Bukefalos 28 år!

Gräsfröhalm?

T

Tiggertjejen

Ska ge fri tillgång till gräsfröhalm utöver hösilaget. Fick prisuppgifter idag av den enda bonden som jag vet säljer det!

11kr balen som innehåller 14-17kg
Då blir det ju billigare att ge förra årets skörd eller?
 
Sv: Gräsfröhalm?

Du betalar mellan 0,79-0,65 kr/kg. Kan du få billigare av förra årets skörd gräsfröhalm som fortfarande är fräsch är det ju klart gångbart...
 
Sv: Gräsfröhalm?

Jo, jag skrev lite fel, menade att kan ju lika bra ge förra årets skörd med vanligt hö om det är fräscht vill säga eller det blir fel då?

Har fått för mig att hästen ska få gräsfröhalmen för att ha något att tugga på hela natten (stimulera magen?)

Jag blir yr på detta, men nu köper jag en 10 balar till att börja med.
 
Sv: Gräsfröhalm?

Det är som så här, att han ska ha fri tillgång till gräsfröhalm (utöver vanlig grovfodergiva) för att hålla igång tarmarna. Gräsfröhalmen innehåller ju inte massa protein och sånt som skulle kunna skada. Han har varit sjuk, så därför har vet ordinerat detta.

Då menade jag om man hittar vanligt hö från kanske förra året som är fräscht och innehåller typ samma som gräsfröhalmen.

Det är inte det lättaste att få tag på gräsfröhalm till vettiga priser då jag vet att min lillkille pressar i sig ca 16kg med fri tillgång till grovfoder.

Han får inte ha fri tillgång till det grovfodert vi har i stallet för då får han diaree eftersom hans mage är känslig.

Hoppas du fattade mitt lite invecklade luddriga svar
 
Sv: Gräsfröhalm?

Heej Jag har en fånghäst jag bor vid Malmö vad ska jag få tag i gräsfröhalm???
 
Sv: Gräsfröhalm?

Har du analys på det hösilaget som du fodrar med? Det kan ju vara så att den redan innehåller en väldigt låg mängd protein och om du då bara fodrar med väldigt proteinlåga foder (silaget och gräsfröhalm) så får hästen underrmåligt med protein o kommer att tappa muskler... :crazy:
 
Sv: Gräsfröhalm?

Ojdå kommer inte ihåg, jag köpte aldrig det eftersom det var sjukt dyrt hos den bonde som hade det.

Vill du kan jag forska fram hans namn?
 
Sv: Gräsfröhalm?

TRåden är gammal, men jag vill ändå påpeka att man inte ska tro att gräsfröhalm är utan proteininnehåll.
De gånger vi tagit prov på vårt så har det innehållit runt 30 g smrp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 343
Senast: Twirro
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
10 017
Senast: Morces
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
953
Senast: Hazel
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
711
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp