Grosser Schweizer Sennen?

B

Bonetta

Funderar på att skaffa hund, och har kommit så långt att jag nu ska bestämma ras. Har träffat på 1 st Grosser, ägarna på jobbet har en sådan och jag blev "kär" i den. Men vad ska jag tänka på innan jag skaffar en sådan? Vilka "defekter" är vanliga på den rasen? Jag vet att de ligger inom den högsta försäkringsgruppen, och att de är från början en vallhund med vaktinstinkt. Vidare är de ovanliga i Sverige - Bernern är ju betydligt vanligare.
Kan ni rekommendera ngn bra kennel?
Tar tacksamt emot all information ni kan tänkas ha.
Mvh
 
Vet inte något om rasen, men du kan gån in på www.sshk.a.se och det är Svenska Sennenhundklubben och de har även länkar till kennlar. Lycka till.
 
Är det ingen som har några egna erfarenheter av den här rasen??
 
Jag hade en Berner för några år sedan och träffade genom hennes uppfödare och bekanta även grosser hundar.
Själv tycker jag att det är en mycket trevlig hund men som kräver väldigt mycket av sin ägare. Betydligt mer än en Berner. Hamnar dom hos rätt person så är dom hur härliga som helst. Men hamnar dom fel så är dom inte så trevliga längre :smirk:
Det är från början en vallhund och det ligger mycket kvar inom rasen. Vakt har dom också mycket i sej.
Beror ju helt på vad du vill använda hunden till ifall den skulle passa dej. Aktivering är i alla fall ett måste.

På dom sennen-utställningar jag har varit på så har grossrarna varit dom enda som skällt och stökat. Att ligga still och titta på är inte något som dom finner intressant. Dom vill vara med när det händer.
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 527
Senast: Imna
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 305
Senast: Fetaost
·
W
Övr. Hund Jag har länge velat ha hund, men har förstått att vi inte kunde de pga tiden och jag träna så många hästar. Nu har jag lagt av med...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: western_showman
·
Övr. Hund För er som läste min tråd om att ta en omplacering, då var en springer och en cocker aktuell; cockern såldes till ngn som varit före...
2
Svar
23
· Visningar
1 652
Senast: nyponros
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp