Bukefalos 28 år!

Graviditet och rökning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Graviditet och rökning

Absolut.

Men det finns andra farliga saker också. Oavsett rökning eller inte.
 
Sv: Graviditet och rökning

Men jag köper faktiskt inte det helt rakt av ..

För som skrivet, bara för att det finns andra farliga saker som man ev kan utsättas för gör det inte försvarsbart att även, medveten de risker som finns ändå tända ciggen när man är gravid!
 
Sv: Graviditet och rökning

Jag har egentligen ingen rätt att svara eftersom jag aldrig själv varit rökare, men jag har under hela min uppväxt och under stor del av mitt vuxna liv varit passiv rökare. Så som barn till en rökande förälder kan jag säga att jag for illa av att vara passiv rökare. Jag är så vitt jag vet fullt normal... inga rökrelaterade skador men jag for illa. Framför allt så mådde jag illa av cigarettluckten och var ofta åksjuk. Jag reagerade ofta på pollen under våren men det försvann när jag flyttade hemmifrån. Jag kan inte säga att min pappa var en dålig förälder för att han rökte i min närhet, han förstod helt enkelt inte att det var så skadligt som det är, inte förän han låg döende i rökrelaterad cancer, han tände aldrig en cigarett i min sons närvaro så något hadde han lärt sig. Första gången han visade hänsyn till mig var när jag spydde av cigarettluckten när jag var gravid. Min sambo visade dock ingen hänsyn utan fortatte röka trotts att jag spydde av cigarettluckten, han menade att jag spydde ändå så det spelade ingen roll. Han kunde utan skuldkänslor tända en cigarett i vår sons närvaro, det var för jobbigt att gå ut. (Behöver jag säga att förhållandet inte blev långvarit.) Att röka när man är gravid är mycket egoistiskt. Sedan finns det studier som visar att rökning ökar risken för ADHD etc men vilka siffror och vad skadorna innebär skiter jag i det är jobbigt att ha rökande föräldrar och barnen far illa oavsett, men sedan finns det de som tar hänsyn och inte röker i barnens närvaro och det är att ta hänsyn till barnen så det respekterar jag. Alla vet i dagsläget att rökning är skadligt. Varje cigarett är farlig så det är bättre med en cigarett om dagen än ett paket cigaretter om dagen. Men värderar man barnets behov högre än sina egna begär så slutar man helt.
 
Sv: Graviditet och rökning

Ja, naturligtvis.
Men nu var det rökning som diskuterades.
Det blir inte mindre farligt att röka för att det KAN vara farligt rida.
 
Sv: Graviditet och rökning

Absolut inte !

Det som retar mig är det extremt fördömande ordalagen man kan komma med när det gäller tex rökning eller alkohol under graviditet. Medan andra farliga saker är mer - upp till dig - ditt ansvar. Inget som man fördömer lika kategoriskt som tex rökning.
 
Sv: Graviditet och rökning

Absolut inte !

Det som retar mig är det extremt fördömande ordalagen man kan komma med när det gäller tex rökning eller alkohol under graviditet. Medan andra farliga saker är mer - upp till dig - ditt ansvar. Inget som man fördömer lika kategoriskt som tex rökning.

Jo alkohol att smutta på skumpa på nyårsafton är fy skamm, fast det faktiskt inte finns något som tyder på att så små mängder vid ett tillfälle är skadligt men röker gör de flesta varje dag. Visst är både drickand och rökande onödigt men rökning har i alla fall inte fördömts så hårt i min umgänges krets. Där har rökning ursäktats om vederbörande tänker suta, även om det aldrig sker
 
Sv: Graviditet och rökning

Jo alkohol att smutta på skumpa på nyårsafton är fy skamm, fast det faktiskt inte finns något som tyder på att så små mängder vid ett tillfälle är skadligt men röker gör de flesta varje dag. Visst är både drickand och rökande onödigt men rökning har i alla fall inte fördömts så hårt i min umgänges krets. Där har rökning ursäktats om vederbörande tänker suta, även om det aldrig sker

Ursäkta jag är lite trött, vad jag menar är att alkohol fördömms betydligt mer än rökning som nästan är ursäktat.
 
Sv: Graviditet och rökning

Själv uppfattar jag det som tvärt om.
Alkohol är mer okej än att röka.

Men inget som kan skada barnet är okej.
 
Sv: Graviditet och rökning

Jag valde den uppdeleningen för att jag svarade Cirkus i diskussionen om att alkohol ses med mildare ögon än rökning.

Själv anser jag precis som jag skrev: Det är lika illa med rökning som alkohol/droger ...
 
Sv: Graviditet och rökning

1. Slutade ni när ni försökte bli gravida?
2. Slutade när ni fick reda på att ni var gravida?
3. Successivt eller omedelbart?
4. Börjat igen? Varför?
5. Rökte genom graviditeten? Varför?
6. Har barnen påverkats, om ni rökte, hur har det märkts?

1. Jag blev gravid oplanerat (men glädjande) så jag rökte då, ca 10-12 cig/dag.
2. Jag slutade inte direkt när jag fick plus på stickan, utan jag började dra ner på dt.
3. Drog ner från 10-12 till 5-6 cig sen ner till 2-3 cig sen slutade jag helt och då var jag i v.12.
4. Jag hoppas på att jag inte kommer att börja igen när barnet är fött och hoppas verkligen att jag kann hålla det. I värsta fall får det bli nån cigg då och då, men jag skulle ALDRIG röka inför eller i närheten av barnet.
Hur det skulle påverkas har jag ingen aning om, men jag vill inte ta några onödiga risker. För det är ju faktiskt onödigt egentligen tycker jag.
 
Sv: Graviditet och rökning

*KL*

Men ni som röker fastän ni är gravida; hur klarar ni av att tända cigaretten? Jag förstår inte hur man kan ta den risken! Hur man klarar av att faktiskt göra det. Ingen skulle ju sätta ciggen i munnen på bebisen antar jag... Det spelar ingen roll hur många mammor som får friska barn fastän de rökt under graviditeten, risken finns ju ändå där och det är så sjukt onödigt att chansa.

Jag tycker absolut inte att man är lämplig som förälder om man röker under graviditeten. Tyvärr alltså.

Jag tar det som att du inte är rökare? Ja, det är skitfarligt att röka - gravid eller ej, men vad fan ger dig rätten att dömma folk som föräldrar bara för att man rökt under graviditeten? Jag har själv inga barn och när dagen kommer ska jag göra allt jag kan för att sluta men har man själv inte rökt, och verkligen varit beroende av nikotinet, så kan man inte säga nåt,

Som rökare använder man ciggen som snuttefilt ibland, för att pigga upp när man är trött, för att bli sömning när man inte kan sova, som belöning för att man varit duktig, som peppning om nåt dåligt hänt.. Ja, allt.

Om forskare konstaterat att rökning är lika svårt att sluta med som heroin, vilket de flesta vet är en hemsk drog, så kan du väl kanske förstå att det inte bara är att sluta? Hade det varit skitlätt hade ju ingen rökt nu för tiden. Och i så fall kanske bara någon cigg då och då. Men det är en drog som allt annat.

Ursäkta mig, men jag blir så oerhört trött på folk som ska döma andra människor i förväg. Känner du mig? Känner du alla dom andra kvinnorna som rökt innan/under/efter en graviditet? Vad ger dig rätten att säga att vi ska bli sämre föräldrar än något annan? Min mamma fick mig när hon var 36 år gammal, hon hade en VD position och allt annat som man kan önska sig. Hon rökte hela graviditeten med mig och det ångrar hon så klart bittert, men det är inget "fel" på mig. Jag är inte mindre smart, mindre trevlig, mer sjuk eller har någon psykisk sjukdom i större utsträckning än någon annan. Och jag föddes två veckor sent och vägde 4400 och var 56 cm lång.

Min mamma var fantastisk, och hon slutade när jag var tre. Så, döm inte andra innan du själv upplevt nåt. Dock dömer jag dig JÄVLIGT mycket nu, för att du är så fruktansvärt fördomsfull.
 
Sv: Graviditet och rökning

Eftersom tråden är 3 år gamal så låser jag tråden.
Snurrfian-moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 880
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 322
Senast: Bapelsin
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
12 141
Senast: tott
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 206
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp