettas upp när man plockat dem så finns det dock en risk att bladen blir något oxiderade. Under tillverkningsprocessen hoppar man helt över rullning, oxidering och upphettning vilket gör att bladen behåller sin naturliga form och dessutom kommer teet att innehålla de nyttiga ämnena och antioxidanter som finns i bladen. Tillverkningsprocessen kräver att tebladen noga övervakas så att inget går fel, vilket innebär att det är en komplex och svår process. I jämförelse med andra teer så innebär detta att det vita teet har ett generellt högre näringsinnehåll och får även en mild och len smak och är dessutom mer exklusivt än de flesta andra tesorter.

Och Gunpowder är enligt tedrickarländerna riktigt dåligt grönt te :D det är kanske därför jag gillar det mer.

Gunpowder är ett massproducerat grönt te med en ganska enkel, platt och lite tråkig smak. Teet ratas därför av kineserna och istället exporteras det till Europa och Afrika. I Marocko tillsätter man gärna mint för att bättra på smaken.
 
Det finns inga goda gröna teer. Grönt te är äckligt och man tvingar i sig det. Spelar ingen roll hur man tillagar det.

Värsta haussen är väl öer nu men det fanns en tid när ALLa skulel dricka grönt te, och jag rekommenderades grönt för alla möjliga saker. Man skulle blli friskare, må bättre, vara gladare, bli smalare och jag vet inte allt. :meh: Ha slängt ett antal paket jag fått i present.

Jag skiter i det. Jag dör hellre tidigare än tvingar i mig den där skiten.

Men nej! Grönt te är ju gott (vitt är bättre), men det är ju ganska milt i smaken och framförallt väldigt känsligt för dragtid och värme.
 
Jag dricker ganska mycket svart the med mjölk, och tänker ibland att jag skulle välja grönt istället, eftersom det är nyttigt. Men jag har inte hittat något som är gott, det har mest smakat gammalt hö.... (Å andra sidan har jag inte varit så aktiv i mitt letande heller. )

Så vad finns det för goda sorter? Finns det kanske något som smakar som svart?


Finns massa goda! Jag är löstedrickare, brukar inte köpa tepåsar. Så jag tipsar om Gunpowder eller Green snail om du vill ha rena gröna teer. Vill du ha smaksatt är det ju bara att välja och vraka - tycker du om fruktigt och sött så kanske Miss Saigon eller Mogomogo. Gillar du lite skarpare så kanske Mynta&Bergamott? Jag tycker själv om Jasmin.
 

Liknande trådar

Mat Jag förstår inte, några saker runt de läskvarianter som kallas för energidryck. Jag började fundera på de här frågorna, när en...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
7 569
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 144
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 351
Senast: Tora
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 690
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp