Bukefalos 28 år!

Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Jag har tre par i bekantskapskretsen där ena eller båda föräldrarna är vegetarianer. I det fall båda är veg äts det enkom veg kost och i de fallen det är blandat äts blandad kost.

Det paret där båda är veg är lite oroliga över hur det ska funka att få veg kost till barnet på dagis, hur har ni andra blivit bemötta i den frågan? För deras del är vegkost pga ideologiska tankar och inte tex religion. Barnet är dessutom allergiskt mot mjölk och ägg och de är lite oroliga för att de inte ska tas på allvar.
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

I mitt fall så har jag inte blivit ifrågasatt av dagis, det är inte deras grej att lägga sig i min ideologi även om de är välkomna med frågor. Har inte blivit bemött negativt utan de säger att den vegetariska kosten ofta smakar bättre än den andra.

Nu råkade jag ljuga lite kom jag på. När min dotter var ungefär två-tre år och nyfiken på vad de andra barnen hade på tallriken så var det en fröken som frågade om det var ok att hon smakade lite. Det var det naturligtvis inte, och då sa hon att hon tyckte lite synd om henne som var så nyfiken och att hon inte visste hur hon skulle hantera detta. Då ifrågasatte jag om de hade samma problem om ett nyfiket barn var allergiskt eller exempelvis muslim, de måste kunna hantera den situationen. Jag sa att det är ok att hon får samma sås och tillbehör så att maten liknade de andra barnens och efter det var det inga mer problem.

Tycker inte man ska vara orolig om att inte tas på allvar, att vilja vara vegetarian är inget att skämmas över även om skälen är ideologiska. Blir man ifrågasatt är det bara att ifrågasätta tillbaks men nu brukar de ha en professionell inställning enligt min erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Hon skäms definitivt inte över att vara vegetarian, men när vi var där så frågade hon om special ost och enligt föreståndaren var det inget problem från deras håll men att barnen senare kunde bli nyfikna på de andras mat. Jag tolkade uttalandet som det sas, alltså att det inte var några problem, men min vän hängde upp sig lite på uttalandet och oroar sig nu för att bli ifrågasatt. Så därför var jag nyfiken på om andra haft problem.
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Och utan att ge några tillskott till växande barn?

De får i sig allt de behöver med en varierad vegetarisk kost. Och de har uppenbarligen vuxit upp till normala, friska individer som nu är snart 16 respektive 18 år.
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Instämmer, med en bra och varierad vegetarisk kost får man i sig vad man behöver utan tillskott. Men det finns uppenbarligen fortfarande en stor okunskap kring detta.
Är själv uppfödd som (lakto)vegetarian och har aldrig ätit kött (annat än några nyfikna smakbitar i tonåren). Barnen, nu 9 och 12, är uppfödda helvegetariskt (=vegan) dom första 4-7 åren, eftersom jag själv var det då. Sedan blev det gradvis lakto-ovo-vegetariskt av sociala skäl, när kidsen började vara mer med kompisar...det kändes viktigt att dom inte behövde betraktas som alltför "konstiga" av omgivningen. Näringsmässigt var det dock inga problem med helvegetariska barn, och dom har varit och är friska o sunda...fast naturligtvis kräver det att man som förälder är insatt och påläst.

Intressant nog så är många av dom som ojar sig över näringsbrist, stackars barn som inte får välja själva etc, inte själva särskilt insatta i näringslära alls...själva äter dom gärna korv-makaroner-och-ketchup samt McD flera ggr i veckan, samt massor av läsk och chips...undrar hur mycket DERAS barn får välja själva... :angel:
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Återupplivar gammal tråd..

Håller med om att många ickevegetarianer (även de med små barn!) äter väldigt ogenomtänkt mat. Det är pasta/potatis+köttbit och, om man har tur, någon liten tomat eller gurka till. Då tror jag nog att bra veg mat där man tänkt till lite är mycket bättre ur en näringssynpunkt.

*kl*

Tänkte slänga in en fråga här ang tips på litteratur inom detta ämnet.
Både jag och sambon är (lakto ovo-) vegetarianer och kommer inte erbjuda vårat barn något kött (då vi är det av ideologiska+miljömässiga skäl). Vi har ganska bra koll på vad vi behöver äta för att få i oss det vi ska men det finns kanske lite annat att tänka på när det gäller små barn? Som att de behöver mer av något som vuxna inte behöver tänka så mycket på osv.
Nu är det ju ett tag kvar tills smakportioner kommer introduceras med tanke på att bebis inte ens kommit än;) men det skadar aldrig att vara förberedd!:idea:
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Och utan att ge några tillskott till växande barn?

Varför i all världen skulle det behövas tillskott? :confused:

Själv ser jag snarast kött som ett tillskott, eller i alla fall som något utöver det man behöver äta. Något man bara äter för att det är gott, om man tycker det.

Jag har vänner som är veganer, och de äter b-vitaminer har jag för mig, och ger det även till barnen. Jag vet inte om du räknar det som "tillskott"?

Folk som kallar sig vegetarianer äter ju vanligen mejeriprodukter och ägg, i vissa fall även fisk.
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

I mitt lilla barnmatshäfte står det att det är järn som småbarnen har svårast att få i sig med vegetarisk kost.
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

I mitt fall så har jag inte blivit ifrågasatt av dagis, det är inte deras grej att lägga sig i min ideologi även om de är välkomna med frågor. Har inte blivit bemött negativt utan de säger att den vegetariska kosten ofta smakar bättre än den andra.

Nu råkade jag ljuga lite kom jag på. När min dotter var ungefär två-tre år och nyfiken på vad de andra barnen hade på tallriken så var det en fröken som frågade om det var ok att hon smakade lite. Det var det naturligtvis inte, och då sa hon att hon tyckte lite synd om henne som var så nyfiken och att hon inte visste hur hon skulle hantera detta. Då ifrågasatte jag om de hade samma problem om ett nyfiket barn var allergiskt eller exempelvis muslim, de måste kunna hantera den situationen. Jag sa att det är ok att hon får samma sås och tillbehör så att maten liknade de andra barnens och efter det var det inga mer problem.

Tycker inte man ska vara orolig om att inte tas på allvar, att vilja vara vegetarian är inget att skämmas över även om skälen är ideologiska. Blir man ifrågasatt är det bara att ifrågasätta tillbaks men nu brukar de ha en professionell inställning enligt min erfarenhet.

Den här tråden väcker lite funderingar hos mig, jag trodde nämligen att man bara kunde ställa krav på dagismat vid allergi. Om jag tycker att mitt barn bara ska få äta pannkaka, kan jag kräva det också eller står vegetarisk kost i en egen klass?
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Jag har då aldrig hört talas om friska människor som enbart äter pannkakor. Har du? Att välja att vara vegetarian kan man göra av många skäl men gemensamt är att man har en orsak till sitt val.
I dagens samhälle behöver ingen äta kött egentligen utan det är enbart om man tycker väldigt mycket om det som man äter det eller av gammal vana för att man inte har tagit ställning. Det finns fullgoda vegetariska alternativ att köpa färdiga nu så man behöver inte ens göra maten själv om man inte vill det.
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Jag nog inte att Lupino menade så.

Frågan var ju vad kan man egentligen ställa för krav på dagis när det gäller mat.
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Frågan var ju vad kan man egentligen ställa för krav på dagis när det gäller mat.

På dagiset där mina vegankompisars barn går, var det helt omöjligt att få mat som kallades för veganmat. Däremot gick det utmärkt att få vegetarisk mat utan ägg och mjölk. :D
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Då är maten inte så hardcore vegansk och det fuskas en del, kanske. En nära vän till mig har stora problem att få vegansk mat på restauranger eftersom okunskapen är så stor, hen äter tex inte quorn (innehåller äggviteämnen). Det är många restauranger som inte fixar helvegansk kost.

Ang pannkakorna så ett lite mer realistiskt exempel är välling, jag vet att en del nya föräldrar på dagis har försökt få till att barnen ska få en flaska välling för så gör de hemma men det har inte accepterats. Själv skulle jag gärna se att all mat var ekologisk. Men det är väl rätt acceptabelt att man inte får välja kost helt hur som helst utan i så fall får söka sig till de dagis som har en speciell matprofil. I vilket fall måste man ha ett någorlunda gediget skäl om det kräver specialanpassningar.
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Ang pannkakorna så ett lite mer realistiskt exempel är välling, jag vet att en del nya föräldrar på dagis har försökt få till att barnen ska få en flaska välling för så gör de hemma men det har inte accepterats. Själv skulle jag gärna se att all mat var ekologisk. Men det är väl rätt acceptabelt att man inte får välja kost helt hur som helst utan i så fall får söka sig till de dagis som har en speciell matprofil. I vilket fall måste man ha ett någorlunda gediget skäl om det kräver specialanpassningar.

Precis, men jag undrar varför då önskan om vegetarisk mat slår högre än annan önskan. Jag har ingen åsikt om huruvida det är bra/dåligt med vegetarisk mat, jag är bara tveksam till att man kan ställa krav på dagismat av andra skäl än allergi.
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

På vårt dagis är en flicka vegetarian, sÅ kocken lagar alltid ett veg alternativ till henne. Inga problem, lika lite som att inte ge laktosintoleranta pojken andra produkter :)
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Då är maten inte så hardcore vegansk och det fuskas en del, kanske.

Jag uppfattade det egentligen nästan tvärtom, och som att "ägg- och mjölkfritt" snarare halkar in bland allergirutinerna av bara farten. Och då är man ju snarare mer nitisk än mindre.

Dagispersonalen verkade, enligt min kompis, mest ha negativa associationer kring ordet "vegan" och ville därför komma ifrån det. Som han förstod det.

Jag håller egentligen med dig om att det inte alls är självklart att dagis erbjuder specialmat av andra skäl än allergi och sjukdom, men av allmänt normaltrevliga sociala och kulturella skäl, tycker jag nog att kommunal barnomsorg bör erbjuda mat som anpassas till religioner och till vegetarianer/veganer.

Ekologiskt - som är det tema jag själv snarast försöker hålla - är jag lite mer tveksam till, för jag ser det inte som att det egentligen handlar om vad jag stoppar in i min kropp, utan om världen runtomkring. Ungefär som att kräva att de bara åker med naturgasbussar och inte diesel(bensin?)buss när de ska på utflykt.

Men jag skulle gärna se dagis med miljöprofil! Evidensbaserad miljöprofil, inte dagis som "förmedlar en grön känsla".
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Just vegan kan jag förstå är lite läskigt eftersom det kräver stora kunskaper för att kunna tillgodose näringsbehovet hos växande barn på rätt sätt. Slarvig/okunnig kosthållning hemma oavsett inriktning bör uppvägas med bra kosthållning i kommunal verksamhet, där har samhället ett ansvar anser jag. Veganism som är så pass omfattande är nån sorts gränsfall för vilken kompetens man kan begära av ett enskilt dagis, men kanske skulle man kunna lösa det centralt med att ha en kommunal dietist som sätter ihop förslag på veganmenyer för de barn som behöver det.

Fick jag välja helt efter eget huvud så skulle jag vilja ha ett ekologiskt 4H-dagis med djur till mina barn. ;)
 
Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?

Ha ha! Jag tänkte mig ett militant dagis dit man inte får köra bil med barnen och de drillas i hur dumt det är med vedeldade enfamiljsbostäder. Självklart får de inte heller leka med bilar, bilbanor, trampbilar etc.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 454
Senast: Manji
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
3 746
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 248
Senast: gulakatten
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 715
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp