Samma här, fick 8 mm i skurar igår och i natt har det varit mulet och fuktigt. Fortfarande blött på träd och i gräs. Nu har det regnat till och från sedan kl 11, både lätt duggregn och någon lättare skur. Ligger ett stort regnområde över oss nu. Igår sa smhi att det skulle komma totalt 5 mm idag, hoppas på mer men är glad och nöjd för vad vi fått. :) Redan idag såg det grönare ut på gräsmattan och återväxten på åkrarna kommer nog igång rejält nu.
 
för ett par dagar sedan sa prognosen att vi skulle få 12,5 mm idag.
Men det blåste åt nåt annat håll, till dig kanske?
Mycket möjligt att det är så. Jag bor norr om Vänern och det skulle bara stryka förbi så vi var i norra utkanten. Jag hoppades så att det hade brett ut sig och blivit större än de från början spått inte att andra ska bli utan :(
 
Och Polen och övriga baltstater har också lidit svårt av torkan.

Så, problemet är inte isolerat till Sverige. Det är ett stort område som drabbats. Fodret går - vilket är naturligt i sammanhanget - till den som bjuder mest pengar. Så är det ju inom Sverige med. De som inte har råd att betala i år riskerar att bli utan foder.

Men man ska vara medveten om att det inte kan ses som att Sverige iom torkan gör hela länder någon slags tjänst eller gott. Enskilda tjänar på det - i samtliga länder. Vissa drabbas extra hårt då de inte kan betala. I samtliga länder.

https://today.rtl.lu/news/world/1198046.html


Vad jag tagit del av så de delarna Litauen och Polen som är pigga på att exportera foder till oss har inte den torkan. Handlar om de östliga delarna och där har de ingen torka/brist osv ?
 
Nu har kanske @mackan hunnit ändra sin åsikt sedan den 1 juli, men visst är det som du säger. Min bonde som jag har varit stadig kund hos i 9 år har bara fått in ca 70% av normal förstaskörd och inget mer sedan dess. Han har tvingats importera för att kunna hjälpa sig själv och sina mest trogna kunder. En förfärlig brist i år helt enkelt. Ingen jag har pratat med kan minnas något liknande.


Det är som sagt snart en månad sen och självklart är läget ett annat.
 
Jag har åkt från degerfors till halmstad idag, i skövde ”började” det regna och sen regnade det stor del av vägen från skövde till halmstad. Inte ösregn, men hade nog regnat mer innan vi kom för var pölar på flera ställen! Alltid nåt!
 
Jag har åkt från degerfors till halmstad idag, i skövde ”började” det regna och sen regnade det stor del av vägen från skövde till halmstad. Inte ösregn, men hade nog regnat mer innan vi kom för var pölar på flera ställen! Alltid nåt!

Iof så att det blir pölar på marken är för att marken är så oerhört torr att vattnet inte kan /hinner sjunka ner innan det mesta sedan avdunstar....
det behöver regna kontinuerligt i många dygn för att alls marken ska ha chans att få till sig av det.
 
Grattis till er där det regnar!

Har lovats regn här flera ggr men inte blivit. Nu säger de 30 grader varmt i 5 dagar och sen 27-28. Inte en droppe regn på 10-dygns prognosen
 
Här har det duggat lite och varit mulet i ett par dagar. Man ser redan på gräset att det fläckvis börjar komma upp nytt grönt! Då har det som mest regnat 0.5 mm.
Körde en tur genom västra Sverige för ett par dagar sen, betydligt grönare på sina håll, även om man ser att det är svag återväxt.
 
Vi hade regn precis hela dagen igår :) ! Och även i natt. Vaknade vid 01 av att det STÖRTREGNADE. Igår var första kvällen på MYCKET länge som hästarna kom in med lite blöt jord i hovarna....... Men nu är det rätt tomt på nederbörd på kommande 10-dygns-prognos igen.....
 
Vi hade regn precis hela dagen igår :) ! Och även i natt. Vaknade vid 01 av att det STÖRTREGNADE. Igår var första kvällen på MYCKET länge som hästarna kom in med lite blöt jord i hovarna....... Men nu är det rätt tomt på nederbörd på kommande 10-dygns-prognos igen.....

Här i södra Skåne kom det också flera skurar, men tittar jag på jorden så är det fortfarande torrt på ytan, det går ner så snabbt att det inte är blött mer än några timmar.
 
Det positiva i kråksången med att Sveriges hästägare importerar hö i år är att vi ger ett starkt bidrag till höproducerande bönder i våra grannländer. Skulle tro att många är glada och tacksamma i Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Rumänien, Tyskland, Holland, Belgien, Danmark... osv för att kunna sälja en stor del av sin skörd till hungriga svenska hästar. Många företag med lastbilar håller vi igång också. Vi gör en god gärning, i sann Sverigeanda. Ett bidrag till vår omvärld, samtidigt som våra hästar blir mätta.

/Sleepy, positiv. :p


Import av hö är inget nytt i sig, körde på östtyskland precis när de ”öppnades”för länge sen. Men på hemväg i stället för att gå tom togs en liten vända in i polen för att lasta hö tillnågot större stall. Höt var billigare på den tiden i polen. Men nu är det så många som fått in så lite grovfoder. Norge har kanske fått lite mer regn men det är så stort område med grovfoder brist. Hoppas attdet löser sigpå bästa sätt för alla, ink oss själva som söker efter grovfoder.
 
Min bättre hälft är från Finland. De kom inte undan torkan de heller. Men precis som i Sverige så lokala skillnader (jmf bara norra och mellersta Finland t ex). Så ett inslag eller en bonde säger tyvärr inget :/
Kan ju svara då jag bor i Finland. Där jag bor har vi haft torka, extrem sån. Det som är tydligt i år är att alla åkrar med gräs blir slagna. Ligger balat hö överallt. Annars brukar de flesta åkrar här i mil by ligga orörda, just för att vi inte har många hästar eller andra djur som behöver. Jag har alltså lätt fått tag i hö åt våra får, nu har vi bara tre så inga större mängder behövs. Är dock tacksam att inte behöva fundera på hö åt hästar med lågt sockervärde för jag antar att det borde vara skyhögt i år!
 
Jag tror vi fick en mm i går ca. Blev så det band dammet på ridbanan i alla fall. Men det är supertorrt fortfarande.
 
Ser att det är en del bönder som vill sälja rapshalm.
Men rapshalm är väl egentligen inget som är så användbart för häst.
Eller har någon erfarenhet av att använda det?
 
Äntligen har de börjat komma regn igen regelbundet och gräset börjar växa igen, både på våra beten och på grannarnas åkrar. Så vitt jag kan bedöma kommer det bli en skaplig andraskörd iaf. Såhär ser mina beten ut där vi inte betat än i år, denna bild är tagen efter solnedgång så det är grönare än vad det ser ut. Jag räknar med att mina betar september ut/mitten av oktober. Längre bete andra år. Dom gick ut 1 maj på dygnet runt bete.
bete.jpg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 067
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 897
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 897
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp