Jag har ingen direkt koll på hur torkan har varit i de baltiska länder, eller om de har haft en "normal" sommar.
En snabb googlingar visar dock att de verkar ha haft en normal sommar med både regn och solsken. Det gör att kanske fler tar en andra skörd och t.o.m. en tredje skörd.

Men vissa år så har det ju funnits mycket hö i Sverige, att man i princip kan strö med det eller överutfodra det grövsta/ slarva med hanteringen.

Min enda input är att det inte är säkert att bara för att man köper hö från utlandet så svälter deras kossor eller hästar.

Hela Östersjöområdet har torka. I Litauen nödslaktade bönderna pga foderbrist redan i juni. Det utlystes i slutet av juni nationellt katastrofläge i Lituaien pga torkan.

http://m.baltictimes.com/article/jcms/id/141463/

http://www.terradaily.com/m/reports/Latvia_declares_state_of_disaster_over_drought_999.html

Så jag vet inte riktigt vad du googlade?
 
Förlåt men var tycker du att åkrar finns någonstans om inte i naturen? Självklart måste en eventuell viltåker anpassad till vilken typ av vilt det är man vill ska äta av den. Vildsvinen förstör allt i sin väg men där vet jag ingen som anstränger sig för att fodra dom specifikt utan det sköter dom bra själva, tyvärr.
Nu är jag inte bonde men deläger en skogsfastighet och där görs der stora avvägningar hur mycket sly/löv av olika former som ska sparas för att minimera betesskador på tallplantorna. Visst att vi lila gärna kunde röja allt och kräva att speciellt älgstammen ska hållas så att de inte orsakar för stora skador men då är det betydligt bättre för ekosystemet generellt att undvika ren monokultur. Vi tjänar på det i längden helt enkelt. Det samma gäller viltåkrar, åtminstone i vissa fall. Många arter som sås på en sån åker är ju tex suveräna för att bina ska klara sig tills andra grödor blommar.
Åkrar är odlad mark, och därmed allt annat än "natur".

Från åkrar, ängar och hagmarker kommer vår mat, som vi odlar. Vi plöjer, vi harvar, vi sår våra åkrar, sedan så skördar vi det som blir mat.

Att ha annat än monokultur i skogsbruket, är något helt annat än att fodra vilt.

Älgstammen är väldigt stor i Sverige, om än på totalen något mindre just nu än den var på 1980-talet.
Men det är inte älg som är ett problem för de av oss bönder som odlar allas vår mat, samt vallfoder till djuren.
Ur perspektivet "odla mat till människor (och djur)", så är älgen harmlös.

Jag har också ett stort inslag av löv i min skog, och inga som helst problem med betesskador på tallen, där vi dessutom lyckats bra med naturlig föryngring.

Det är vildsvin och hjortar (både dovhjort och i Kronhjort) som är väldigt problematiska. Dessa djur bökar sönder (vildsvin) och äter rent (både vildsvin och hjort).

De här djurslagen fungerar likt "Egyptens gräshoppor" som man kan läsa om i Bilbeln, när det finns stora stammar av dem.
 
Och Polen och övriga baltstater har också lidit svårt av torkan.

Så, problemet är inte isolerat till Sverige. Det är ett stort område som drabbats. Fodret går - vilket är naturligt i sammanhanget - till den som bjuder mest pengar. Så är det ju inom Sverige med. De som inte har råd att betala i år riskerar att bli utan foder.

Men man ska vara medveten om att det inte kan ses som att Sverige iom torkan gör hela länder någon slags tjänst eller gott. Enskilda tjänar på det - i samtliga länder. Vissa drabbas extra hårt då de inte kan betala. I samtliga länder.

https://today.rtl.lu/news/world/1198046.html
 
Är det så är det såklart fruktansvärt, men var inne på vädersida som visade en del sol och en hel del regn.

Det hjälper inte om det varit torka sen i maj.

Så vare sig man vill eller inte får man nog inse att i år vinner pengarna. Den som betalar mest får fodret. Och foderexporten är inte pga överskott utan pga ekonomi. Köpare Sverige betalar mer än säljaren kan få av köpare inom landet helt enkelt. För behovet är i hela Östersjöområdet. Det slaktas djur pga foderbrist (dvs inte möjlighet få tag i foder till ett pris som är försvarbart)

På samma vis som foder som säljs för 18 kr kg och köps av t ex en hästägare är foder som skulle kunna fött en kossa. Men det går inte för bonden att betala 18 kr kg.

Och nej jag anser inte man ska slakta hästar för att rädda kossor t ex. ”Bara” faktiskt inse att i år är det pengar som talar och inte försöka förneka att det är problem för djurägare o andra länder med.
 
Alldeles nyss såg jag en finsk bonde på FB som jag har gemensamma vänner med som skördade andra skörd, stor mängd, förstaskörden hade också varit riktigt bra. Såklart är det lokala skillnader.

Min bättre hälft är från Finland. De kom inte undan torkan de heller. Men precis som i Sverige så lokala skillnader (jmf bara norra och mellersta Finland t ex). Så ett inslag eller en bonde säger tyvärr inget :/
 
Min bättre hälft är från Finland. De kom inte undan torkan de heller. Men precis som i Sverige så lokala skillnader (jmf bara norra och mellersta Finland t ex). Så ett inslag eller en bonde säger tyvärr inget :/

Det sa jag inte. Men det är LOKALA SKILLNADER även i Sverige. Troligen även i baltstaterna och Polen.

Och det finns fortfarande foder att köpa i Sverige.
 
Det sa jag inte. Men det är LOKALA SKILLNADER även i Sverige. Troligen även i baltstaterna och Polen.

Och det finns fortfarande foder att köpa i Sverige.

Absolut. Bara inte så det räcker till alla. Dvs precis som i de flesta andra länder.

Inte ens med en normal andraskörd räcker ju det inhemska, enligt LRF med flera.
 
Åkrar är odlad mark, och därmed allt annat än "natur".

Från åkrar, ängar och hagmarker kommer vår mat, som vi odlar. Vi plöjer, vi harvar, vi sår våra åkrar, sedan så skördar vi det som blir mat.



Att ha annat än monokultur i skogsbruket, är något helt annat än att fodra vilt.

Älgstammen är väldigt stor i Sverige, om än på totalen något mindre just nu än den var på 1980-talet.
Men det är inte älg som är ett problem för de av oss bönder som odlar allas vår mat, samt vallfoder till djuren.
Ur perspektivet "odla mat till människor (och djur)", så är älgen harmlös.

Jag har också ett stort inslag av löv i min skog, och inga som helst problem med betesskador på tallen, där vi dessutom lyckats bra med naturlig föryngring.

Det är vildsvin och hjortar (både dovhjort och i Kronhjort) som är väldigt problematiska. Dessa djur bökar sönder (vildsvin) och äter rent (både vildsvin och hjort).

De här djurslagen fungerar likt "Egyptens gräshoppor" som man kan läsa om i Bilbeln, när det finns stora stammar av dem.
Men vad är då ”natur”? Helt orörd mark? Då är det inte många hektar som djuren har att röra sig på eftersom den absoluta majoriteten av svenska skogar är produktionsskog och även det alltså odlat.
 
Men vad är då ”natur”? Helt orörd mark? Då är det inte många hektar som djuren har att röra sig på eftersom den absoluta majoriteten av svenska skogar är produktionsskog och även det alltså odlat.
Omloppstiden för skog är någonstans mellan 45 och 100 år.

Och skogen intensivodlas inte till mat.
Under de där 45-100 åren, så finns det mer eller mindre gott om utrymme för vilda växter och vilda djur.

Jag är ingen vän av bl.a. "granåkrar", och håller på att avveckla dessa i min skog, "granåkrar" är i det närmaste totala monokulturer och värdelösa för den biologiska mångfalden.
Men även kultiverad skog som sköts med omtanke, och som inte är monokulturer, brukar räknas till "natur" och inte som odlingsmark.
Allemansrätten t.ex., gäller i "skog och mark" men inte på odlad mark...

Om man tänker lite strukturerat, så är det lätt att se skillnaden mellan odlingsmark och skog.

Att hela bergslagen var i stort sett avskogad under 16-17-talet, innebär ju inte att det saknas skog i det området numera.

Men nu vill jag inte kapa tråden mer för den här sidodiskussionen.

Huvudämnet för tråden är alltför viktigt.
 
Hoppet om en andraskörd lever :). För 10 dagar sedan föll det 22 mm över de gärden mitt foder växer på. Nu regnar det igen där jag bor så förhoppningsvis kommer det även 5 km härifrån.
Dansar :banana:
kan bara gratulera... :up:
Här fick vi 5-6 mm delat på 2 dagar, förra helgen. Sen dess inget alls.
Och nu har vi haft 30+ grader i ett par dagar och 10-dygnsprognosen ger inget större hopp... :arghh:
1531928792775.png
 
kan bara gratulera... :up:
Här fick vi 5-6 mm delat på 2 dagar, förra helgen. Sen dess inget alls.
Och nu har vi haft 30+ grader i ett par dagar och 10-dygnsprognosen ger inget större hopp... :arghh:
Visa bifogad fil 17304
Jag lider med er :cry: och gråter samtidigt av lättnad och lycka för vår skull. SMHI spådde 1,7 mm nu har det kommit 8 och faller fortfarande. Prognosen är nu ändrad till att det ska komma knappt 0,5 mm/h fram till midnatt. Jag bara hoppas att det stämmer i tid men att det blir lite mer.
 
Jag lider med er :cry: och gråter samtidigt av lättnad och lycka för vår skull. SMHI spådde 1,7 mm nu har det kommit 8 och faller fortfarande. Prognosen är nu ändrad till att det ska komma knappt 0,5 mm/h fram till midnatt. Jag bara hoppas att det stämmer i tid men att det blir lite mer.
för ett par dagar sedan sa prognosen att vi skulle få 12,5 mm idag.
Men det blåste åt nåt annat håll, till dig kanske?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 069
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 904
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 914
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp