Bregen

Trådstartare
Hej
Då det är katastrof med skördarna hittills och svårt att få tag på grovfoder så vill jag ha lite hjälp med hur jag ska tänka kring det. Hästarna som ska utfodras är dräktiga och digivande ston samt årets föl. Det foder jag kan få tag på hittills är:
Gräsfröensilage
ängshö med lågt energiinnehåll
fjolårsensilage

Jag letar såklart efter årets hösilage eller hö med bra värden men hur skulle ni resonera kring fodren ovan, gärna motiveringar och tankar. Hur mycket skiljer mellan fjolårs och årshösilage?
 
Har du så du får tag i grovfoder så var glad för det. Här räknas det bli en knaper andraskörd. Många djurägare slaktar sina djur redan nu. Köerna till slakterierna är långa och hästägarna verkar ha panik.
Har du möjligheten att vräka och välja efter bästa värden så är det ju bra. Annars är dom flesta mest glada om dom får tag i tillräckligt och man får nog räkna med att stötta upp med tex lucern.
Jag har valt bort hösilage i år. Det pga av risken att få dåliga balar och att det inte finns nya att byta ut med kvar hos bonden. I år kör jag på hö. Känns säkrare.
 
Har du så du får tag i grovfoder så var glad för det. Här räknas det bli en knaper andraskörd. Många djurägare slaktar sina djur redan nu. Köerna till slakterierna är långa och hästägarna verkar ha panik.
Har du möjligheten att vräka och välja efter bästa värden så är det ju bra. Annars är dom flesta mest glada om dom får tag i tillräckligt och man får nog räkna med att stötta upp med tex lucern.
Jag har valt bort hösilage i år. Det pga av risken att få dåliga balar och att det inte finns nya att byta ut med kvar hos bonden. I år kör jag på hö. Känns säkrare.

I och med att jag har dräktiga ston som är ganska svårfödda så vill jag ha bra värden. Förra året fick jag ändå stötta med lucern och då hade de inte föl vid sidan. Det är ingen bonde som vågar lova mig något innan de fått in andra skörden och jag vågar inte vänta till dess ifall torkan fortsätter. Men det känns i plånboken när det är dubbelt så syrt som förra året och jag dessutom kommer få komplettera mer med lucern. Hoppas jag kan sälja ett av fölen.

Jag tycker det känns tryggare med hösilage för att det då rör sig om enstaka balar som är dåliga oftast. Får man mögel i ett parti hö så är ju hela partiet drabbat i regel och då får man ofta inte ersättning av leverantören eftersom det kan bero på lagringen. Jag hade otur ett år, och allt hö möglade. Jag vet inte om det var höet eller höskullen där vi stod det var fel på, men det är inget jag vågar riskera i år då jag inte vet hur hö håller på mitt loft.
 
I och med att jag har dräktiga ston som är ganska svårfödda så vill jag ha bra värden. Förra året fick jag ändå stötta med lucern och då hade de inte föl vid sidan. Det är ingen bonde som vågar lova mig något innan de fått in andra skörden och jag vågar inte vänta till dess ifall torkan fortsätter. Men det känns i plånboken när det är dubbelt så syrt som förra året och jag dessutom kommer få komplettera mer med lucern. Hoppas jag kan sälja ett av fölen.

Jag tycker det känns tryggare med hösilage för att det då rör sig om enstaka balar som är dåliga oftast. Får man mögel i ett parti hö så är ju hela partiet drabbat i regel och då får man ofta inte ersättning av leverantören eftersom det kan bero på lagringen. Jag hade otur ett år, och allt hö möglade. Jag vet inte om det var höet eller höskullen där vi stod det var fel på, men det är inget jag vågar riskera i år då jag inte vet hur hö håller på mitt loft.
Så olika det kan vara. Halva mitt parti hösilage fick bytas ut förra året. Jag fick dock förvarning om att så kunde vara fallet eftersom fåglar varit på en del balar hos bonden. Om samma sak upprepas i år så har han inte så han kan byta ut om det behövs. Det var knappt att det gick förra året. Jag var inte den enda drabbade köparen.
Höbonden lagrar själv och jag hämtar varefter. Han har ett stort lager och jag får alltid fina balar av honom. Han har alltid extra på lager ifall dom yttre balarna skulle bli dåliga. Då slänger han dom direkt. Jag har gjort mitt val utefter mina bästa föruttsättningar. Inte ultimat med hö för hosthästen men det går att få det funka. Hellre det än att jag sitter utan foder i vinter och det kommer kännas i alla plånböcker denna vinter. Jag vet bara att en höjning kommer ske men ännu har jag inte fått en totalsumma. Det hänger en del på andraskörden. Jag är dock inte särskilt orolig då han har nederkant på sina priser och är mån att behålla återkommande kunder. Jag är rätt tacksam för att alla mina hästar är relativt lättfödda. Unghästen kräver så klart sitt men dom andra två äter alltid minimalt.
 
Hade inte haft något problem att fodra med fjolårs grovfoder om de visar sig att de har passande värden och är fräscht. De är panik i år, och många verkar ha problem vi har än så länge peppar peppar som de ser ut kunna få in en hel del rullar. Vi får hoppas iaf :cautious:
Men även läst om hästägare som står i valet och kvalet att slakta sina hästar pga av att de inte får tag i hö ..
 
Nu har jag ingen häst längre men frågar ändå. Hur blir det med lucern , de skördarna borde ju också påverkas? Eller köper man från utlandet t.ex Granngården m.fl ? Importera från andra kontinenter blir ju dyrt.
 
Nu har jag ingen häst längre men frågar ändå. Hur blir det med lucern , de skördarna borde ju också påverkas? Eller köper man från utlandet t.ex Granngården m.fl ? Importera från andra kontinenter blir ju dyrt.

Jo, det kommer bli 'brist' på lucern också. Tex har både Polen och Danmark har varslat om mindre skördar än vanligt.
 
Nu har jag ingen häst längre men frågar ändå. Hur blir det med lucern , de skördarna borde ju också påverkas? Eller köper man från utlandet t.ex Granngården m.fl ? Importera från andra kontinenter blir ju dyrt.

Den mesta lucernen är väl mig veterligen svensk, finns något danskt märke också vet jag. Men ja, det lär bli brist på det också. :(
 
Gräsfröhö tycker de inte så mycket om enl min erfarenhet, så det hade jag skippat. Ta fjolårsensilageet
 
Flummigt inlägg om höeländet. Det ser knappast bättre ut nu? På g att börja få panik. Det brukar ju lösa sig men hur gör ni med Hö, hösilage forumvänner? Bönderna verkar ha svårt att få in till sina djur och de prioriterat sina djur först naturligtvis. Problemet att köpa en tjänst som höleverans men samtidigt så är det en kompetens Att skapa bra Hö. Jag vill inte, jag vill köpa Hö. Jag är inte så bra på att odla. Jag bygger hellre.
 
För att få tag på hö lär du nog vara kvick och kanske beredd på att åka längre än till grannen samt betala mer än vad du brukar.

Jag hade tur och fick mina ton småbalshö av grannen för att en annan kund avbokade, men betalar 50öre mer än ifjol. Jag hörde av mig för sent men det var innan vallen var slagen. Jag tror inte han behöver lagra något foder alls själv iår utan kör ut allt till sina kunder direkt.
Vallen mitt hö är taget på gav 1/3 av normal skörd. Fortsätter torkan kommer återväxten vara väldigt dålig. Jag bor ändå inte i något av de mest utsatta områdena.
 
Jag är lovad vad jag behöver från andra skörden, förutsatt att det blir en andra skörd...

Går i samma funderingar som @ameo angående att försöka dryga ut med löv i vinter, har mycket sly av sälg och björk, om jag kan få till bra förvaring. Tanken att äldsta hästen kanske gör sin sista sommar har också blivit mer påtaglig.
 
Jag har frågat allt och alla men de flesta svarar inte ens, inte de jag köpt av förut heller.

Har, hoppas jag, ändå bokat minimibehovet. Leverantören har inte nekat utan bara sagt att småbalarna pressas när resten av skörden är klar.

Men blir det en likadan vinter som de två senaste kan vi hanka oss fram med gammalt gräs i hagen och lusern och betfor som extra TS. Och sedan de enstaka balar jag gissar det kommer gå att köpa. Behöver runt 1500kg TS för en säsong. Och vi kör dit det finns.
 
Stona kunde äntligen sova ute på bete, knottinvasionen har minskat. Så nu bara hingstarna på stall över natten, alltid något.
Fö är jag rejält less på FOLK (igen...) i allmänhet och hästfolk i synnerhet. Har ifa bestämt mig för att inte ta in några nya i stallet, särskilt inte med osäkerheten kring foder.
I höst lär mna kunna poppa mycket popcorn och följa krigen som bryter ut när FOLK börjar inse att det kommer bli dyrt i vinter med foder och ingen stallägare tänker sponsra dem..
 
Stona kunde äntligen sova ute på bete, knottinvasionen har minskat. Så nu bara hingstarna på stall över natten, alltid något.
Fö är jag rejält less på FOLK (igen...) i allmänhet och hästfolk i synnerhet. Har ifa bestämt mig för att inte ta in några nya i stallet, särskilt inte med osäkerheten kring foder.
I höst lär mna kunna poppa mycket popcorn och följa krigen som bryter ut när FOLK börjar inse att det kommer bli dyrt i vinter med foder och ingen stallägare tänker sponsra dem..
På ett sätt är jag faktiskt glad över att inte ha häst just nu, jag behöver inte oroa mig över grovfodret. Men jag saknar att ha häst. :(
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 906
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 916
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp