Bukefalos 28 år!

"Gotta till maten" till kräsen häst!

Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Hippo Alfan är ett pelleterat(små pellets) foder med mycket grönmjöl i=snällt med magen. Har faktiskt inte träffat en enda pålle som inte äter det;)

Ang Fibergin så älskar mina pållar det men som proteintillskott är det uselt. Har gett det när jag har haft högkvots hö och behöver få mer energi.
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Fibergi innehåller halm, melass och havre. Helt värdelöst foder om någon frågar mig. Särskilt om du har en häst som taggar på havre och socker.
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Ok... Det var ju inge vidare... :crazy:

Finns det inget foder som smakar Mums Utan havre?
Fast vårt problem är väl i och för sig inte att hon inte äter själva fodret utan det man envisas att ha i det.

Nu gör jag ett sista ryck och har delat upp Muskel i morgonhink utan SteelJointen. Till middag får hon det hon tycker är godast dvs kornkrossen, tillsammans med SJ. Får se om hon köper det...
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Tyvärr kan jag meddela att äppelmos blandat i maten inte var uppskattat.

Han ratade allt kraftfoder ett par dagar efter:crazy:
Nu äter han i alla fall muskelpelletsen (torrt). Betforen var mest till för att få i honom tillskotten, så den skippar jag nu.

I stället har jag köpt stora sprutor utan kanyl. Tänkte blanda tillskotten med lite äppelmos och ge direkt i munnen.

Vi får se hur det går ... granulaterna får jag väl krossa i mortel, men vad gör man inte för sin lilla raring:D
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

*knapp*

Och här kan jag också avge rapport.
Hästfan hade ätit upp sina Muskelpelletar (torra)hyfsat i morse men fnyste mest åt kornkrossen vid middag. :confused:
Så antingen vill hon inte äta pga SteelJointen eller så är det linfrökakan hon inte vill ha.

Jag blir tokig!
TUR att vi har hyfsat hösilage... :grin:

Gillar hästar foderjäst alltså? Hon har ju varken problem med magen eller behöver mer B-vitamin men kan den göra att hon äter så skulle ju jag inte bli gråhårig lika fort.
Tror till och med att en av stallkompisarna har en burk ståendes.
 
Senast ändrad:
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Min kräsna gubbe får sin Flexijoint (för lederna) insprutad i munnen. Vägrar äta det i maten. Har gjort så i flera år nu. Köper sprutor (stora) på Citygross. Blandar ut FJ i vatten och sprutar i munnen.
Känner även en mkt matglad (då iaf) fjording som vägrar äta sin FJ oxå i maten, hon får den sprutad i munnen.
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Just nu gillar min kräsna gubbe foderjäst. Han får bara än så länge ½ dl om dagen, ska öka till 2 dl.

Müsli ratar han. Hestekraft dög i 2 år innan han sa nej. Fibergi 3 veckor. Granngårdens Müsli och Edel Müsli - 1 vecka...;)
Enda lusernpellets som går ner (än så länge) är Kraffts. Edel och Danegront (tror jag det är, Citygross märket?) är päckel.
Hippo Alfa = Urpäckel
Gillar krafft lusernhack och green power hack med melass - torrt
Gillar Edel-pellets (Häst eller Avel), Krafft Groov125 och PP - torrt, ej blött.

Godast tycker han är havre, betfor och vetekli, men det räcker inte till, till en svårfödd gamling (30 år)...:(
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Jag kommer aldrig att orka slafsa med vatten och sprutor dagligen. Speciellt inte när det är 1 dl SJ som ska i hästen.
Det 'lustiga' är att hon åt SJ utan att blinka när hon var yngre. Fast då åt hon i och för sig allt som kom i hennes väg. :D

Jag provar att ta bort linfrökakan i morgon... Sista hoppet...


Sen kan jag ju lägga in ett till 'klagomål' på att hästen inte alls slickar på sin saltsten. Hon slutade med det för ett år sedan. :confused:
Idag bytte jag till en mineralsten. Kanske hon gillar den bättre? Jag är trött på att pytsa i henne salt i krafthinkarna.
Varför kan hon inte vara som alla andra hästar?? ;)
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Min får 2 mått FJ (ca 1 msk ungefär) sprutad i munnen varje dag.
SJ har jag provat - BLÄ!;)
Min gubbe slickar aldrig på sin saltsten heller. Räcker i 1 år minst - tills han kliar ner den...;)
Salt i maten ratas oxå.
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Visst är det trist med kräsmagade hästar!

Har du provat att ge saltet i separat liten krubba?
Hon kanske "inte känner sig sugen på salt" och därför ratar allt?

Så gjorde min förut när jag blandade saltet i fodret. När han fick saltet i en mineralkrubba istället kunde han ju äta så mycket han kände för. Dessutom har man bättre koll på hur mycket dom får i sig när saltet är i "saltform" än som saltsten.

I vilken form ger du linfrökaka?

Linfrögröten jag pratade om tidigare brukar vara populär, min ponny är den enda vad jag vet som inte äter den. Såg iofs att din var energikänslig, då är ju melass ingen höjdare, men kanske kan vara värt att prova ...

Recept
1 dl linfrökaka
1 dl melass
3 dl vetekli

blandas med varmt vatten till önskad konsistens.

Till alla:
Hur gör ni med alla fodersäckar som era hästar vägrar äta av? Skänker bort? säljer på blocket?

Har just nu en 25 kr betforsäck som det är taget ungefär ett halvkilo ur...
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Kolla in Hammarlunds AE olja, det brukar vara mycket smakligt även för hästar.
Eurogroom har dessutom köpt denna firman så de har alltid allting hemma på lager. Även B-sorb. Här är AM förklaring om B-sorb som har räddat bland annat många tävlingshästar från att behöva "gå vidare".
JAg skriver direkt av det som AM själv har författat om B-Sorb och som eurogroom har på varan. www.eurogroom.se är tillverkaren numera.

B-Sorb är en grönaktig järnsirap på sorbitolbas. Användes särskilt till unga växande individer, dräktigaoch digivande tikar då extra järntillskott kan vara värdefullt. Kan ges till nyfödda valpar, som verkar svaga,direkt i munnen. Upp till 0,5 ml 2ggr/dag beroende på rasens storlek. Till övriga hundar ges det så långt ifrån hundens huvudmål som möjligt, antingen direkt i munnen eller tillsammans med en bit bröd. B-Sorb ges till djur för bibehållen hälsa och vitalitet, särskillt i följande fall: vid dålig aptit, anorexia,allmän svaghet samt till gamla individer. Den är särskillt användbar som stärkande medel efter sjukdomoch vid konditionsnedsättning och för att bibehålla vitaliteten under perioder av kraftig ansträngning. B-Sorb har lett till mycket snabba, dramatiska och positiva resultat även då djur har varit mycket dåliga.B-Sorb användes under kortare tid som terapi och är inte avsedd för kontinuerlig användning. 250 ml kostar hos Eurogroom 168:-
Det är mycket vanligt även att ge hästar NP Vetegroddolja och de har även i 5 liters för 789:- vilket borde vara det lägsta priset man kan få den för.
Lycka till
:bump:
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Jag ger bort eller slänger säckarna. Det brukar alltid vara någon som vill ha gratis mat. ;)

Nej jag har inte provat att ha saltet i egen krubba. Kanske värt att prova. Och uppenbarligen är hon verkligen inte sugen på salt men jag är av en annan åsikt. Hon Behöver salt för den träning som hon går... Får väl ta bort saltet från kraften också tillsvidare. Nu under den kallare årstiden så svettas de ju inte lika mycket.

Linfrökakan är (oftast)i pelletsform. Ibland har hon fått 'flarn' (inte lika gott).
Hon har även ätit frön som kokats. Mums sa hon om det. Men det var för fem år sedan och hon har ätit pelletsarna sedan jag slutade med att koka.
Jag tror jag flyttar över linfröet till Muskeln så ser jag om hon fortfarande äter det.

Ett jäkla mekande blir det.

Angående ditt recept. Det Lät som en bra grej men eftersom jag står inackorderad så tror jag inte att det är genomförbart. :( Och att ha det liggandes färdigt i hink känns som att begära att hon inte äter.
Annars har hon ätit kli, förut, och det åt hon. Då.
 
Senast ändrad:
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Jag tror att jag har "överlistat" min häst för stunden.
Hon åt med god aptit både frukost och middag.
Blöt linfrökaka var det hon rynkade på näsan åt. SteelJointen slank ner utan problem när linföet var borta. Men hon åt det torrt utan att blinka i morse. Jippie!
(och hon som har ätit uppblött linfrökaka i en sissådär fem år!)
 
Sv: "Gotta till maten" till kräsen häst!

Åh vad skönt att höra! det är oerhört skön segerkänsla de kräsna faktiskt petar i sig maten:)

Själv har jag testat att ge magnesiumtillskott blandat med äppelmos i spruta direkt i munnen, funkade super! Enzion-granulaterna gick tyvärr inte att krossa i morteln. Så det problemet återstår...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
784
Senast: skiesabove
·
Hästvård Kanske redan finns en tråd av detta men provar skapa en ny ändå. Min unghäst (4 år) som jag haft i 2 år har återkommande förstoppning...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Freazer
·
Hästvård Vad har ni för tips på produkter med probiotika till kräsen häst? Behöver ge förebyggande i samband med medicinering. Fick ex tips på...
Svar
7
· Visningar
1 072
Senast: Anna Lilja
·
Foder & Strö Hej! Jag och en stallkompis ska ha 2 av våra hästar ihop i vinter i en hage med begränsad fodermängd. De andra hästarna går på fri...
2
Svar
20
· Visningar
3 414
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp