Bukefalos 28 år!

"Gotta till maten" till kräsen häst!

Supernova

Trådstartare
Jag har en fullblods dam som är väldigt kräsen. Jag vill ge henne olja men behöver tips på vad jag kan blanda ut det med? Betfor, korn eller havre är inget alternativ, lusern i både pelletsform och hack ratar hon. Är det någon som har erfarenhet av superkräsna hästar?

Hon har fri tillgång på bra hösilage men jag tycker inte att det räcker till.

Kan mussli vara något, eller finns det något annat? Bara så att jag får i henne oljan?
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Det enda vårt kräsna fullblod åt var Hippo Alfa. Vilket funkar bra, gott om protein, mycket grönmjöl och det gick t o m att ringla olja över utan att han började kinka.
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Här hemma så har Hippo Alfan och Fibergi varit största favoriterna hos pållarna.
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Okej, kanske får prova hippo alfan:) Tack för svaren båda två!
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Det är en god idé, men jag är ganska så säker på att hon ratar höet då, men jag ska prova lite, tack!:)
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Vissa hästar är helt tokiga i foderjäst. Det är dessutom både billigt och nyttigt.
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Vårt kräsna fullblod gillar Kraft Rehab, även dom andra fullbloden i stallet gillar det.
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Vetekli - det älskar min häst. Gärna blandat med varmt vatten. Kanske lite salt i och så olja?
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

när min häst vägrade äta magnesiumtillskottet biomag tog jag o blandade det med äppeljuice, hon började äta det på en gång :)
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

*Lånar din tråd lite, hoppas det är okej*

Även jag behöver tips på något gott till min kräsna herre. Det jag vill ha i honom är Enzion (granulater) och magnesiumtillskott (pulver).

Han äter det inte om det bara ligger i botten av krubban tillsammans med pellets/morötter. Betfor och linfrögröt (med melass) ratar han. Om jag blötlägger pelletsen och blandar i tillskotten där, så äter han inte alls.

Jag har själv smakat på tillskotten, och inget av dom smakar otäckt på något sätt.

Han går på lösdrift med fri tillgång på hö med låga värden, och det fungerar bra. Han äter gärna hö och halm. Men han behöver extra protein och magnesium. Enzion är tillskott för hovarna.

Förlåt för ett lite rörigt inlägg, men jag börjar få slut på idéer. Imorgon ska jag prova att mosa ihop tillskotten med banan och se om han äter det då. Om han inte gör det blir jag knäpp. Har aldrig varit med om en så kräsen shettis...

Några tips?
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

åh, det var ett bra tips! det har jag ju till och med hemma i kylskåpet. Jag testar äppelmos idag så slipper jag åka till affären för att köpa bananer :)
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

min ena häst är också kräsen men han äter upp om man blandar i lite hippo foder i musli form ;) smaskens tydligen
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Jag har en fullblods dam som är väldigt kräsen. Jag vill ge henne olja men behöver tips på vad jag kan blanda ut det med? Betfor, korn eller havre är inget alternativ, lusern i både pelletsform och hack ratar hon. Är det någon som har erfarenhet av superkräsna hästar?

Hon har fri tillgång på bra hösilage men jag tycker inte att det räcker till.

Kan mussli vara något, eller finns det något annat? Bara så att jag får i henne oljan?
Hestekraft.

Olja innehåller bara energi o är inget hästfoder:cool:
Jag har nog testat alla mûslisorter o fått kasta även de dyraste som "alla" äter.
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Jag har en fullblods dam som är väldigt kräsen. Jag vill ge henne olja men behöver tips på vad jag kan blanda ut det med? Betfor, korn eller havre är inget alternativ, lusern i både pelletsform och hack ratar hon. Är det någon som har erfarenhet av superkräsna hästar?

Hon har fri tillgång på bra hösilage men jag tycker inte att det räcker till.

Kan mussli vara något, eller finns det något annat? Bara så att jag får i henne oljan?

Mitt sto som ratar alla dyra hästfoder, både pelleterat och müsli, ger jag Unik 52 istället. Det åker ner med god aptit.
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Jag sällar mig till skaran med kräsna hästar.
Jag har ett åttaårigt sto som från början (föl, unghäst)åt precis vad som helst. Och alltid blöt mat.
Numer går maten ner trögt (hon är i väldigt bra kondis, kanske också tar ner aptiten?)och jag har provat det mesta men oftast lämnar hon kvar mat.
Det har till och med 'gått så långt' att jag ger henne torr mat nu för att prova men med samma resultat.

Hon får nu kornkross (det äter hon)och krafft muskel (det går också ner)men det är väl allt annat jox som sätter stopp för aptiten. Hon får 1 dl steeljoint, selentillskott, salt, mineralpellets samt linfrökaka.

Jag kan tillägga att hon inte får mycket kraftfoder alls (0.5 kg kornkross och 0.2 kg Muskel)då hösilaget täcker upp väldigt bra.
Det som behövs är protein framförallt.
Hon äter Inte bättre om jag hackar ner morot eller äpple. *suck*

Hon äter absolut inte;
Kraffts Lucern
Granngårdens müsli
och hon får inte äta något med havre i och vill helst undvika betfor också.
Hästen är extremt energikänslig och blir spooky av snabba energier.

Vad är Hippo Alfa för något? Det lät ju värdesmässigt rätt intressant för oss.
Min stallkamrat sa FiberGi eftersom det är kladdigt och helst vill jag ge hästen blöt mat (dammkänslig).
Andra tips?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: skiesabove
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Freazer
·
Hästvård Vad har ni för tips på produkter med probiotika till kräsen häst? Behöver ge förebyggande i samband med medicinering. Fick ex tips på...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: Anna Lilja
·
Foder & Strö Hej! Jag och en stallkompis ska ha 2 av våra hästar ihop i vinter i en hage med begränsad fodermängd. De andra hästarna går på fri...
2
Svar
20
· Visningar
3 414
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp