Grönt kort- bra eller onödigt krångligt? (Utbruten ur Dressyrsnackis)

Bukefalos 30 år!

Som överdomare känner jag hur huvudet hade imploderat om folk inte hade grönt kort. Med tanke på alla frågor och situationer som uppkommer TROTS grönt kort kan jag bara föreställa mig kaoset utan.

Vad gäller att folk är ivägen på framridningar så säger jag ifrån även om jag bara är tävlande. Ffa när folk går med hästar på framridningen, det är ett otyg. Som arrangör delsr vi av en bit av ridhuset där folk kan klä på och av utan att vara i vägen för de som rider.
Men tycker du upplägget på grönt kort kursen som det är nu är bra?

Är det för dyrt och krångligt att börja tävla? Ja, fram till att man började med prova-på-licensen så tycker jag att det var det.

Håller med om prova-på-licens, gillar den jag med!

Men jag tror tanter som mig som kanske vill rida några starter på hemmaklubben också skulle vilja ha ”bara för skojs skull nån start per år”-licens för att få starta. Ganska många är rätt duktiga på att rida och skulle nog rida LA-MsvB eller kanske högre ändå. Men man är inte intresserad av att åka på tävling varannan helg och rida meeting långt bort osv, utan man är hobby tävlingsryttare (som ofta tränar väldigt duktigt och seriöst men inte riktigt har tävlingsintresset).

Sen vet jag inte på riktigt hur stor denna målgrupp är, det är kanske inte värt lägga mödan på ”oss” att ändra upplägg men jag tror vi finns.

Men tycker du upplägget på grönt kort kursen som det är nu är bra?
Jag vet ärligt talat inte vad det är för upplägg🙈. Men tycker att @Alexandra_W är inne på nåt bra! En liten quiz i början på året för att uppdatera kunskapen. Vi har faktiskt börjst med quizar på domarutbildningarna. Jag älskar sånt😁. Märker dock på kollegor hur otroligt osäkra och ängsliga vissa är med det.

Ett sätt att ha koll på att folk har koll på TR mm skulle ju kunna vara att ha en obligatorisk kortare onlinekurs varje år för att få tävla. Den behöver dock vara gratis eller kosta högst symboliskt. Och det skulle ju kunna vara krav inför tävla första gången eller om man inte tävlat på x år.

För egentligen, mitt gröna kort från början på 90-talet är ju ganska utdaterat. Skillsen att slå i pappers-TR behövs ju inte riktigt längre 😅 Lasta häst och visa häst vid hand-delen är väl densamma dock. Men TR är ju allra högst grad levande. Och bättre ha en enklare uppdatering av kunskapen och enkelt test kanske.

När jag tävlade regelbundet så läste jag TR varje år det kom ut ett nytt och ändringar däremellan så har man läst TR från början sas så är man uppdaterad och då är det inte så krångligt.

Men... dom som aldrig läst ett TR har jättestora problem att förstå regelverket och speciellt i fälttävlan som naturligtvis måste skrivas extra krångligt.

Vi äldre då har läst dom ursprungliga tolkningarna så vi fattar rätt fort men under några år vad det verkligen katastrof så otydligt det var skrivet. Dessutom följde vårt TR ibland grenspecifika TR ( dressyr och hoppning) och ibland inte och ibland FEI och ibland inte.

Nu har jag inte läst något TR på några år men man får ju hoppas att tolkningarna blir tydligare.

Jag vet ärligt talat inte vad det är för upplägg🙈. Men tycker att @Alexandra_W är inne på nåt bra! En liten quiz i början på året för att uppdatera kunskapen. Vi har faktiskt börjst med quizar på domarutbildningarna. Jag älskar sånt😁. Märker dock på kollegor hur otroligt osäkra och ängsliga vissa är med det.

Förkunskapsintyg, sen en digital kurs som man köper och gör själv (som jag aldrig gjort själv men det känns väl som den viktiga delen av kursen)och sen fysiska träffar:
https://ridsport.se/distrikt/mittsvenska/utbildning/gront-kort

Men fysiska träffar på nio timmar fördelat på minst två tillfällen och sen ett provtillfälle läser jag det som. Det blir mycket träffar att åka på…
Sen finns en friskrivning om att tre timmar (av nio) kan ske på Teams.

Inser medan jag skriver att jag inte vet hur slutprovet ser ut, det kanske är digitalt och man inte alls behöver vara fysiskt på plats?

IMG_3014.webp

Förkunskapsintyg, sen en digital kurs som man köper och gör själv (som jag aldrig gjort själv men det känns väl som den viktiga delen av kursen)och sen fysiska träffar:
https://ridsport.se/distrikt/mittsvenska/utbildning/gront-kort

Men fysiska träffar på nio timmar fördelat på minst två tillfällen och sen ett provtillfälle läser jag det som. Det blir mycket träffar att åka på…
Sen finns en friskrivning om att tre timmar (av nio) kan ske på Teams.

Inser medan jag skriver att jag inte vet hur slutprovet ser ut, det kanske är digitalt och man inte alls behöver vara fysiskt på plats?

Visa bifogad fil 181620
Definitivt för mycket och för krångligt. Men det är ju precis som med all annan utbildning inom förbundet. Det är tungrott och omodernt.

Men... dom som aldrig läst ett TR har jättestora problem att förstå regelverket och speciellt i fälttävlan som naturligtvis måste skrivas extra krångligt.
Jag vet att du klarar av att tävla, du har till och med tävlat internationellt i den gren som nog är svårast rent regelmässigt.
Har ni provat att läsa sportkörningens TR? :crazy: Också tre grenar, men dessutom olika sorters vagnar och mellan en till fyra hästar och en till två groomar per ekipage. Och skrivet så att samma text betyder olika beroende på vilka som sitter i TR-gruppen! O_o

Tacka vet jag WE, trots flera grenar så är deras ett av de tunnare TRen! :up:

Mvh,
Lady_S

Efter att ha läst här nu fick jag ju lite panik om mitt Gröna kort inte gäller. Även om jag kanske inte planerar att tävla så kan jag säga att det är ett STORT hinder om jag ska behöva göra om det.
Så, jag rusade in på tdb för att se vad det står. Går in på min profil och överst finns en tagg "Grönt kort", i grönt, innebär det att den är ok?

Tog mitt på 90-talet, inte tävlat sen 2018-19 ungefär.

Nån som vet hur det är i andra sporter?
Det känns inom ridsporten som att man ”borde” vara väldigt dedikerad?
Höga kostnader, stora insatser, mycket utbildningar och krav. Det är ju viktigt att det blir rätt, det är en riskfylld sport med stora djur. Men hur svårt är det att få starta Tjej-Vasan eller Vansbrosimmet? Från sidan om upplever jag att man kan vara väldigt dedikerad eller helt nybörjare, att man inte hindras från att delta?
Samtidigt så ska ju inte ”amatörerna” förstöra för de som vill satsa så att släppa tävlingarna helt fria (särskilt med djur inblandat) känns ju inte heller ok.

Efter att ha läst här nu fick jag ju lite panik om mitt Gröna kort inte gäller. Även om jag kanske inte planerar att tävla så kan jag säga att det är ett STORT hinder om jag ska behöva göra om det.
Så, jag rusade in på tdb för att se vad det står. Går in på min profil och överst finns en tagg "Grönt kort", i grönt, innebär det att den är ok?

Då har du grönt kort 👍
Och det får du behålla livet ut och även om du blir dement ;)

När jag tävlade regelbundet så läste jag TR varje år det kom ut ett nytt och ändringar däremellan så har man läst TR från början sas så är man uppdaterad och då är det inte så krångligt.

Vi äldre då har läst dom ursprungliga tolkningarna så vi fattar rätt fort men under några år vad det verkligen katastrof så otydligt det var skrivet. Dessutom följde vårt TR ibland grenspecifika TR ( dressyr och hoppning) och ibland inte och ibland FEI och ibland inte.

Nu har jag inte läst något TR på några år men man får ju hoppas att tolkningarna blir tydligare.
Ja det är ju därför jag tänker att krav inför första gången man tävlar eller om man inte tävlat på X år. Och det sistnämnda då för att folk verkligen ska sätta sig in i och se till det fattar det nya.

Jag har inte tävlat sen 2016-2017 men uppdaterar mig av ren nyfikenhet på TR-ändringar. Men missar ändå en del grejer. Som det bör med prova på-licens med någon annans gröna kort. Och nån utrustningsdetalj här och där. Men jag hittar svaren mycket fortare än de yngre förmågorna i stallet 😅

Du är safe. Det avgörande för oss gamlingar är att vi la in våra gröna kort digitalt innan 2022. Gjorde man det så finns det i TDB och gäller forever. Eller tills någon beslutar sig för att helt göra om systemet med grönt kort. Men om man missade ”omvandla” papperskortet till digitalt innan 2022 så måste man göra prov mm. Har man inte omvandlat och tappat bort papperskortet måste man ta om det helt

Har ni provat att läsa sportkörningens TR? :crazy: Också tre grenar, men dessutom olika sorters vagnar och mellan en till fyra hästar och en till två groomar per ekipage. Och skrivet så att samma text betyder olika beroende på vilka som sitter i TR-gruppen! O_o

Tacka vet jag WE, trots flera grenar så är deras ett av de tunnare TRen! :up:

Mvh,
Lady_S
Nä, jag känner mig inte jättesugen att läsa sportkörningen efter din mening 🤣🤣

Jo men WE har ju ETT tr men fättävlan hänvisar ju till både hoppning och dressyr TR och sitt egna och FEI. Om något skiljer sig åt i dressyrmomentet tex så gäller TR för fälttävlan över dressyrens TR och likadant i hoppmomentet.

Ett år tex fick man inte ha bettlöst i hoppmomentet och inga bettringar i vare sig hoppningen eller terrängen och inget nosludd heller.

Å det där att man inte fick ha flugor på tyglarna i dressyrmomentet förra eller förrförra året om ens längre 🤦‍♀️ På vanlig endagars hoppar man ju inom 30 min efter dressyren är klar och många hoppar ju med samma träns och tyglar och har martingal.

Du är safe. Det avgörande för oss gamlingar är att vi la in våra gröna kort digitalt innan 2022. Gjorde man det så finns det i TDB och gäller forever. Eller tills någon beslutar sig för att helt göra om systemet med grönt kort. Men om man missade ”omvandla” papperskortet till digitalt innan 2022 så måste man göra prov mm. Har man inte omvandlat och tappat bort papperskortet måste man ta om det helt

DIstrikten tror jag la in i tdb från första början. Så var det för mig tex. Det fanns redan där när jag skapade kontot första gången.

Ytterligare en krånglig grej inom fälttävlan.

När Fälttävlanskortet infördes gällde det bara de som inte startat en fälttävlan tidigare så om någon frågade om det i sekretariatet skulle man bara svara jag har ridit ft innan.

Så vi äldre har ju aldrig haft ett fysiskt ft- kort att visa upp sekretariatet , eller klisterlapp eller vad det var.

Åren går och ni förstår ju.själva vad som hände när tävlingsledningar och folk i sekretariaten byttes ut 🤣 På en skånetävling i början av säsongen var det typ 20-30 pers som inte skulle få starta så det var uppror utanför sekretariatet. Det löste sig när en gammal ÖD fick gå i god.

Efter det fick min terrängtränare ( som hade hand om just den biten i ft- kommiten) skriva under pappret . Hon var vansinnig för att detta skulle inte behövas egentligen men jag hade ingen lust att hamna i den sitsen igen.

Nu ligger ju det oxå i Tdb men det tog ju lång tid innan det hamnade där.

Ytterligare en krånglig grej inom fälttävlan.

När Fälttävlanskortet infördes gällde det bara de som inte startat en fälttävlan tidigare så om någon frågade om det i sekretariatet skulle man bara svara jag har ridit ft innan.

Så vi äldre har ju aldrig haft ett fysiskt ft- kort att visa upp sekretariatet , eller klisterlapp eller vad det var.

Åren går och ni förstår ju.själva vad som hände när tävlingsledningar och folk i sekretariaten byttes ut 🤣 På en skånetävling i början av säsongen var det typ 20-30 pers som inte skulle få starta så det var uppror utanför sekretariatet. Det löste sig när en gammal ÖD fick gå i god.

Efter det fick min terrängtränare ( som hade hand om just den biten i ft- kommiten) skriva under pappret . Hon var vansinnig för att detta skulle inte behövas egentligen men jag hade ingen lust att hamna i den sitsen igen.

Nu ligger ju det oxå i Tdb men det tog ju lång tid innan det hamnade där.
Jag såg till att en tränarkompis fixade digitalt tror jag, det är väl det som heter Godkänd H2*?

Jag såg till att en tränarkompis fixade digitalt tror jag, det är väl det som heter Godkänd H2*?

Ja precis. Jag vet dock inte vad som står när man inte har godkänd H2* Eller jo, jag kollade det står Fälttävlanskort häst givetvis :rofl:

Senast ändrad:
Håller med om prova-på-licens, gillar den jag med!

Men jag tror tanter som mig som kanske vill rida några starter på hemmaklubben också skulle vilja ha ”bara för skojs skull nån start per år”-licens för att få starta. Ganska många är rätt duktiga på att rida och skulle nog rida LA-MsvB eller kanske högre ändå. Men man är inte intresserad av att åka på tävling varannan helg och rida meeting långt bort osv, utan man är hobby tävlingsryttare (som ofta tränar väldigt duktigt och seriöst men inte riktigt har tävlingsintresset).

Sen vet jag inte på riktigt hur stor denna målgrupp är, det är kanske inte värt lägga mödan på ”oss” att ändra upplägg men jag tror vi finns.
Är passar ju jag in t ex.

Nån som vet hur det är i andra sporter?
Det känns inom ridsporten som att man ”borde” vara väldigt dedikerad?
Höga kostnader, stora insatser, mycket utbildningar och krav. Det är ju viktigt att det blir rätt, det är en riskfylld sport med stora djur. Men hur svårt är det att få starta Tjej-Vasan eller Vansbrosimmet? Från sidan om upplever jag att man kan vara väldigt dedikerad eller helt nybörjare, att man inte hindras från att delta?
Samtidigt så ska ju inte ”amatörerna” förstöra för de som vill satsa så att släppa tävlingarna helt fria (särskilt med djur inblandat) känns ju inte heller ok.
Min son tävlar i motocross sedan några år tillbaka. Man får inte börja tävla förrän man är 8 år, han fick dispens som 7 åring då han kört mycket innan.
För att få tävla måste barn plus förälder gå en kurs digitalt. Det är ca tre tillfällen (kommer inte ihåg exakt nu) och sedan är det ett kunskapsprov i flera delar som man gör hemma digitalt. Det tar några timmar totalt.
På själva tävlingen är det sedan förarmöte inför varje heat. Där går de igenom hur heatet kommer genomföras, kollar att deltagarna kan de viktigaste reglerna och tecken med flaggor osv. Alltid besiktning av crossen innan första start. Alltid ambulans på plats.
Och alltid pris och pokal till alla deltagare i de yngre klasserna. Alla får i tur och ordning kliva upp på prispallen och få applåder medan de får sitt pris.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka