Bukefalos 28 år!

Vi köpte in hö snabbt när vi insåg att vårt egna skulle bli en femtedel av normalskörden. Men nu inser man att hästarna kommer behöva stödfodras på betet om inte regnet kommer... Och då kommer inte det hö vi fått tag på räcka!

Grunnar på att stödfodra med havrehalm för det är rätt lättfödda hästar och halmen borde vara lättare att ersätta.
Inget roligt alls detta!

Prognosen säger regn här till veckan. Inte så mycket åt gången men flera dagar.
det vore väldigt bra för beteshagarna.
 
Snälla, snälla, snälla SMHI ha rätt. Om prognosen stämmer får vi drygt 20 mm regn tom. i morgon kväll
Dansar regndans

Vi ska få 17 mm, det räcker inte långt men bättre än inget! Mycket av det som kommer lär nog avdunsta rätt fort men är regnet ihärdigt kanske markerna kan bli något fuktiga i alla fall!
Jag hoppas folk har koll på sina fånghästar (och potentiella fånghästar) nu vid regn och strax efter, eftersom sockerhalterna lär skjuta i höjden!
 
Vi ska få 17 mm, det räcker inte långt men bättre än inget! Mycket av det som kommer lär nog avdunsta rätt fort men är regnet ihärdigt kanske markerna kan bli något fuktiga i alla fall!
Jag hoppas folk har koll på sina fånghästar (och potentiella fånghästar) nu vid regn och strax efter, eftersom sockerhalterna lär skjuta i höjden!
Givietvis är det en piss i havet men det är någonting. Just nu är varje mm en gudagåva som åtminstone förbätttrar situationen genom att öka luftfuktigheten och därigenom bromsa avdunstningen.
I min värld med nyslåttrade vallar omkring mig så betyder 20 mm att möjligheten till en andraskörd lever.
Vad vi behöver är minst 100 mm utspritt över sisådär en vecka långsamt långsamt regnande så att marken verkligen kan ta upp det.
 
Givietvis är det en piss i havet men det är någonting. Just nu är varje mm en gudagåva som åtminstone förbätttrar situationen genom att öka luftfuktigheten och därigenom bromsa avdunstningen.
I min värld med nyslåttrade vallar omkring mig så betyder 20 mm att möjligheten till en andraskörd lever.
Vad vi behöver är minst 100 mm utspritt över sisådär en vecka långsamt långsamt regnande så att marken verkligen kan ta upp det.

Ja gärna 150 mm till och med! Men allt regn är bra regn känns det som!
 
Här är prognosen 0,6mm enligt SMHI och 2mm enligt YR.

En 2 brunnar som enligt mannaminne alltid varit fulla har 2 av 3 ringar kvar.
 
Vi hoppas på regn nu vi också:wtf: vi har bara fått in halva mängden hö för att täcka vårat behov... vi har några gärden kvar att slå men självklart så gick klipparen sönder så nu får vi vänta några dagar...men dom säger ju att det ska bli regn så det hoppas vi på, Vi har fått tillgång till en valla som står i träda som vi ska klippa och göra bal på ,blir väl mest bukfylla men då får vi fodra upp med annat. sälja något i år det kan vi glömma:crazy: Nu får vi nog fundera på att byta strö i boxarna och ligghallen också då vi behöver halmen till foder så mer utgifter och mindre inkomster. Försöker att inte få panik av detta men tankarna faller tillbaka på hur man ska kunna lösa situationen..:banghead:
 
Kanse värt att testa detta vid låg tillgång på hö
Fast det kräver ju tillgång till stora mängder korn. Mängden billig säd på marknaden är väl inte dirket hög den heller. Till det kommer att man nog snarast får räkna det som kraftifoder snarare än grovfoder. Mängden fibrer bör vara försumbar
 
Fast det kräver ju tillgång till stora mängder korn. Mängden billig säd på marknaden är väl inte dirket hög den heller. Till det kommer att man nog snarast får räkna det som kraftifoder snarare än grovfoder. Mängden fibrer bör vara försumbar
Vilken säd spelar ingen roll, 1kg säd blir ca 10kg färdigt så stora mängder beror ju på hur många djur någon har.
Byta ut allt förstår jag inte går eller bör göras till hästar men minde mängd hö än vanligt ja.
 
Bönder runt oss skriker efter vall att ha som bete eller ta foder på. En mjölkgård har tagit beslutet att slakta hälften...

Jag är glad att jag har lättfödda hästar som inte behöver så mycket bete så dom kommer klara sig på det som finns i hagen nu och på återväxten på vår ena stora åker. Blir det någon återväxt på de andra åkrarna tänkte vi se om någon är intresserad av att ta det för det behöver inte vi.
 
@Exotizc Jag har sett stallägare skriva rakt ut att de kommer säga upp om de inte får tag på hö. Det var den oron som fick mig att boka en backup så hästarna skulle klara sig om det skulle hända mig.
Min syster har bott i London sen förra sommaren och kommer hem om en månad. Jag har svårt att få henne att förstå hur illa det är. Skrev att hon måste kolla upp med sitt nya stall och fick svaret "men om de inte har hösilage måste de ju kontakta något som har det" :banghead:
 
Jag har hört att Katslösa fått ca 40% mindre skörd, men det är som sagt bara något jag hört. Dom har tydligen semester fram till måndag, gissar på att dom får "det hett om öronen" när dom öppnar😁Vår anläggning köper av dom och vi har 40 hästar.....
Jag har köpt av Katslösa i ca 10 år. Hörde att de fått in ca halva skörden mot normalskörd. La min vanliga beställning hos dem redan i maj, och har fått en bekräftelse på den. Men har ingen aning om jag kommer att få så mycket som jag behöver. Är en av dem som kommer att göra det "hett om öronen" på dem på måndag!
 
Ok, hur går det med kastlösa?

Seriöst @Targa mfl som ska göra det "hett om öronen" för leverantören, jag har några frågor till er.... Hjälper det någon? Varför tror ni inte att er pålitlige höleverantör gör sitt absolut bästa.

Ok ni har förmodligen råkat ut för ett avtalsbrott men nu är det väl mest till att avvakta svenska andraskördarna för oss som är mindre djurägare.
 
Ok, hur går det med kastlösa?

Seriöst @Targa mfl som ska göra det "hett om öronen" för leverantören, jag har några frågor till er.... Hjälper det någon? Varför tror ni inte att er pålitlige höleverantör gör sitt absolut bästa.

Ok ni har förmodligen råkat ut för ett avtalsbrott men nu är det väl mest till att avvakta svenska andraskördarna för oss som är mindre djurägare.
Jag tolkade inlägget som att de man tänkte ringa och kolla ifall de kan leverera på samma sätt som jag gjorde med min bonde. Det kan ju vara bra att så snart som möjligt veta om man måste leta på annat ställe.
 
Igår bokade jag halva årets hösilage. Importerat. 30.000 istället för vanliga 12.000.
Som tur är har jag kvar från förra året. Borde klara mig till maj...Men vem vet...
 
Ok, hur går det med kastlösa?

Seriöst @Targa mfl som ska göra det "hett om öronen" för leverantören, jag har några frågor till er.... Hjälper det någon? Varför tror ni inte att er pålitlige höleverantör gör sitt absolut bästa.

Ok ni har förmodligen råkat ut för ett avtalsbrott men nu är det väl mest till att avvakta svenska andraskördarna för oss som är mindre djurägare.
Jag är ledsen om jag var oklar. Jag menade apsolut inte att människor ska ringa Kastlösa och vara otrevliga, hett om öronen var ett uttryck över hur många telefonsamtal dom kommer att få! Jag är helt övertygad om att dom kommet att göra allt för att fördela det dom har mellan sina kunder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 670
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 978
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 238
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Lätt E
  • Servering på tävlingar

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp