Har varit ute och kört en hel del idag på västkusten och jäklar vad det balas hö överallt längs vägarna! Måste vara andra skörden man tar in nu. Med lite tur nu så får de även in en tredje skörd så kanske det blir bra, det är ju bara första veckan i juli och de tar in andra skörden. Såg även en hel del stora fält som bara står där man inte slagit hö alls i sommar. Synd :(
 
Det är maskingräskkipp det berör. Att repa gräs för hand eller klippa med sax är ju ingen skillnad mot om hästen själv river av det med tänderna.
Eftersom hon skrev "klipper" så var det inte självklart för mig att det gällde förhand eller med sax. :)
 
Lovas regn här i morgon. Hoppas hoppas... vi har tagit in eget hö, löshö pga trasig maskin, för första gången på tio år. Tur för oss att vi var få hästar i stallet både förra och denna sommar, betet räcker och vi kunde ta hö. Kommer det regn nu får vi fin återväxt med bete långt in på hösten och vår höbonde får en andraskörd. Med restriktion på antal kg per häst man får ta och tillskottsfodring på lusern borde vi klara oss med det vi redan har och ändå få ett ton eller två över av löshöet till nästa sommar. Men ett gäng balar till hade varit skönt. Nu med knottkänslig och lättfödd häst måste man ju plötsligt förbereda för att ha hö även till sommaren...
 
Har varit ute och kört en hel del idag på västkusten och jäklar vad det balas hö överallt längs vägarna! Måste vara andra skörden man tar in nu. Med lite tur nu så får de även in en tredje skörd så kanske det blir bra, det är ju bara första veckan i juli och de tar in andra skörden. Såg även en hel del stora fält som bara står där man inte slagit hö alls i sommar. Synd :(

Ja det stämmer, det är andra skörden. Även från västkusten upp till Borås balas det för fullt. Många fält som legat i träda balas det nu på. Jag har aldrig sett så många balar på en och samma gång som denna helgen!
 
Ja det stämmer, det är andra skörden. Även från västkusten upp till Borås balas det för fullt. Många fält som legat i träda balas det nu på. Jag har aldrig sett så många balar på en och samma gång som denna helgen!
Har inte heller sett så många balar på samma gång förut! Fullt ös på åkrarna!
 
Inte löst sig för oss ön heller. Det ända som verkar finnas ska avhämtas och det har vi inte möjlighet för. Väntar på svar från en maskinstation långt borta men de är väldigt sega på att svara, ska ringa och fråga på måndag igen, under tiden försöker jag hitta en plan b vilket inte går så bra. Sista alternativet är att ringa till han som de andra is stallet får av löpande, han är dock inte 100 procent stabil och jag är rädd för att han heller inte har tillräckligt eller inser att han inte har tillräckligt i december typ... :nailbiting:
Regnet där fanns chans för i nästa vecka verkar de ha tagit bort igen.. :down:
 
f
Ja det stämmer, det är andra skörden. Även från västkusten upp till Borås balas det för fullt. Många fält som legat i träda balas det nu på. Jag har aldrig sett så många balar på en och samma gång som denna helgen!
finns det nåt att köpa där?
 
Halm trodde min bonde att han skulle få in, han kör förstaskörden av hö nu.
Här hos mig i södra Dalarna så är inte allt sönderbränt men det växer mest väldigt sakta.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 553
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 080
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 966
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 033
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp