Det gör det... det finns vilda djur också. Jag har sett mer svultna älgar och renar i vinter än vad jag någonsin vill se igen så nog unnar jag de vilda djuren att äta på ängarna också.
Jo men jag har aldrig sett råddjur beta rent, så det blir ju mkt "spill" som inte äts alls. Det känns otroligt onödigt.
 
Det finns ju en anledning till att det sås viltåkrar eller sparas vissa vallar, just för att de vilda djuren ska få mat (och även skydd) och därmed skydda andra odlade grödor och skog från betesskador. Inte bara för att djuren som äter av viltåkern ska jagas senare.
 
Kollat på det 15+ år gamla höet.

Dammar ingenting. Lyst på det med ficklampa och hittar enstaka knappnålsstora svarta prickar på enstaka balar. Förvånansvärt mycket grönt.

Luktar inte dåligt eller unket men lite ”gammalt”. Svårt att beskriva men som lagrad halm ofta luktar t ex?

Hästen tyckte inte det var det mest intressanta som serverats men åt glatt av det. En stallkompis häst snodde en tugga när han gick förbi med och tuggade glatt.

Fick se tre år gamla höbalar med som var bokade. Helt gula och såg sämre ut. Så olika det kan vara.

Skulle kännas bättre ha årshö men tillsvidare så, om hästen godkänner det.
 

Bifogade filer

  • 6A744304-47D5-4874-9391-1C97CB1F3721.jpeg
    6A744304-47D5-4874-9391-1C97CB1F3721.jpeg
    495,6 KB · Visningar: 93
Senast ändrad:
Det finns ju en anledning till att det sås viltåkrar eller sparas vissa vallar, just för att de vilda djuren ska få mat (och även skydd) och därmed skydda andra odlade grödor och skog från betesskador. Inte bara för att djuren som äter av viltåkern ska jagas senare.
Fast det där med att att viltåkrar/sparade vallar skulle fungera skyddande för annan odlad mark, är nog mest en dröm och fantasi hos vissa delar av jägarkåren.

Odlar man jätteattraktivt foder som t.ex. fodermärgkål, foderbetor eller spannmål, så kommer antagligen viltet (vildsvinen i synnerhet) att äta upp det, OCH dessutom äta upp det som odlas på åkrarna.

Vad avser Dovhjort och Rådjur, som är örtätare, så är de tämligen ointresserade av förvuxna vallar som lämnats kvar, utan späd växande vall med mycket baljväxter, eller spannmål är föredragen föda.

Vilt ska leva på det som finns i naturen, och viltstammarna ska vara av den storleken, så att den naturliga födan räcker till.

Stödfodring av vilt ska endast ske om det råder extremt svåra förhållanden på vintern, t.ex. djup snö och/eller hård skare.
 
Fast det där med att att viltåkrar/sparade vallar skulle fungera skyddande för annan odlad mark, är nog mest en dröm och fantasi hos vissa delar av jägarkåren.

Stödfodring av vilt ska endast ske om det råder extremt svåra förhållanden på vintern, t.ex. djup snö och/eller hård skare.

De flesta bönder är ju också jägare, så det är alltså bönders våta fantasi att viltåkrar minskar vilt-trycket på vallarna :idea:

Den här sommaren råder det för övrigt extremt svåra förhållanden för många vilda djur. För om inte först svält över vintern pga närmare 2 m snö och ner mot -35 under lång period och sen denna tropikvärme och torka som ger usel mattillgång i knastertorra och på många håll brinnande skogar inte räknas som extremt, då är det något fel på folk!

Tänk lite längre än näsan räcker liksom..
 
Jag känner en bonde som är jägare, de övriga jagar inte. Här var det ingen extremkall vinter med djup snö, snarare en väldigt mild med en del regn men på det stora hela nederbördsfattigt, knappt att hagarna var leriga. Tror jag att hela Sverige hade samma förhållande? Nej, finns fler som behöver tänka efter ...
 
De flesta bönder är ju också jägare, så det är alltså bönders våta fantasi att viltåkrar minskar vilt-trycket på vallarna :idea:

Den här sommaren råder det för övrigt extremt svåra förhållanden för många vilda djur. För om inte först svält över vintern pga närmare 2 m snö och ner mot -35 under lång period och sen denna tropikvärme och torka som ger usel mattillgång i knastertorra och på många håll brinnande skogar inte räknas som extremt, då är det något fel på folk!

Tänk lite längre än näsan räcker liksom..
Min uppfattning, som medlem av Jägareförbundet, är att förbundet som organisation, saknar insikt i vad viltvård skulle kunna vara.

Det propageras ständigt från förbundet för hur man ska främja viltstammarna, det diskuteras nästan aldrig från förbundets sida, om hur man ska minska (eller balansera) överdrivet stora viltstammar.
Lokalt så finns det hysteriskt stora stammar av hjort eller vildsvin, som fodras regelbundet. Vårt granngods fodrar dovhjorten med hundratals ensilagebalar varje vinter, så vi har en enormt stor dovhjortsstam här. Man måste hägna vallarna för att få behålla skörden.

Och nej, de flesta bönder är inte jägare. Det finns en hel del bönder som jagar, men få som ser sig mer som jägare än som bönder. Jakt är väl en hobby för de flesta som jagar. Några få lever av tjänster kring jakt. Att bedriva jordbruk är ett arbete...

Här var det inga 2 meter snö eller minus 35 grader. Jag behövde bara snöröja gårdsplan 3 gånger den senaste vintern...
 
Fast det där med att att viltåkrar/sparade vallar skulle fungera skyddande för annan odlad mark, är nog mest en dröm och fantasi hos vissa delar av jägarkåren.

Odlar man jätteattraktivt foder som t.ex. fodermärgkål, foderbetor eller spannmål, så kommer antagligen viltet (vildsvinen i synnerhet) att äta upp det, OCH dessutom äta upp det som odlas på åkrarna.

Vad avser Dovhjort och Rådjur, som är örtätare, så är de tämligen ointresserade av förvuxna vallar som lämnats kvar, utan späd växande vall med mycket baljväxter, eller spannmål är föredragen föda.

Vilt ska leva på det som finns i naturen, och viltstammarna ska vara av den storleken, så att den naturliga födan räcker till.

Stödfodring av vilt ska endast ske om det råder extremt svåra förhållanden på vintern, t.ex. djup snö och/eller hård skare.

Förlåt men var tycker du att åkrar finns någonstans om inte i naturen? Självklart måste en eventuell viltåker anpassad till vilken typ av vilt det är man vill ska äta av den. Vildsvinen förstör allt i sin väg men där vet jag ingen som anstränger sig för att fodra dom specifikt utan det sköter dom bra själva, tyvärr.
Nu är jag inte bonde men deläger en skogsfastighet och där görs der stora avvägningar hur mycket sly/löv av olika former som ska sparas för att minimera betesskador på tallplantorna. Visst att vi lila gärna kunde röja allt och kräva att speciellt älgstammen ska hållas så att de inte orsakar för stora skador men då är det betydligt bättre för ekosystemet generellt att undvika ren monokultur. Vi tjänar på det i längden helt enkelt. Det samma gäller viltåkrar, åtminstone i vissa fall. Många arter som sås på en sån åker är ju tex suveräna för att bina ska klara sig tills andra grödor blommar.
 
Senast ändrad:
Två misstag av organisatörer av stora tävlingar i Sverige. Jag struntar i skuldfrågan, det måste kunna gå att diskutera misstagen, klantigheter.

Göteborgs EM blev Göteborgs kommun stående med miljonunderskott pga , tja?? De körde sönder fotbollsplanerna. Kostade pengar för andra.

Här i Falsterbo, just detta år, konkurrerar fei-tävlingarna med sina "matkrav" med små stallägare i Skånes höbehov och nu tycker jag att Falsterbo borde ställt in de tävlingar där tävlingsdeltagare hade krav på service av mat till sina hästar. Kostar pengar för andra, folk kanske får slakta hästar pga saknad av 9 ton.

9 ton. det är 25-30 storbalar. Knappast så det stjälper hela Skånes grovfoderförsörjning... Det var endast till FEI-hästar, övriga fick ta med sig eget foder. Normala år har övriga hästägare haft möjligt att köpa hö på plats, men inte i år.
 
Allmänt ang bristen på foder osv...
Det är ju inte första gången det är brist/dåligt år, och massor hinner hända än vädermässigt att få bra 2:a och även 3:e skördar .

Blir mycket hets ang kris i sociala medier osv.

Men ja - om man inte har en etablerad foderleverantör man bokar stadigt, dvs det är klart redan vid nyår att man vill ha fortsatt foder för året, utan köper foder ad-hoc varje år så hade jag absolut varit bekymrad nu. Då är det som även media redovisar så att det foder som säljs går till de etablerade kunderna i första hand. Det känner jag inte är på något sätt märkligt att det fungerar så.


Hur tänker du? Vi är väldigt många som köper grovfoder på samma ställe men inte kan få tag i grovfoder så det räcker.

Min hö bonde har inte fått in hälften av de hö o ensilage de brukar få in. Vi har blivit lovade 1/2 av den mängd hö vi brukar köpa. Ser inte ut att bli någon andra skörd då det kommit 18 mm regn sedan värmen startade totalt.

Ringt runt till de jag känner och frågat om de hat någrabalar de kan sälja eller om de känner någon som tar grovfoder och kan sälja några bakar, och det ser rätt illa ut. Hoppas på svar underdagen om jag kan få köpa runt tvåmånaders hö hos en längre bort. Då kan det kanske lösa sig om våren blir tidig.
 
Hur tänker du? Vi är väldigt många som köper grovfoder på samma ställe men inte kan få tag i grovfoder så det räcker.

Min hö bonde har inte fått in hälften av de hö o ensilage de brukar få in. Vi har blivit lovade 1/2 av den mängd hö vi brukar köpa. Ser inte ut att bli någon andra skörd då det kommit 18 mm regn sedan värmen startade totalt.

Ringt runt till de jag känner och frågat om de hat någrabalar de kan sälja eller om de känner någon som tar grovfoder och kan sälja några bakar, och det ser rätt illa ut. Hoppas på svar underdagen om jag kan få köpa runt tvåmånaders hö hos en längre bort. Då kan det kanske lösa sig om våren blir tidig.
Nu har kanske @mackan hunnit ändra sin åsikt sedan den 1 juli, men visst är det som du säger. Min bonde som jag har varit stadig kund hos i 9 år har bara fått in ca 70% av normal förstaskörd och inget mer sedan dess. Han har tvingats importera för att kunna hjälpa sig själv och sina mest trogna kunder. En förfärlig brist i år helt enkelt. Ingen jag har pratat med kan minnas något liknande.
 
Det positiva i kråksången med att Sveriges hästägare importerar hö i år är att vi ger ett starkt bidrag till höproducerande bönder i våra grannländer. Skulle tro att många är glada och tacksamma i Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien, Tyskland, Holland, Belgien, Danmark... osv för att kunna sälja en stor del av sin skörd till hungriga svenska hästar. Många företag med lastbilar håller vi igång också. Vi gör en god gärning, i sann Sverigeanda. Ett bidrag till vår omvärld, samtidigt som våra hästar blir mätta.

/Sleepy, positiv. :p
 
Det positiva i kråksången med att Sveriges hästägare importerar hö i år är att vi ger ett starkt bidrag till höproducerande bönder i våra grannländer. Skulle tro att många är glada och tacksamma i Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien, Tyskland, Holland, Belgien, Danmark... osv för att kunna sälja en stor del av sin skörd till hungriga svenska hästar. Många företag med lastbilar håller vi igång också. Vi gör en god gärning, i sann Sverigeanda. Ett bidrag till vår omvärld, samtidigt som våra hästar blir mätta.

/Sleepy, positiv. :p
Och jag tror att många av våra grannländers djur kommer få svälta istället för våra :( Ingen god gärning så långt ögat kan se. Däremot att vi anser att våra djurs liv är mer värda än deras är tydligt, precis som vanligt alltså :( Den som har pengarna vinner...
 
Och jag tror att många av våra grannländers djur kommer få svälta istället för våra :( Ingen god gärning så långt ögat kan se. Däremot att vi anser att våra djurs liv är mer värda än deras är tydligt, precis som vanligt alltså :( Den som har pengarna vinner...
Exakt min tanke, vi konkurrerar ut andra, fattigare bönder istället. En av annonsörerna skriver tom att det är torka men att de har lyckats köpa in hö.
 
Och jag tror att många av våra grannländers djur kommer få svälta istället för våra :( Ingen god gärning så långt ögat kan se. Däremot att vi anser att våra djurs liv är mer värda än deras är tydligt, precis som vanligt alltså :( Den som har pengarna vinner...

Ja så kanske det är? MEN vad är lösningen menar du? Ska vi sluta importera för att de kanske inte alls BORDE sälja, eller hur tänker du?
 
Och jag tror att många av våra grannländers djur kommer få svälta istället för våra :( Ingen god gärning så långt ögat kan se. Däremot att vi anser att våra djurs liv är mer värda än deras är tydligt, precis som vanligt alltså :( Den som har pengarna vinner...

Precis. Finland vet jag inte om det importerats från men de har samma torka som Sverige. Baltiska länderna har haft det bättre men det säger sig själv att det hellre säljs för 6-7 kr kg till Sverige än för kanske en krona inhemskt.

Ingen av länderna vi importerar från är, med några undantag, några etablerade producent- och exportländer. Dvs vi köper troligen ordinarie skörd. Vilket riskerar att andra blir utan.

Så ja, vissa i de baltiska länderna kommer tjäna extra pengar på det här. Men priset för det är rätt oklart...
 
Inte framställa det som positivt räcker nog långt. Det var nog det jag mfl reagerade på. Att det är positivt att Sverige ”hjälper” de ”stackars länderna”. Men riktigt så är det ju inte.
Jag har ingen direkt koll på hur torkan har varit i de baltiska länder, eller om de har haft en "normal" sommar.
En snabb googlingar visar dock att de verkar ha haft en normal sommar med både regn och solsken. Det gör att kanske fler tar en andra skörd och t.o.m. en tredje skörd.

Men vissa år så har det ju funnits mycket hö i Sverige, att man i princip kan strö med det eller överutfodra det grövsta/ slarva med hanteringen.

Min enda input är att det inte är säkert att bara för att man köper hö från utlandet så svälter deras kossor eller hästar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 382
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 066
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 897
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 895
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp