Grönt kort- bra eller onödigt krångligt? (Utbruten ur Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

Jag har nog gärna kvar kravet på grönt kort och hur man ska bete sig på en tävlingsplats, framridning/framhoppning. Med tanke på hur många jävlar som inte fattar det idag så blir det ju ännu värre om man bara ska kryssa i en ruta att man läst TR
Fast om de beter sig illa trots krav på grönt kort så ser jag inte riktigt vitsen? Kraven förblir ju desamma oavsett. Tror inte folk blir mindre rövhål för att de gått en liten kurs.

Ja fler kurser tror jag på. Tonåringen i stallet ska ta grönt kort efter att tävlat på vuxens gröna kort några gånger (nån ny regel gör det möjligt)

Hon har väntat sen i våras på att det ska anordnas kurs. NU går hon kurs, och det är första tillfället som övht funnits

Ja, jag ser samma sak i vårat distrikt. Det är ju inte alls bra.

Fast om de beter sig illa trots krav på grönt kort så ser jag inte riktigt vitsen? Kraven förblir ju desamma oavsett. Tror inte folk blir mindre rövhål för att de gått en liten kurs.

Vitsen blir att det blir ännu fler som inte kan reglerna. Det är nog inte så stort problem med 5 st på en dressyrframridning men prova med miljoner stycken på en hopp eller fälttävlan. Som tur är så finns det framhoppningar där man hoppar fram i samma varv, allt annat är förkastligt idag. Men folk fattar fortfarande inte när man ska skritta på spåret eller ej.

Om man tar tag i problemet så går det ju att dra in gröna kort pga misskötsamhet tänker jag. Är sannolikt betydligt svårare få till att utfärda någon slags startförbud.

Men steg ett är ju oavsett att ta tag i problemet

Om man tar tag i problemet så går det ju att dra in gröna kort pga misskötsamhet tänker jag. Är sannolikt betydligt svårare få till att utfärda någon slags startförbud.

Men steg ett är ju oavsett att ta tag i problemet
ÖD bör ju stå på framhoppningen. Det finns många ÖD som alltid gör det men även många som aldrig gör det.

Borde grönt kort göras lite enklare att ta tror ni?
Hindrar krånglet med att ta det vuxna ryttare från att börja tävla?

Såklart måste man kunna tävlingsregler, klara av att rida på framridningen och att lasta och köra häst för att kunna tävla.. men skulle man kunna förenkla insteget till att tävla på något sätt?

Där är så mycket jox och kostnader ändå så jag tänker är man motiverad att ordna allt annat för att komma ut på tävlingar, så ser man till att ordna ett grönt kort också på något sätt.

I mitt specifika fall kan jag bara tycka att det känns lite skitnödigt i överkant att jag, utöver själva utbildningen och provet, också ska behöva visa upp ett intyg från en auktoriserad tränare för att vara behörig att ens tillåtas göra provet. Trots att jag bevisligen har vistats på ett antal tävlingar under flera års tid utan att bli avstängd/varnad eller orsaka kaos och förödelse omkring mig.

Så de senaste åren hade jag inte varit behörig att ens försöka uppgradera kortet förrän jag nu börjat med träningarna i januari, men eftersom jag inte heller hade tillräcklig körkortsbehörighet för att åka varken till träningar eller tävlingar tidigare så kunde det ju kvitta..

Jag tycker den digitala delen av grönt kort kursen borde räcka.
Känner själv att jag nog inte hade orkat med att åka till en klubb och göra de fysiska träffarna bara för att tävla 😅 men så är jag kanske lite bekväm med och litar på mina kunskaper att kunna läsa tävlingsregler själv.

Vet inte hur hoppningen har men inom dressyren tycker jag arrangörerna kunde styra upp lite tydligare regler istället för att lita på att folk förstår hur man ska uppföra sig ;)
Max sex ekipage på framridningen, det ger ryttarna kring 40-45 minuter på framridningen och man ska ha skrittat fram och komma in uppsuttet. Man får inte komma in till framridningen igen efter start (ja jag vet att man kan vilja trava ned men det struntar jag i när jag själv vill rida fram ;))

Det ska verkligen inte kunna bli snurrigt på framridningarna om man styrde upp det lite mer. Avskyr att det ska kläs på och av och sittas upp och lära sig programmet osv inne på framridningen. Där inne RIDER man, vill man göra annat får man gå ut 🤬

Det tror jag inte. Barn klarar ju av att ta det. Problemet är väl mer att det anordnas för få Grönt kort kurser.
Alltså jag tror nog jag KLARAR av kursen, kommer jag in och klarar högskoleutbildningar lär jag klara Grönt kort kursen med :D
Men det är väl mer att det är en rätt meningslös kurs för 80% av deltagarna som gör att den känns lite onödig?

Alltså jag tror nog jag KLARAR av kursen, kommer jag in och klarar högskoleutbildningar lär jag klara Grönt kort kursen med :D
Men det är väl mer att det är en rätt meningslös kurs för 80% av deltagarna som gör att den känns lite onödig?

Du har väl grönt kort? Eller jag fattar inte 😅 Den är ju till för alla som ska börja tävla så jag kan nog inte tycka den är meningslös.

Där är så mycket jox och kostnader ändå så jag tänker är man motiverad att ordna allt annat för att komma ut på tävlingar, så ser man till att ordna ett grönt kort också på något sätt.

I mitt specifika fall kan jag bara tycka att det känns lite skitnödigt i överkant att jag, utöver själva utbildningen och provet, också ska behöva visa upp ett intyg från en auktoriserad tränare för att vara behörig att ens tillåtas göra provet. Trots att jag bevisligen har vistats på ett antal tävlingar under flera års tid utan att bli avstängd/varnad eller orsaka kaos och förödelse omkring mig.

Så de senaste åren hade jag inte varit behörig att ens försöka uppgradera kortet förrän jag nu börjat med träningarna i januari, men eftersom jag inte heller hade tillräcklig körkortsbehörighet för att åka varken till träningar eller tävlingar tidigare så kunde det ju kvitta..

Men du tränar väl ändå för någon någongång så det är ju bara att få det intyget samtidigt?

Du har väl grönt kort? Eller jag fattar inte 😅 Den är ju till för alla som ska börja tävla så jag kan nog inte tycka den är meningslös.
Alltså inte för att vara sån men du har väl inte orkat dig ut och tävlat nåt sista åren? ;)
Jag tror vi blir allt mer bekväma, och att små saker man ”måste” göra stoppar många av oss latmaskar.

Jag har grönt kort, jag gillar att vara medlem i ideella föreningar, jag tycker det är kul att tävla…
…men ändå känner jag att den där obligatoriska kvällen i cafeterian i min ridklubb och att planera in att hjälpa till på två tävlingar per år och sälja bingolotter till jul känns jobbigt… det vore bekvämt att strunta i att vara medlem…
Det är en massa avgifter för att göra årets första tävling (medlemskap… och då måste jag ju jobba ideellt ja… aktivera licens för hästen, betala för mig själv) och ibland struntar jag nog i att åka till en tävling för att jag inte orkar ta tag i besvären som krävs. Och JAG är ju en gammal tävlingsryttare med alla kunskaper och jag vill träna och tävla, ändå tycker jag det är besvärligt.
Inbillar mig att det finns många fler latmaskar där ute. Och kan man låta oss vara lata och ändå vara med så vore det kul för oss :D

Alltså inte för att vara sån men du har väl inte orkat dig ut och tävlat nåt sista åren? ;)
Jag tror vi blir allt mer bekväma, och att små saker man ”måste” göra stoppar många av oss latmaskar.

Jag har grönt kort, jag gillar att vara medlem i ideella föreningar, jag tycker det är kul att tävla…
…men ändå känner jag att den där obligatoriska kvällen i cafeterian i min ridklubb och att planera in att hjälpa till på två tävlingar per år och sälja bingolotter till jul känns jobbigt… det vore bekvämt att strunta i att vara medlem…
Det är en massa avgifter för att göra årets första tävling (medlemskap… och då måste jag ju jobba ideellt ja… aktivera licens för hästen, betala för mig själv) och ibland struntar jag nog i att åka till en tävling för att jag inte orkar ta tag i besvären som krävs. Och JAG är ju en gammal tävlingsryttare med alla kunskaper och jag vill träna och tävla, ändå tycker jag det är besvärligt.
Inbillar mig att det finns många fler latmaskar där ute. Och kan man låta oss vara lata och ändå vara med så vore det kul för oss :D

Jag fattar nog inte 😅 2023 var jag ute och tävlade sist vad det nu har med grönt kort saken att göra?
Men jag befinner mig på tävlingar ändå varje år.

Men du tränar väl ändå för någon någongång så det är ju bara att få det intyget samtidigt?

Ja numera är det ju tänkt regelbunden träning varannan vecka, så det löser sig. Men skulle jag ha hänvisat till någon tidigare tränare så är det bara en kvar i livet, och han har haft det dåliga omdömet att flytta cirka 150 mil norrut sedan jag senast tränade för honom.

Jag fattar nog inte 😅 2023 var jag ute och tävlade sist vad det nu har med grönt kort saken att göra?
Men jag befinner mig på tävlingar ändå varje år.
Jag menar att det låter på dig som om det vore jätteenkelt för alla andra att fixa intyg, gå en kurs, träna för en tränare, betala en avgift osv.
Klart det är enkelt, alla här är ju hästägare, klarar av att ha ett jobb och många har klarat gymnasiet eller till och med mer utbildning. Vi KLARAR saker, men bara för att man klarar av att göra det så är orken eller intresset att göra det ibland lågt.
Jag vet att du klarar av att tävla, du har till och med tävlat internationellt i den gren som nog är svårast rent regelmässigt. Du har egen anläggning, egna hästar och ridkunskapen. Men ändå har du inte haft lust/ork att tävla senaste åren. Och det är ju inte för att du inte klarar det, utan för att du inte haft lust/ork.

Ja numera är det ju tänkt regelbunden träning varannan vecka, så det löser sig. Men skulle jag ha hänvisat till någon tidigare tränare så är det bara en kvar i livet, och han har haft det dåliga omdömet att flytta cirka 150 mil norrut sedan jag senast tränade för honom.
Jag tror dock din situation inte är så vanlig.

Vet inte hur det är i dressyren men i hoppningen finns det många klasser på en tävling, kan ju vara en 1-2* tävling tex men klasser upp till 110 eller 100 (minns inte riktigt var gränsen går) är öppna för de som inte haft licens tidigare, eller inte sedan 2009 Kostar 95 spänn. Du måste ha med en person som har grönt kort på tävlingen och behöver alltså inte ha ett eget grönt kort.

https://ridsport.se/distrikt/mittsv...orbundet/2025-03-18-vad-ar-en-prova-pa-licens

Jag menar att det låter på dig som om det vore jätteenkelt för alla andra att fixa intyg, gå en kurs, träna för en tränare, betala en avgift osv.
Klart det är enkelt, alla här är ju hästägare, klarar av att ha ett jobb och många har klarat gymnasiet eller till och med mer utbildning. Vi KLARAR saker, men bara för att man klarar av att göra det så är orken eller intresset att göra det ibland lågt.
Jag vet att du klarar av att tävla, du har till och med tävlat internationellt i den gren som nog är svårast rent regelmässigt. Du har egen anläggning, egna hästar och ridkunskapen. Men ändå har du inte haft lust/ork att tävla senaste åren. Och det är ju inte för att du inte klarar det, utan för att du inte haft lust/ork.

Men varför skulle jag hålla på med intyg, gå en kurs, träna för tränare om jag inte hade lust att tävla? Skillnaden är ju att om man verkligen vill tävla och har lust så har man ju det drivet.

Jag ska inte säga att jag har tävlat klart i livet än, men jag har inte det där drivet längre att tävla för jag tycker inte det är så roligt längre. Jag blir liksom 59 år i år och har tävlat sedan jag var 12 år med några års uppehåll mellan 18-22 år.

Som överdomare känner jag hur huvudet hade imploderat om folk inte hade grönt kort. Med tanke på alla frågor och situationer som uppkommer TROTS grönt kort kan jag bara föreställa mig kaoset utan.

Vad gäller att folk är ivägen på framridningar så säger jag ifrån även om jag bara är tävlande. Ffa när folk går med hästar på framridningen, det är ett otyg. Som arrangör delsr vi av en bit av ridhuset där folk kan klä på och av utan att vara i vägen för de som rider.

Jag tror dock din situation inte är så vanlig.

Vet inte hur det är i dressyren men i hoppningen finns det många klasser på en tävling, kan ju vara en 1-2* tävling tex men klasser upp till 110 eller 100 (minns inte riktigt var gränsen går) är öppna för de som inte haft licens tidigare, eller inte sedan 2009 Kostar 95 spänn. Du måste ha med en person som har grönt kort på tävlingen och behöver alltså inte ha ett eget grönt kort.

https://ridsport.se/distrikt/mittsv...orbundet/2025-03-18-vad-ar-en-prova-pa-licens
Det här. ⬆️

Är det för dyrt och krångligt att börja tävla? Ja, fram till att man började med prova-på-licensen så tycker jag att det var det. När jag började tävla för 30-35 år sedan så löste man (en billigare 1*-) licens på ryttaren, ponnyn behövde inte licens på motsvarande 1* tävlingarna, det behövdes inte grönt kort och man kunde ta hem en mätman som mätte ponnyn hemma (vilket man skulle kunna tro var dyrare än att mäta på klinik där man samlar ihop ett gäng, men det var billigare). Jag säger inte att det var bättre förr, men det var enklare och billigare.

Nu är jag överdomare också och gillar när folk kan regler och är schyssta mot hästarna, varandra och funktionärer. Men även om gröna kort-kurserna är bra så är de också ett hinder. Jag håller med @fio om att de arrangeras för sällan och när det då dessutom är flera träffar där man inte får missa någon träff... Det blir omständigt. De brukar dessutom inte direkt vara gratis.

Men prova-på-licensen! :up:

Mvh,
Lady_S

Ett sätt att ha koll på att folk har koll på TR mm skulle ju kunna vara att ha en obligatorisk kortare onlinekurs varje år för att få tävla. Den behöver dock vara gratis eller kosta högst symboliskt. Och det skulle ju kunna vara krav inför tävla första gången eller om man inte tävlat på x år.

För egentligen, mitt gröna kort från början på 90-talet är ju ganska utdaterat. Skillsen att slå i pappers-TR behövs ju inte riktigt längre 😅 Lasta häst och visa häst vid hand-delen är väl densamma dock. Men TR är ju allra högst grad levande. Och bättre ha en enklare uppdatering av kunskapen och enkelt test kanske.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka