Bukefalos 28 år!

grundträna travhäst???

Moppa123

Trådstartare
Jag får hem mitt kallblod efter betet nu till hösten. vill se om hon har någon talang på trav överhuvudtaget så måste alltså börja "trav"-träna henne.
Har ni tips på hur jag ska gå till väga? Börja med för grundträning osv. Hon är riden senaste åren men har varit körd innan. hur ofta kan jag köra /vecka? resp rida!? trava hela tiden?! hur länge/långt kör ni?

tänkte träna upp henne i form så kanske jag kan be något proffs titta på henen o bedömma henne då... för vad kan jag säga mer än att hon är bäst ?! :)
 
Sv: grundträna travhäst???

Hur gammal är hästen?

Har den tränats för trav eller "bara" körts in och sen inget mer?

Om den tränats för trav, vet du hur länge?

Vi måste ha mera information annars kan det bli heltokigt... ;)

/// ghost
 
Sv: grundträna travhäst???

oh det är så sant :) lite väl knapphändig info kanske :)
hon är som sagt ett kallblod och är 7 år ( född 98). AVsikten var att hon skulle bli travhäst så de som hade henne har kört henne för det. Jag tror att hon gått några snabbjobb på en liten plutt bana någon gång. Men hon är inte kvalad eller startad.
Nu för ca 2 år sedan köpte jag henne och då började jag att rida in henne. Innan dess hade hon stått i ca 1 år.
 
Sv: grundträna travhäst???

Visserligen är hon ett kallblod, men ska jag vara ärlig skulle jag inte ens försöka... :o Inte med en äldre häst som aldrig startat och varit ifrån så länge.

För att få upp konditionen ska du ge hästen långa långsamma jobb, eftersom den varit ifrån så länge skulle jag inte börja köra fort med den på många månader. Absolut inte förrän hästen kan jogga 45 min. i ett sträck utan att bli ansträngd.

Träna inte kondition oftare än varannan dag, återhämtningen är ytterst viktig också. Dagarna mellan kan man antingen låta hästen vila eller göra något lättare arbete.

När hästen har konditionen kan man börja köra intervaller med den. 600 - 800 m i "skaplig fart", vad det kan vara på en nordsvensk får nån annan svara på...

/// ghost
 
Senast ändrad:
Sv: grundträna travhäst???

hmm näää du har kanske rätt att det inte ens vore lönt att prova .....
 
Sv: grundträna travhäst???

Har funderat lite och vill iaf prova köra lite :) så jag undrar fortfarande lite ang travandet...

Vad ligger ett "normalt" snabbjobb för ett kallblod på ungefär?! i tid alltså... och hur mäter jag det!????
 
Sv: grundträna travhäst???

Hej!!

Jag tycker ABSOLUT att du ska prova! :d
För det första så ÄR ju hästen grundtränad eftersom du säger att den blivit tränad som unghäst, och det är det som är det absolut viktigaste när det gäller att börja träna en äldre häst. Har den INTE blivit tränad tidigare kan det vara svårt att få den i samma trim med samma lungkapacitet osv som en tävlingshäst. MEN din häst har ju fått den träningen!

Att den sedan är 7 år är för en nordis bara barnet. De är sent utvecklade och det kan till och med vara en fördel att den fått vänta! :bow:

Sen har du ju ridit henne nu, och det är precis lika bra sätt att hålla en häst "igång", då har hon ju ändå tränats lätt regelbundet. (Förutsatt att du ridit regelbudet då, och inte bara sporadiskt)

Börja med att ta lite längre turer med både vagn och under sadel, allsidig träning är jättebra. Sedan kan du ju börja med korta lugna intervaller typ 2 dagar i veckan bara för att testa vart hon ligger, och så ta pulsen för att se hur hon klarar det. Går det jättefint och hon inte alls blir så andfådd så vet du att du tränar för lätt, och då kan du ju lägga på några meter och/eller sänka någon sekund...allt självklart succesivt!

Men känn inte att det är för sent eller inte värt det! Hon är bara 7 år , coh har mer än halva sin livstid kvar att tävla!

Vad som du ska börja med för tider är svårt att säga...om vi säger som så att en ostartad nordis måste springa 1.45 för att klara kval, så vet du ju att det är dom tiderna hon måste klara i 2140m.
Hon lär då iallafall klara av att gå intervaller , ca 6 stycken i ca 5-600 meter i 1.50 tycker jag innan du provar banan, då borde hon vara redo....

Prova att bara köra 3-4 korta intervaller (400m) i premie tempo 2.00 eller lite snabbare, blir hon för trött så sluta...det är så fruktansvärt svårt att ge hjälp, man kan träna på så många olika sätt...En del kör inte ens intervaller utan bara långsamt, men i ditt fall är det rätt nödvändigt tror jag.

Sen när hon klarar att gå i 2.00 tempo kan du ju testa köra med nån 2 åring på banan bara för att se hur allt funkar, funkar det kanon så är det bara att sänka lite succesivt....men gå inte ut för hårt bara, utan låt det ta sin tid...men det där märker du, hur hon mår i allmänhet, om hon blir trött eller får hög puls osv....

LYCKA TILL! :bump:

.....Önskar Sandrah, som vet att det aldrig är försent :bow:
 
Sv: grundträna travhäst???

Tack för ditt svar!!! superbra :) nu har jag något att gå på oxå :)
Jag kommer helt klart att låta det ta sin tid med att bygga upp hennes kondis / snabbhet osv. Jag har ridit henne regelbundet i både dressyr o skogsridning så hon har iaf haft kondis en gång :)

Nu ska jag anteckna de du skrev och ge mig ut o börja skritt träna båda hästarna :)
:bow:
 
Sv: grundträna travhäst???

Superbra! Det är bara att kämpa på, och varför ska man inte prova? :)
Dessa råd är bara diffusa juh, du kommer känna själv sen när du sätter igång hur det går och hur all träning tar oxå...
En sak som brukar vara bra att träna med nordisar är ju oxå att ge dem tyngre jobb som tex dra trilla, däck eller släde...det ger dom bra styrka eftersom de är så tåliga oxå...
Låt oss veta hur det går!! Och lycka till! :bump:
 
Sv: grundträna travhäst???

Zandrah skrev:
Superbra! Det är bara att kämpa på, och varför ska man inte prova? :)
Dessa råd är bara diffusa juh, du kommer känna själv sen när du sätter igång hur det går och hur all träning tar oxå...
En sak som brukar vara bra att träna med nordisar är ju oxå att ge dem tyngre jobb som tex dra trilla, däck eller släde...det ger dom bra styrka eftersom de är så tåliga oxå...
Låt oss veta hur det går!! Och lycka till! :bump:

Nu blev jag nyfiken, är det verkligen bättre att låta kallblod än varmblod dra tungt? :confused: Det är just däck jag vänder mig mot då.

Jag hade för mig att det hade med muskelfibrerna att göra att det inte är det ultimata att låta travhästar släpa på tyngder om det inte är till exempel tryckvagn under kontrollerade former.

/// ghost
 
Sv: grundträna travhäst???

Jag menade inte att jämföra kallblod/varmblod.
Det är inte heller så att jag menar att det ska dras däck hit och dit under okontrollerade former...även tryckvagn kan väl användas okontrollerat av folk? :crazy:

Jag anser att kallblod överlag behöver stimuleras mer än vbl, då är detta ett bra komplement till övrig träning, och de är oxå väldigt starka och tål (oftast) tyngre träning än vbl...men alltså jag sitter ju inte och säger att man ska ut och dra däck varje dag, men att låta dom dra tyngre nån gång veckan är ju utmärkt, och däck är ju bra för de som inte har råd att köpa en dyr tryckvagn tex :smirk:

Min erfarenhet säger iallafall mig att det är bra för hästar att dra tungt då och då....speciellt nordisar , men de ska ju självklart vara med måtta :love:
 
Sv: grundträna travhäst???

Jag tycker att du skall försöka, sju år är ingen ålder på ett kallblod! Grundträna hästen så den har ordentligt med ork. Fixera dig inte vid klockan från början utan kör i det tempo hästen känns smídigast i. Korta intervaller sliter minst. Några banjobb bör du ge hästen innan kval. Läste i något inlägg här att en del bara kör långsamt, det är inget som fungerar på en ostartad häst, den måste tränas ner till kvaltider. Men på många starthästar är det tillräckligt med bara långsamkörning.
 
Sv: grundträna travhäst???

Zandrah skrev:
Jag menade inte att jämföra kallblod/varmblod.
Det är inte heller så att jag menar att det ska dras däck hit och dit under okontrollerade former...även tryckvagn kan väl användas okontrollerat av folk? :crazy:

Jag anser att kallblod överlag behöver stimuleras mer än vbl, då är detta ett bra komplement till övrig träning, och de är oxå väldigt starka och tål (oftast) tyngre träning än vbl...men alltså jag sitter ju inte och säger att man ska ut och dra däck varje dag, men att låta dom dra tyngre nån gång veckan är ju utmärkt, och däck är ju bra för de som inte har råd att köpa en dyr tryckvagn tex :smirk:

Min erfarenhet säger iallafall mig att det är bra för hästar att dra tungt då och då....speciellt nordisar , men de ska ju självklart vara med måtta :love:
Nu blev jag nyfiken :D
Jag har väldigt liten erfarenhet av kallisar, men har alltid hört från "kallisfolk" att de är mer känsliga/ömtåliga än varmblod och ska tränas med större försiktighet just därför... så det du skriv nu blir rakt tvärt om. :eek: :confused:

När det handlar om att dra däck kontra tryckvagn, så är ju tryckvagnen att föredra då man inte har konstant tryck utan kan reglera trycket i intervaller, ett däck måste man ju koppla på och av om man ska få det bästa. :smirk:
 
Sv: grundträna travhäst???

Jo, jag menar ju som sagt inte att man ska dra däck som man kör med tryckvagn i intervaller...
Häng inte upp er på det där med däcket, det var bara ett förslag till variation :)

Jasså? Ja, jag har mest hållit på med kallblod, innan jag gick över till varmblod, och min erfarenhet säger mig att de tål mer arbete, och vad jag vet så är då alla jag känner som sysslar med kallblod (och så gjort i många 10tals år) överens om det. De kräver oxå mer träning då de ofta kan bli snurriga annars, om de får för lite träning...
Ja, men alla tränar ju olika, men enligt min erfarenhet så är då variatiion med släde, trilla etc ett väldigt fungerande koncept...vilket SJÄLVKLART inte gäller för alla, alla är ju olika....
Detta har ju varit det mest dominerande sättet att träna kallblod på förr i tiden, jag är inte konsrvativ för 5 öre, men jag har aldrig hört om att kallblod skulle tåla mindre träning iaf.... ;)
 
Sv: grundträna travhäst???

Zandrah skrev:
Jo, jag menar ju som sagt inte att man ska dra däck som man kör med tryckvagn i intervaller...
Häng inte upp er på det där med däcket, det var bara ett förslag till variation :)

Jasså? Ja, jag har mest hållit på med kallblod, innan jag gick över till varmblod, och min erfarenhet säger mig att de tål mer arbete, och vad jag vet så är då alla jag känner som sysslar med kallblod (och så gjort i många 10tals år) överens om det. De kräver oxå mer träning då de ofta kan bli snurriga annars, om de får för lite träning...
Ja, men alla tränar ju olika, men enligt min erfarenhet så är då variatiion med släde, trilla etc ett väldigt fungerande koncept...vilket SJÄLVKLART inte gäller för alla, alla är ju olika....
Detta har ju varit det mest dominerande sättet att träna kallblod på förr i tiden, jag är inte konsrvativ för 5 öre, men jag har aldrig hört om att kallblod skulle tåla mindre träning iaf.... ;)
Jaha, där ser man :D
Har för mig att jag för ett tag sen läste nån artikel av nån kallis-tränare (kan ha varit P-O persson?) som just tog upp skillnaden mellan att träna kallisar och varmblod... och h*n´s kontenta av det hela var just att till skillnad mot vad "alla tror" så var kallisarna känsligare o ömtåligare och kunde inte tränas på samma "hårda" sätt som vamblod, därför misslyckades många "varmblodstränare" med kallisar?
Men som sagt jag har ingen egen erfarenhet, så jag tänker inte säga emot din ;) Alla sätt är ju bra utom de dåliga :idea:
 
Sv: grundträna travhäst???

Humelibumlan skrev:
Jaha, där ser man :D
Har för mig att jag för ett tag sen läste nån artikel av nån kallis-tränare (kan ha varit P-O persson?) som just tog upp skillnaden mellan att träna kallisar och varmblod... och h*n´s kontenta av det hela var just att till skillnad mot vad "alla tror" så var kallisarna känsligare o ömtåligare och kunde inte tränas på samma "hårda" sätt som vamblod, därför misslyckades många "varmblodstränare" med kallisar?
Men som sagt jag har ingen egen erfarenhet, så jag tänker inte säga emot din ;) Alla sätt är ju bra utom de dåliga :idea:
Men det är väl Faxen som går m special vagn... som är lite tyngre.. hela tiden?!?! :angel:
 
Sv: grundträna travhäst???

Humelibumlan skrev:
Gör han? Jag har nog mest sett han i speedcart på "hemma reportage"-bilder? :confused:

Hehe.. jag ska inte säga för mycke det kanske är Perssons hemlis *tsss*
 
Sv: grundträna travhäst???

P-O, jag antar att du menar J-O hih :)

Ja du, jag vet oxå att han tränats tyngre, alltså Järvsöfaks...men kanske JO kommit på något nytt ;) Men jag har några bekanta som brukar vara där och de har lärt sig mkt av honom vad jag fattat det som, och där verkar det vara som om de oxå snappat upp att det är bra med lite variation av även tyngre träning...

Men alltså jag vet inte om du fattar mig lite fel, jag menar inte att man enbart ska koncentrera sig på tung träning, utan att stommen ändå självklart består av intervaller och dyl.
Det andra menar handlar om variation. Så det som står i artikeln kan säkert absolut stämma! Detta är inte ett sätt som jag menar att man ska grunda sin träning helt på....
Men lika mkt som en häst mår bra av variation mellan vagn/ridning, så mår ju en häst bra av att dra annat än bara speedcar, så tränar jag även mina varmblod! Men de blir inte lika stirriga som nordisarna, och behöver inte stimuleras så, medan de nordisar jag haft mått mkt bra och tyckt att det varit superkul med att tex dra släde.....
:smirk:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 954
Senast: Solstig
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 581
Senast: Fiorano
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 570
Senast: iNHALE
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 709
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp