Bukefalos 28 år!

kol

Trådstartare
Jag har två Shetlandsponnys som inte har några problem när det gäller olika foderrelaterade sjukdomar som EMS och Fång mm. Det betyder också att jag redan har haft mina på bete i upp till 3 h om dan (ja dom är ingräsade) i över två veckor nu, dom går också kvar i beteshagen på dagen till jag inte kan ta upp dom i hagen för att vägen blir hal, vilket händer vid ca årsskiftet.
Jag har alltså två hästar med uträknad foderstat (under betet får dom ensilage till frukost och kvällsmat, resten är gräs)som naturligtvis inte stämmer eftersom dom går på bete i 8-9 månader. hur löser jag det? Troligen kan jag skicka in gräs och göra analys på, men hur länge gäller då analysen innan den inte är relevant längre.?
jag tänker inte på Mj och Sbrp eftersom när dom går en hel dag är jag säker på att dom får i sig tillräckligt av det, det syns på vikten ;p ,utan på mineralerna. Om nu analysen är rent åt helsike, hur rättar jag till jorden så den kan producera ett bra foder? det kan ju inte räcka med en NPK gödning eftersom den inte innehåller nåt annat än Nitrat fosfor och kalium, eller?
Någon som har råd till hur man gör för att veta att hästarna får rätt mineraltillskott i ett sånt läge?
Hur får man till mineraler i jorden?
Jag göder var vår och hagen är bara på ett halv tunnland, men jag har fortfarande bete kvar i december som dom håller vikten på och jag måste putsa ner, så det räcker med råge.
 
Tänkte att jag kopierar in svaret jag fått av vår eminenta @spaderÄss så alla även här kan läsa.

Ja. du kan ta ut ett prov på betesgräset och skicka till Equi-analytical i USA.
Du hittar instruktioner för hur du ska ta ut provet här:
http://equi-analytical.com/wp-content/uploads/2014/03/TakingAPastureSample.pdf
Du bör torka provet i microugn om du skickar till USA. Instruktioner finns här:
http://dairyone.com/wp-content/uploads/2014/01/Determining-Dry-Matter-with-a-Microwave-Oven1.pdf
Energi- och proteinvärden varierar under betesperioden men det gör egentligen inte så mycket. Det är egentligen mineralinnehållet i gräset man är intresserad av. Mängden mineraler kan variera lite och mineralinnehållet är högst i början av växtperioden. Förhållandet mellan olika mineraler i gräset är dock ganska konstant. Det räcker att ta ut ett prov förutsatt att det är representativt. Flyttar man hästarna till olika beteshagar bör man nog ta ut ett prov för varje hage.
Jordanalys och jordförbättring är komplicerat och inget som jag skulle rekommendera. Om det visar sig att analysen av betesgräset uppvisar brister av vissa mineraler är det enklare och billigare att tillsätta mineraltillskott till hästens foderstat än att försöka tillsätta mineraler till jorden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 288
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 404
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
3 927
Senast: Roheryn
·
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp